Ik ben er zó klaar mee...

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Scrapsylz
Berichten van Scrapsylz
Onderwerpen van Scrapsylz
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Ik ben er zó klaar mee...

Bericht door Scrapsylz » do 05 apr 2018 15:08

Hallo allemaal,

Ik ben al 4 jaar "post" en zit momenteel in een heel heftige periode. Veel klachten: spier- en gewrichtspijn, niet kunnen slapen, oververmoeid, nergens zin in, droge slijmvliezen, opvliegers, nachtzweten, noem maar op. Als het het één niet is, is het het ander wel en het houdt maar niet op. Ik werk nog ca. 18 uur per week, maar zelfs daar zie ik tegenop, omdat er veel fysieke inspanning bij komt kijken. Collega's en bazen proberen begrip te hebben, maar zijn allemaal veel jonger (of mannelijk) en kunnen zich de overgangsproblemen maar moeilijk voorstellen. Ik heb dan ook het gevoel alsof ik een "ouwe zeur" ben, die zo nodig alleen maar de makkelijke klusjes doet, omdat de andere taken teveel van mijn lijf vergen. Ik ben echt zó klaar met die ellenlange lijst van klachten en kwaaltjes, dat ik er sterk over denk om mijn werk maar op te geven. Mijn filiaalchef wil me naar een psycholoog/psychiater om te praten of eventueel naar de bedrijfsarts, maar daarmee verdwijnen mijn klachten niet. Kan iemand mij vertellen hoe lang dit nog zo doorgaat of is er inmiddels licht aan het eind van de tunnel?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even van me afschrijven...

Groetjes,
Sylvia

Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Re: Ik ben er zó klaar mee...

Bericht door Pharms » do 05 apr 2018 19:19

Beste Sylvia,

Ik slik bijna een jaar geen hormonen meer omdat ik me er niet goed meer bij voel. Het voelt onnatuurlijk en ik krijg dan juist méér klachten. Voor mij betekent dat dat mijn lichaam inmiddels gewend is aan het natuurlijke proces en daar het beste bij 'draait'.

ik heb nu bijna een jaar niet gemenstrueerd. Zelf ben ik dus waarschijnlijk postmeno;
Hoewel ik nu alleen nog wat kleine klachten heb en de grotere verleden tijd lijken te zijn, kan ik me nog goed heugen hoe wanhopig ik werd van alle klachten, dag in dag uit, week in week uit, jaar in jaar uit. Steeds wat nieuws. Steeds wat anders. Dan dit, dan weer dat. Het ging maar door. Op het werk werd ik niet serieus genomen, niet door de bedrijfsarts en niet door het management, want dat volgde blindelings wat de 'alleswetende' bedrijfsarts zei, en dat was dat ik gewoon kon werken, en wel zo snel mogelijk weer fulltime.

Het onbegrip vond ik nog het ergste van de hele kwestie. Ik kan je absoluut niet adviseren wat je zou moeten doen, maar ik heb mijn fulltime baan aan de wilgen moeten hangen door het onbegrip en het ongeloof over mijn klachten. Men wilde van mij af en ik wilde van hen af. Als het maar ophield, het opjagen en dat niemand mijn klachten herkende en serieus nam.
Laat je alsjeblieft niet opdringen om een psycholoog of psychiater te bezoeken, want er is niets mis met jou! Je bent niet ziek, niet geestelijk en niet lichamelijk, hoewel het absoluut zo voelt (voor mij voelde het althans zo). Een psycholoog zal proberen je in een positieve richting te duwen, terwijl je je helemaal niet positief voelt. Dit kun je in de overgang niet echt sturen. Hormonen laten zich niet sturen, zij bepalen. Zo kreeg ikzelf door dergelijke 'hulp', en ik heb héél wat 'hulp' gehad, nóg meer het gevoel dat het allemaal aan mij lag en dat ik mijn best niet deed, want anders zou ik de raadgevingen toch wel opvolgen en 'beter' worden.

Wanneer leert de maatschappij nu eens dat de overgang een normale fase in het leven van een vrouw is en dat het er mag zijn. Wij hebben hier niet om gevraagd, wij hebben er niet om gevraagd ons werk nog maar deels of helemaal niet meer aan te kunnen. Niemand had mij verteld dat de overgang zóveel impact zou kunnen hebben. Ik wist alleen van opvliegers. Laat dat nou de minst erge van mijn waslijst aan klachten te zijn geweest. Hopelijk blijven de 'grote' klachten verder achterwege maar ik weet dat het terug kan komen door het lezen van reacties van andere overgangsvrouwen. Ik ben dankbaar voor elke dag dat ik 'alleen' opvliegers heb.

Aangezien ik zelf bijna geen klachten meer heb en dat al een best lange tijd, kan ik ook niet zeggen hoe lang het bij jou allemaal nog gaat duren; hopelijk zullen meer vrouwen op je post reageren die zelf al zolang postmeno zijn als jij. Maar ik wil je een hart onder de riem steken omdat je bericht me zo terugwerpt in hoe het bij mij jaren geleden ging en ik het zo herken. Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe. Ik hoop dat het je lukt om moed te houden.

Pharms

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 62

Bericht door Dorothea » za 07 apr 2018 19:10

Hoi Sylvia,

Ik kan helaas geen antwoord op je vraag geven, heb pas gelezen dat er voor de "post' gemiddeld 5 jaar staat. Gemiddeld dus, kan korter en dus ook langer duren, lees hier op het forum wel dat mensen 8 jaar in de "post" zitten.

Hoelang ik "post' ben, geen idee, toen ik 54 was is m'n baarmoeder verwijderd. Maar met 61 jaar mag ik wel veronderstellen dat ik al een paar jaar in de "post' zit. Zit wel totaal al 11 jaar in de overgang, werd er op m'n 50e ingegooid zeg maar.

Had ik vorig jaar nog een heel redelijk jaar, met dagen dat ik me goed voelde veelvuldiger voorkwamen dan de slechte.

Is dit jaar dus echt een ramp jaar. Allerlei vreemde klachten, ineens pijn in m'n kaak, naar de tandarts, foto laten nemen, niets aan de hand, na twee weken is het ineens weg, toch te gek voor woorden. Dan ineens pijn in m'n been, o jeh, na 1 dag weer weg. afgelopen week af en toe misselijk en totaal geen eetlust. En dat buiten m'n "normale" klachten zoals hoofdpijn, een naar zwaar hoofd hebben, slecht slapen om.

Dus ik begrijp je noodkreet heel goed, maar gedeelde smart is misschien halve smart.

Sterkte hoor
Dorothea.

Scrapsylz
Berichten van Scrapsylz
Onderwerpen van Scrapsylz
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Scrapsylz » za 07 apr 2018 19:33

Hallo dames,

Dank je wel voor jullie reacties. Het is al fijn om te weten dat ik niet de enige ben met zo'n lijst van klachten. Inderdaad is gedeelde smart halve smart en het bevestigt maar eens te meer dat ik niet gek ben.ik kan er alleen niet bij, dat mijn lichaam me zo "in de steek laat" om het zo maar eens te zeggen.
Ik ben normaal gesproken nooit ziek en dus al helemaal niet gewend aan zoveel klachten, kom dus ook nooit bij een huisarts of zo.
Maar dit had ik echt niet verwacht, ik zit gewoon niet lekker in mn vel en hoop echt dat het einde snel in zicht is.
Nogmaals dank voor jullie reacties en ook jullie veel sterkte gewenst.

Groetjes,
Sylvia

Anja1963
Berichten van Anja1963
Onderwerpen van Anja1963
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Anja1963 » za 04 aug 2018 13:14

Hoi Silvia

De klachten die jij noemt heb ik ook allemaal en dat al 6 jaar lang. en steeds komt er een andere klacht bij.ik wordt er gek van. denk steeds dat ik iets ernstig heb. heb allerlei onderzoeken laten doen. en huisarts snapt er niks van . lacht er om dat hoort erbij zegt hij.nou ik voel me niet serrieus genomen.
voel me ook niet echt vrouw meer. en geen engerie en soms somber. en stemmings veranderingen. en nu dus gewrichtpijnen.
Dokter dacht aan rugpijn dus naar fysio helpt niks maar ja je probeert alles. die snapt er ook niks van als ik de klachten uitlegt

Ik hoop dat de overgang snel over gaat maar als ik dat hier allemaal lees kan het nog wel even duren.

Gr Anja

Jackievos
Berichten van Jackievos
Onderwerpen van Jackievos
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd: 57

Bericht door Jackievos » za 04 aug 2018 19:03

Hoi dames,

Hier nog 1, met nu al 4 maanden vreselijke gewrichtsklachten, ik ben straks in December 5 jaar post. Ik kan soms niet meer van de pijn en heb al vele andere klachten gehad.
Ben bij de fysio geweest en nu osteopaat maar het heeft niet geholpen en ik ben er bang voor het andere ook niet. :) We gaan afwachten, misschien zijn dit de laatste klachten ( hoop ik )
Sterkte dames ..

Jackievos

Jackievos
Berichten van Jackievos

Bericht door Jackievos » wo 20 feb 2019 16:44

Hallo dames,

We zijn een half jaar verder, en de spierklachten zijn niet van de overgang, het is spierrreuma, ik ben nu aan de prednison, geen fijn medicijn trouwens. Toch denk ik er nog niet van af te zijn, van de postmeno, want op het moment weer veel last van zweverig hoofd, kent iemand dit, tijdje geen last gehad pfff, narigheid.
Veel sterkte dames.

Groetjes
Jackievos

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door SusanL » do 21 feb 2019 05:57

Dag dames

Mijn bericht is voor niemand in het bijzonder maar meer in het algemeen:

Soms bekruipt mij het gevoel hier op het forum dat vrouwen liever een 'echte' diagnose krijgen dan dat ze hun verschijnselen linken aan de overgang.

Susan

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire » do 21 feb 2019 16:05

Hoi Susan,

Snap wel wat je bedoelt. Het is ook best ongelofelijk wat hormonen met je lijf doen. Het heeft bij mij een poosje geduurd voordat ik het echt ging accepteren dat mijn klachten door de overgang kwamen. Nu ik weer in een flinke dip zit, overweldigt het mij weer.

Een diagnose geeft vaak een oplossing veelal in de vorm van medicijnen. Daarnaast is het makkelijker uit te leggen aan de omgeving.

Ik heb al zoveel verhalen gehoord van vrouwen in mijn omgeving die bijv. fibromyalgie, een burn-out, versleten gewrichten of een depressie hadden en er na een aantal jaren vrijwel geen last meer van hadden. Ik heb ze geprobeerd overgangswijs te maken, maar dat hielp niet. Ondertussen namen ze de medicatie. Onnodig? Misschien soms wel en soms niet.

Ieder haar proces, denk ik nu. Zelf houd ik het erop dat het de hormonen zijn die mij klachten geven. De klachten komen en gaan gelukkig ook weer weg.

Groetjes,
Claire

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Claire » do 21 feb 2019 16:11

Hoi Jackie,

Duizeligheid is een bijwerking van Prednison, dus mss dat dat het nu triggert bij jou.

Groetjes en sterkte,
Claire

Jackievos
Berichten van Jackievos

Bericht door Jackievos » zo 24 feb 2019 14:02

Hoi Claire,

Mijn zweverigheid in het hoofd komt niet door mijn medicijn, ik had dat nl voor die tijd ook al en dat was bij mij geloof ik de vervelenste klacht van de overgang, het is een tijd weggeweest en nu de ene dag weer erger dan de andere, maar het zou het wel een beetje erger kunnen maken natuurlijk.

En Suzan ik ben van mening dat je niet alles op de overgang kunt gooien, maar ieder heeft zijn eigen gevoel en mening daarin.
Fijne zondag en bedankt voor de rescties

Jackie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht