Nog steeds allerlei klachten

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 62

Nog steeds allerlei klachten

Bericht door Gaby » do 28 apr 2016 11:35

Hallo allemaal,

Ik vraag me soms echt af of mijn klachten nou nog steeds bij de overgang horen.

Zo heb ik vaak een benauwd gevoel en krijg het ook warm en wordt een beetje zweterig en mijn hart begint sneller te kloppen en dan word ik heel daas en moe en ook nerveus. Een soort opvlieger die niet echt doorbreekt lijkt het. Ik heb ze ook als ze wel doorbreken hoor.
Het lijkt soms of het gevoel optrekt vanuit mijn onderbuik. Ik heb dit al jaren, en dan met name in de ochtend of als er stressvolle dingen zijn. In de avond bijna nooit.

Ook een prikkend verhemelte en heel gauw moe met praten horen daarbij. Dit laatste heb ik niet altijd maar het komt en gaat.
Als ik afspraken moet maken dan zorg ik vaak dat er een dag tussen zit waarbij ik dat niet heb anders word het me gewoon te veel.
Lange telefoongesprekken bijv. dat lukt me maar moeilijk

En dan zijn er nog tal van andere klachten zoals oorsuizen, jeukende vagina, pijnlijke handen, wisselende stoelgang, droge huid enz....
Deze laatste klachten zijn er de laatste tijd bijgekomen, alsof het nog niet genoeg was:)

En de schrik die opkomt voor al deze gevoelens........er moet toch echt iets goed mis met mij zijn...........

Ik lees wel meer van dit soort klachten maar dat je dit al 5 en een half jaar kunt hebben. Herkent iemand dit?
En daarbij ook mijn benen zo stijf en zwaar en vaak pijn. Ik ben inmiddels 59 jaar (sinds mijn 54ste in de postmenopauze) en je zou toch verwachten dat dit nou eens overgaat.

En dan de vrouwen in mijn omgeving die nergens last van lijken te hebben?! Dat maakt me soms zo onzeker. Vandaar dit bericht.
Graag hoor ik van vrouwen of ze dit herkennen en vooral al zo lang!
Ook wilde ik nog graag weten of er ook dames zijn onder jullie die nauwelijks overeind kunnen komen als je op de grond hebt gezeten?
Voel me net of ik 80 ben!

Groetjes van Gaby.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Re: Nog steeds allerlei klachten

Bericht door Dorothea » do 28 apr 2016 16:05

Hallo Gaby,

Ja hoor, als ik je gerust kan stellen, nu 9 1/2 jaar in de overgang, en 3 1/2 jaar post, nog steeds veel ellende, soms periodes dat het wat rustiger is en het gevoel hebben, we hebben de top bereikt, dan zonder enige aanleiding, boem val je weer van de berg af.
Ik heb voornamelijk last van mijn hoofd, druk op mijn hoofd,soort van migraine (nooit last van gehad), naar hoofd, nare gedachtes, moeilijk zien daardoor en vooral niet slapen. lichamelijk gaat het prima, in al die jaren ook geen last gehad van lichamelijk dingen. Ook heb ik nog wel energie en zin in dingen te ondernemen, mijn man en ik gaan vaak een weekendje weg of op vakantie en ik "werk"/hobby ook nog steeds.

Toevallig zijn we van dezelfde leeftijd, kom hier niet zo vaak meer, de "oudjes" uit mijn begintijd zijn er denk ik overheen, komen hier niet meer, en met de "jongere" ja, daar heb ik dan niet zoveel mee, herken wel hun problemen die ik ook uit de begintijd had.

Misschien zit ik nog geen 31/2 jaar in de post, want m'n baarmoeder is op m'n 55 ste vanwege heftige bloedingen en steeds een ernstig te laag hb weggehaald, al snel kreeg ik bij m'n jaarlijkse bloedonderzoek waardes die lieten zien postmenopauze.

Vind het op het ogenblik eigenlijk steeds zwaarder worden, het erbij neerleggen heb ik tijden gedaan, in de hoop dat het ooit over gaat, maar nu het zo extreem (in mijn gevoel dan) lang duurt, ben ik wel een beetje de moed aan het opgeven.

Wens je sterkte en kop op hoor, we gaan het vast ooit wel redden, wij horen bij de uitzonderingen die heel erg hormoongevoelig zijn.

Dorothea.

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » do 28 apr 2016 18:52

Hallo dames,

Ik ben dan wel iets jonger, maar wel al 6 jaar postmeno. Ik was er vroeg bij zeg maar.
Vanaf mijn 43e klachten, sinds mijn 47e menstruatievrij. Alles bij elkaar al 10 jaar bezig.

Ja, ik heb nog steeds klachten. Opvliegers, al dan niet doorzettend, daardoor vaak een onbestendig en naar gevoel. Stress gevoel zonder dat er een reden voor is en spierpijnen.... Heel veel spierpijnen! In mijn nek, schouders, ribbenkast, onderrug, soms ook doortrekkend in de benen. Opstaan 's morgens is het ergst, ik lijk dan inderdaad wel 80. Na een paar uurtjes in beweging trekt het langzaam weg soms. Soms een hele dag last. Vandaag is het weer een ramp!
Ook oorsuizen, wisselende stoelgang en problemen met een erg droge vagina ken ik.

En dan ineens een paar dagen dat ik nergens last van heb, soms zelfs wel eens een paar weken. O wat voel ik me dan fijn! Helaas komt het allemaal tot nu toe steeds nog terug.

Ooit, ooit gaat het wel over toch? Ik blijf me daaraan vast houden.

Sterkte dames!
Desi

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Peetrie54 » ma 09 mei 2016 16:37

Hallo Gaby,

Ik heb al een paar jaar niet meer gereageerd hier, maar door jouw berichtje heb ik toch maar weer eens ingelogd.
Ik ben even ver in het proces als jij. Op mijn 52ste begonnen de klachten, op mijn 54ste gestopt met menstrueren en nu bijna vier jaar verder en nog steeds klachten. Ik heb bijna continu last van oorsuizen, hoewel ik daar steeds beter mee kan omgaan, ik weet eigenlijk niet meer beter dan dat ik het heb. Wattig hoofd ook nog vaak, vooral 's ochtends, lichte hoofdpijn, misselijk, opvliegers, wazig zicht, vermoeide ogen en met name 's nachts pijnlijke handen.
Niet te geloven dat het zo lang moet duren. Eerlijk gezegd beheerst het mijn leven minder dan een paar jaar geleden, dus dat is vooruitgang, maar verder voel ik me nog veel te vaak slap en energieloos en dat is gewoon balen! Niemand gelooft me als ik zeg dat het overgangsklachten zijn en zelf twijfel ik daar soms ook aan. Maar als ik dan weer hier lees dat er vrouwen van mijn leeftijd dezelfde klachten hebben, ben ik toch weer gerustgesteld.

Sterkte en groeten,
Peetrie

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » do 12 mei 2016 08:31

Hallo Peetrie,

Wat fijn dat je hebt gereageerd!
Ja het blijft ongelooflijk he dat het zo lang kan duren.
En inderdaad wat jij beschrijft dat je omgeving het niet begrijpt.
En daardoor ga je zelf soms ook twijfelen, ik tenminste.
Had jij dat oorsuizen ook al voor dat je in de overgang kwam?
Ik heb dat nu bijna een half jaar en soms wat harder en dan weer zachter, ook soms een zoemtoon. Maar ik kan er nu ook beter mee omgaan dan toen het net begon.
Overigens kan ik, sinds ik in de overgang ben, helemaal niet meer tegen harde geluiden.
En die spierpijnen dat is ook echt niet te geloven.
Vooral in de ochtend bij opstaan.
Nou ja sterkte maar weer en hopen op betere tijden!

Groetjes van Gaby

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » wo 09 aug 2017 15:23

Hallo Dames,

Ik blijf me er maar over verbazen!
Hoe kan het toch dat ik al jaren met de overgang worstel, inmiddels wel veel beter dan het was, maar toch soms weer dagen ziek op de bank en vreemde klachten die blijven komen en gaan, en dat een aantal van mijn vriendinnen in dezelfde leeftijd nergens last van schijnen te hebben, veel energie hebben, nieuwe banen , leuke vakanties enz enz??!!

Als jong meisje had ik ook veel last van mijn menstruatie, maar in mijn zwangerschap en daarna heb ik me prima gevoeld.
Mijn moeder had er ook niet zo'n last van als, maar mijn zusje daarentegen weer wel. Van onze oma's weet ik het niet, daar werd niet over gesproken kennelijk of ze hadden geen last.
Ik denk zelf ook dat er zoiets bestaat als hormonale gevoeligheid, dat het lichaam van de een veel heftiger reageert op veranderingen daarin dan de ander. Maar waardoor die gevoeligheid er is? Het blijft een behoorlijk eenzaam proces. Ik merk aan mijzelf dat als ik verhalen van andere vrouwen lees met soortgelijke ervaringen als ikzelf heb en heb gehad me dat steunt, me het gevoel geeft dat ik niet gek ben.
Sterkte allemaal!

groetjes van Gaby.

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Linda1970 » zo 13 aug 2017 09:13

Hallo Gaby,

Je bent niet alleen daarin, hoor. Ik heb ook een berg klachten, al 3 jaar nu (ben 47) en ik kom ook geen vrouwen tegen met dezelfde klachten. Net alsof ik mij aanstel, of dan denk ik dat ik iets ernstig heb. De huisarts denkt helemaal niet mee, gelooft het ook niet. Ik had wel een goed gesprek met een overgangsconsulente en een vrouwelijke endocrinoloog, die zei dat de klachten wel degelijk door de hormoonveranderingen kunnen komen. En de één is gevoeliger voor hormonen dan de andere. Ik heb ook op het forum gelezen dat iemand zei dat de reden waarom we geen vrouwen met dezelfde klachten tegenkomen is, dat die vrouwen ook liever thuis op de bank uitrusten en in hun cocon blijven.

Ik vind het frustrerend als ik een oudere vrouw tegenkom die zegt: "Ik had nergens last van, daar had ik gewoon geen tijd voor!",
of "Nee, ik heb helemaal geen klachten gehad!" Dan houd voor mij het gesprek al meteen op. Vandaar dat ik zo blij ben met dit forum! Ik mankeer niets ernstig, ik stel mij niet aan...het is de overgang! En ik ben niet de enige.

Ik heb spierpijnen (schouderbladen, rug, nek, knieën, heupen), ben constant moe, kan moeilijk doorslapen, vroeg wakker en dan meteen gejaagd, heb regelmatig migraine, buikpijn, voetpijn, ben somber, heb huilbuien, voel me van alles verwijderd, heb geen zelfvertrouwen meer, heb malende gedachten, ben onrustig en angstig, ik word dikker, ik geniet niet meer van de dingen zoals vroeger, heb een hele lange menstruatie (soms 14 dagen lang) en het ergste is dat ik 2 jaar geleden a-typische Aangezichtspijn (links) heb gekregen. Ik ben door de hele medische molen geweest en er is niets vreemds te vinden. Dus het komt door de hormoonwisselingen (zei de endocrinoloog). Mijn huisarts kan zich daarin niet vinden. Maar ik denk dat het zo is en ik ga daar op vertrouwen. Dat geeft rust. Ik hou ook een maandelijkse klachtenkalender bij en daar zie ik een duidelijk patroon in. Dat geeft rust en geeft mij zekerheid dat het echt door de overgang komt.

Mijn moeder had geen klachten in de overgang maar mijn oma (van vaders kant) wél! Alleen zij is overleden dus ik kan niets vragen. Dus ik denk dat ik haar genen heb ;-) Ik werk 20 uur in de week (lichamelijke arbeid) en ik weet niet hoe lang ik dat vol kan houden. Maar ik ben alleenstaand, dus ik moet wel. Gelukkig krijg ik zekerheid in dit forum van de andere vrouwen en dat is echt heel fijn. Ondanks de klachten blijf ik lachen en vriendelijk en probeer ik positief te blijven. Eens gaat het over ;-) En tot dan is het een leerproces. Een verandering van mezelf! En daar focus ik mij op.

Sterkte allemaal en bedankt!

Linda :mrgreen:

Karin66
Berichten van Karin66
Onderwerpen van Karin66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Karin66 » zo 17 nov 2019 20:12

Hallo Gaby,

Wat mij opviel was je vraag over het opstaan. Ik kan wel door mijn knieën zakken, maar kom niet overeind.
Ik moest mijn man roepen om me te helpen. Erg angstig word ik er van. En het lijkt wel of het iedere dag erger word, erg moe, zere spieren, pijn onder in mijn rug, huilen en dat ben Ik allemaal zo zat. Inderdaad de gedachte...is dit de overgang?

Wel heb ik in augustus gordelroos in mijn oog gehad, en daar veel medicatie voor geslikt. Dit duurde 6 weken, en nu na weer 6 weken heb ik het weer terug, dus weer aan de medicatie. Dus daar ben ik ook niet erg lekker van. Bleek dat mijn bloeddruk ook te hoog was, nog een pil erbij.

Van al deze klachten word ik onzeker, loop bij de huisarts, bij de oogarts, en dan lees ik maar weer hier en besef dat er heel veel vrouwen zijn die het moeilijk hebben.

Groetjes van Karin.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht