Overgangsverschijnselen 5-6 jaar na menopauze

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Silvi
Berichten van Silvi
Onderwerpen van Silvi
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd nu: 67

Overgangsverschijnselen 5-6 jaar na menopauze

Bericht door Silvi » wo 09 jan 2008 10:36

Hallo lotgenoten,

mijn vraag is, ik zit toch al een jaar of vier zonder menstruatie, maar in plaats dat ik me beter ga voelen word het steeds slechter. Ik kom er niet meer uit en hoop met deze mail een beetje steun of raad te krijgen.
Ik huil iedere dag, ik heb het benauwd, ik ben duizelig, en hartkloppingen en overslag, maar die hitte in mijn lijf word ik gek van, ik bedoel geen opvliegers hoor want die heb ik apart, nee die warmte die ik maar niet kwijt raak, dat gaat de hele dag door, en 's nachts ook. Ik weet dan niet waar ik het moet zoeken, en soms heb ik het gevoel dat ik onderuit ga, en dan is het nog wel winter waar ik zo naar uit had gekeken, maar het scheelt niets want koud weet ik niet wat het is.
Herkennen jullie dit, of klopt er iets niet, wat ik soms denk hoor, want ik begrijp er niets meer van.
Ik hoop op reacties.

groetjes Karin9.

Liz50
Berichten van Liz50
Onderwerpen van Liz50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Re: Overgangsverschijnselen 5-6 jaar na menopauze

Bericht door Liz50 » wo 09 jan 2008 12:10

Hoi Karin,

Ik lees net je noodkreet. Wat ellendig voel jij je, zeg. Al vier jaar na je laatste menstruatie zou je mogen verwachten dat het langzamerhand beter met je ging, he?

Liz50

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Lenie » wo 09 jan 2008 14:48

Hallo Karin

Ik herken het helemaal zoals jij je voelt. Ik ben drie jaar geleden gestopt met de hormoonpleisters en dus in de post. Ik heb geen baarmoeder meer dus daaraan kan ik het niet merken.
Mijn klachten worden ook steeds erger, vooral de laatste week, net of er vorige week opeens een schakelaar om is gegaan.
Ik voel mij erg vreemd in mijn hoofd, dit heb ik altijd al maar nu voelt het opeens heel anders dan anders en erg naar. Ik heb het ook zo ontzettend warm en zweterig en dat duurt dan een uur of langer. Even een tijdje weg en dan begint het weer, vaak ook erge koude rillingen. Die hitte is zo erg alsof het hoogzomer is en dan voel ik mij dus veel slechter en heb het soms benauwd hierdoor.
Verder veel last van darmen en soms van mijn maag en voel mij wat beroerd, niet lekker, wat misselijk.
Ik had ook verwacht dat het eindelijk eens wat beter zou gaan en vraag mij ook af wanneer er eens verbetering komt. Ik snap er niets meer van, het is net of mijn hormonen op hol zijn geslagen en heel mijn lichaam uit balans is.
Ik ben gisteren begonnen met kleurenpunctuur in de hoop dat dit mij zal helpen, want dit is verschrikkelijk zoals ik mij voel.
Die hitte ben ik ook zo zat, mijn temperatuur voelt haast nooit normaal. Gek word ik hier van.

Groetjes
Lenie

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd nu: 57

Bericht door Gaia » vr 11 jan 2008 11:13

Hoi Sil,

ook ik heb je noodkreet gelezen.
Weet je, als ik jouw verhaal zo hoor, dan lijkt het wel of je lichaam "overuren" aan het maken is. Het klinkt helemaal gestresst.
Neem jij misschien teveel hooi op je vork?

Als ik tussen mijn oren niet rustig ben, dan gaat de stress ook in mijn lichaam werken, ook ik krijg dan problemen met mijn temperatuur-regelaar om maar te zwijgen over de adrenaline die permanent door mijn lichaam rondschiet...ontzettend vermoeiend. Ook ik heb dan last van hartkloppingen en voel me dizzy.

Misschien moet je even een stapje terugdoen, eens nadenken wat die stress veroorzaakt....

Groet!
Gaia

Silvi
Berichten van Silvi
Onderwerpen van Silvi

Bericht door Silvi » za 12 jan 2008 08:07

Hoi Gaia

Ja je hebt wel gelijk, ik heb buiten de overgang ook een hoop stress aan mijn hoofd, en ik mankeer buiten de klachten ook nog het een en ander.
En ik merk dat die kwalen ook erger worden, dus alles bij elkaar is het niet zo gek dat ik me zo beroerd voel.
Alleen kan ik het niet uitstaan, iedere dag zo ellendig, en daar willen de hormonen wel een schepje bovenop doen.
Maar goed ik blijf proberen het is vaak moeilijk, maar het zal toch wel eens minder worden.

Misschien als de hormonen een beetje gaan rusten dat ik me dan wat beter ga voelen, en wat minder zit te stressen, maar dat vind ik moeilijk, ik ben een echte stress kip, en ontspannen ja ik neem het me vaak voor, maar daar blijft het dan meestal ook bij,

Groet Sil

Silvi
Berichten van Silvi
Onderwerpen van Silvi

Bericht door Silvi » zo 10 mei 2009 07:17

Hallo Allemaal

ik heb toch een vraagje. Ik zie dat de dames hier allemaal zo jong zijn, ik ben 58 en zit toch volop nog in die ellendige overgang. Ik ben wel laat begonnen, ik menstrueerde nog toe k 52 was, en had toen nergens last van. Eind in mijn 52 ste is het weggebleven en toen begon het een beetje, om een jaar later en hevigheid te startten en sindsdien ben ik niet meer goed geweest.

Hartkloppingen, duizelig, huilen. moe, nergens geen zin in hebben, opvliegers pff hitte aanvallen, ach zo kan ik nog wel even doorgaan, maar is dat niet een beetje laat dan, of is dat wel meer. Ik dacht dat de meeste er nu toch wel doorheen waren op mijn leeftijd, maar ik niet hoor.
Hebben jullie dat wel meer gehoord, of ben ik weer een uitzondering :D .

Nou ik ben benieuwd :oops:

groetjes van Sil.

Mees
Berichten van Mees
Onderwerpen van Mees
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 70

Bericht door Mees » zo 10 mei 2009 08:11

Hallo Sil,

Nee hoor ik ben 61 jaar en zit nog in de periodes van opvliegers en ellende, en veel van mijn kennissen ook en die zijn van mijn leeftijd.
Ik vind ook dat er zo veel jongere zijn. Ik was ook nog op mijn vijftigste gewoon ongesteld

Gr. Mees

Silvi
Berichten van Silvi
Onderwerpen van Silvi

Bericht door Silvi » ma 11 mei 2009 07:37

Hoi Mees

bedankt voor je reactie,ik ging al aan mezelf twijfelen, ik zie hier allemaal jongere vrouwen,en dacht nou ik ben wel laat,maar waarschijnlijk omdat wij zolang gemenstrueerd hebben dan,
nou ik hoop dat het niet nog jaren gaat duren,want dit is een ellende zeg,ik kan me niet herinneren wanneer ik me goed voelde,maar ja,we hopen maar op betere tijden.

sterkte en groet Sil.

Annac
Berichten van Annac
Onderwerpen van Annac
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd nu: 62

Bericht door Annac » ma 11 mei 2009 08:25

Dag dames,

Bij mij begon de ellende al toen ik nog menstrueerde, later is mijn baarmoeder verwijdert en kan het nu niet meer controleren natuurlijk of ik nog menstrueer (ben 53 jaar). Wel heeft de gyn. me gezegd de overgangsklachten kunnen door deze operatie verergeren terwijl ik m'n eierstokken nog wel heb. Elf jaar geleden zijn de klachten begonnen, nu denk ik weleens, durf het amper te typen, het wordt allemaal wat dragelijker.
Groetjes en sterkte allemaal!

Annac

Eri
Berichten van Eri
Onderwerpen van Eri
Menopauzejaar: 2006

Bericht door Eri » wo 13 mei 2009 08:29

Hallo Sil,

Ook ik heb gemenstrueerd tot mijn 55 ste jaar, de ellende begon een jaar nadat alles gestopt was. Inmiddels ben ik ruim 58 jaar en heb nog steeds overal last van zoals hartkloppingen, hoofdpijn, last van mijn maag en darmen, pijn in mijn rug en buik algehele malaise, de ene dag iets meer, de andere dag iets minder maar helemaal weg is het nooit of er komt weer een ander kwaaltje voor in de plaats, zoals spierpijn, krampen in de kuiten of tintelingen in mijn vingers, slecht kunnen concentreren, fouten maken enz.

Men zegt dat het ooit minder zal worden maar ik vind het moeilijk te geloven, ik sukkel maar verder in de hoop op betere tijden.

Eri

Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Kee » wo 13 mei 2009 11:07

Hoi Dames,

Ook ik ben een late. Menstrueerde nog op mijn 56e jaar. Op mijn 57e heb ik nog 1 keer gemenstrueerd en toen is mij baarmoeder verwijderd vanwege een verzakking.
En Mees ik heb ook maag en darmklachten.
Krijg daar ook medicijnen voor die ik af en toe moet gebruiken om het maagzuur te binden.
Spierpijn, buikpijn, licht in het hoofd.
Hartoverslagen....... waarvoor ik nu naar de cardioloog toe ga. Een hogebloeddruk met uitschieters. Dat heb ik al vanaf mijn 40e jaar.
Heb inmiddels al met en holterfoon, holter, en een 24 uurs bloeddruk meter omgelopen.
Mijn klachten zijn heviger geworden toen ik gestopt ben met roken in 2005.
Toen was ik 55 jaar.

Toen kreeg ik overgangsklachten waar je U tegen zei. :mrgreen:
Compleet met paniekaanvallen en rare verschijnselen zoals niet de straat op durven en het liefts in huis zitten. Gevoel hebben van overspannen zijn.
Nu word het langzaam wat rustiger........... :D
Maar het is er nog steeds.
Niet meer zo frequent als voorheen maar af en toe steekt het de kop weer op. Met name als ik veel spanning heb.
Daar kan ik niet meer tegen. Ik zit dus ook laat in de overgang en ondanks dat ik gerookt heb.
Zoals ik es ergen gelezen heb dat als je rookt je eerder in de overgang zou komen.
Dat ging bij mij dus niet op.

En ik ben nu 59 jaar.
Met vriendelijke groet Kee.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht