Blijf maar klachten houden

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 68

Blijf maar klachten houden

Bericht door Vosje61 » di 25 apr 2017 17:23

Beste dames,

ik ben inmiddels al vaker op het forum geweest en ik zoek weer even wat steun.
Na een goede periode ben sinds 2jaar weer terug met veel klachten.
Ik noem er een paar,
Veel pijn tussen schouderbladen en ribben, knellende bandgevoel rond de borst.
Brandende mond en huid die bij aanvallen in brand staat en schrijnt alsof ik door de zon verbrand ben, meestal op mijn rug maar ook armen en buik.
Opvliegers met heel eng gevoel op de borst, ik denk dan, nu gaat het mis.
ik ervaar dit als de ergste fase van het hele overgangsproces.
Het is dat ik mijn klachten allemaal op het forum kan vinden anders zou ik het niet meer weten ik twijfel zo vaak.
Ik ben de hele medische molen door geweest afgelopen jaar, alles is goed. De dokters kunnen niets vinden en weten niet wat het is. Als ik vraag kunnen die klachten nog van de overgang zijn dan zeggen ze, nee dat kan niet.
Ik hoop toch zo dat het eens over gaat.
zijn er meer dames van mijn leeftijd met deze of nog klachten,

groetjes Vosje

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Re: Blijf maar klachten houden

Bericht door Palma » wo 26 apr 2017 19:33

Hallo Vosje

Ik heb de laatste weken ook zo 'n jeukende brandende huid. Word er gek van. 's morgens is het helemaal raak, overal jeuk en rode strepen waar ik naden van mijn kleding heb en van kreukjes in het onderlaken. Ben al naar de huisarts geweest die zegt netelroos. Heb crème gekregen en dat helpt wel, maar mag het niet lang gebruiken want dan wordt je huid dunner.
Na een aantal weken kan ik terugkomen maar dat is niet fijn zegt hij. In 80 % wordt er geen oorzaak gevonden.
Je krijgt allerlei allergie testen.

Groeten, Palma

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » wo 26 apr 2017 20:24

Hallo Vosje,

Hier ook een vrouw van 65 jaar met nog veel overgangsklachten. Ik heb zelf niet veel last van opvliegers, maar wel dat ik soms de hele dag veel onrust en tranen heb. Dit is meestal 's morgens het ergst. Ik heb ook een paar goede jaren gehad, en toen kwam alles weer terug. Ik heb zelf altijd het gevoel dat ik 2 goede weken heb en 2 slechte. Ik heb deze week dus weer een slechte week met veel onrust. Pas 's avonds voel ik mij wat rustiger worden. Ik vind de onrust gevoelens de ergste klachten van de overgang. Je word er soms zo moedeloos van. Wanneer komt er eens een einde aan???? Ik dacht met onze leeftijd dat we alles al gehad hadden, dus mooi niet. Ik wens je heel veel sterkte met alles.

Jacobina

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61

Bericht door Vosje61 » wo 26 apr 2017 22:48

Beste Palma en Jacobine

Heel hartelijk bedankt voor jullie reactie. Het is een steun voor mij te horen dat ik niet de enige ben.
De angst en onrust en dan mezelf maar afvragen of dit ooit goed komt is het ergste. Soms gaat het een paar uur wel redelijk meestal 's morgens, dan zijn de klachten wat op achtergrond maar in de loop van de middag nemen de klachten zo toe dat ik het niet meer zie zitten en eindig ik in tranen .
Ook ik heb het gevoel dat het ongeveer 2 weken wat beter gaat en dan weer 2 slechter.
ik zit nu weer in de slechte weken.
Palma, veel is er niet te zien aan mijn huid, weleens rode vlekken of gloed als het erg brand.
Heel naar vooral als het op de borst is het is soms niet om uit te houden

Veel sterkte voor jullie en ik hoop op een dag dat we hier kunnen schrijven dat het goed met ons gaat.

Groetjes Vosje

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Helma52 » vr 28 apr 2017 06:21

Beste Vosje.

Ik ben geen 66 maar 53 maar herken je klachten. Bij mij hebben ze met een B12 tekort te make. Ik spuit nu 2x pw B12 omdat ik een, door de huisarts niet erkende, B12 deficientie heb. M.n. het branden van de huid en de mond zijn typische B12 tekort klachten. Google er maar eens op.

Succes
Helma

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61

Bericht door Vosje61 » vr 28 apr 2017 11:25

Dank je wel Helma voor de tip.

Aangezien ik vanochtend toch een afspraak had met de huisarts, heb ik het hem meteen gevraagd. De B12 waarden zijn de afgelopen 2jaar 2 x meegenomen in een bloedonderzoek het laatste onderzoek was een half jaar geleden en mijn B 12 waarden zijn 400 dus goed. Mijn huisarts denkt heel goed mee en heeft veel begrip, hij sluit ook niet uit dat de klachten hormonaal kunnen zijn.
Ik blijf maar positief en hoop dat ik er eens doorheen kom.

Groetjes Vosje

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » vr 05 mei 2017 09:40

Hallo Vosje en andere dames,

Ik ben weliswaar geen 66 maar 60 jaar en al heel wat jaren in de overgang.
Een paar maanden geleden schreef ik dat het eindelijk zo veel beter ging en dat was ook zo.
Maar nu is het toch weer een wisselend beeld.
Bij mij lijkt het ook zo dat er 2 weken in de maand zijn, dat ik me best goed voel en 2 weken niet.
Toch nog een soort cyclus, terwijl ik al jaren niet meer menstrueer?
Soms slaat het een maand over en dan is het redelijk oke.
En ook weer steeds andere klachten, nu bijv. weer veel pijn in mijn duimen en algehele stijfheid en veel jeuk.
In de nacht vaak een angstig gevoel en veel eerder op tilt van dingen die een beetje moeizaam zijn, iets waar ik vroeger niet eens bij stil stond.
Soms opeens weer benauwd en opvliegers.
Nou ja kortom ook nog niet klaar met deze lastige fase in ons leven.
Maar wel heel dankbaar dat ik nu ook betere tijden ken, want dat kon ik me lange tijd haast niet meer voorstellen.
Zijn er meer dames van rond de 60 met klachten, altijd fijn om te horen, want ja soms dan denk ik ook wel is dit nou nog wel de overgang, ik ben al zoveel jaren bezig en dan is bevestiging toch wel geruststellend.
Fijne dag en houd moed!
Groetjes van Gaby.

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61

Bericht door Vosje61 » za 06 mei 2017 16:24

Hoi Gabi en mede overgangsters,

Wat is het toch naar dat we bij de groep horen die maar niet door de overgang komen...
Het lijkt of het steeds moeilijker wordt om het te begrijpen en te aanvaarden. Ik blijf piekeren kom ik hier ooit van af of, hier kom ik nooit vanaf misschien is het toch iets anders. Hebben de dokters iets over het hoofd gezien..
Of misschien zit het wel in mijn manier van eten (heb ik allemaal uitgeprobeerd met behulp van diëtiste) . , Met name bij die brandende huid en mond klachten.
Ik weet met piekeren schiet ik niets op en zeg ik, ga dan iets doen, in de tuin werken wandelen ergens naar toe. Dan merk ik dat de klachten wat meer op de achtergrond zijn. Dan ben ik eigenlijk voor de klachten op de vlucht.
Nog steeds sta ik er mee op en ga er mee naar bed.
Bij elke betere dag hoop ik dat het doorzet in de goede richting maar dan is er weer de volgende dag die nog geen verbetering is.

Wel een somber mailtje he maar ondanks dat tel ik ook mijn zegeningen die er gelukkig ook zijn in mijn leven.
Hoe gaan jullie er mee om ?

Groetjes Vosje

Ikke63
Berichten van Ikke63
Onderwerpen van Ikke63
Leeftijd NU: 66

Bericht door Ikke63 » ma 17 jul 2017 15:09

Hallo,

ik ben nu bijna 64, ik ben 6 jaar geleden geopereerd, baarmoeder en eierstokken verwijderd, sindsdien alleen maar ellende. Ik was nog ongesteld tot aan de operatie, heel onregelmatig dat wel.
Ik kreeg ook problemen met mijn schildklier, twee jaar geleden een helft verwijderd, dus ik dacht ok de problemen komen daarvan, inmiddels aan de schildkliermedicatie, ik ben nu redelijk stabiel, maar de problemen blijven. Onrust, veel spierpijn allerlei vreemde pijntjes, vaak hartkloppingen, keelpijn enz....
Nu passen deze symptomen zowel bij de postmenopauze als de schildklier, hoewel ik de laatste maanden duidelijk veel meer opvliegen heb.......
Ik vind het heel moeilijk om het te accepteren, ook omdat het allemaal al zolang duurt....
Ik heb wel regelmatig dat ik me in de avond wat beter voel, wil dan eigenlijk niet naar bed omdat het in de ochtend weer zo vervelend is....
Dat onrustige gevoel vind ik het ergste, nou ja die misselijkheid is ook niet echt leuk..;-)
Gelukkig ben ik volgens de huisarts verder gezond......bloeddruk e.d. is ok.....
Het is een heel verhaal geworden, hoop op herkenning!

Rieke

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » vr 21 jul 2017 11:26

Hallo Rieke,

Hier ook een vrouw van 65 jaar, die nog veel overgangsklachten heeft. Heb best eigenlijk wel een paar goede jaren gehad, maar nu is alles weer wat terug. 's morgens is het vaak moeilijk om op gang te komen. Veel onrust en soms tranen, misselijk en niet goed kunnen eten. Ik vind dit ook de ergste klachten van de overgang. Soms denk je komt er dan nooit een einde aan. Je word er soms zo moedeloos van. Later gaat het vaak wel goed. En ik stel het naar bed gaan ook vaak uit, omdat je weet dat het de volgende dag weer zo is. En zo gaan we maar door. Veel sterkte allemaal.

Jacobina

Ikke63
Berichten van Ikke63
Onderwerpen van Ikke63

Bericht door Ikke63 » za 05 aug 2017 14:36

Hoi Jacobina en andere dames,

Bedankt voor de reactie.
Inmiddels ben ik met iets homeopathisch bezig, ik had het ong 3 weken gebruikt en ineens voelde ik me zo super...en was natuurlijk heel blij, maar helaas duurde het maar ong 10 dagen, toen weer een hele week zeer vervelend, misselijk, veel spierpijn, opvliegers, en dat onrustige gevoel. Toen weer een week goed, maar afgelopen maandag was het weer mis, weer het hele riedeltje, gisteren was ik jarig en ik voelde me vreselijk, veel tranen, en heel erg misselijk, het rare vind ik nog steeds dat het in de avond wel wat beter gaat, op een opvlieger na.
Ik snap er helemaal niets meer van

Groetjes, Rieke

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61

Bericht door Vosje61 » za 05 aug 2017 16:11

Beste Rieke en anderen overgangsters,

Ik gebruik sinds een paar maanden cbd olie, en ik denk dat het wat helpt, tenminste, dat wil ik graag misschien is het een placebo effect.
Het gekke is dat mij de klachten meer in de middag beginnen en later op de avond wat afnemen.
,en op de achtergrond zijn bij inspanning.
Wandelen, fietsen en dan bedoel ik wandelingen van 2 tot 3 uur en lange fietstochten. Mijn man en ik vinden het heerlijk maar het is ook een vlucht voor wat er toch gaat komen
Doe ik rustig aan dan komen de (beschreven) klachten al eerder opzetten.
Op het moment dat ik dit schrijf speelt die branderigheid op mijn romp en wangen weer erg op het lijkt wel of ik koorts heb.

En in het kielzog van de klachten de twijfel , wat heb ik en gaat dit ooit over.

veel sterkte,!

groeten Vosje.

P.s
Zijn er vrouwen die deze klachten ook hadden en het over is gegaan ?

Ikke63
Berichten van Ikke63
Onderwerpen van Ikke63

Bericht door Ikke63 » za 05 aug 2017 18:48

Hoi Vosje en andere dames,

Dat koortsige gevoel in de avond herken ik ook, maar de misselijkheid vind ik het ergste.
Cbd olie heb ik ook even gebruikt maar ben daar mee gestopt doordat ik er hartkloppingen van kreeg.
Samen met mijn therapeute ben ik mulimen van Heel gaan gebruiken, dus ik hoop dat dat binnenkort aanslaat.
Ik knap in de avond wel iets op, ik merk wel dat als ik wandel of fiets ik minder klachten heb, mijn man zegt dan ja....afleiding...ik kan me er wel moeilijk toe zetten om iets te ondernemen, wandelen doe ik wel dagelijks 30 tot 45 min.
Zijn er dames die ook mulimen gebruiken?

Alle sterkte gewenst!

Groetjes Rieke

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » zo 06 aug 2017 10:24

Goedemorgen dames,

Ik ben dan nog wel geen 66 maar wel 60 en al vele jaren in de overgang.
Nu al ruim 6 jaar in de postmenopauze.
In het begin was het echt niet te doen, ik heb hier ook al wel over geschreven.
Nu is het stukken beter met me, en daar ben ik heel dankbaar voor, maar toch ik voel ik me vele dagen in de maand toch niet echt lekker.
Vooral 's morgens met wakker worden. Ik ga dan heel tevreden slapen en word heel naar wakker, alsof het leven niet echt leuk is, en na een paar uur trekt dat dan weer weg, Zo curieus!
Verder voel ik me ook fysiek zo kwetsbaar geworden. Als ik in de zon zit gaat mijn huid raar doen, als ik in de harde wind loop krijg ik last van mijn oor, als ik in een drukke winkel ben word ik heel gestrest en doodmoe, als ik met mijn handen werk (wat mijn werk is) krijg ik veel pijn aan mijn duimen. Als ik in de avond buiten zit krijg ik last van mijn blaas, nou ja en nog wat van die dingen. Dat voelt zo raar zo kwetsbaar, ik die zo sterk was, veel ondernam enz... Waar is die gebleven? Het enige positieve in dit hele parcours is dat ik op de een of andere manier toch sterker ben geworden in mijn geest, meer kan loslaten, meer kan genieten van hele kleine dingen. De mooie dingen in mijn leven enorm kan waarderen.
Maar toch, ik vind 60 nog niet echt oud, en ik heb soms het gevoel alsof ik leef als iemand die veel ouder is. Ben ook al jaren niet meer met vakantie geweest, gewoon omdat het me veel te veel is. En als ik ga forceren, denkend dat ik me ergens overheen moet zetten, dan betaal ik altijd de rekening daarna. Ik heb nooit geweten dat de overgang zo'n enorme impact op het leven van een vrouw kan hebben. Ik blijf hopen op betere tijden. Zijn er vrouwen die zich herkennen in mijn verhaal? Veel sterkte iedereen en een mooie dag gewenst!

Groeten van Gaby.

Ikke63
Berichten van Ikke63
Onderwerpen van Ikke63

Bericht door Ikke63 » zo 06 aug 2017 17:22

Hoi Gabi en andere dames,

Zeker herken ik het, als een klacht weg is komt er iets anders voor terug, heel vreemd.
Op het moment is het zo, een week beter, een week slecht, heel vreemd.....
Buiten voel ik me wel wat beter ook als ik iets doe, lezen of haken, maar ik moet me er echt wel toe zetten anders doe ik de hele dag niets
Ik voel me lichamelijk ook ouder dan dat ik ben
Hoop dat het ons allemaal heel snel beter gaat!

Sterkte en succes, Rieke

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina

Bericht door Jacobina » ma 07 aug 2017 11:25

Hallo Caby,

Hier ook een vrouw van 65 jaar met nog veel overgangsklachten. De laatste tijd gaat het wat minder, daar ik veel stress heb gehad de laatste weken. Ik had iemand beloofd om iets voor hun te doen, maar kon het niet voor elkaar krijgen om het te doen. Het gaf me teveel stress. Ja en dan zegt een ander, maar zoveel stelt dat toch niet voor, maar ik kon het niet. Dus heb ik dat afgezegd. En ik voel me er nu beter bij. Ook willen we graag een paar dagen naar een eiland, hebben al geboekt, maar ik kan er soms zo tegenop zien, en dan denk ik moet ik wel gaan. Ik weet het soms niet meer.
Een ander zegt, dan ben je er even uit, maar als ik me zo kut voel, dan heb ik er geen zin in. Heb altijd hele moeilijke morgens om op gang te komen. Dus dat houdt mij dan ook tegen. Een ander zegt dan dan daar moet je je over heen zetten. Maar ik weet dat dat zo niet helpt.
En het is dan sneu voor mijn man, als we niet gaan. Maar moet ik dan om mijn man zijn plezier toch daar heen gaan? Terwijl ik er zelf heel erg tegen op zie? Ik vind dit zo moeilijk, wat zouden jullie doen in zo,n geval. Ik weet wel, iedereen is anders, maar ik zou graag wat reacties zien.

Alvast bedankt
Jacobina

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » ma 07 aug 2017 13:39

Hallo Jacobina,

Jaren geleden leerde ik van de psycholoog dat als je vaak te veel stress hebt je lichaam op een bepaalde manier met adrenaline leert omgaan. Leuke adrenaline (om het zo maar even te noemen) geeft dan ook stress en de 'voorpret' van een vakantie valt daar ook onder. Bij mij werkt het in ieder geval wel zo.

Een paar weken voordat ik met vakantie ga sta ik stijf van de stress. In het verleden had ik daar zoveel problemen mee dat de vakantie echt een bezoeking werd. Maar... als ik eenmaal onderweg was trok het heel snel weg en kon ik echt genieten van de vakantie.
Nu weet ik dat, dus als we met vakantie gaan en plannen maken weet ik wat er komt. Niet leuk, verre van dat, maar ik weet het en leg me er een soort van bij neer. Ik weet namelijk dat als ik eenmaal onderweg ben ik heel snel aan het genieten sla.

Ik weet natuurlijk absoluut niet of het bij jou ook zo zou werken, maar het zou kunnen.

Sterkte met je beslissing!

groetjes, Desi

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » wo 09 aug 2017 17:55

Hallo Jacobina,

Ja dit zijn lastige afwegingen.
Ben je al eerder op vakantie gegaan terwijl je niet zo'n goede periode had?
En zo ja, hoe werkte dat voor jou?
Het lijkt bijna wel zo dat of het gaat je juist goed doen, zoals sommige dames schrijven of het wordt alleen maar erger en je hebt spijt dat je niet gegaan bent. En ja dat weet je alleen maar door ervaring.
Voor mijzelf voelt het niet fijn om op vakantie te gaan, maar ja dat zegt niets over jou.
Misschien een korte vakantie om het uit te proberen?
Sterkte met je beslissing!

Groetjes van Gaby.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht