Verschillende periodes

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Eri
Berichten van Eri
Onderwerpen van Eri
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 68

Verschillende periodes

Bericht door Eri » za 07 feb 2009 10:14

Beste mensen,

Ik ben sinds 3 jaar in de postmenopauze . De ellende begon bij mij pas een jaar nadat ik niet meer menstrueerde. Aanvankelijk dacht ik toen mijn menstruatie ophield dat ik erdoorheen was, te vroeg gejuicht. Na een vakantie in Thailand begon de ellende. Eerst opvliegers maar die waren eigenlijk te verwaarlozen, daarna kreeg ik last van mijn maag en darmen, huilbuien, zenuwachtig gejaagd . Ook had ik last van mijn rug, gewrichten, nek en schouders. Goed ik wist waar het vandaan kwam maar dat maakt het niet gemakkelijker. Het ging af en aan maar in het geheel was het een slecht jaar.

Gelukkig ging het 5 maanden redelijk goed en dacht ik opnieuw dat het ergste voorbij was maar niets is minder waar. Rond de kerst kwamen alweer de eerste symptomen en 2009 begon met hartkloppingen een paar keer per dag en soms bleef het een hele dag doorgaan, natuurlijk weer een opgejaagd gevoel en huilbuien. Ik vind het vreselijk en kan er niet aan wennen en wordt er soms moedeloos van. Het beheerst dan mijn hele leven en kan niet uit die cirkel komen.

Natuurlijk zitten er wel eens een goede dag tussen en vat ik weer moed maar ben dan gelijk weer bang voor de volgende dag. Toch heb ik de hoop dat er ooit een eind aankomt en me weer een beetje mens ga voelen.

Wat me wel opvalt dat een slechte periode zich altijd aandient op het moment van mijn vroegere cyclus maar dat kan natuurlijk ook toevallig zijn als er al toevalligheden bestaan in de overgang.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaal gehad en mag ik jullie ervaringen tegemoet zien.

Met vriendelijke groet Eri

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 69

Re: Verschillende periodes

Bericht door Kee » za 07 feb 2009 11:34

Hallo Eri,

Kan je es zien hoe herkenbaar. De klachten die jij beschrijft daar is bij mij de overgang ook mee begonnen.
Hartoverslagen, hartkloppingen en ook paniek zijn mij niet vreemd.
Bij mij is het in 2005 begonnen het toen ik in de auto zat. En auto rijden was mijn lust en mijn leven. Misschien ook mijn geluk geweest dat ik toen heb gedacht het krijgt mij de auto niet uit.
Af en toe is het er nog wel , maar al veel minder dan in 2005.
Ik omschrijf het als het, want je kan er de vinger niet opleggen wat het nou precies is.

In 2005 menstrueerde ik nog volop. En na die tijd begon het te schommelen. In november 2007 is mijn baarmoeder verwijderd en sinds die tijd menstrueer niet meer. Een hele periode had ik de klachten zo rond de datum als ik had moeten menstrueren. En nu lijkt het wel of ik alleen maar klachten heb in de periode tussen de menstruatie datums in.
En dit zijn dan klachten van hartoverslagen bij aanvallen. Ben ermee naar de huisarts gegaan.
Opvliegers, onrust, gespannenheid. Ook last van mijn gebit. Ontstekingen en een vieze geur en smaak in mijn mond. Mijn tanden gingen los zitten.
Heb bovenin een prothese gekregen verleden jaar april en dit jaar in april krijg ik een onderprothese.

Ook maagklachten. Bij onderzoek is geconstateerd dat ik een middenrifsbreukje heb. Rugklachten en spierpijn. Er gaat geen dag voorbij of mijn rug laat zich voelen.
Ik loop elke dag een eind. Maar dat brengt geen verbetering.
Het is net of het zijn eigen leven leid.

Onvoorstelbaar wat die hormonen teweeg brengen. Ik wens je sterkte en geduld.

Ik word binnenkort 59 jaar. Ben dus niet zo heel vroeg in de overgang gekomen.
Wat het klachtenpatroon betreft lijken we wel wat op elkaar.

Met vriendelijke groet Kee.

Hhl
Berichten van Hhl
Onderwerpen van Hhl
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Hhl » za 07 feb 2009 12:56

Hoi,

Heel herkenbaar die verschillende periodes.
Op mijn 39e begon ik me heel nerveus, onzeker te voelen....zo trillerig onrustig.
Dat werd gevolgd door allerlei klachten, slappe benen, wazig zien, haaruitval, moe, hoofdpijn steeds was er wel weer iets.
En dat alles maakte me bang en dat was ook nieuw voor me.....ben nooit bang geweest en nu bij ieder dingetje wat ik voelde en niet kon verklaren in de stress schoot.

Dan was ik weer bang voor enge ziektes of dat ik dood zou gaan en dat kende ik helemaal niet van mezelf.
Veel huilbuien......een aantal dagen kon ik het wel aan maar dan kwamen de tranen.

De laatste tijd heb ik tussen de menstruaties door steeds buikpijn, zo'n zeurderige pijn, het gevoel dat ik ga menstrueren het trekt door mijn benen en onderrug maar er komt niks.
Het is wel heel vermoeiend allemaal.
Fijn om zo veel dingen van herkenning te lezen, dat stelt mij dan weer gerust.

Allemaal heel veel sterkte.

Groetjes, Hilda

Eri
Berichten van Eri
Onderwerpen van Eri

Bericht door Eri » za 07 feb 2009 13:09

Hallo Kee & Hilda,

Heel hartelijk dank voor het snelle reageren, het geeft weer kracht en voel me er niet alleen in staan. Want soms denk ik en dat zullen jullie ook wel eens denken dat jij er alleen maar last van hebt en dat is natuurlijk niet zo. Als ik het zo lees Kee dan mag ik nog niet klagen, je krijgt het wel voor je kiezen. Trouwens ik heb al veel van je berichtjes gelezen en voel de verwantschap in deze situatie.

Hartelijk dank en sterkte met alles, groeten, Eri

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 45

Bericht door Dorien73 » di 10 feb 2009 14:23

Hallo allemaal,

Ook ik herken de verschillende periodes. Bij mij is in mei vorig jaar POF (vervroegde overgang, ik ben nu 35) geconstateerd n.a.v. 8 maanden uitblijven menstruatie en diverse overgangsklachten die ik had. Eindelijk vielen bij mij alle dingen op zijn plek. Jaren is er ten onrechte gedacht dat ik depressief was. Ik had koude handen/voeten, enorme duizeligheid en ga nog maar even door. Het gekke is dat bij mij die verschillende periodes zich afwisselen. Heb ik geen/weinig stemmingswisselingen dan heb ik veel lichamelijke klachten en heb ik weinig lichamelijke klachten dan dus veel stemmingswisselingen.
En als je dan denkt dat het weer gaat dan begint het weer van voren af aan. Ik baal er van dat ik bang ben om het e.e.a. te mankeren als ik iets voel maar ik kan de gedachten niet uitschakelen. Momenteel weer een periode met veel stemmingsklachten en hartkloppingen waardoor de angst mij letterlijk en figuurlijk om het hart slaat....

Wisselen bij jullie de verschillende periodes zich ook af ?

groetjes Dorien

Eri
Berichten van Eri
Onderwerpen van Eri

Bericht door Eri » di 10 feb 2009 14:39

Hallo Dorien,

Zoals ik al schreef het gaat in periodes. Soms voel ik me ineens weer wat beter en kan ik de wereld weer aan om dan ineens weer terug te vallen.
Bij mij hebben die periodes soms weken/maanden geduurd, dan voel ik me machteloos, moe en hoeft het allemaal niet meer, vooral als de dagen zich aaneen rijgen, zonder echt goede dagen. Moet ik wel zeggen dat er soort ritme in zit bij mij. 's Morgens wakker worden met hartkloppingen na een korte nacht want slapen doe ik ook in deze periodes erg slecht. Vervolgens blijf ik de hele dag een naar gevoel houden en dan ineens tegen de avond wordt het weer beter en denk ik misschien is het morgen beter en dan gebeurt hetzelfde weer als de vorige dag.

Je zal er niet veel aan hebben waarschijnlijk maar het geeft een beetje weer hoe die dingen bij mij gaan. Ik wordt er altijd erg zenuwachtig van.

Hartelijke groet Eri

Myt
Berichten van Myt
Onderwerpen van Myt
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Myt » wo 11 feb 2009 00:11

Beste Dorien en Eri,

Ik weet hoe het voelt, soms weet ik het ook niet meer, ben 56 jr.
Ik heb precies hetzelfde als jullie, ik ben al 3 jr. bezig, soms berust ik me erin, is de overgang, soms weer niet. Dat gevoel blijft hangen, bang zijn dat ik iets ernstig heb, terwijl het niet zo is.
Maar omdat ik me zo voel, niet lekker, hoofd maalt soms door, enz.
Ik hoop dat het eens een keertje overgaat, ook voor jullie en alle andere vrouwen.
Het lucht ook op als je vaker er over praat met anderen.

Gr. Myt

Plaats reactie