Vraag aan Ankie: Ik blijf in een cirkeltje draaien

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 62

Re: Vraag aan Ankie: Ik blijf in een cirkeltje draaien

Bericht door Gaby » di 23 feb 2016 13:05

Hallo Hillie en Shania,

Ik herken het wel hoor Hillie dat je van het lezen op het forum ook soms onzeker kan worden, maar meestal stelt het me toch gerust en geeft het me het gevoel dat ik hier niet alleen in ben.
Want dat vind ik misschien wel een van de moeilijkste aspecten van die overgang dat er zo weinig vrouwen in mijn omgeving zijn die hetzelfde meemaken. Dan ga ik zo aan mijzelf twijfelen......is dit nou wel overgang enz... maar als ik dan op dit forum lees dan wordt ik daar toch vaak weer in bevestigd en dat geeft rust.
Maar soms dan lees ik over bepaalde klachten dat het ook daar en daar mee kan samenhangen (meestal iets ernstigs dan) en dan krijg ik acute opvliegers en een heel onzeker gevoel en dan doe ik maar net of ik het niet heb gelezen of ik zoek naar een meer geruststellend verhaal. Ja ja zo kwetsbaar kun je worden in de overgang. En dat al vele jaren:(

En Shania hoelang heeft jouw moeder overgangsklachten gehad en waren ze ook heftig of meer een milde overgang?
Dat geeft immers altijd hoop als iemand beschrijft dat het ook weer overgaat.
Hoop van je te horen.
Hang nu ook alweer 5 dagen op de bank met een ondefinieerbaar soort klachten. Het lijkt op griep maar ik voel ook hormonale klachten dus.........weer erg onduidelijk dus. Ik had dit vorige maand ook al zo'n week.

Veel sterkte maar weer en jullie zijn dus zeker niet de enigen!
groeten van Gaby.

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 48

Bericht door Shania » wo 24 feb 2016 09:22

Hai Gaby!

Wat fijn dat je je reactie hebt geplaatst. Daar heb ik ook iets aan, dank je wel. Wat vervelend voor je dat je 5 dagen op de bank lag met "vage"klachten. Ik kan je een hand geven want die heb ik ook vaak. Zo lamlendig, en ik prakkezeer dan zoveel dat ik denk dat ik allerlei enge ziektes hebt he? Wist je dat je psyche je ook zieker kan maken? Maar ja, hoe doorbreek ik mijn gedachten als je je al niet lekker voelt? Dat is het moeilijke. Ik probeer lichamelijk heel goed voor mezelf te zorgen zodat ik zo stabiel mogelijk blijf. Bij mij werkt de geest dan vaak wel mee.
Je vroeg of mijn moeder veel klachten had tijdens haar overgang. Lichamelijk eigenlijk weinig, maar het is een vrouw uit een generatie die het daar nooit over had. Ze is nu 71. Geestelijk daarentegen was ze heel vaak down en lag ze op de bank. Ze was ontzettend gevoelig. Tegenwoordig, al jaren hoor, is ze een hele sterke vrouw en stabiel. Dat geeft zoveel vertrouwen. Het komt dus absoluut goed, ook me jou! Alleen duurt het heel lang. Mijn schoonmoeder van 80 heeft heel af en toe nog een opvlieger. Maar als dat alles is!
Ik wens jou veel kracht, probeer mooie dingen te zien zodat je afgeleid wordt van de ellende die overgang heet. Want we zijn niet onze overgang, we zijn vrouwen. Maar heel fijn dit forum inderdaad! Ik hoop jou ook een beetje sterkte te hebben gegeven. Weet in ieder geval dat je rot gevoel er bij hoort.Dat verzacht enigszins je onzekerheid hoop ik.

Groet Shania.

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Pee » wo 24 feb 2016 11:15

Hoi dames,

Van de week Dr Deen gezien op tv. (omroep Max)
Op een gegeven moment gooit ze haar jas los, "pfff een opvlieger" zegt ze.
"'Op jou leeftijd?"; vraagt haar zoon.
"Ja"; zegt Dr Deen (Monique van de Ven) "Ook als je 60 bent ontkom je er nog niet aan".

Ik vond het fijn dat ze het zo op tv onder de aandacht brachten. Verder werd er niets over gezegd, maar het voelde best goed hahaha.
Dit wilde ik nog even kwijt!

Groet Petry

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Fieneke » zo 28 feb 2016 19:19

Hallo

IK ben 62 jaar en heb ook geregeld klachten. Niet aldoor, maar met tussenpozen. Dan gaat het redelijk al ben ik in de ochtend altijd wel stijf en dan heb ik ineens weer dat ik wakker word met hoofdpijn en dat blijft de hele dag dan hangen. Ook voel ik me dan zo slap als wat.

Vandaag ook weer zo'n dag en toch gaan wandelen en na een twee uur dacht ik o god ik kan niet meer. Heb het toch gered naar huis, maar vind het dan wel vervelend voor mijn vriendin die mee is. Ze snapt het wel gelukkig. Thuis zak ik bijna door mijn benen. Ook heb ik de ene keer veel meer last van mijn heup en soms ook weken helemaal niet. Het komt en het gaat. De ene keer ziet mijn huid fris en een andere keer vaal.
Zit nu achter de laptop nadat ik een poosje geslapen heb. Nog voel ik me hondsmoe en leg steeds mijn hoofd op de tafel. Het komt dus veelvuldig voor dat mensen boven de 60 nog steeds klachten hebben. Ik heb ook een onstabiele linkerschouder gekregen na de overgang en ik ben er heel voorzichtig mee. Omdat ik voel dat ie zo beweeglijk is dat ie uit de kom kan schieten. Gelukkig is het de linkerschouder. Ik heb daarmee ook geen kracht in de linkerarm. Het komt vanuit de schouder. Kortom ik kan me een dag of zelfs dagen hondsmoe voelen en dat komt en gaat. sterkte allemaal

Fieneke

Picasso12
Berichten van Picasso12
Onderwerpen van Picasso12
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd: 64

Bericht door Picasso12 » di 01 mar 2016 16:37

Hallo

ik ben de hele winter al verkouden ,en al terugkerende keelpijn een rouwe keel en stekende keelpijn
Verder gaat het al een paar weken redelijk.
Heb veel steun aan de berichten van lee 64, ze legt de alles zo goed uit hoe zy van hoe haar overgang begon en hoe zy er mee omgaat tot nu toe ,heb ik veel steun aan ,en geeft me rust

hillie

Heidel
Berichten van Heidel
Onderwerpen van Heidel
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Heidel » do 03 mar 2016 08:43

Hoi Hillie...

Ja hoor, VOLOP herkenning..
Ben al heel mijn leven een hypochonder .. waar vroeger medische encyclopedieën waren, is nu Google..
Lang leve Google? Nee dus...

Ik ben 100% in de overgang, tests hebben het uitgewezen, mijn lichaam al eerder ..
Onregelmatig ongesteld, ernstige vermoeidheid, opvliegers, brandende tong, gewrichten doen pijn ...
Van de 37 meest gehoorde klachten heb ik er 43 of zo...

Soms lukt het dagen om 'er niet aan te denken en het te accepteren' en dan gaat het best goed..
Maar als ik weer lang achter de computer moet werken (ik heb twee bedrijfjes) dan gaat mijn lichaam extra lastig doen..

Bewegen is voor mij DE remedie..
Als beroep fotografeer ik ook, en wanneer ik daar mee bezig ben, vergeet ik alles om me heen..

Zodra ik een dagje niet veel te doen heb, gaat het stormen in mijn hoofd (diagnose adhd helpt ook wel erin mee hoor)
En soms bekruipt me het gevoel: ... er zal toch niet iets dieper liggend iets aan het rommelen zijn...
Alles is al ziektes aan de beurt gekomen hoor, van hartaandoening tot kanker, van grote teenpijn, tot hersen-iets (door de vele hoofdpijnen)
.. en googelen maakt het er niet beter op.. !!

Dank zij jouw berichtje ga ik toch maar weer eens doen wat goed voor me is..
Soms bekruipt me het gevoel dat ik er nu al helemaal klaar mee ben, maar ... het is een fase van tien jaar of zo..
Gelukkig is iedereen in mijn familie er heel vroeg, moeder en twee zussen (voor hun vijftigste en mijn oudste zes was zelfs 41 jaar!!)

Ik ben bijna 47 jaar en al vanaf mijn 42e aan het 'rommelen' .. Pas sinds een goed half jaar rommelt de menstruatie FLINK mee.. Soms blijft het heerlijk vijf weken weg, en nu ben ik alweer drie weken aan het spotten, dun bloeden, klodders, weinig bloeden, dagje niets ... dus hopelijk zit ik nu zo ongeveer in het eindstadium en niet in het beginstadium :lol:

Jij sterkte .. en doe vooral zoveel mogelijk leuke dingen !!
(die tip ga ik zelf maar ten harte nemen ;) )

Heidel

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » ma 02 mei 2016 10:59

hallo

ik ben al jaren in de postmenopauzaal en heb alle klachten wel gehad die er zijn voor de overgang.
Sinds een week hele erge spierpijn in benen en onderrug kan haast niet lopen ja met krukken dan lukt het nog wel, auto rijden en fietsen lukt ook niet, heb artrose en fibromyalgie, hele slechte knieën maar zo erg pijn als nu heb ik nog nooit gehad en heb gelukkig wel veel steun van man en kinderen waar ik heel blij mee ben maar moet toch af en toe wel een traantje laten omdat ik niet veel kan doen.
Nu is mijn vraag zijn er meer vrouwen die dit ook hebben zo erge spierpijn dat het lopen niet meer gaat,

Hillie

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 62

Bericht door Gaby » za 21 mei 2016 14:24

Hallo Hillie,

Ik herken jouw klachten maar al te goed.
Heb zelf ook de laatste weken zo'n last van mijn benen dat ik bijna niet kan lopen.
Soms is het een paar dagen opeens weer ietsje beter, maar vandaag is het echt bar en boos.
Ik heb ook last van artrose in mijn heupen dus dat geeft ook klachten, maar nu ben ik zo stijf dat ik me echt als een oude vrouw voortbeweeg.
Kan me dan bijna niet voorstellen dat dit de invloed van de overgang is.
Ik heb net als jij ook vele klachten gehad en soms nog wel, maar de laatste tijd zijn het vooral mijn benen. Mijn heupen knieën en voeten.
Is het bij jou inmiddels al weer wat beter?

Groetjes van Els

Jet1965
Berichten van Jet1965
Onderwerpen van Jet1965
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Jet1965 » zo 22 mei 2016 10:20

Hallo dames

Wat ben ik blij met deze pagina!!
Zelf heb ik vanaf vorig jaar inmense spierpijnen
Het begon met een overactieve bekkenbodem en niet uit bed kunnen komen.
Nu sinds een maand meer pijn in het midden van rug alleen liggen is fijn.
Wat een geneuzel ik word er soms moedeloos van....
Maar ze zeggen dat het beter wordt... kan niet wachten hihi

Groetjes Jet

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » zo 22 mei 2016 12:47

Hallo dames,

er was gevraagd of het met mij al wat beter gaat met de spierpijn, nu sinds een week gaat het beter maar de klachten wisselen zo erg heb nu al dagen veel andere klachten zit weer in in een diep dal, maar ja we moeten verder en dit zal ook wel weer over gaan zoals de vele andere klachten die ik heb gehad

Hillie

Lenne
Berichten van Lenne
Onderwerpen van Lenne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lenne » vr 08 sep 2017 14:32

Hallo Dames,

Wat ben ik blij met dit forum, zoveel info!

Ik ben al 60 jaar en heb nog steeds overgangsklachten. Nu alweer 2 weken vreselijke buikpijn links.
Ik word er zo nerveus van, haal mij van alles in het hoofd.

Groetjes, Lenne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht