Overal gevaar in zien

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Overal gevaar in zien

Bericht door Desi » do 04 okt 2018 08:16

Hallo dames,

Herkennen jullie dit ook? Ik zie in alles gevaar. Het is jaren geleden al begonnen (zo'n 2 jaar nadat ik in de postmenopauze was beland), gaat op en neer qua heftigheid, maar is nooit meer helemaal weggeweest. Beren op de weg kun je het ook noemen.

Het probleem is dat ik echt bang ben voor de gewone dagelijkse dingen.
Wat als ik het verkeerd inschat en iemand anders wordt ziek (of ikzelf) door mijn nalatigheid? Wat als ik iets over het hoofd zie? Wat als dit, wat als dat.... Ik blijf er maar mee bezig. Met de nodige angst- en paniekaanvallen tot gevolg. Soms is het even wat minder, maar het komt steeds weer heftig terug. Daardoor durf ik soms ook gewoon dingen niet meer te ondernemen, bang dat het dan misgaat of dat ik weer dagen bezig ben met 'wat als'.

Hoort dit nou ook bij de wisselende hormonen van de overgang, of is er toch iets anders aan de hand? Herkent iemand dit?

Ik zit overigens al bijna 9 jaar in de postmenopauze, maar voel nog steeds dat mijn hormonen niet helemaal tot rust zijn gekomen.

groetjes,
Desi

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Re: Overal gevaar in zien

Bericht door Dorothea » do 04 okt 2018 12:46

Hallo Desi,

Ook nog steeds aan het tobben dus.
Ja hoor, ik herken het wel.
Bang in de auto, ook al zit ik naast een goede chauffeur, bang voor honden, terwijl er nooit iets gebeurd is.

soms is het inderdaad minder, vooral als ik me wat beter voel.

Sterkte,
Dorothea.

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » do 04 okt 2018 20:27

Hallo Dorothea,

Inderdaad nog steeds aan het tobben.

Dank je wel voor je reactie.

Groetjes,
Desi

Wiesje
Berichten van Wiesje
Onderwerpen van Wiesje
Menopauzejaar: 2013

Bericht door Wiesje » zo 07 okt 2018 16:35

Hallo Desi,

Ik ben zelf een jaar of 5 post,en ik herken wat jij zegt. Nooit echt bang geweest voor honden nu wil ik er met een boog omheen. Ik heb zelf altijd al wel wat hoogtevrees gehad maar de laatste jaren wordt het alleen maar erger. Kan dan helemaal panisch worden en ga ook hyperventileren. Alles komt honderd keerharder binnen lijkt het wel, hoe verder ik in de post kom..

Ik ben nu al een jaar of 14 met de hele overgang bezig en ik hoop dat ik er bijna ben..heb bijna alle klachten die er maar kunnen zijn gehad. En ik weet dat het ooit over gaat maar ik vraag me af wanneer.
Ik wens jou nog heel veel sterkte en succes in het ondergaan van de laatste loodjes in de overgang.

Groetjes Wiesje

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » zo 07 okt 2018 16:58

Hallo Wiesje,

Dank je wel voor je bericht, maar wat vervelend dat jij ook al jaren in de post toch nog die klachten ook hebt!
Ik heb altijd gedacht dat de postmenopauze qua klachten wel wat korter zou duren, maar helaas.

We gaan maar gewoon door, we hebben geen keus :S

Nogmaals dank voor je bericht en ook veel sterkte.

Groetjes,
Desi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » do 11 okt 2018 13:03

Hallo,

Ik heb dit ook erg gehad. Erg angstig dat er iets zou kunnen gebeuren met mijn gezin.
Maar nu ik jullie berichten zo lees, realiseer ik mij dat ik toch minder angstig ben de laatste tijd.
Eind november ben ik 2 jaar post, ms zit ik toch in wat rustiger vaarwater. Ik voel me wel wat rustiger in elk geval.
Maar het wisselt. Ik heb 1,5 week geen opvliegers gehad en vannacht begon het weer. Dus ja, klachten komen en gaan en komen weer.
Afwachten maar.

Sterkte, angst is echt naar.

groetjes Babsi

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » vr 12 okt 2018 09:40

Hallo Babsi,

Bedankt voor je reactie.

Bij jou is het dus minder geworden in de post, terwijl het bij mij juist in de (late) post is komen opzetten. Vooral sinds een jaar heel erg aanwezig.
Ik heb daarentegen niet veel last meer van opvliegers. Ik heb ze nog wel, maar niet meer zo heftig. Maar ook dat kan zo maar weer omslaan.

Ik hoop maar dat dit de laatste loodjes van mijn hormonen zijn die zoeken naar de juiste balans. Hoop doet leven tenslotte.

Groetjes,
Desi

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » ma 22 okt 2018 11:57

Hallo Dames,

Al een tijd niet op het forum geweest, maar dat betekent niet dat mijn klachten over zijn. Nu 8 jaar in de post menopauze en nog steeds klachten en dus ook veel eerder bezorgd of angstig voor dingen.

Onlangs een kleine verbouwing in mijn huis gehad. Allereerst al het niet meer tegen harde geluiden kunnen, boren, zagen enz.. en dan ook de bezorgdheid, is het wel stevig genoeg gemaakt, wat als het breekt, iets waar ik voor de menopauze totaal niet bij stilstond.

Laatste tijd ook weer meer last van benauwdheid en slijm ophoesten, iets waar ik in het begin van de postmenopauze ook veel last van had. En daar maak ik me dan toch weer ongerust over, er zal toch niets met mijn longen zijn.....nou ja en inderdaad ook de zorg over mijn gezinsleden, dat er maar niets met ze mag gebeuren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik probeer wel elke dag met een meditatie te beginnen en ik moet zeggen dat doet me goed. Kan dan alles met meer rust bekijken en er is minder identificatie met mijn gedachten.

Maar tjeetje wat een lange gang is dit zeg, ook nog steeds niet 'opvliegervrij', maar wel minder.
Soms vraag ik me wel af of dit een blijvende kwetsbaarheid is of dat er toch nog een nieuwe balans gevonden gaat worden.

Ik wens jullie allemaal veel sterkte!
Groetjes Gaby

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 23 okt 2018 21:13

Hoi Desi,

Ik ben bijna 2 jaar post, dus dit is denk ik nog het begin?
In de premenopauze ben ik inderdaad veel angstiger geweest, heel erg zelfs. Ik durfde ook bijna niets meer en al helemaal niet alleen. Overal had ik mijn man voor nodig. Pfff lastig. Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat klachten ook weer terug kunnen komen.
Al hoop ik van niet.
Jij hebt het over late post, hoe lang ben je dan al in de post?

Slecht slapen is ook een dingetje waar ik jaren last van heb gehad. Het is tijden weer goed gegaan met af en toe een slechte nacht, maar sinds een week of 2 wordt ik elke nacht tussen 4 en 5 wakker en slaap ik niet meer in. Dus hele korte nachten. Ik word er af en toe echt chagrijnig van.
En ik ben ook emotioneel instabiel en daarmee bedoel ik dat ik snel van slag ben en huilerig :roll:
Dus hieraan kan ik ook zien dat klachten weggaan en weer terugkomen.

Sterkte.

groetjes Babsi

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » wo 24 okt 2018 09:22

Hoi Babsi,

Dank voor je bericht, ik heb net ook jouw bericht in het andere onderwerp gelezen en herken veel. Vooral dat stressniveau, zelfs als er niks aan de hand is. Als ik ‘s avonds rustig op de bank zit, merk ik zelfs nog dat spieren gespannen zijn en mijn hoofd onrustig.

Ook ik heb een psychologe die de klachten van de overgang erkent, samen met andere zaken uit het (verre) verleden, en dat is heel fijn. Bij mij helpen de gesprekken en de geboden therapieën wel, maar het was lang zoeken wat het beste bij me past.

Ik ben nu bijna 9 jaar in de post en sinds een jaar zijn de angsten enorm opgelopen. In het begin van de postmenopauze vooral heel bang voor enge ziektes, dat is helemaal over gegaan, en nu dus al die andere dingen. Eigenlijk niet om kunnen gaan met de onzekerheden van het leven lijkt het wel. Omdat de angst voor ziektes is verdwenen hoop ik dat de angst voor andere zaken ook zal afnemen, maar of dat ook zo is.... geen idee.

Ik ben sinds een paar weken ook weer elke nacht tussen 4 en 5 wakker (is een tijdje heel goed gegaan, maar nu weer even mis) en als ik geluk heb val ik weer in slaap, maar soms is het ook gewoon klaar dan met slapen. Ik werk nog wel, 3 dagen per week, maar er zijn dagen dat ik gewoon met een dekbed over mijn hoofd de wereld de wereld wil laten. Als het kan neem ik dan een vrije dag. Gelukkig kan ik mijn werk ook vanuit huis doen, dat scheelt ook veel. Ik vind mijn werk leuk en het geeft ook afleiding (even het hoofd gebruiken voor iets anders dan malen), maar de drukte van kantoor is me vaak te veel.

Jij ook veel sterkte!
Desi

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » wo 24 okt 2018 10:09

Hoi,

Ik heb soms het idee dat de klachten ook wat erger worden. Terwijl ik paroxetine 30 mg slik. Soms denk ik dan helpt dat wel? Moet ik hier mee door gaan? De meeste morgens heb ik veel onrust, later op de dag gaat het vaak dan wel wat beter. Maar ik vind de geestelijke overgang de ergste klacht. Je zou toch zeggen dat ik met mijn leeftijd er wel een keer klaar mee ben. Wat doen jullie zoal aan die onrust?

Jacobina

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » wo 24 okt 2018 10:38

Hallo Jacobina,

Wij zitten al even lang in de postmeno, allebei sinds 2009.

Tja, wat doe ik aan de onrust/angst. Buiten dat ik bij een psycholoog loop, eigenlijk niks. Uitzitten, rustig aan doen, proberen mezelf niet gek te maken (lukt de ene dag heel wat beter dan de ander). Ik gebruik geen medicatie.
Meditatie, luisterboeken, muziek en tekenen wil bij mij nog wel eens helpen, maar dat is ook per dag verschillend.

Ik vind de geestelijke klachten ook het ergste en het is bij mij tot nu toe ook alleen maar erger geworden. Lichamelijke klachten waren ook niet fijn, verre van dat, maar hier heb ik helemaal geen grip op.

Ik lees jouw berichten ook al langer en vind het heel vervelend voor je dat je ook al zo lang kampt met de geestelijke verschijnselen. Helaas weet ik precies wat je doormaakt.

Sterkte,
Desi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » do 25 okt 2018 19:09

Hoi Desi,

Wat naar voor je dat je na 9 jaar post nog zoveel klachten ervaart! Je zou denken dat het lichaam dan langzamerhand wel wat stabieler zou moeten zijn. Het lijkt me dat je het ook niet meer verwacht. Moeilijk hoor.

Oh ja s' avonds op de bank merk ik dat ook.
Heel fijn voor je dat je na lang zoeken zo'n fijne psycholoog hebt gevonden. Misschien wel de mijne ;) .

Het psychische deel van de overgang is ook heel zwaar en naar, erger dan het lichamelijke vind ik. Angstig zijn is echt vreselijk.
Wat ik bij mezelf heb gemerkt is dat toen ik veel rotzooi uit mijn verleden (zoveel mogelijk) had opgeruimd, ik mij toch beter ging voelen. In elk geval v.w.b. de angsten. Mijn angsten waren de angsten uit mijn kindertijd. Ik had er al veel aan gewerkt en het leek ook telkens beter/goed te gaan. Maar in de overgang overviel het me enorm en was het zo heftig. En het verbaasde me dat het weer terug was gekomen en nog erger dan ooit. Ik zal niet zeggen dat ik er geen last meer van heb, maar het is wel zoveel minder. Het is nu gewoon leefbaar en daar gaat het eigenlijk om. Om zo ver te komen heb ik wel een aantal drastische beslissingen moeten nemen, maar het is het me wel waard geweest. Vorig jaar heb ik heel bewust de beslissing genomen dat het klaar was en het voelt ook klaar. Maar dat wil niet zeggen dat het me geen verdriet meer doet.

We worden in ons leven vaak heel erg geleefd door anderen. Op een gegeven moment gaat dat gewoon niet meer en wordt het tijd om voor jezelf te kiezen. Op welke manier dat is, is voor iedereen anders.

Werken met gebroken nachten, dat lijkt me erg pittig. Maar inderdaad de afleiding, dat lijkt me wel heerlijk. En wel zo fijn voor je dat je ook eventueel thuis kunt werken.

Ik ben een positief mens en ik geloof dat het glas altijd half vol is, dus de overgang gaat ook over!!

veel sterkte.

groetjes Babsi

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 16 nov 2018 10:29

Hallo dames,

Ik kreeg afgelopen week heel veel angst tijdens een MRI. Nooit gehad maar wat moest ik een moeite doen om niet op die bel te drukken. Gelukkig kon ik door op mijn ademhaling te focussen iets rustiger worden. Het lukte net aan om mezelf ervan te overtuigen dat ik kon bellen maar dat ik dan toch weer er terug in moest. Ik was bang dat ik dat niet zou doen als ik er aan toe zou geven. Wat was het naar zeg.

Zo zie ik ook overal tegenop. Inderdaad continue beren op de weg. Dat wat ooit ontspannend was levert nu steevast spanning op. Ik hoop dat dit over gaat want ik vind er niets aan. Best ingewikkeld om zo ontspanning te vinden.

Het is ook best tegenstrijdig want ergens heb ik zin om allerlei dingen te gaan ondernemen anderzijds houd dit me dus weer tegen. Als ik dan lees dat sommigen die na 15 of 20 jaar nog steeds hebben dan word ik daar niet zo blij van. :S

groet,

Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht