6 Jaar postmenopauze, sinds 3 jaar geestelijk niet lekker

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

6 Jaar postmenopauze, sinds 3 jaar geestelijk niet lekker

Bericht door Aggaan » za 05 nov 2016 13:45

Beste vrouwen,

Wie herkent zich in mijn verhaal!
Ik wil beginnen hoe ik als kind was(Veel dwanghandelingen) Ben erover heen gegroeid.
Vanaf m,n 14 tot aan 18 jaar heb ik niet echt gepuberd.
Van 18 tot 19 heb ik een aantal teleurstellingen te verwerken gekregen. Ik ben toen erg depressief geweest. De psycholoog zei dat het een verlate puberteit was.
Toen ik 23 was en zwanger van m,n zoon, ik was 7 maanden zwanger en kreeg hele nare dwanggedachtes deze zijn erg aanwezig geweest tot 5 maanden na de bevalling.
Voor mij gevoel ben ik redelijk geestelijk de overgang door gekomen alleen de laatste 3 jaar in de postmenopauze, ik zit er vanaf 51 jaar in, zit het geestelijk niet lekker. Vooral weer die nare gedachtes. Voorheen had ik het nog aardig onder controle ook met gebruik van antidepressiva en een psychologe.
Alleen kwamen in augustus de nare gedachtes door de antidepressiva heen. Wil ook wel vertellen dat het al 6 jaar niet goed gaat met m,n dochter ze is psychisch erg ziek.
Maar mijn vraag is, zoals ik nu ben, hoort dit ook nog steeds bij de overgang?

Groetjes Aggaan.

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Re: 6 Jaar postmenopauze, sinds 3 jaar geestelijk niet lekker

Bericht door Helma52 » wo 09 nov 2016 14:03

Beste Aggaan

Wanneer je voor je overgang psychisch in de problemen bent geraakt ( ik laat even in het midden wat voor problemen) dan wordt dit in de overgang vaak uitvergroot. Dat de werking van AD in de overgang minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt is op dit forum vaak te lezen. Ikzelf heb vorig jaar AD voorgeschreven gekregen, echter heeft het mij alleen maar ernstige bijwerkingen opgeleverd en ben het dus ook weer aan het afbouwen. Ik heb PMDD en dit wordt ook erg uitvergroot tijdens mijn overgang.
Ik zit nu ook weer in een moeilijke periode. Compleet afgevlakt, nergens van genieten, huilbuien en angst en paniek.
Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb heeft niet of nauwelijks geholpen. Hopeloos wordt ik ervan en kan het leven op dit moment echt niet leuk vinden. Gelukkig lees ik op het forum dat ik niet de enige ben en dat het uiteindelijk wel weer goed komt. Daar ga ik dan maar vanuit en deze gedachten houd me op de been.

Helma

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Babsi » do 10 nov 2016 13:51

Hoi Aggaan,

Het klopt wat Helma zegt, dat de problemen voor de overgang tijdens de overgang worden uitvergroot. De hormonen versterken het gevoel. Dat heb ik een aantal jaren geleden zelf ook ervaren. Heb toen ook hulp gehad van een psycholoog en zij gaf ook aan dat dit zo kan zijn.
Daarbij is het ook heel zwaar wat je met je dochter meemaakt, dit helpt zeker niet mee.

In elk geval wil ik je veel sterkte wensen.

groetjes Babsi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » do 10 nov 2016 13:56

Hoi Helma,

Ik wil jou ook veel sterkte wensen.
Probeer niet de moed te verliezen, het gaat uiteindelijk goedkomen!

groetjes Babsi

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » do 10 nov 2016 14:23

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie, jammer dat ik lees dat ad nauwelijks of niet gaat helpen! Inmiddels slik ik toch weer sertraline. Hoop toch misschien
tegen beter weten in dat het toch iets gaat doen. Maar gaan deze depressie,s vanzelf weer over? Daar ik toch al 6 jaar in de postmenopauze zit,
waarvan de laatste 3 jaar rondloop met nare gedachtes. Wat doen jullie ertegen?

Vriendelijke groet, Aggaan.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » do 10 nov 2016 20:15

Hoi Aggaan,

De ad hielp dus eerst wel. Zit je qua dosering wel goed?
Ik denk overigens niet dat je kunt stellen dat ad nooit zal helpen tijdens de overgang.
Het zal altijd persoonlijk zijn.
Als ik je verhaal lees, valt het me op dat je je telkens bij hormonale veranderingen niet goed voelt, puberteit, bevalling, overgang.
Hoe kijkt jouw psycholoog aan tegen het hele overgangsverhaal?

Groetjes Babsi

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » vr 11 nov 2016 09:16

Hallo Babsi,

Wederom bedankt voor je reactie. De psycholoog en de psychiater denken wel dat een gedeelte met de overgang te maken heeft.
Alleen kunnen ze er weinig mee. Ze proberen met praten me te helpen. Maar dat gaat niet gemakkelijk, zeker niet die nare gedachtes
te onderdrukken. Voor 10 weken terug fluvoxamine gekregen maar die hebben niet geholpen. Zit nu weer sinds 1 week op sertraline
lijkt me al iets beter te voelen. Misschien dat jij nog niet in de postmenopauze zit! Dacht eigenlijk dat de laatste jaren het niet meer
zoveel zou doen. Maar helaas. Op dit moment werk ik niet meer sinds half oktober in de ziektewet. Probeer de dagen door te komen
met veel wandelen, dingen doen in huis en rusten op de bank. Maar verder kan ik weinig genieten.

Groetjes Aggaan.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » vr 11 nov 2016 19:41

Hoi Aggaan,

Geen dank hoor :) .
Het klopt dat ik nog niet in de postmenopauze zit. Ik herken wel bij hormonale onbalans dat ik neurotische trekjes krijg, ik ben niet helemaal onbekend met dwanggedachten, maar niet in de mate dat jij het hebt. Maar ik weet wel hoe ellendig het kan zijn.
Het is wel positief dat je je al wat beter voelt met de sertraline, je slik het nog maar een week, dus wellicht dat er nog meer uit te halen is.
Heb je al eens gezocht naar een forum met lotgenoten die ook last hebben van dwang? Daar zal toch ook veel worden geschreven over mogelijke oplossingen/therapie ed denk ik. Misschien iets in het alternatieve circuit?
Ik snap dat je niet veel kan genieten als je je zo naar voelt, maar het is wel goed dat je toch veel afleiding probeert te zoeken en wandelen is zeker fijn om te doen.
Je bent nog maar kort in de ziektewet, misschien kom je straks wel wat meer tot rust. Toch?
Ik heb eens massagetherapie gedaan en dat was heel fijn. Daardoor kwam ik dichter bij mijn gevoel, ik zat nl altijd teveel in mijn hoofd.
Het heeft mij in elk geval erg goed gedaan.

Probeer toch enigszins te genieten van de hele kleine dingen, een leuke vogeltje in de tuin of als je gaat wandelen of wat dan ook.
Verwen jezelf een beetje. Misschien geeft het niet direct een positief gevoel, maar op de lange termijn kan het je toch goed gaan doen.

Veel sterkte!
Babsi

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » za 12 nov 2016 10:11

Hallo Babsi,

Dank je voor je bemoedigde bericht.

Hartelijke groetjes van Aggaan

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » wo 23 nov 2016 09:48

Hallo,

Heb al eerder in dit forum iets geschreven. Alleen wil ik graag weten als je vanaf je 45ste in de overgang zit, en dit tot je 54ste redelijk ben doorgekomen, en dit bedoel ik dan geestelijk. Zit sinds m,n 52ste in de postmenopauze. Kan je dan op je 54ste geestelijke klachten krijgen?
Vind het raar, dat deze klachten al niet gelijk waren op m,n 45ste toen de overgang begon.

Met vriendelijke groet Aggaan.

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Linda1970 » za 26 nov 2016 10:49

Hallo Aggaan,

Ikzelf ben 46, sinds 2 jaar (schat ik) premenopauze en ik heb periodes met malende sombere gedachten. Ik heb wel eens 3 maanden gehuild, elke dag! En hele sombere gedachten, mijn huis is mijn thuis niet meer, ik voel me eenzaam, ik ben nerveus, moe, echt een verschrikkelijk gevoel. Vooral in de ochtend start ik moeilijk op. Iemand in dit forum zei dat ook: Het lijkt wel alsof de hormonen moeite hebben (in de ochtend) met opstarten. In de avond voel ik mij meestal beter. Ook de week na de menstruatie ben ik erg neerslachtig. Mijn lichaam is dan zo zijn best aan het doen om alles weer op te starten (zo lijkt het). Psycholoog en gesprekken helpt niets, tegen hormonen valt niet op te botsen. Antidepressiva heb ik aangeboden gekregen van de huisarts maar ik slik NIETS. Dit op aanraden van de endocrinoloog. Zij zei dat ik kerngezond ben en in de beginnende overgang zit.
Haar tips: Hormonen houden van regelmaat, dus deel je dag goed in, ga op regelmatige tijden naar bed enz. Leef en eet gezond, luister naar je lichaam. Ik weet dat als ik depri ben, het na een paar dagen/weken weer over gaat. Het zijn wel zware tijden. Maar dan huil ik maar. Ik weet nu dat het door de hormonen komt, die zijn balans aan het zoeken.

En ik lees hier dat het weer goed komt, al kan het jaren duren. Dus ik slik geen pil, of medicijnen en luister naar mijn lichaam. Ik ken mezelf niet meer. Maar daarom heet het ook een overgang...en een menoPAUZE. Ik weet niet of je er iets aan hebt. Ik heb geen oplossing. Ik accepteer hoe ik nu ben. Ik accepteer mijn lichaam en soms heb ik goede dagen en ben ik weer de 'oude'. En die dagen koester ik. En op de langere termijn komt het wel goed. Ik wandel veel en blijf mensen opzoeken. Ik wil niet vervreemden van de wereld want dan ga ik teveel in mijn hoofd zitten en dat is niet goed. Afleiding is belangrijk. En balans. En vertrouwen in het proces. Ik ben ook heel blij met alle herkenbare verhalen in dit forum en de mensen geven zoveel steun! Heel fijn. Dit is alleen mijn persoonlijke mening, hopelijk heb je er iets aan.

Sterkte!
Linda

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » za 26 nov 2016 14:27

Hallo Linda,

Heel herkenbaar de klachten die je beschrijft. Je bent nog maar in het beginstadium.
Het kan zijn dat als je menstruatie wegblijft het over is bij jou. dat hoop ik van ganse harte.
In zoverre heb ik niet een echt antwoord op mijn vraag kunnen geestelijke klachten optreden later in de postmenopauze en dan bedoel ik dat ik de eerste 3 jaar geen geestelijke klachten heb ervaren alleen de laatste
3 jaar van de 6 jaar postmenopauze de klachten zijn begonnen.Welke vrouwen herkennen dit?
Linda ik wens jou in ieder geval sterkte toe.Het komt goed.

Vriendelijke groetjes van Aggaan.

Wiesje
Berichten van Wiesje
Onderwerpen van Wiesje
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd: 56

Bericht door Wiesje » di 06 dec 2016 07:35

Hallo lotgenoten,

Ik zit zelf al ruim 3 jaar in de postmenopauze. Daarbij opgeteld dat ik ptss heb, dus er gebeurd heel wat in mijn hoofd met name. Maar misschien moet ik zeggen gebeurde want na heel veel proberen uit het reformhuis en drogist ben ik nu sinds een paar weken B12 gaan gebruiken...en ik moet zeggen mijn hoofd is rustiger geworden. Tenminste ik heb al een paar weken geen doom denken meer en ook mijn angst en paniek gevoelens zijn minder...ik kan weer naar buiten, ik kan weer genieten..zelf had ik in de overgang met name nu in in de post heel veel last van mijn ptss, maar nu door het nemen van de extra B12 is dat stukken minder.
Misschien hebben jullie er iets aan...succes en sterkte allemaal..

Wiesje

Aggaan
Berichten van Aggaan
Onderwerpen van Aggaan
Menopauzejaar:

Bericht door Aggaan » ma 26 dec 2016 11:11

Beste allemaal,

Ben aardig door de overgang gekomen. Alleen zit ik nu 6 jaar in de postmenopauze waarvan de laatste 3 jaar het
geestelijk niet zo goed gaat. Is dit mogelijk, spelen dan de hormonen ook nog een rol?
Hoop graag een antwoord te krijgen.

Met vriendelijke groet, Aggaan.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht