Vraag aan Ankie: Ik blijf in een cirkeltje draaien

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Picasso12
Berichten van Picasso12
Onderwerpen van Picasso12
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 64

Vraag aan Ankie: Ik blijf in een cirkeltje draaien

Bericht door Picasso12 » di 01 sep 2015 08:52

Vraag aan Ankie
--------------------
Hallo Ankie,

na jaren in de overgang en het allemaal iets milder werd, nu al weken weer overal last van vooral maag, schouderbladen, vaak ook pijn rond mijn navel word er soms wakker van.
Ik weet me soms geen raad, had altijd wel last van mijn maag, maar dat ging op en af maar kan nu ook zo ineens heel misselijk worden, wat ik eerder nooit had en schouderbladen en pijn rond mijn navel ook niet .
Al jaren met de overgang bezig zijn wel al 10 jaar ben nu 60 weet niet of ik dit nog zo langer vol hou, deze klachten die ik nu heb zijn zo hevig.

ik heb veel berichtjes van u gelezen, onder andere over de schommelingen van de hormonen, angst en oestrogeen, nu kan ik op het moment de boel niet goed opslaan van wat ik lees en ben nogal verward, nu wou ik aan u vragen bedoeld u met u verhaal dat als iemand last van maag en darmen of andere klachten heeft, zij zich er niet aan moet storen en toch moet proberen met de dagelijkse dingen verder moet gaan en er geen acht op moet slaan, omdat het de hormonen zijn die een weg zoeken in het lichaam, en dat je dan meer rust krijgt in je lichaam, want als ik blijf vechten ik in een cirkeltje blijf draaien, misschien komt dit berichtje dom over, maar ik begrijp het allemaal niet zo goed, misschien kunt u mij antwoord geven op deze vragen en anders misschien iemand anders van de dames op deze vraag,

groetjes Hillie

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Vraag aan Ankie: Ik blijf in een cirkeltje draaien

Bericht door Ankie » do 03 sep 2015 18:47

Hai Hillie,

Ik weet niet op welk bericht van mij je doelt, Maar ik denk dat je het niet goed gelezen hebt.
Ik zal never nooit zeggen dat iemand geen acht moet slaan op haar klachten of ze moet negeren en maar gewoon door moet gaan. Net zomin als dat ik ooit zou zeggen dat iemand ertegen moet vechten.
Dat is mij zelf in het verleden voorgehouden en aangeraden en daar heb ik een hoge prijs voor betaald, dus ik zal dat nooit iemand voorstellen of aanraden.
Dus ik heb geen idee op welk bericht van mij je doelt en uit welke context je dat haalt. Dus als je weet waar je iets in dat verband van mij gelezen hebt, kan ik misschien uitleggen wat ik ermee bedoelde.
Zo kan ik er niet zoveel mee.

Ankie

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » vr 04 sep 2015 13:35

hallo Ankie

eerst wil ik u bedanken voor het reageren op mijn berichtje ,maar ik bedoelde het bericht over angst en oestrogeen ,en begreep dat bericht niet helemaal goed ,daarom had ik een had ik gereageerd ,ik kom er niet helemaal uit over wat u schreef en wat u er precies mee bedoelde ,
ik zit al jaren in de overgang heb tijden dat het beter gaat maar zit nu weer in een heel diep dal dat ik me geen raad mee weet , mijn menstruatie is 10 jaar geleden gestopt ,en had voor die tijd ook wel klachten maar daar wist ik mee om te gaan ,maar de laatste jaren zijn de klachten steeds erger geworden , vooral mijn maag en darmen en kan dan niet geloven dat het van de overgang komt dus paniek en onrustig ,
en toen was ik op de site uw berichtjes aan het lezen en kwam ook het bericht over angst en oestrogeen tegen, en las dat u uw leven anders bent gaan invullen en dat u zich nu stukken beter voelt, en u kreeg veel positieve berichten van verschillende dames op de site,
misschien klinkt het allemaal een beetje dom ,maar zoals ik al eerder schreef ben ik soms heel verward

vr gr hillie

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:

Bericht door Ankie » vr 04 sep 2015 16:45

Hallo Hillie,

Ik begrijp dat je dit stukje bedoelt. Ze schreeuwden moord en brand
Picasso12 schreef:
vr 04 sep 2015 13:35
kan dan niet geloven dat het van de overgang komt
Ik denk dat ook wel de goede vraag is: Heeft wat ik nu voel nog wel te maken met veranderingen die ik onderga door de overgang?
Ik heb zelf ook wel wat restklachten overgehouden na de overgang, en voor mij is het antwoord op die vraag: Nee, ik kan dat niet meer aan de overgang toeschrijven, de overgang heeft zijn veranderingen inmiddels gemaakt en wat er nu is, is het resultaat daarvan.

Ik zie het zo:
In de periode dat de overgang zich voltrok, was dat niet een proces waarin ik alleen maar van vruchtbaar naar onvruchtbaar ging, maar de overgang is ook een proces waarin we tijdelijk te maken hebben met een versnelling in het verouderingsproces. De versnelling stopt, maar het ouder worden niet.
Ouder worden betekent ook, dat organen en functies allemaal wat meer moeite krijgen om te doen waarvoor ze gemaakt zijn.
Ik word langzaam maar zeker minder lenig, onthoud niet meer als vroeger, reageer trager enz enz...
Een ouder wordend lichaam neemt ook steeds minder gemakkelijk voedingsstoffen op uit voedsel, of verdraagt niet meer altijd alles.
Mijn maag en darmen spelen al gauw op. Dan moet ik weer even een pas op de plaats maken.

Ik zie ook wel om me heen dat dit niet voor elke 60iger al net zo sterk merkbaar is. Maar voor mij wel. Dat er verschillen zijn lijkt mji ook heel logisch. We worden niet allemaal met dezelfde genen geboren. We beschikken na de overgang ook niet allemaal over nog evenveel geslachtshormonen, de een is meer gegund dan de ander.
En ook niet onbelangrijk............ ik ben tijdens mijn overgang (en daar gaat dat bericht over) erg lang door gegaan en veel te laat stappen terug gaan doen, dat heeft ook wel wat gesloopt.

Ik hoopte ooit....... eenmaal 60 zou het leven wel wat rustiger worden. Niets blijkt minder waar. Inmiddels kreeg ik er aardig wat mantelzorg bij voor de generatie boven mij. Ik doe het graag voor ze, maar het levert bij tijd en wijle spanning op, wat voor mij weer resulteert in maag en darmen die protesteren.
Want net als dat in de overgang gebeurde, uit spanning zich bij mij nu ook op mijn zwakke plekken. En daar geef ik ook nu gehoor aan waar ik kan. Ik heb in de overgang mijn lesje geleerd en probeer tijdig op de rem te trappen.

Ik weet dat mijn maag en darmen niets mankeren, dus als ze opspelen weet ik stil moet staan bij mezelf en dat het niets meer met mijn overgang heeft te maken. Het is het resultaat van een voorbijgegane overgang, van het ouder worden en van mijn huidige dagelijkse leven waar ik mee te maken heb.

Daarmee zeg ik niet dat dit voor jou ook geldt. Dat kun je alleen zelf weten, of in jezelf opzoeken. Dat kan ik niet voor je doen.
Voor mij geldt dat de klachten die ik nu heb niet van de overgang komen

Ankie

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » vr 04 sep 2015 18:20

hallo ankie

bedankt voor het reageren ,en het uitleggen van alles ,ik heb nog wel klachten en wist er ook redelijk mee om te gaan ,en ook altijd wel een zwakke maag gehad maar zo heftig als de laatste weken zo erg was het nooit nu ik gooi het dan toch maar als klachten van de overgang ,ben gisteren naar de diëtiste geweest ,heb een lactose dieet meegekregen kijken of het dan wat beter gaat ,wand heb wel dat ik niet alles aan eten nog kan verdragen ,wat ik eerder nooit had , maar we gaan er tegen aan ,en kijken of dat verlichting brengt
ankie ik wens je een fijn weekend, en nogmaals bedankt

groetjes hillie

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:

Bericht door Ankie » vr 04 sep 2015 18:52

Picasso12 schreef:
vr 04 sep 2015 18:20
heb wel dat ik niet alles aan eten nog kan verdragen ,wat ik eerder nooit had
Ja precies Hillie,

Dat is bij mij dus ook zo, dat door dat soort dingen komt en niet door de overgang.

Ankie

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » ma 07 sep 2015 08:47

Hallo dames

Maagpijn heb ik ook, en ook wel dat het dagen duurt, en soms ook hele droge mond, maar ben sinds een week mijn eetgedrag gaan veranderen ik neem geen melkproducten meer, en geen volkorenbrood meer maar speltbrood en sojamelk, en ik eet over de hele dag kleine beetjes, en doe 's middags ontspanningsoefeningen dat gaat soms moeilijk vooral in het begin maar ik zet door.
Ik weet hoe vervelend het is en dat er dan van alles door je hoofd heen gaat, maar ik heb de berichten van Ankie en Anette gelezen, en begrepen dar rust heel belangrijk is.

Ik heb een stapje terug gedaan en neem meer tijd voor mezelf en ben weer aan het knutselen gegaan afleiding dan richt ik mijn gedachten daarop en dat ontspant ook, hier voel ik me goed bij. Het gaat bij mij nu sinds een week wat beter, maar dat kan een ieder voor zichzelf uitzoeken wat als ontspanning het beste voor ze is,
hoop voor jullie toch ook dat er gauw wat verbetering komt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een schat van een man heb waar ik veel steun aan heb en heel veel voor me doet,

groetjes Hillie

Marja26
Berichten van Marja26
Onderwerpen van Marja26
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Marja26 » di 22 sep 2015 13:09

Hallo dames,

Ik ben ook 60 en niet terug maar nog steeds. Weliswaar geen menstruatie meer maar wel allerlei andere vervelende zaken. Zoals hartkloppingen vooral als ik in bed lig, moe, dagen dat alles teveel is, dagen dat ik nergens zin in heb. Koude rillingen. Zeer droge huid. Noem het maar op.
Probeer vaak bij mezelf ( stel je niet aan) en dat maakt mij dan ook weer boos. Heb een te trage schildklier, werd toevallig ontdekt 2 jaar geleden omdat ik toch eens naar de huisarts ging vanwege deze klachten. Medicijnen hiervoor geprobeerd, maar had het gevoel dat het nog erger allemaal werd en in overleg met de huisarts nu even gestopt met die medicijnen.
Maar klachten blijven, gelukkig zijn er momenten en dagen dat het prima gaat en ik denk nu is het allemaal voorbij. En dan plotseling beginnen weer de hartkloppingen enz.
Probeer wel afleiding te zoeken, werk 4 dagen in de week. Dit kost ook heel veel energie, maar ben ook op zoek naar een leuke ontspanning.
Maar af en toe word ik moedeloos en heb ik het gevoel dat ik er alleen voorsta en dat mensen me maar een zeur vinden. Dat valt wel mee maar dat vind ik dan meer van mezelf.

Marja

Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Caro55 » di 22 sep 2015 16:29

Hallo Marja,

krijg ik ook steeds te horen : zet u erover, geef er niet aan toe ! Weinig mensen, vrouwen of mannen, staan stil bij de klachten die we hebben en toch als ik hier zo lees op het forum hebben toch heel wat dames er last van ! Sporten zeggen ze dan, buiten komen, maar als je dat niet lukt hoe moet het dan :-(

Groetjes Carine

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 68

Bericht door Christine » zo 24 jan 2016 14:26

Hallo Hillie,

Ik noem het niet zozeer meer de overgang, maar wel de gevolgen van de hormonenveranderingen waar ik nog steeds mee te maken heb.
Wat zich uit in spieren/pezen irritaties/ontstekingen. (reuma-achtige klachten)
Ook nog regelmatig oogmigraine en hoofdpijnen en nekpijnen.

Allemaal begonnen ca. 13 jaar geleden na het stoppen met de pil en toen pas de overgang kon beginnen.

vr. groet, Christine

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » zo 24 jan 2016 17:33

Hallo Cristine,

bedankt voor het reageren vervelend dat je ook nog zoveel klachten hebt, ik ook nog steeds maag-darmen - onrustig en ook reumatiche klachten en nog wat andere klachten wat op en af gaat je word er moedeloos van. Had 2 weken geleden 6 topdagen achterelkaar voelde me super en dacht nu is het eindelijk over, maar nee hoor daarna was het weer helemaal mis. Heb al jaren klachten en vraag me vaak af hoe lang gaat dit nog duren en hoe lang hou ik dit nog vol. Gelukkig hebben we deze site waar ik dan toch weer herkenning vind en troost, en hoop voor ons dat er toch is wat verbetering komt

groetjes Hillie

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » zo 24 jan 2016 18:40

Hallo Hillie,

Hier ook nog iemand van 63 jaar, die nog steeds met klachten rondloopt. Ik heb er eigenlijk ook al wel 10 jaar last van. Ik gebruik AD, maar niet zo'n grote dosis. Ik heb altijd wat vage klachten gehad waar ik gemakkelijk mee kon leven. Maar nu sinds een paar maanden gaat het helemaal weer mis. Hevige misselijkheid 's morgens, niet kunnen eten, en veel onrust in mijn lijf. Ik heb een tijdje magnesiumcitraat gebruikt, en heb het idee, dat daar de klachten weer erger van werden. Ik denk het niet samen kan met AD, ze werkten ze elkaar tegen. Ik ben daar dus nu mee gestopt.
Heb me toen ca. 2 weken aardig goed gevoeld, maar nu is het dus weer mis. Ik begrijp niet waar dat van komt. Ik word er zo moedeloos van. Tegen de avond knap ik pas wat op.

Jacobina

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » zo 24 jan 2016 22:40

Hallo Jacobina,

ik gebruik ook magnesium en heb daar wel meer energie van gekregen, maar de andere klachten zijn nog wel aanwezig. Vervelend dat je klachten nu erger zijn geworden nadat je er eerst redelijk mee om kon gaan, en dat je zo misselijk bent 's morgens , ik heb hier eens gelezen dat ze rode bessensap verdund met water helpt tegen misselijkheid, misschien eens proberen of dat helpt,

groetjes Hillie

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » zo 24 jan 2016 23:53

Hallo dames,

ik ben ontzettend blij met jullie berichten, ik ben 67 en heb nu al 7 jaar klachten, precies zoals jullie beschrijven. Elke morgen beroerd wakker worden en inderdaad komt er niets uit mijn handen. Zit op mijn stoel en maar piekeren over de klachten, erge pijnen in mijn ribben, misselijk, darmen van slag, raar in mijn hoofd, spierpijn, en aan het eind van de middag ga ik opknappen.

Liefst laat naar bed en dan tegen mijn man zeggen : morgenochtend neem ik een fijn ontbijt, lekker met een gekookt eitje en we gaan lekker iets leuks doen, jullie raden het al : Ik word wakker met een ellendig gevoel en huiver als ik aan het geplande ontbijt denk. Krijg met moeite een boterham met smeerkaas op en aan dat leuks doen moet ik helemaal niet denken.

Gelukkig zijn de middagen (soms wat eerder soms wat later) en avonden goed te doen. Hoe lang moet het nog duren vind het zo jammer van al die jaren. Alles laten controleren en niets uit gekomen, als ik overgang opper kijken ze je aan van nee dat bestaat niet. Dus bedankt voor jullie berichten, ga nu slapen en hopelijk morgenochtend ...............

Palma

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007

Bericht door Sunny » wo 27 jan 2016 14:50

Hallo Hillie en lotgenoten,

Ja hoor ook ik heb nog diverse overgangsklachten, het is dan wel in mindere mate dan ruim 20 jaar geleden (kwam vroeg in de overgang door een trauma)!
Zo heb ik nog wel eens dat mijn hart op hol slaat...heel moe zijn...nergens zin in hebben...hoofdpijn..duizelig..misselijk...stemmingswisseling enz.
Ze zijn er bij mij nog, maar niet meer zo heftig als toen, en het is soms een heel korte periodes.
Als ik een van die klachten krijgt, is het bij wel weer even schrikken...vooral als mijn hart onrustig is of op hol slaat...ja dan word ik weer door schrik overvallen.
Ik ga dan vooral veel rusten, en probeer dan te slapen wat niet altijd lukt.
Heb periodes gekend dat het maanden weg blijft...sinds kort heb ik weer even een terugval gehad...echt vervelend.
Ik hoop dat het ooit eens wegblijft, het maakt je dag altijd zo somber.

Heel veel sterkte allemaal
Groet, Sonja

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Ernarda » wo 27 jan 2016 23:14

Hallo dames,

Ook Ik heb nog steeds vreselijke klachten. Moe, nergens zin in, als Ik maar iets voel in mijn lijf denk Ik gelijk t allerergste en noem ze maar op.
Soms gaat t n tijdje goed, maar als er iets gebeurt in de omgeving Val Ik weer terug. Mijn moeder wordt volgende maand 85 jaar, maar vorige maand heb Ik Al twee keer afscheid genomen, omdat ze de weekenden niet zou halen. Kapot was Ik ervan, ondanks dat onze band niet heel sterk is. Ik trek me de kleinste dingen die gebeuren in mijn omgeving ook heel erg aan, krijg Dan lichamelijke klachten en word weer bang. Een grote negatieve spiraal op het ogenblik, Ben ook nog steeds grieperig. Toch kan Ik ook wel genieten van kleine dingen, en van mijn kleinkinderen. Het wisselt gewoon steeds zo. Af en toe word Ik er zo moedeloos van. Herkenbaar ?

Groetjes Erna

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » do 28 jan 2016 11:41

Hallo dames

bedankt voor de reactie,s dit doet me goed om te lezen dat er toch meer dames zijn met klachten rond de leeftijd van rond de 60 jaar en ouder wand als er weer eens een terugval is ga ik jullie berichten weer eens lezen, heb veel steun aan deze site net als veel andere dames.
We zijn tussen kerst en oud en nieuw verhuist moesten verhuizen wand ons oude huis word gesloopt, nu dat was schrikken wand wij woonden er zo mooi, wat ook heel veel stres geeft en drukte en kom nu wat tot rust, en heb veel klachten vooral last van mijn darmen en pijn in mijn linker en rechter zij, maar ik probeer dan maar te denken dat ik dankbaar moet zijn dat de kinderen en kleinkinderen met man en macht in 10 dagen tijd ons nieuwe huisje helemaal hebben opgeknapt, we hebben 5 zonen 4 schatten van schoondochters 15 kleinkinderen en 4 achterkleinkinderen de achterkleinkinderen hebben niet meegeholpen maar de anderen wel en, maar toch als ik weer eens klachten heb kan ik me soms zo ongelukkig voelen en probeer dan wel aan de mooie momenten te denken maar dat lukt me niet altijd

groetjes Hillie

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » wo 10 feb 2016 12:14

Beste Dames,

Ik ben 59 en ook al enige jaren in de overgang.
Nog steeds veel klachten en ik vind het soms moeilijk om me voor te stellen dat dit ooit weer eens verandert, maar ga er wel nog steeds vanuit.
Zijn er onder jullie ook dames die al jaren spier en gewrichtsklachten hebben, zo stijf dat je niet meer door je knieën kunt zakken en al zeker niet meer overeind kunt komen daarna? En vaak loopt als een oude vrouw?
En dan de ochtendstemmingen, waar hier ook al veel over geschreven is. In de ochtend vaak lichtelijk nerveus opstaan en waarvoor? Na een tijdje neemt dat dan weer af. En na jaren opeens toch ook weer nieuwe klachten krijgt zoals oorsuizen en andere vervelende geluiden?
Nou ja ik vind het maar een heel vreemd ontwerp die overgang, als ik ooit eens in de hemelpoort sta dan ga ik daar zeker een kritische vraag over stellen aan onze lieve heer:)
Ondanks alles een fijne dag gewenst.

Gaby

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 10 feb 2016 13:45

Dag Gaby en andere dames,

ja, hier nog eentje die nog geen 60 is, maar wel er tegenaan, 59 jaar en nog volop in de klachten, na een relatief aardige periode, bevind ik me weer in een zware periode, nu 9 jaar en 4 maanden in de overgang, daar moet ik maar niet teveel aan denken en het was maar goed dat ik dat van tevoren niet wist. Vrouwen die ik hier op het forum wel eens 'sprak" komen hier niet meer, zijn er dus waarschijnlijk doorheen bedenk ik me dan, vrouwen om me heen doen alsof er niets aan de hand is. Denk dat ik de hoofdprijs te pakken heb. Hoe langer het duurt hoe eenzamer ik me voel.

ben nu 3 jaar en 4 maanden in de post, komt er ooit nog verbetering? lees en lees hier de berichten maar van vrouwen die na zoveel ellende er ook doorgekomen zijn, vind het toch wel erg lang duren inmiddels. Hoe zou het leven zijn zonder klachten vraag ik me wel eens af, de hemel op aarde denk ik, terwijl we ons nu in de hel bevinden.

Kop op, we bikkelen wel weer door, Sterkte,

Dorothea.

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » ma 15 feb 2016 17:31

Hallo

ik lees heel veel op de site, als ik weer wat voel ga ik direct weer naar de site maar heb ook het gevoel dat ik er veel zenuwachtiger van word ik blijf maar in dat cirkeltje van klachten zitten en kan er helemaal niet meer uit komen,
daarom denk ik van mezelf dat ik er te veel op kijk en aan niets anders meer kan denken dan aan alle klachten, word er helemaal gek van kan geen rust vinden en ben heel somber en heb geen rust in mijn lijf.
Ik hoop dat ik een reactie krijg hoe de andere dames er mee omgaan en of ik beter wat afstand kan nemen ik zelf weet het niet meer, en heb zoveel negatieve gedachten ik kom er niet meer uit

een verdrietige Hillie

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » di 16 feb 2016 01:54

Hallo beste Hillie,

Met veel compassie las ik uw bericht, en ik moet even op u reageren. Ik zou u zo graag troosten en gerust stellen daar de negatieve spiraal waar u nu in zit niet fijn voor u is.
De meeste dames hier vinden toch een stuk troost bij elkaar door de herkenning van alle klachten. Bij u werkt dat blijkbaar averechts. Dat is jammer, maar ik begrijp u denk ik heel goed.
U komt toch hier om te lezen, en daarom zie ik uw berichtje als een "schreeuw" om hulp. Dat heeft u goed gedaan, want zo weten de dames hier dat het forum voor u niet altijd werkt. Ik heb dat namelijk ook wel eens.
Wat u kunt proberen is uzelf niet langer als "patiënt" te zien, want zo wordt u uw klachten en angsten. U moet er even afstand van nemen denk ik. Bent u in de gelegenheid om een eind te gaan wandelen elke dag? Dat doet mij namelijk erg goed, in de frisse buitenlucht stevig door lopen en goed inademen. Er komt dan een stofje vrij in uw hersenen dat u blijer maakt. Na het wandelen voelt u zich in ieder geval beter dan nu. U bent immers veel meer dan alleen maar de klachten afkomstig van uw hormonen, en dat kunt u alleen zelf doorbreken. Als de hele dag draait om pijn en angst, dan is het net alsof er niets anders meer bestaat. En er is echt veel moois op de wereld, alleen bent u even niet in staat dit te zien.
Ik hoop van harte dat u begrijpt wat ik bedoel met dit schrijven. Ik herken uw verhaal wel degelijk, ik heb het zelf ook vaak maar ik wil dat niet meer. Heeft u iemand met wie u kunt praten hierover? Ik zou dat af en toe doen maar niet continu. Zo kunt u uw zorgen zelf ook even vergeten, en dat is wat u nodig heeft denk ik.
Ik wens u kracht en succes om dit uit te voeren. Laat u een keertje weten of het iets helpt?

Een warme groet, Shania.

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » di 16 feb 2016 16:35

Hallo Schania,

wat fijn dat u reageert op mijn bericht ik heb een hele moeilijke week gehad zat in een heel diep dal, vandaag gaat het iets beter. Ik weet dat ik het zelf moet doen maar als je geestelijk zo diep zit het voor mij zo moeilijk er weer uit te komen de gedachten gaan zo met me op de loop geen rust kunnen vinden,vind dat veel erger als de lichamelijke klachten hoewel ik die ook genoeg heb, maar moet toch proberen er mee te leren omgaan.
Zit al een aantal jaren met deze klachten en denk dan ook vaak moet toch eens een keer over gaan, en ik heb veel steun aan mijn man alleen als ik geestelijk zo diep zit wil ik op het ene moment hem vastgrijpen en zeggen help me en het andere moment zit ik vol woede en wil ik niets van hem weten, en dat verdiend hij niet wand hij is er altijd voor me.
Ik kan me niet voorstellen dat hormonen zoveel te weeg brengen in mijn lichaam .en wandelen kan ik niet zo ver door mijn reuma.
Ik loop wel elke dag met mijn hondje maar niet zo ver, eerder als ik zo somber was zat ik op de bank en er kwam niets uit mijn handen nergens zin in, maar ik heb nu wel genoeg energie doe mijn werk thuis wel en ga ook wel mijn boodschappen doen op mijn fietsje, daarom is het ook allemaal zo verwarrend.
Ik vind ook veel troost op deze site maar omdat ik zo in de put zat dacht ik misschien kijk ik wel teveel op de site daarom deze oproep of er meer dames zijn die het zelfde ervaren. Ik ga er weer tegenaan en als het weer de goede kant op gaat laat ik weer wat van me horen

groetjes Hillie

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » do 18 feb 2016 09:36

Beste Hillie,

Wat ontzettend fijn om te lezen dat het af en toe ook aardig goed gaat met u! Zolang u een fijn gevoel houdt als u leest op dit forum doet u het volgens mij hartstikke goed hoor! Daarmee bedoel ik dat u zichzelf niet verdrietiger maakt maar steun voelt door dit forum!
Ja, die hormonen zijn heel erg verwarrend. Je moet jezelf weer helemaal opnieuw leren kennen als het ware. Maar fantastisch dat u een begripvolle man heeft. Dat is eigenlijk een enorme rijkdom! Die heb ik gelukkig ook. Neemt de klachten niet weg, zeker niet.
Maar u bent al zo ver dat u ze kunt accepteren, we hebben geen andere keuze. Laat de tijd voor u werken. Op een bepaald moment in uw leven zult u merken dat u in balans komt, want de hormonen blijven niet zo sterk plagen. Da weet ik van mijn moeder.

Ik hoop volgende week 46 te worden. Mijn hormonen begonnen 2 jaar geleden al op te spelen. Ook ik dacht een zware depressie te hebben met woede-aanvallen en dagen alleen maar huilen.
Laat het er allemaal maar uit, maar blijf er niet in hangen. Af en toe een beetje streng zijn voor jezelf, maar meestal lief zijn voor uzelf. Heerlijk om een hond te hebben. En lang wandelen hoeft ook niet hoor. Ik heb een rug -en 2 nek hernia's en daardoor heb ik ook slechte en goede dagen.
Hillie, je nare gevoelens gaan over, geloof me! De ene heeft die fase vroeger in haar leven, bij de ander komt het later. Mijn moeder ( 71 jaar) is nu hartstikke stabiel en een hele sterke vrouw geworden. Zij was altijd hoog-sensitief , maar zij leert mij om te gaan met onze vrouwelijke "ellende". Heel veel sterkte, het komt goed! Houd u daaraan vast in mindere tijden.

Shania.

Geradina
Berichten van Geradina
Onderwerpen van Geradina
Menopauzejaar: 1998
Leeftijd NU: 70

Bericht door Geradina » do 18 feb 2016 14:16

Hallo allemaal

ik wordt bijna 67 jaar maar zit er ook nog midden in, ik heb ook van die vage klachten. Duizelig pijnlijke nek en schouders.
Slecht slapen en veel opvliegers, ik hoop dat het ooit gaat stoppen.
Veel sterkte allemaal.

Groet, Rita

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » do 18 feb 2016 20:42

Hallo dames,

Met mij hetzelfde, 67 en nog behoorlijke nare klachten. Veel spierpijnen, ribbenpijn komt in aanvallen, en een naar hoofd kan niet uitleggen hoe het voelt maar alsof je hoofd niet bij je hoort, een raar soort van duizelig zijn. Ook soms je ineens niet lekker voelen dat is ook al niet uit te leggen, bijzonder naar gevoel. Darmklachten de laatste tijd ook veel, ik word er onderhand wanhopig van.
Echo gehad van lever, gal, nieren enz . alles goed gelukkig. Foto van ribben was ook niets op te zien, ja nu mag ik naar de psycholoog maar ik ben niet overspannen dus dat doe ik niet.
Overgang ??? Nee mevrouw dat kan niet meer. Pfff vertel mij dan maar eens wat het wel is.
Sterkte dames ik ploeter gewoon door, hoop dat het eens overgaat.

Palma.

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 19 feb 2016 09:13

Beste Palma en Rita,

Hoe lang zijn jullie al "post"???
Als ik jullie zo hoor dan mag ik nog even :shock:

Groet Petry

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » vr 19 feb 2016 13:54

Hallo Petry,

Je stelde de vraag weliswaar niet aan mij, maar ik vind het ook interessant hoelang vrouwen in de postmenopauze zitten en of de klachten sindsdien erger zijn geworden of zelfs begonnen.
Bij mij was het echt toen de postmenopauze begon dat mijn klachten heel hevig werden.
Ik was toen 54 jaar. Daarvoor had ik ook wel last van dingen, maar niet te vergelijken met daarna. Inmiddels 59 jaar geworden en nog steeds kamp ik met allerlei klachten. Toch kan ik ik er veel beter mee omgaan (nou ja ook niet altijd.....) en maak ik me er niet meer zo veel zorgen om. Wel vraag ik me met grote regelmaat af hoelang dit proces nog gaat duren, hoe ik hier uit tevoorschijn kom en of het inderdaad ooit eens ophoudt?!
Zijn er meer dames in de postmenopauze die hier iets over willen/kunnen zeggen?

Groetjes van Gaby.

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 19 feb 2016 14:39

Hallo dames,

Fijn dat jullie antwoorden.
Ik schrik zo van jullie, dames van rond de 60 die nog steeds klachten hebben.
Ik heb al ruim 10 jaar klachten, nog eens 10 erbij vind ik echt te veel hahaha :oops:
Ik heb op dit moment opvliegers, nu een paar minder per dag dan een week geleden, dat gaat op en af, dat weet ik.
Daarom slaap ik nu en stuk beter en dieper en dat is fijn.
Ik heb stemmingwisselingen en dat vind ik en ook mijn omgeving niet fijn.
Verder kan ik er best mee leven, een pijntje hier en een pijntje daar ach dat gaat wel.
Maar die stemmingen, dat verdriet en die put die steeds aan me trekt, daar ben ik het meeste bang van!

Fijn weekend allemaal,
Petry

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 68

Bericht door Vosje61 » vr 19 feb 2016 17:39

Beste Dames,

Ik ben ook een oud gediende 15 jaar post en sindsdien zijn de klachten begonnen.
Ik dacht dat ik er doorheen was. Eindelijk was ik klachten vrij en fit. Maar sinds juni heb ik veel last van druk op de borst, maagzuur en prikkelende slokdarm. Ik kreeg verschillende maagzuurremmer voor geschreven geen van allen werkte. Ik heb mijn eten aangepast niets hielp. Ik ben weer door de molen gegaan, gastroscopie, slikfoto's, zuurmeting alles zag er normaal uit en niets te zien.
Ook heb ik last van huilbuien en ben piekerig dan denk ik gaat dit nog over.
Gelukkig voel ik mij fit is wel heel fijn.

Veel sterkte allemaal !
gr Vosje

Picasso12
Berichten van Picasso12

Bericht door Picasso12 » zo 21 feb 2016 17:59

Hallo

op het moment haast geen lichamelijke klachten, maar geestelijke klachten, vaak neiging tot huilen me heel onzeker en onrustig voelen en me ongelukkig voelen. Ben naar een overgangsverpleegkundige geweest en adviseerde mij multivitamine en hebben gepraat over goede voeding ik gebruikte magnecium en vit d moest dat dan laten staan.
Nu hoop dat het helpt, de klachten wisselen soms zo maar de geestelijke klachten vind ik toch wel het ergst.
Toch nog veel reacties van dames die 60 jaar en ouder zijn met veel klachten, en ik hoop dat er voor ons allen ook gouw eens een einde komt aan al die ellendige klachten.

Hillie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht