1,5 Jaar zonder menstruatie

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Babs63
Berichten van Babs63
Onderwerpen van Babs63
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 57

1,5 Jaar zonder menstruatie

Bericht door Babs63 »

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. Ik volg de verhalen al jaren. En ik heb ontzettend veel steun er aan gehad. Elke keer vooral in t begin, als ik flipte bij een symptoom, ging ik googelen. Dit forum geeft de echte verhalen weer. Ik ben de vrouwen die zich durven open te stellen voor andere vrouwen dankbaar, echt tof. Misschien kan ik nu een steentje bijdragen.

Ik ben 57 en heb mn laatste menstruatie een anderhalf jaar geleden gehad. Dat was t beste jaar tot nu toe.
Eindelijk redelijk emotioneel stabieler dan ooit. Wel zijn toen de opvliegers begonnen. En t nachtzweten.
Sinds de coronacrisis ben ik weer angstig en t gevoel bij af te zijn. Veel spierpijn en pijn tussen de schouderbladen. En een droge mond, man man! En steeds vroeger wakker, 4 uur, 5 uur. Slopend.

Op een gegeven moment geloofde ik t wel met die overgang en kon ik t los laten/ accepteren.
Maar de eerste bezoekjes (na zeker 2 jaar) weer aan de ha gebracht. Idd denk weer dat ik wat ernstigs heb.
Dus ik dacht met mijn leeftijd toch nog overgangsklachten?
Misschien wel logisch omdat ik tot mn 56e ook nog menstrueerde!
Ja toen las ik de verhalen van dames hier die van mijn leeftijd zijn ook nog steeds klachten hebben. Niet vreemd dus.
De stress en angst v corona hebben de boel weer in gang gezet, ik ben nog steeds niet stabiel! Wat een nare tijd is dit. De wereld voelt zo vreemd. Nu is alles weer erger. Ik hoopte zo dat de overgang nu eindelijk aflopende zaak was. Wie niet, hè? Dus je ziet t, hier veel herkenning!
Kracht moed en wijsheid gewenst allemaal.

Babs

Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Re: 1,5 Jaar zonder menstruatie

Bericht door Jurina »

Hallo Babs,

Als je menstruatie stopt zit je feitelijk volop midden in de overgang en komen juist die typische klachten als opvliegers, droogte, gewrichtspijnen e.d veel meer naar voren. Je hormonen zijn dan al wel lager dan vroeger, maar zo kort na de menopauze zijn die nog steeds aan het schommelen om de veranderingen van de overgang (af) te maken.

Ik zie hier ook vaak klachten beschreven worden door vrouwen ook achter in de 50, maar die soms al 10 jaar niet meer menstrueren.
Hun hormonen zijn wel uit veranderd.
Klachten overhouden na het veranderingsproces, of klachten hebben terwijl je er nog middenin zit is m.i. een heel ander verhaal als.
Ook na de overgang gaat het ouder worden door en kun je daar weer allerlei verschijnselen door krijgen.

Sterkte met de voortgang van je overgang.
Jurina
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht