Postmenopauze

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Postmenopauze

Bericht door Dorothea » do 04 okt 2018 12:57

Dag dames,

Even een vraagje, volgende week vier in m'n 12 jarig overgangsjubileum :oops:
Door mijn baarmoederverwijdering (toen was ik 54 jaar) weet ik niet wanneer ik in de post ben gekomen.
Nu vermoed ik, dat ik er sinds een paar maanden inzit en dat terwijl ik volgende week al 62 wordt.

de jaren hiervoor gingen op en af, goede dagen versus slechte dagen, goede dagen die me hoop gaven, het gemiddelde van 10 jaren voor de overgang gingen voorbij en ik hield maar klachten, maar kon er goed mee leven.

Toen begonnen de klachten te veranderen, kreeg pijn in m'n kaak, foto's laten maken niets aan de hand, toen dat weg was, kwam het na een half jaar weer hevig terug om na twee weken weer te verdwijnen.
Nu dus last van m'n ogen, tranen en jeuk, ondanks dat ik druppels gebruik tegen droge ogen. buik die nu ineens dikker wordt, gewicht blijft gelijk, als ik 's morgens opsta pijn onder de voeten.

Ervaren jullie ook, dat als de post z'n intrede heeft gedaan, dat het naar je gevoel de klachten steeds erger en anders worden? Ik ervaar nu veel heftiger klachten dan in al die jaren ervoor. HOELANG GAAT DIT GEINTJE DUREN??
Ik hoop jullie ervaringen te lezen, iets waar ik me aan kan vasthouden, want na 12 jaar, ben ik er behoorlijk moedeloos en radeloos onder.

Dorothea

Hazel56
Berichten van Hazel56
Onderwerpen van Hazel56

Re: Postmenopauze

Bericht door Hazel56 » za 06 okt 2018 12:22

Hoi Dorothea...

ook ik ben 62...2 jaar geleden met een burn-out thuisgekomen...achteraf was het een combinatie mede door de post menopauze.
Mijn baarmoeder is 30 jaar geleden verwijderd...weet dus niet wanneer mijn menopauze was.
Kwam bij toeval op dit forum 2 jaar geleden...wat een herkenning...wist niet eens dat er een postmenopauze bestond...heb al jaren veel last van opvliegers afgewisseld met hartkloppingen...duizeligheid...misselijkheid...hoge bloeddruk..pijn in spieren en gewrichten...soms zeurend gebit...maar het ergste vind ik de geestelijke klachten..zie ook het merendeel daarvan voorbijkomen...moe...lusteloos...nergens zin in...weerstand tegen oude patronen...liefst rustig thuis...geen overprikkeling opzoeken...dit kan gelukkig..
Ik heb bewust ontslag genomen...was er helemaal klaar mee..maar ook daar moet je weer een een weg in vinden...vindt het al met al een heel gedoe...maar ik trek me steeds weer op aan de ervaringen van anderen...de herkenning dat het de hormonen zijn Ik heb geen idee hoelang dit nog gaat duren...af en toe komen er rustigere dagen...daar ben ik blij mee...

Groetjes, Hazel

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Leeftijd NU: 65

Bericht door Ernarda » zo 07 okt 2018 11:06

Dorothea en Hazel

Dank je wel voor jullie reactie. Ik herken me volledig in jullie klachten. Typisch dat bij ons de baarmoeder verwijderd is. Bij mij al sinds mijn 37 e . Heb helaas nooit te horen gekregen wat de eventuele gevolgen hiervan zouden zijn.

Had anderhalf jaar wat minder klachten, maar sinds een maand of twee zijn ze in alle hevigheid terug. Word hier zo moedeloos van.
Vooral dat opgejaagde gevoel maakt mij zo angstig, ook al weet je dat het hormonen zijn, de angst blijft dat t toch iets anders is. Hebben jullie dat ook.

Heb n paar dagen geleden acupunctuur gehad en het ging twee dagen redelijk, vandaag is het echter weer zo onrustig in mijn lijf. Help, laat het toch eens over zijn.
Fijn in ieder geval dat we niet alleen staan en dat dit forum bestaat. Als dit er niet zou zijn zouden met zijn allen gek worden denk ik, want er zijn niet zo veel mensen, zeker niet in mijn omgeving, die snappen wat we doormaken.

Sterkte voor jullie,
Erna

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 51

Bericht door Pippo1 » vr 19 okt 2018 12:37

Hoi,

Ik ben 50 jaar en ook herken ik jullie klachten; onrustig, opgejaagd, in niets zin hebben, zoveel mogelijk prikkels proberen te vermijden, hevige hartkloppingen, me afzonderen, dagelijks huilbuien, depressie, donkere gedachten, alle geluiden komen 100 x binnen, stress, niet kunnen ontspannen en al mijn ledematen die pijn doen. Op bezoek gaan, op reis gaan .....
Het was me allemaal teveel en dan nog te zwijgen over mijn agressie. Van een vrolijke meid veranderde ik in een monster.
Eind augustus gestopt met de pil en sindsdien zijn de symptomen flink verlicht verlicht, en heel af en toe heb ik een dag, dat ik terug ik ben en daar kan ik zo van genieten maar de dag daarna is het weer voorbij. Mag allemaal gaan stoppen die ellendige periode!

Ben blij dat ik deze site gevonden hen. Voel me nu niet meer zo alleen! Want in mijn omgeving heeft daar precies niemand last van.
De dag van vandaag heb ik me al wel weer aanvaard, daarvoor werd ik zo onzeker over mijn nieuw uiterlijk dat ik mij uitermate lelijk en oud vond en nu denk ik, ach ja, mijn glorie jaren zijn voorbij en wie mij niet meer kan zien .... dikke pech.
En wat ook een voordeel is, ik kijk nu meer naar mijn eigen! Waar heb ik zin? Wie wil ik nog zien? Nee, heb nu geleerd, dat je u geluk zelf maakt met de mensen die je echt graag zien.

Veel sterkte aan ieder in deze hele moeilijke periode
Pippo

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » ma 22 okt 2018 12:08

Hallo Dorothea en anderen,

Ik plaatste net een berichtje maar vergat te zeggen dat ik nu ook 61 ben en nog steeds klachten heb die komen en gaan. Wat jij ervaart met je ogen dat had ik vorig ook in heel heftige mate. Dat gaat nu gelukkig weer een stuk beter. Misschien geeft je dat wat moed. Maar net als jij denk ik ook vaak, houdt dit nou nooit eens op! En ook weinig mensen in mijn omgeving die dit in deze mate herkennen. En na 8 jaar gedoe wil ik het er eigenlijk ook niet meer over hebben, mensen kijken je aan......die overgang die moet nu toch wel eens over zijn, hoor je ze denken. Daarom wel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn.

Veel sterkte!
Groetjes
Gaby

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » ma 22 okt 2018 15:16

Hoi Gaby en andere dames,

Wat lief dat je even reageert, dacht nog vaak aan je, maar doordat je hier niets meer schreef, dacht ik yes die is er doorheen, dus jammer genoeg ook nog steeds aan het tobben.

Ja, vind het ook een lange lange weg die we moeten afleggen, maar ja, probeer er wel het beste van te maken hoor.

Sterkte aan allen die hier onder gebukt gaan.
Dorothea.

Jantje
Berichten van Jantje
Onderwerpen van Jantje
Menopauzejaar: 2006

Bericht door Jantje » za 19 jan 2019 11:21

Hallo dames

Ik ben 62 en heb sinds een jaar (bewust) last van wat ik "zenuwaanvallen" noem: onverklaarbare aanvallen van zenuwachtigheid bij het wakker worden en op onvoorspelbare momenten gedurende de rest van de dag. Het uit zich fysiek in hartbonzen, warm worden en de drang/behoefte accuut iets (maar wat?) te ontvluchten of op te lossen.
Ik kreeg een jaar geleden de prognose "burn out", maar nu ik wat rondstruin op dit forum, begin ik ernstig te geloven dat het domweg postmenopauazale klachten zijn. Ik dacht dat ik al lang uit de overgang was, gezien mijn leeftijd. En dat alle bijbehorende verschijnselen zoals onzekerheid (ineens denken dat je niet meer kunt autorijden, lesgeven, relativeren, zinnige taal uitslaan) een andere oorzaak hadden. Kan het zijn dat de postmenopauze zo lang duurt? (Ik was 50 toen de overgang inzette, ofwel: de menopauze)

Jantje

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rianne » za 19 jan 2019 17:26

Beste Jantje,

Bedoel je dat je die klachten al die jaren van je overgang ook al had, en niet wist dat ze daar misschien mee te maken hadden?

Of zijn ze de laatste tijd pas ontstaan?

Ik kan het uit je verhaal niet opmaken.

Rianne

Hazel56
Berichten van Hazel56
Onderwerpen van Hazel56

Bericht door Hazel56 » ma 21 jan 2019 15:50

Hoi Jantje

Herken het autorijden verhaal...rij sinds 2 jaar niet meer..voel dat ik me onvoldoende kan concentreren op de chaos en drukte van het verkeer. Raak ook in paniek als ik het wel probeer. Laat het dus maar even voor wat het is. Hoop dat het mettertijd weer lukt...je wereldje wordt hierdoor wel kleiner. Maar mijn rust is me meer waard. Heeft mij ook verbaasd dat na mijn 60 de klachten weer erger werden.
Had ze voordien ook wel hoor.
Ik neem mijn rust...hoef in principe niets...maar het voelt als nog niet weten hoe deze nieuwe fase in te vullen. Soort niemandsland...niets hoeven en daar van genieten...en toch ook niet als kluizenaar verder willen...maar gewoon niet weten hoe je dagen in te vullen...heel dubbele en tegenstrijdige gevoelens allemaal. Laat het maar over me heen komen...vage onrust..nervositeit om niks...dagen zitten en denken aan vroeger....pfff...benieuwd hoe lang dit nog duurt...

Mijn moeder is 92 geworden...maar nu ik zelf ouder word herken ik toch bepaalde symptomen van het ouder worden, klachten die bij haar eigenlijk altijd op de achtergrond aanwezig zijn gebleven. Het sneller overprikkeld zijn...nervositeit...druk maken om de meest onbenullige dingen...graag op jezelf zijn .
Ik denk dat het de clou is om dat een plaats te geven en er mee om te leren gaan...je er niet tegen verzetten maar accepteren dat het er is...wel zie ik uit naar meer energie en weer wat vrolijkheid...ben al dat somberen wel beu.
Groetjes aan alle medelezers...ben blij met alle herkenning bij jullie verhalen.

Hazel

Riabekker
Berichten van Riabekker
Onderwerpen van Riabekker
Menopauzejaar:

Bericht door Riabekker » ma 29 jul 2019 23:04

Hoi dames,

hier nog een met baarmoeder verwijderd toen ik 46 was en nu over de 60 en dacht dat het nu wel over was dus niet..... nog steeds klachten die blijkbaar nog steeds bij de overgang horen kon het niet geloven toen ik hier die reactie,s las. 5 Jaar geleden ook burn-out gehad nu nog ongelofelijk moe, hele dag slaap, watten in mijn hoofd, duizelig, angst, spierpijn, kan dit echt nu nog van de overgang zijn?

Graag jullie mening
groet, Ria

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Leeftijd NU: 57

Bericht door Anna1962 » di 30 jul 2019 07:53

Hallo Ria,

Wil ook graag even een reactie geven, in 2000 op 38 jarige leeftijd ook baarmoeder verwijderd dus heb ook geen referentiepunt qua menstruatie, ongeveer 3 jaar daarna begonnen de opvliegers, teruggetrokken zijn en weinig libido, dat heeft ongeveer een jaar of 2-3 geduurd daarna klachten-vrij (dacht ook dat het klaar was) tot vorig jaar (was toen 56), toen begon het geheel opnieuw, geen opvliegers maar andere klachten, huilen, emotioneel, mezelf kwijt zijn, veel aan vroeger denken, veel verdriet wat ik niet kon plaatsen, dit heeft een maand of 3-4 geduurd tot in september van dat jaar het weer wat beter ging en ik aardig het najaar-winter doorging, in maart van dit jaar begon het weer opnieuw maar nu met onrust, depri gevoel(de sombere deken in de ochtend bij het wakker worden) wat in de loop van de dag weer wegtrok, graag alleen zijn, geen stress meer kunnen hebben, opgejaagd gevoel, trillende benen, slappe benen, misselijk in de ochtend, geen eetlust, slecht slapen en heb er sinds kort hartbonzen en angst-gevoel bijgekregen, de ene HA wil me aan de AD omdat ik een angst en paniekstoornis zou hebben, de andere HA (dubbelpraktijk) zegt misschien aan de hormonen, ik vind het beide geen optie!
Il ga ervan uit dat ik inmiddels wel post ben (mijn moeder had haar laatste menstruatie op 53 jarige leeftijd dus ik hou dat voor mijzelf ook maar een beetje aan)
Ik dacht ook dat ik het inmiddels allemaal wel achter de rug zou hebben zeker omdat ik tegen de 58 loop maar waarschijnlijk gewoon nog er midden in!!

Groetjes Anna

Riabekker
Berichten van Riabekker
Onderwerpen van Riabekker
Menopauzejaar:

Bericht door Riabekker » di 30 jul 2019 09:49

Hoi Anna,

ik precies hetzelfde ik was 46 toen de baarmoeder eruit ging. Na een jaar of 4 kreeg ik opvliegers jaren gehad toen ze weg waren dacht ik dat hebben we ook weer gehad maar met ups en downs dezelfde klachten als jij maar nooit gedacht dat dit nog van de overgang kon komen. Ik ben waarschijnlijk ook al post nooit geweten dat je dan nog last kon hebben maar nu ik hier zit te lezen kan dat dus we.l
Gebruik jij er wat voor?

groet, Ria

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Leeftijd NU: 57

Bericht door Anna1962 » di 30 jul 2019 14:33

Hoi Ria,

Nee ik gebruik er eigenlijk niets voor, heb wel oxazepam gekregen om wat rustiger te worden als ik de stress die ik ervaar ff niet meer trek, soms een kwart of half pammetje om wat rustiger te worden.

Groetjes Anna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht