Met mezelf in de knoop zitten

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Janet78
Berichten van Janet78
Onderwerpen van Janet78
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 40

Met mezelf in de knoop zitten

Bericht door Janet78 » do 21 dec 2017 15:43

Hallo medemensen

na lang twijfelen heb ik me hier toch maar aangemeld
begin steeds meer en meer het idee te krijgen dat ik met de overgang ben begonnen ook al ben ik nog maar 39 bijna 40
het laatste jaar bekruipt me steeds vaker het gevoel dat het aan de gang is zowel lichamelijk als emotioneel

Lichamelijk:
veel spotting tussentijds dit was eerder nooit zo
menstruaties zijn veel pijnlijker dan eerst met veel vliesjes / klonten erin
hart die op hol slaat of fladdert (heel naar gevoel)
veel al koud maar wel heftig zweten en een lichaamsgeur waar je u tegen zegt , blijf maar mezelf douchen en deo gebruiken en daardoor ook bang dat als ik mezelf zo vies vind ruiken dat m,n medemens het ook kan ruiken pff
zo nu en dan een aanval van van binnenuit opbranden (zijn dit dan de welbekende opvliegers?)

Psychisch:
mijn draagkracht lijkt verminderd /alles is me teveel
trek me terug uit het sociale leven en stoor me ineens aan de nuchter / luchtigheid van anderen (zit er totaal niet meer op de zelfde golflengte)
ben humeuriger dan normaal en erger me aan alles wat voorheen geen probleem was

Kan zoiets worden getest bij een huisarts ?
Wat is jullie visie hierop ?

Vriendelijke groet Janet

Hazel56
Berichten van Hazel56
Onderwerpen van Hazel56
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Re: Met mezelf in de knoop zitten

Bericht door Hazel56 » do 04 jan 2018 13:15

Hoi Janet

Ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft...je klachten wijzen wel degelijk op de overgang. Zelf ben ik nooit getest...maar je kunt op dit forum wel lezen over vrouwen die dat wel gedaan hebben en hun reacties daarop. Als je op de homepagina zit zie je alle verschillende info items over de overgang...wat is de overgang...welke fases...de vele verschillende lichamelijke klachten...maar ook de geestelijke klachten. Zoveel reacties van lotgenoten dat je altijd wel ergens herkenning van je klachten vind. Ik hoop dat het je mag bemoedigen om te lezen dat zoveel vrouwen herkenning vinden op deze site...wij zijn niet raar....maar gaan door een proces dat door velen die het niet kennen...inclusief huisartsen....niet herkend wordt als de overgang. Lees maar veel op deze site....dan zullen denk ik veel dingen duidelijker worden.

Groetjes Hazel.

Janet78
Berichten van Janet78
Onderwerpen van Janet78
Menopauzejaar:

Bericht door Janet78 » ma 08 jan 2018 18:42

Dank u wel voor uw reactie

was mezelf al bang aan het maken of er ineens sprake van kan zijn dat er zomaar vanuit het niets een stoornis bij me opgetreden kon zijn door al die razende gedachtes over het leven, neem mijn man bijv. steeds meer en meer vind ik zijn verhalen/gesprekken zo meningsloos en dan kan ik me daar zo kwaad om maken, vind dat hij niets inbrengt in een gesprek met mij en eerder was me dit nooit opgevallen laat staan dat ik me daar aan zou ergeren en nu lijkt die ergernis met de dag groter te worden en wordt het ook steeds moeilijker om m,n mond hierover te houden aangezien ik hem met mijn irrationele gedrag niet wil kwetsen en weet dat dat wel gebeurd als m,n mond open zou gaan op zo,n moment pfft

Ben idd al flink aan het inlezen op deze site staat heel veel nuttige informatie op
Ondertussen nog wel druk aan het nadenken of ik naar de huisarts moet stappen aangezien ik mijn periode deze maand niet heb gehad maar uiteraard rond de helft van de maand wel weer wat vieze bruine afscheiding

Janet78

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door RaNa1970 » vr 12 jan 2018 13:10

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde. Ik irriteer me aan heel normale dingen die ik nooit irritant vond. Of als er iets niet snel genoeg gaat naar mij zin.
Ook trek ik me dingen heel erg aan, dan blijft het maar in mijn hoofd malen, dwars door de andere dingen die al door mijn hoofd gaan.
En als ik dan iets wil gaan doen, dan is mijn hoofd zo vol, dat er niets uit mijn handen komt.
Ik probeer me er wel tegen te verzetten door te gaan lezen. Dat helpt mij soms om mijn gedachten te stoppen en in een andere wereld te stappen.
Wel moet ik uitkijken dat ik niet een te ingewikkeld boek pak.. mijn concentratie is ook zo veranderd..
Ik doe op dit moment thuis een cursus.
Word ik dan echter onderbroken door de deurbel of de telefoon, dan is mijn concentratie compleet weg en kom ik er niet toe om verder te gaan.
Dat leverde me weer een huilbui op..
Ik blijf wel met mijn man in gesprek.. al hadden we vorige week voor het eerst wel een heel heftige ruzie...
Ik heb daar een paar dagen last van gehad en ook uitgesproken.. Beiden veel spijt..
Mede dankzij deze site voel ik me minder bang.. en merk ik dat ik beter toe kan geven aan een vermoeide bui, dan me ertegen willen verzetten.
Uiteindelijk komt het er toch uit. Al dan of niet huilend.
Waar ik toch wel last van heb zijn de nachten.. Mijn rare slaappatroon..
Ik heb een vraagje aan de vrouwen die ook Oxazepam gebruiken op dezelfde manier als ik:
Ik neem er alleen ééntje in als ik onrust in mijn hoofd heb bij het inslapen.
Dan slaap ik fijn redelijk de nacht door... maar ik ervaar overdag toch gevoelens van lusteloosheid alsof ik toch niet geslapen heb.
Ik voel me beter als ik een slechte nacht gehad heb, dan dat ik wakker word na een pilletje.. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Of moet ik dat voor lief nemen? Meestal trekt het in de loop van de dag wel weg. ALS ik afleiding kan vinden.

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » vr 12 jan 2018 14:48

Rana1970,

Ik had hetzelfde met oxacepam nam ik in voor het slapen gaan om goed en rustig te kunnen slapen...maar de volgende dag idd ook lusteloos en moe en futloos.
Ben ermee gestopt en slaap nu redelijk goed zonder oxacepam en heb iets meer energie de volgende dag, voor mij even geen oxies meer ;)

Sannie

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » vr 12 jan 2018 15:02

Hallo Sannie

Bedankt voor je reactie! Ik ga het in de gaten houden en ik moet maar iets verzinnen op het niet kunnen slapen..
Meestal probeer ik het te voorkomen... dus ik ga het gebruik nog meer minderen :-)
Het heeft weinig nut dan...

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » vr 12 jan 2018 15:26

Rana1970,

Ik ben overal mee gestopt omdat ik me daar niet beter door voelde, voelde me zelfs slechter...
Heb ook betablokker voor mn hartslag ook daarmee ben ik gestopt en let nu vooral goed op mijn ademhaling.
Ik slik af en toe nog wel omeprazol voor mijn maag omdat die nu weer aan het opspelen is :S
Het lijkt ook wel of de maag en darmen niet meer tegen alle medicijnen kunnen....vorig jaar voor de zomer had ik daar totaal geen last van en sinds juli vorig jaar is het but lijkt wel of ik geen ene medicijn meer verdraagt :(
Ben sinds gister ook weer aan het werk en moet zeggen het geeft me wel voldoening, de hele dag thuis zitten en malen in je hoofd
daar werd ik alleen maar zieker en gekker van.
Ben niet hele dagen aan het werk maar paar uurtjes per dag ;)

Ik hoop dat je iets anders kunt vinden dan een oxie voor het slapen!

Sannie1412

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 13 jan 2018 12:35

Hoi Sannie

Ik gebruik niets verder.. af en toe iets voor zuurbranden, ja en voor mijn diabetes.
Dus eigenlijk valt het nog best mee. Alleen bij heftige buikpijn grijp ik naar pijnstilling.
Ik probeer juist zoveel mogelijk de natuur zijn gang te laten gaan.
Ik schrijf boeken. Samen met mijn man. Ik doe op dit moment een cursus teksten redigeren zodat ik mogelijk later nog eens bij een uitgever aan de slag zou kunnen.
Het was mijn nieuwsgierigheid die het won om ook eens naar de andere kant van het schrijverschap te kijken.
Ik vind heel veel leuk en ik verveel me ook niet gauw. Ik ben niet een type om in een hoekje te gaan zitten. Maar soms...
Nu met de overgang vind ik het vervelend om te ervaren dat ik soms echt geen zin heb...
Veel oud zeer komt zomaar opeens in me op..
Of ik ben heel melancholisch.. Of zwaar op de hand... Of heel boos om soms niks..
Die lichamelijke ongemakken neem ik toch gemakkelijker voor lief dan de geestelijke.. om het maar zo te noemen..
Bedankt voor je reacties!

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » za 13 jan 2018 13:22

Ik herken het hoor Rana1970,

De ene dag denk ik goh valt allemaal wel mee en de andere dag slaan de hormonen weer op hol..en dan sleep ik mezelf weer de dag door met huilbuien, boze buien of gewoon helemaal nergens zin in. Maar wat leuk dat je boeken schrijft dat is ook al een hele afleiding en ook erg leuk om te doen :-)
Vanmorgen werd ik weer wakker met maagpijn dacht gaan we weer...omeprazol ingenomen banaan gegeten en moest naar de wc voor een grote boodschap haha waardoor mn maagpijn iets afzakte en weer honger kreeg. Dacht nou ga ik snel even boodschappen halen, ik loop in de winkel en voel van die wankel benen, zweten als een gek ik dacht gewoon doorlopen met je karretje boodschappen pakken kassa en naar buiten:-) De drukte in de winkels kan ik ook niet meer zo goed tegen.
Thuis aangekomen heeft mijn man de vaatwasser gevuld en de keuken opgeruimd heeerlijk!

Wat ik nu vaak heb als gedachte is dat ik bang ben over mijn ouders dat ze komen te overlijden, geen idee waar die gedachte vandaan komt...

Begin december kreeg ik pijn in mn onder kaken bij mn oren en een raar vol gevoel in 1 oor had toen ook zoiets van wat is dit nu weer! Sinds vorige week is de pijn gelukkig weg, en zo gaat het met alles het komt en gaat weer. Mn droge mond is ook minder heftig geworden kan gelukkig weer alles eten.
Soms denk ik zijn dit nou echt de hormonen die met ons een loopje nemen die onze dag bepaald hoe we die door moeten komen...
Gelukkig bestaat deze forum en kunnen we van ons afschrijven of de klachten herkennen :)

Groetjes Sandra

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 14 jan 2018 15:23

Hoi Sandra en iedereen die meeleest.

Vandaag een rotdag.. wakker geworden met migraine.. en die had ik voor de verandering rond het middaguur redelijk onder controle.
Beetje wazig hoofd nog en ik dacht kom aan laten we weer eens verder schrijven...
Dat ging fout.. er ontstond een soort opstopping in mijn hoofd.. lelijk gedaan tegen mijn man..
Vreselijk hard gejankt..maar heel even boos op elkaar geweest..
Nu voorzichtig aan een nieuwe poging om nog wat op papier te krijgen...

Ik heb soms een hekel aan mezelf omdat ik zo moeilijk kan doen, uit het niets.
Dan weet ik van de spijt niet meer waar ik het zoeken moet.
En wil ik er het liefst helemaal mee ophouden.. dat ik zelf weleens denk.. ik durf het bijna niet hardop te zeggen.. ik wil dood..
Om meteen daarna de gedachte weer te verdringen.. me schuldig te voelen dat ook maar te denken..
En zo maar rond te draaien in allerlei negatieve gedachten.
Mijn man zette me wel weer met beide benen op de grond maar wat vind ik dat lastig.
Heerlijk om het even weg te kunnen schrijven. Ik herken ook veel wat jij beschrijft Sandra.

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 15 jan 2018 11:41

Hoi Rana,

Och jeetje wat heb je een heftige dag gehad :-(
Gelukkig hebben jij en je man het weer goed kunnen praten, stomme rot hormonen ook!

Ik heb het ook wel hoor dat mijn man iets vraagt of zegt en dan komt er een niet zo,n vriendelijk antwoord uit
mijn mond, waar ik achteraf over na denk goh Sandra dat had wel wat liever gekund.....
Gelukkig begrijpt mijn man mij wel, en soms krijg ik ook wel een antwoord terug waarvan ik denk pfffff doe even normaal.
Ik heb mezelf aangeleerd om dan tot 10 te tellen of weg te lopen om zo ruzie te voorkomen.
Toen ik nog de prikpil had was het vele malen erger de ruzies ik hakte overal op in ik maakte overal een punt van, zelfs zo,n erge ruzie gehad dat hij besloot om weg te gaan ( heeft hij gelukkig niet gedaan) Ik had ook momenten dat ik me ergerde aan mijn dochter... :cry:

Ik merk sinds de stop van de prikpil dat ik ergens toch rustiger ben geworden en niet meer overal meer op in gaat en denk het zal wel, maar rustiger in mn lijf nog niet hoor denk elke dag wel dat ik iets mankeer :-(

Groetjes Sandra

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 20 jan 2018 13:15

Hoi Sandra en iedereen die meeleest natuurlijk :D

Dankzij dit forum weet ik nu dat ik eigenlijk "niks ernstigs" mankeer maar de klachten heb door de overgang.
Gelukkig heb ik ook een begripvolle man en probeer ik ook regelmatig terug te kijken naar mijn gedrag en ook zeker mijn excuus te maken.
Voel me soms echt een slecht mens dat ik me zo rottig gedraag of me eigenlijk misdraag.
Ik heb me als puber nooit zo mogen uiten en door omstandigheden hield ik me altijd in.
Mijn man verdient het ook eigenlijk niet. Ik lijk soms wel een losgeslagen puber.
En soms.. soms moeten we er ook heel hard om lachen..
Anders is het ook niet vol te houden.

Groetjes van RaNa1970

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Jada » za 20 jan 2018 13:40

Halo

Ook ik heb echt heel veel last van wisselende stemmingen
Het weegt soms echt heel zwaar door die somberheid
Ik zit in het piekeren vast en vraag me af of het zo erg kan zijn door die hormonen ?
Ik ben 46 en en denk in de pre overgang te zitten
Ik vraag me af of er niets iets wat kan ondersteunen op natuurlijke basis
Rhodiolo en ashwagandha heb ik al geprobeert maar de klachten werden precies nog erger

Jada

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 20 jan 2018 13:47

Hallo Jada,

Weet je dat denk ik ook weleens.. Maar aan de andere kant denk ik.. hoe moeilijk ik het ook vind,
als ik er iets tegen zou nemen, stel ik het dan niet uit omdat het er toch ergens een keer uit moet?
Snap je wat ik bedoel? Ik probeer het maar een beetje te accepteren.
Niet door mezelf erachter te verschuilen maar me bij tijd en wijlen terug te trekken.
Heftig is het.. dat is een ding wat zeker is.

Groetjes van RaNa1970

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Jada » za 20 jan 2018 14:11

Halo

Dat is wel een heel goede houding van je.
Maar soms ben ik bang dat het niet door de hormonen is
Dan zoek ik de oorzaak bv in men job of relatie
Maar het zou erg zijn moest ik daarmee stoppen want daar is niet echt een probleem

Jada

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 20 jan 2018 14:23

Hallo Jada

Ik zeg niet dat ik nooit angsten heb hoor!
Deze site heeft mij gerustgesteld want ik denk juist dat het veelal de hormonen zijn.
Die kunnen hele rare dingen met je doen.
Dat weet ik uit mijn eigen verleden.
En je wilt ook graag zoeken naar een reden denk ik.. zij het in de relatiesfeer of op het werk..
Toch denk ik dat de overgang een goede reden is en die heeft zijn invloed op hoe je op dit moment functioneert.
Ik ben ook regelmatig bang dat mijn man weg wil lopen als ik me "vervelend" gedraag.
Gelukkig heeft hij alle begrip maar soms ook "even" geen geduld..

Groetjes van RaNa1970

Janet78
Berichten van Janet78
Onderwerpen van Janet78
Menopauzejaar:

Bericht door Janet78 » wo 24 jan 2018 13:44

Hallo dames,

nou ik weet het niet meer hoor, al m,n symptomen bevestigen de overgang maar bloedtest zegt van niet dus maar gelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week maandag pfft, zou niet weten wat er dan aan de hand kan zijn man o man ben al geen dokterloper en nu 2 keer in 1 week tijd maar wil wel graag weten wat er aan de hand is.

Janet

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Rian » wo 24 jan 2018 16:59

Beste Janet,

De testuitslag zegt NIET dat je niet in de overgang bent, het enige wat een negatieve testuitslag zegt is dat het op dat moment niet kon worden aangetoond/bevestigd. Niet meer en niet minder.
In de beginjaren van de overgang is deze nou eenmaal heel vaak nog niet aan te tonen in het bloed.

Wat een feit is, is dat bij vrouwen de eerste veranderingen van de overgang beginnen halverwege de 30. Of je daar nou iets van merkt of niet.
Wat je ook weet als je je hier een beetje verdiept hebt in wat de hormoonveranderingen kunnen doen, is dat die veranderingen o.a. iets doen met je draagkracht. Die blijft niet vanzelfsprekend hetzelfde als vroeger. En dat betekent o.a. extra stress als de draaglast nog dezelfde is.

Het is vooral een kwestie van je eigen lichaam goed kennen, weten hoe het reageren kan op hormoonveranderingen.
Je overgang is vast wel begonnen als je 40 bent, en dergelijke verschijnselen kunnen daar vandaan komen, hoeft niet, maar kan zeker.

Rian

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht