Voel me geestelijk instabiel

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 54

Voel me geestelijk instabiel

Bericht door Mieke05 » zo 11 nov 2018 09:19

Hallo,

Ik ben nu 3 jaar in de post, heb nog wat lichamelijke klachten, opvliegers, snelle hartslag en wat nachtzweten. Maar ik merk dat vooral mijn geestelijke klachten erger worden, dat was voor de menopauze minder erg. Ik ben emotioneel, snel angstig en maak me vaak zorgen over lichamelijke klachten. Nu ben ik steeds onrustiger en het niet kunnen slapen begint ook weer, dit heb ik en het begin van de overgang ook gehad maar was gelukkig al lang een stuk beter. Komt het iemand bekend voor dat je toch geestelijk instabieler kunt worden in de post?

Gr. Mieke

Diana50
Berichten van Diana50
Onderwerpen van Diana50
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Voel me geestelijk instabiel

Bericht door Diana50 » ma 19 nov 2018 16:49

Hoi mieke

ik herken dat heel erg ik was 11 maanden niet ongesteld en werd ongesteld naar de ongesteldheid zware paniekaanvallen heel erg down onrustig nergens geen zin in angst ik heb al 28 jaar een angststoornis en de antidepressiva hielp me er heel goed bij kon normaal mijn leven leiden maar nu in de overgang lijkt het of het niet meer helpt ik ben van een spontane meis in een wrak veranderd ik wens je heel veel sterkte

Diana50

Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Mieke05 » ma 19 nov 2018 18:56

Dankjewel Diana,

jij ook veel sterkte. Het valt soms niet mee hè.

Groetjes Mieke

Bloem68
Berichten van Bloem68
Onderwerpen van Bloem68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Bloem68 » do 29 nov 2018 23:21

ik wil jullie zeggen veel sterkte dames!

Ik herken wel iets van jullie verhalen. Geestelijk ben ik veranderd in een draak en herken mijzelf niet meer.
Mirena is eruit gehaald in Juni en daarna is de ellende begonnen, zo lijkt t nu ik terug kijk.

Gebruik sinds een maand famosan maar t lijkt nog niet aan te slaan.
Psyq waar ik een half jaar op een wachtlijst stond ben ik mee gestopt. Ik wil mijn verhaal gewoon kwijt en wil mijzelf weer accepteren met alles erop en eraan.
Dat doe ik nog steeds niet en t lijkt alleen maar erger te worden en kan t gewoon even niet. Ik mediteer en gaf yogalessen en wil zo graag dat weer opbouwen.

Waar is die enthousiaste zelfverzekerde bloem gebleven. Ik ben mijzelf gewoon even kwijt.
Sorry voor deze klaagzang.
Morgen nd dokter vanwege de constante pijn.

Bloem68

Bloem68
Berichten van Bloem68
Onderwerpen van Bloem68
Menopauzejaar:

Bericht door Bloem68 » do 06 dec 2018 10:46

Toch nog even een bericht, want lees nu pas dat ik reageerde in een verkeerd topic. Wilde de dames even steunen dmv een reactie.
Zelf zit ik nog pas aan t begin van de overgang, vandaar waarschijnlijk ook erg instabiel.

Bloem68

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » do 06 dec 2018 12:39

Beste dames,

Herken jullie klachten van geestelijk instabiliteit.
Mieke jij zit in de postmenopauze, zelf zit ik in de premenopauze. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen.
Dat niet goed slapen vind ik ook erg naar.
Klachten maken me onzeker, omdat ik niet weet hoelang het allemaal gaat duren.
Denk weleens als ik wist nog zolang, dan is het over. Dat zou me moed geven.
Door verhalen hier te lezen weet ik dat het ooit beter mag gaan. Maar soms geloof ik het niet omdat ik me zo akelig vaak voel.

En wat Bloem schrijft jezelf helemaal kwijt zijn. Ja dat herken ik ook. Ben voor mijn gevoel alles kwijt wat ik vroeger leuk vond en kon doen.
Heb wel veel tijd om na te denken nu. Als ik me goed zou voelen zie ik wel dingen die ik graag zou willen gaan doen.
Dat accepteren en over je heen laten komen dat wil ik zo graag leren. Dat moet vanuit mezelf komen. Maar hoe?
Lees van dames dat het dan beter te "handelen" valt.

Je wilt ook zo graag gewoon gehoord worden, je verhaal kunnen doen. Begrijp Bloem dat jij ook niet verder gekomen bent bij Psyq?
En het is geen klaagzang wat jij schrijft. Je mag jezelf uiten hoe je je voelt. Dit zijn ook gewoon eigenschappen die bij ons mogen horen.

Ik ben gestopt bij mijn psycholoog. Ben er niets mee verder gekomen. Wilde graag mijn verhaal kwijt. Wat de overgang met me doet, ook geestelijk etc.. Maar daar was geen gehoor voor. Het moest toch wel een oorzaak hebben...

Heel veel sterkte dames.
Lientje

Bloem68
Berichten van Bloem68
Onderwerpen van Bloem68
Menopauzejaar:

Bericht door Bloem68 » do 06 dec 2018 20:08

Hai Lientje en andere dames.

Bedankt voor je reactie Lientje en wat naar is het om je zo niet jezelf te voelen.

Ik kwam bij de Psycholoog omdat ik allerlei depressieve klachten had, dit was in januari van dit jaar.
Huilen, moe, bang voor de toekomst niet alleen willen zijn, mijzelf flut voelen (vooral dom, lelijk enz), slechte moeder, hele negatieve gedachten.

Met dit verhaal kwam ik huilend bij de arts en die verwees mij door naar Psyq.I
k gebruikte een lichte vorm van AD, maar heb ook adhd klachten, dus Psyq zou mij wat kunnen begeleiden qua gedachten ordenen enz.

Bij t eerste gesprek kon in mijn verhaal kwijt wat fijn was. Alleen ze moeten alles weten zoals het volgens de psychologische voorwaarden gesteld wordt.
Na allerlei vragen over verleden, verloop persoonlijke ontwikkeling en verwerking scheiding werd ik in een hokje geduwd. Ik had een depressie, burn-out en ptss bovenop een persoonlijkheidsstoornis.

Ik dacht t dus niet, t werd mij aangepraat en was het er niet mee eens. Werd op een wachtlijst gezet voor persoonlijke ontwikkeling, maar eerst moest de
medicatie door een psychiater onderzocht worden. Afspraak kon pas een maand later.
Al met al, ik ben er niet wijzer door geworden.

In juni heb ik mijn mirena eruit laten halen alleen is t voor mijn gevoel nu echt begonnen. Vooral t instabiele stuk daar heb ik veel last van, alles komt er uit..
Ik wil gehoord worden en mijn verhaal kwijt bij iemand die het herkent.

Sterkte allen dames..
Bloem68

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Babsi » zo 09 dec 2018 14:34

Hoi Bloem,

Laat je niets wijsmaken door die psycholoog. Idioot om maar gelijk een blik stoornissen open te trekken. Lekker makkelijk.
Ik ben ook een tijd onder behandeling geweest van een psycholoog en zij erkende de overgang wel. Bij mij was het niet alleen de overgang, maar doordat ik regelmatig terugviel terwijl het goed ging, had ze wel zeker het idee dat de overgang een grote rol speelde.
Zij herkende ook haar klachten die ze had tijdens haar overgang.
Mijn verleden is mijn verleden en ik heb er alles aan gedaan om het een plaatsje te geven en ik denk ook dat dat is gelukt. Maar toch heb ik zo nu en dan last van angsten, sombere gevoelens, neurotisch gedrag etc. Dit heeft niets meer met mijn verleden te maken en ik ben er zeker van dat dit door hormonale schommelingen wordt veroorzaakt. Want zo is het er en zo is het weer weg.

Ik vind het goed van je en heel sterk dat je het niet eens was met die waslijst aan diagnoses!
Daarbij geef je zelf al aan dat het pas goed begon toen de Mirena werd verwijderd. Vertrouw op je eigen gevoel zou ik zeggen.

Veel sterkte en hou moed!!

Groetjes Babsi

Bloem68
Berichten van Bloem68
Onderwerpen van Bloem68
Menopauzejaar:

Bericht door Bloem68 » zo 09 dec 2018 18:23

Bedankt Babsi,voor je bemoedigende woorden!

Dat doet mij goed.

Ik weet dat onzekerheid een rode draad is in mijn leven.
Heb in een huwelijk gezeten met agressie en narcisme en ook liefde. Heb 3 mooie kinderen gekregen alleen heb ik mijzelf vaak weggecijferd.

De scheiding 5 jaar geleden met veel strijd. Een vader die er nauwelijks is vd jongens, 3 x verhuisd, zoon die 2 x poging tot zelfmoord deed. De opvoeding van 3 jongens.wat best veel vraagt.
Ik heb t een plek gegeven alleen voel ik mij uitgeput en heb geen energie op sommige dagen, kan dan neerslachtig zijn en aan mijzelf gaan twijfelen.

Ik ben op andere dagen een sterke vrouw die enthousiast en blij is, veel energie heeft, plannen maakt en haar eigen keuzes maakt. Zo dubbel eigenlijk hihi.
Fijne avond dames, Bloem

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » ma 10 dec 2018 14:54

Beste Bloem,

Daar kan ik steeds zo boos om worden om die psychologen en psychiaters die maar allemaal etiketten willen plakken.
Terwijl er helemaal aan de overgang wordt voor bij gegaan.
Jij hebt de laatste jaren heel wat voor je kiezen gehad. En nu de overgang erbij. Ik vind je een krachtige vrouw .
Je mag je rot voelen in de overgang. Als is dat niet makkelijk altijd. Ik wil die gevoelens ook niet.
Ik voel me ook soms somber, huilen etc.. Twijfel aan mezelf.
Terwijl ik de volgende dag er dan weer geen last van heb. En het weer anders bekijk.
Natuurlijk zijn die gevoelens niet fijn. Vind het zelf ook lastig om mee om te gaan hoor.
Voor de overgang had ik deze klachten niet. Alleen een aantal dagen voor de menstruatie (PMSS)

ik heb mijn psycholoog heel wat hier van het forum laten lezen. Maar hij deed er niets mee.
Misschien heb ik het al ergens anders geschreven. Sorry dan val ik in herhaling.
Weet je wat hij tegen mij zei: Ik vertelde dat ik me elke morgen zo brak voel en naar, weinig kan doen. Dat dit gevoel meestal pas eind de morgen zakt.
Hij zei: dan zet je je wekker om 6 uur. Dan ben je eerder wakker en zakt het eerder. Hij snapte er dus niets van.
Je zal er maar naar luisteren en het werkelijk doen. Terwijl slapen al zo belangrijk is in de overgang. Ja dan beland je nog verder van huis.

Heel veel sterkte hoor Bloem.

Groetjes Lientje

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Rianne » di 11 dec 2018 00:57

Lientje74 schreef:
ma 10 dec 2018 14:54
Hij zei: dan zet je je wekker om 6 uur. Dan ben je eerder wakker en zakt het eerder.
Nou ja Lien,

Dat is het antwoord wat een klein kind (in alle onschuld) geeft, als het nog niet abstract kan denken en niet beter weet.

Wat moet je je miskend voelen.
Helderder had ie zijn onbegrip niet kunnen tonen. Het is toch niet te filmen............

Hoeveel energie je ook aan deze psych besteedt Lientje, deze persoon gaat jou echt nooit begrijpen.
En gaat al helemaal niet van je aannemen dat dit met je hormonen te maken heeft.

Rianne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht