Hart op hol

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 64

Hart op hol

Bericht door Sunny » vr 07 aug 2015 08:21

Goedemorgen dames,

Het begon allemaal gisteren, was gewoon bezig op mijn laptop, en plotseling sloeg mijn hart op hol...ik ben flink gaan kuchen, hielp niet...diep ademhalen, wilde ook niet lukken...ik werd er angstig van... en vanmorgen bij het opstaan zo moe voelen.
Ben gaan lopen en dieper ademhaling gaan doen...en ja, eindelijk ging m'n hart weer rustig kloppen.
De rest van de dag was ik gewoon een wrak...daarnaast speelde ook mijn middenrif een rol...had een vreselijke druk daarop, en moest alsmaar opboeren om de druk te verlichten...zucht...
Zelfs nu met 61 jr komt er nog wel wat klachten naar boven, niet heftig, maar ze zijn er nog wel.
Ben nu wel heel down, en heb huilbuien...heb mijn afspraak moeten afzeggen, ik kan niet met zo'n angstig gevoel, down en huilbuien op stap gaan...ik ga thuis gewoon relaxen goed uitrusten, en bijkomen van de schrik.

Groet, Sonja

Harma66
Berichten van Harma66
Onderwerpen van Harma66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Hart op hol

Bericht door Harma66 » vr 07 aug 2015 21:30

Hallo Sonja

Voor het eerst deze week zo'n versnelde hartslag gehad. Bij de 2e aanval werd ik meegenomen door de ambulance om toch het hart na te kijken. In het ziekenhuis nog 4 aanvallen gehad. Ook vandaag voelde ik het weer opkomen. Mijn hele lijf is 1 brok zenuw heb ik het gevoel.
Ben blij dat ik je verhaal lees en wat je dan ermee doet. Heb ik zeker wat aan. Op dit moment voelt mijn lichaam een wrak. Enorme huilbuien.
Hoop dat je je snel beter voelt en dat het over is.

groetjes Harma

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mrsx » vr 07 aug 2015 22:03

Beste dames,

Ik herken het compleet, ik heb het 2 jaar met regelmaat gehad, belde dan vriendinnen op... uiteindelijk zat ik 'op' bij de huisarts en na eerst een tijdje praktijkondersteuner huisarts, heb ik therapie gehad bij een psycholoog... geloof me het werkte bij mij.. voelde me eerst een kneus dat ik er was beland..
Vooral die onrust maar ik leerde er anders mee omgaan, ik krijg geen aanval meer, want die aanvallen daar ging ik echt kapot aan...... ik ben er nog niet, maar zit nu wel op 20% wat ooit 100% was....
sterkte want zwaar is het...

Mrsx

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » vr 07 aug 2015 22:28

Hallo

Ook ik herken het. In de vakantie 2 aanvallen gehad. Ik ben ook bij de psycholoog geweest en heb geleerd hoe ik zo'n aanval kan stoppen. Ik krijg het nu wel zelf onder controle, maar het valt niet mee. Hele dagen loop ik met onrust in mijn lijf en vreselijk gespannen spieren. Ik ben ontzettend op mijn lijf gefocust. Zowel van binnen als van buiten. Elk steekje, krampje voel ik. Elk vlekje, bultje zie ik. Ik word zo moe van mezelf en probeer steeds maar te ontspannen. Lukt voor geen meter, maar doe mijn best. Sterkte allemaal.

Groetjes Monique

Goede00
Berichten van Goede00
Onderwerpen van Goede00
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Goede00 » di 11 aug 2015 21:23

Hoi

Gister was ik ten einde raad. Was helemaal de weg kwijt. Voelde me zo bang. Bang om dood te gaan. Ben naar buiten gegaan. Zat te denken om naar de eerste hulp te gaan. Maar die gedachte maakte me nog banger.
Ik ben bij mijn vader beland ( is mijn buurman ). Hier een goed gesprek mee gehad. Toen werd ik rustiger. Ik heb wel therapie gehad maar omdat ik me weer goed voelde ben ik er mee gestopt. Vanmorgen kreeg ik nog geen hap door mijn keel. Ben naar de dokter geweest. Ik kreeg een kalmeringsmiddel. En ga morgen weer naar therapie. Ik voel me nu weer heel goed. Bij mij is het de gedachte die ik niet weg krijg. Zo bang om dood te gaan. Nu denk ik waarom denk ik dat maar in een aanval is het er en krijg het niet weg. Het doet me goed om dit met jullie te delen.

Goede

Martina63
Berichten van Martina63
Onderwerpen van Martina63
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Martina63 » wo 12 aug 2015 18:19

Beste dames

ik herken mijzelf helemaal in jullie verhalen, ben hier al 3,5 jaar mee bezig, word iedere ochtend met angst en onrust in mijn lijf wakker, moet dan ook gewoon het bed uit omdat ik niet kan blijven liggen, omdat ik dan zo lig te trillen, wat een ellende die overgang.
Nu is mijn vraag aan jullie hebben jullie ook als je wakker word hier last van, meestal gaat het in de middag wel weer beter, maar als ik naar bed ga, ben ik alweer bang voor de volgende ochtend.
Hoop op jullie reacties

groet Tina

Goede00
Berichten van Goede00
Onderwerpen van Goede00
Menopauzejaar:

Bericht door Goede00 » do 13 aug 2015 03:45

Hoi Tina

Wat heftig voor je om elke ochtend zo wakker te worden. Maar als je al 3 jaar hulp hebt word het dan niet minder? Ik lig nu op de bank en voel me bang en onrustig. Heb net maar een oxazepam ingenomen in de hoop dat ik rustiger word. Sterkte en hopelijk word het bij jou snel minder.

Goede

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Chrissie » do 13 aug 2015 18:35

Hallo dames,

Och och, zo herkenbaar allemaal. Ja Tina, elke ochtend tussen 3.00 en 4.00 word ik wakker en lig ik te rillen en beven. Dan er maar uit en proberen mezelf onder controle te krijgen. Angst waarvoor? Ik weet het onderhand niet meer. Ik denk dat ik meer angst om angst te krijgen heb. Schiet mij maar lek....ik weet het echt niet meer.

Kop koffie drinken maakt het erger dus dat doe ik sinds kort maar niet meer. Neem een kopje thee en dan zakt het af. Langzaam met de uren voordat mijn man opstaat is het weer verdwenen en voel ik me "goed". Ik zet goed tussen aanhalingstekens omdat ik dan vreselijk boos word. Het is net zo'n achtbaan waar ik uit kan komen en ik haat acht (angst) banen.

Angst, boosheid het wisselt continue af. Net na het avondeten werd ik verdrietig. Het is toch wat. Ik kan mijn emoties niet meer de baas en dat haat ik. Ik ben de controle kwijt.

Een en al doffe ellende is die PIEP overgang. Heel af en toe neem ik een kalmeringstablet waar ik heel 'aangeschoten' van word. Ik wil niet wennen aan al die rotzooi maar zo nu en dan zie ik geen uitweg. Ik wil me niet zo voelen. Ben het zo vreselijk zat :x

Ik ga even afkoelen, voel alweer flinke opvliegers, boosheid en angst opkomen. Denk dat ik de vrieskist induik. :x

Sterkte allemaal.
Gr. Chrissie

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 13 aug 2015 20:04

Hoi Goede,

ja vervelend he, fijn dat de oxazepam je helpt, maar kan je wel zeggen als je dit spul te lang slikt wordt je er wel aan verslaafd net als ik.
Ik probeer nu steeds wat af te bouwen, dus wees er a.u.b. voorzichtig mee, verder slik ik ook medicijnen die alle emotie wat moet af vlakken, weet je wat ik niet snap dat de ene vrouw er zo doorheen wandelt en de andere vrouw zoals wij er doodziek van zijn, maar ja we moeten er toch doorheen, en gelukkig kunnen we hier onder lotgenoten steun vinden, ik ben blij met jullie

groet Tina

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 13 aug 2015 20:22

Hoi Chrissie

ja juist angst voor wat, wist ik het maar, begon bij mij 3,5 jaar geleden midden in de nacht werd niet goed, zweet brak me uit hartkloppingen misselijk werd het ziekenhuis ingebracht op verdenking van een hartinfarct, komt veel voor in mijn familie, ben door de hele mallemolen gegaan en vorig jaar weer alle onderzoeken gehad, maar alle doktoren zeggen dat ik kern gezond ben, daar wordt je toch gek van.
Ik ben gezond en voel me doodziek, en dan het onbegrip als ik vertel wat mijn klachten zijn, antwoord nee hoor dat zijn geen overgangsverschijnselen het zit alleen maar tussen je oren, nou dan kan ik die dokters wel het weet niet wat aan doen.
Een arts heb ik letterlijk gezegd ik wou dat jij voor een half uur mocht voelen wat ik voel, ik weet zeker dat je het na 5 min. heel gauw terug geeft, ja daar wist hij toen niets op te antwoorden.
Zo brutaal om te zeggen het zit gewoon tussen je oren, en dat alleen omdat ik ook bij een psychiater en psycholoog onder behandeling ben, tijdens de overgang ben je al onzeker maar dat wordt er ook nog eens zo, n grote stempel op je voorhoofd gedrukt bah, voor mij voorlopig geen ziekenhuisartsen meer, sorry dat ik zo klaag maar kan hier ook zo boos over worden, die mannen hoeven het zelf niet te doorstaan hoe kunnen ze er dan over oordelen?..
Zijn er dames die ook bij artsen zijn geweest en zo behandeld worden ?

Chrissie ik hoop dat het snel beter met ons gaat en dat we dan gewoon weer kunnen genieten van rust in ons lijf

vrg Tina

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Loutje » vr 14 aug 2015 10:30

Hoi Tina

Jee wat herken ik dat! Ik zat helemaal onder de netelroos, zomaar uit het niets, en ik was er echt heel ziek van: koorts, bibberen, vreselijke jeuk, pijn ook, en dat dag en nacht. En als dan geen medicijn helpt, beland je bij de dermatoloog. Ik was radeloos destijds en die man zegt doodleuk: mevrouwtje, het is best vervelend maar er zijn ergere dingen...... Hij heeft natuurlijk best gelijk, maar op dat moment even niet dus zei ik: heeft u het weleens zelf gehad/gevoeld of heeft u het alleen uit de studieboeken?
Daarna had ik eindelijk het gevoel dat hij me serieus nam. Het heeft wel een jaar geduurd voordat ik er vanaf was :shock:
En zo zijn er zoveel voorbeelden te noemen, kijk maar wat er hier geschreven wordt. Als de medici het niet kunnen verklaren, zit het tussen je oren..... Jammer is dat he?! Gevoelloos ook.
Vertrouw op je eigen intuïtie, die laat je zelden in de steek....

Groet
Loutje.

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 13:51

Hoi Loutje
Fijn dat je reageert op mijn verhaal, ja dat is toch wat om te zeggen "ach mevrouwtje, er zijn ergere dingen",
zij zitten er niet mee, dus wat is het probleem?
Weet je ik vind dat mensen tegenwoordig zo gevoelloos zijn, zich niet ook maar een heel klein beetje in een ander kunnen verplaatsen, het is echt ieder voor zich, daarom ben ik zo blij dat ik dit forum heb gevonden, joh al die erkenning doet me zo goed, dan kan ik de dag weer doorkomen,, eindelijk mensen gevonden die je wel begrijpen, iedereen hiervoor heel veel DANK!!!

groetjes Tina

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Emby » vr 14 aug 2015 15:53

Hallo,

Ik weet er ook alles van. Van '85 tot '87 behandeld aan te snel werkende schildklier. Van '87 tot '94 binnen gezeten met straatvrees. Werkelijk alles geprobeerd. Na verschillende ad te hebben geprobeerd eindelijk een die beetje hielp.
Al die jaren weinig bloedverlies, wel regelmatig. Sinds '99 kon ik mijn menstruatie in theorie af met een inlegkruisje. Weer toename psychische klachten (nooit weg geweest trouwens). Daardoor geen baan, geen kinderen (wilde ik graag, maar zo'n moeder gunde ik ze niet).

In '03 aan de hartbewaking omdat mijn hart dagen lang 150 p.m. bleef gaan. Verscheidene onderzoeken gehad, hart prima in orde, heb sindsdien wel altijd medicijn in huis voor de momenten dat mijn hart weer op hol slaat. Aangezien ik ook veel last had van opvliegers, werd mij de pil (weer) aangeraden. Ik was toen nog geen 40 en besloot de pil 'dus' maar te nemen.

Vorig jaar moest ik met ad stoppen omdat mijn lever het niet meer aankon. In januari dit jaar gestopt met de pil, sindsdien niet meer ongesteld geweest. Tussen de 20-30 opvliegers per etmaal en mijn klachten weer erger terug. In april, mei en juni had ik dagen dat ik letterlijk niet wist wat een mens is, wat leven is (niet filosofisch bedoeld dus).
Nieuwe huisarts wilde schildklier testen: te traag. Volgens hem komt de overgang veel harder aan wanneer je schildklier niet goed werkt (logisch, allemaal hormonen). Eind juni begonnen met medicijn voor schildklier en ik begin mij nu langzaam iets beter te voelen.

Al 30 jaar lang heb ik dus al last van allerlei klachten, die (ook) bij de overgang horen. Psychische en lichamelijke. Was ik al heel vroeg in de overgang? Had ik al die jaren last van mijn schildklier? Of zit het toch grotendeels tussen mijn oren? Ik heb per slot van rekening ook een moeilijke jeugd gehad. Tijd zal het leren.

Gelukkig heb ik sinds 8 jaar een schat van een vriend die altijd naar mij luistert en er altijd voor mij is. Als de situatie omgedraaid was geweest, was ik waarschijnlijk allang gillend weggerend.

Een heel lang verhaal, nog een ding tot slot. Je kunt naar mijn mening niet verwachten dat iedereen begrip voor je heeft. Ik heb ook niet begrip voor iedereen, jullie wel dan? Als je heel eerlijk bent?

Groet
Emby

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 16:12

Hoi Emby

Jee wat heb je veel meegemaakt, ik heb met je te doen, maar herken veel in jouw verhaal, zit zelf ook als 4 jaar aan de ad en kalmeringstabletten, ook ik heb een man die me veel steunt, veel van me overneemt, gewoonweg omdat ik het nu niet kan, zelfs het bed opmaken is me al teveel.

En over dat begrip opbrengen, ikzelf ben altijd een persoon die veel luistert en dus ook altijd de problemen van een ander me erg aantrek en die personen dan probeer te helpen, dus dit meen ik oprecht die mensen zijn er wel, ik ben er het bewijs van, dat wil niet zeggen dat het altijd goed is, ik werd ook veel uit genut, met als resultaat dat ik nu praktisch alleen ben en weinig tot geen vrienden heb, ik bedoel vrienden, niet oppervlakkige kennissen.
Maar voor nu vindt ik het goed zo, ben blij met de rust, kan ook niemand om me heen verdragen, en het tweede bewijs is het forum hier, allemaal vrouwen die met je mee voelen en je begrijpen, dat doet toch ZO GOED..

vriendelijke groet een meevoelende en begripvolle Tina

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » vr 14 aug 2015 16:19

Hoi Tina,

Helaas denk ik toch dat mensen als jij een uitzondering zijn. Als iedereen zo zou zijn zouden mensen als jij en ik (die jaren binnen zitten/zaten) wel vrienden hebben. Hoeveel begrip is er voor mensen zoals wij? De meeste mensen (niet iedereen) vinden het aanstellerij, vinden ons zwak. Dat heb ik in ieder geval menig keer te horen gekregen, al dan niet direct.

Even een vraagje (als geen antwoord wil geven is dat prima). Las ik nou dat jij hulp krijgt van een psycholoog, psychiater en verpleegkundige? Allemaal tegelijkertijd? Ben daar heel nieuwsgierig naar.

In ieder geval wens ik je veel sterkte, rust en stabiliteit toe.

Groet
Emby

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 16:58

Hoi Emby

Ja ik heb die hulpverlening allemaal tegelijkertijd, heb dit ook nodig omdat ik op een gegeven moment nog maar 45 kg woog en eigenlijk niet meer wilde leven, zo ziek was ik kreeg door artsen zoveel medicijnen voorgeschreven dat ik met een medicijnvergiftiging in het ziekenhuis belandde, moest gelijk met alles stoppen omdat ik totaal geen controle meer had over mijn spieren, tevens koorts wat bij een medicijnvergiftiging hoort, nog maar een hartslag van 45, flauw vallen, kon haast niet meer lopen, niet kunnen eten overgeven en niet slapen enz enz te veel om op te noemen, dit alles heeft diepe sporen achtergelaten, vertrouwde mijn eigen lichaam niet meer
Ik werd toen doorverwezen naar de psychiater, deze heeft veel moeite gehad om de goede medicijnen voor mij te vinden, omdat ik door de vergiftiging medicijn gevoelig was geworden, ben nu aan mijn 8 e ad bezig en slik hoge dosis kalmeringstabletten, ben nu redelijk stabiel houd niet over maar het gaat.
Bij de psychologe heb ik gedragstherapie om te leren beter voor mezelf op te komen en klinkt misschien gek maar om van mezelf te gaan houden, dus dat ik er mag zijn zoals ik ben, en om beter voor mijzelf te gaan zorgen, was altijd bezig om voor anderen te zorgen en cijferde mijzelf altijd weg dit gebeurde al sinds mijn jeugd, dus zit diep in mij vastgebakken, en de thuisverpleegkundige komt om steeds te controleren of het goed gaat, mocht t niet zo zijn kan zij alle noodafspraken regelen, dit alles heb ik omdat ik niet opgenomen wil worden in een kliniek, snap je.
En ja de overgang erbij maakt het niet makkelijk, maar als ik hier zo lees denk ik dat ook veel van mijn klachten te maken hebben met de overgang.

Ben wel erg blij met deze mensen, want heb in deze 3.5 tot 4 jaar wel een goede band die op vertrouwen is gebaseerd opgebouwd met hen.
Wel dit is mijn verhaal

groetjes Tina

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:

Bericht door Emby » vr 14 aug 2015 18:15

Hoi Tina,

Ja, jij hebt je portie ook wel gehad! Fijn dat je veel steun hebt van je man en de hulpverleners. Het klinkt helemaal niet stom dat je van jezelf moet leren houden, dat is voor veel mensen heel moeilijk. Eindelijk ben ik op een punt dat ik van mijzelf houd en mijzelf over het algemeen ook heel leuk vind, maar mijn klachten haat.
Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter en beter met je (en met mij). Wie weet kunnen/durven we over een paar jaar wel met vakantie!

Groet, Emby

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » vr 14 aug 2015 18:46

Beste Emby

Ja vakantie, klinkt goed, maar dan moeten ze eerst het hele resort leeg ruimen...
zou toch wat zijn als er speciale reizen zijn voor vrouwen als ons , alle vrouwen met menopauze-klachten bij elkaar, dat zou een kippenhok vol gekakel zijn.
Ach ja we moeten er zo af en toe maar een grapje doorheen gooien.

groetjes Tina

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Luna66 » ma 24 aug 2015 22:53

Hallo Tina Emby en andere dames

Wat een herkenning lees ik hier ! Ben net nieuw op dit forum , ook ik angst en paniek aanvallen met hyperventilatie!
Ook al een paar keer een hart cardio gehad maar alles was goed , ik heb ook altijd een hoge hartslag rond de 90 !
Wat bij mij de grootste angst is, ziektevrees. Als ik me wat duizelig of zweverig voel durf ik slecht alleen weg te gaan.
En ik ben zo bang voor de tandarts, dit is veel erger geworden sinds de overgangsklachten begonnen 3 jaar geleden 's nachts opvliegers wat klam maar ik kan ook slecht zweten ! Daardoor krijg ik zo benauwd, sinds een maand of 6 ook opvliegers overdag.
Voorheen had ik altijd kou maar nu niet meer. En de laatste weken met het warme weer was het voor mij niet te harden ik kan er niet meer tegen.

En dan de mensen in mijn omgeving of vrienden het maak niet uit wat ze mij ook zeggen ik ben nu op het punt gekomen dat ik aan mezelf denk, het is niet altijd makkelijk om nee te zeggen maar mij helpt het wel !!!
En zowaar het lucht vaak op en voel me sterker worden. Vroeger durfde ik het niet hoor!

Ik ben blij dat ik op dit forum veel herkenning lees, maar ik moet nog veel meer lezen over alle andere onderwerpen.

Groetjes Luna

Goede00
Berichten van Goede00
Onderwerpen van Goede00
Menopauzejaar:

Bericht door Goede00 » za 05 sep 2015 02:57

Hoi dames

Ik lig ook weer doodsbang op de bank
Maar dan draai ik door en ben bang dat het mijn hart is. Weet je wat ik zo raar vind dat het zo uit het niets komt. Zo voel ik me goed en een minuut later is dat goede gevoel ineens helemaal omgeslagen en krijg ik allerlei klachten. Het is zo onvoorspelbaar....

Goede

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » za 05 sep 2015 17:07

Hoi Goede

Wat je beschrijft is voor mij zo herkenbaar, ook ik ervaar angstaanvallen op de gekste momenten, maar ik heb hier therapie voor gehad, en nu na 4 jaar weet ik het eindelijk op te vangen, de kunst is het juist niet bang te worden want dan wordt het steeds erger, maar het "gewoon" te laten gebeuren.
Ik moest me realiseren dat er niets ernstigs aan de hand was, wat ik nu doe is, zeg tegen mezelf, ok het is een hyperventilatie aanval, ontspan bewust en adem langzaam en regelmatig door de buik, vaak merk ik dat het dan wegzakt, maar soms is het echt moeilijk, zelfs na 4 jaar chronische hyperventilatie heb ik het soms nog niet onder controle.

Hoop dat het gauw beter met je gaat

Groetjes Tina

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » wo 09 sep 2015 23:42

Martina63 schreef:
do 13 aug 2015 20:22
ikzelf loop ook bij de psychiater en psycholoog voor een angst en gegeneraliseerde paniekstoornis, ben hier al 3,5 jaar mee bezig, word iedere ochtend met angst en onrust in mijn lijf wakker, moet dan ook gewoon het bed uit omdat ik niet kan blijven liggen, omdat ik dan zo lig te trillen, wat een ellende die overgang.
Hallo Martina,
nou jou verhaal kan de mijne zijn, ik heb dat ook 's morgens iedere dag dat ik wakker wordt met onrust en angst in mijn lijf, ik moet ook het bed meteen uit. Ik slaap dan ook al slecht en als ik slaap wordt ik om de 1 a 2 uur wakker, wat ene vreseijk gevoel toch. 's Middags gaat het mij dan ook iets beter, maar ik blijf maar tobben waarom ik dat elke morgen heb, en dat gaat al jaren zo.nooit eerder gehad. Ik wil dan zo graag eens wat langer slapen 's morgens, maar de paniek slaat dan gelijk toe en moet dan ook meteen opstaan, je bent dus niet alleen.

Gr Marjo

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » do 10 sep 2015 18:21

Hoi Marjo

Ja het is toch wat, de psych zegt dat als ik slaap dus hyperventileer omdat mijn ademhaling dan hoog zit, met alle nare gevolgen, als je wakker word ben je eigenlijk nog niet gelijk alert waardoor je dat enge gevoel realiseert, dan moet je gaan beseffen dat het een hyperventilatie aanval is, en dan moet je rustig op de rug gaan liggen, ontspannen en door de lage buik gaan ademen, en echt het werkt vaak kan ik het dan opvangen, maar soms ook niet hoor ligt eraan hoe heftig de aanval is.
Mensen met hyperventilatie hebben eigenlijk altijd verkeerd geademd namelijk hoog en oppervlakkig, terwijl je rustig en diep door de buik moet ademen, ik heb dit geleerd op rustige muziek, op het ritme in en uitademen, vaak als ik een aanval heb krijg ik hulp van mij zoon of man die me dan begeleiden met het in en uitademen, ja ik bedoel overdag dan he, s nacht moet ik mezelf maar zien te redden, want wil hun natuurlijk niet wakker maken, ik vertel het u wel zo gemakkelijk, maar dat is het niet hoor
als je iedere dag zo wakker wordt is het leven soms echt niet leuk meer, ik heb de laatste nachten weer heel veel last, slaap zowat niet en ben echt doodmoe! En overdag hondsberoerd.
Heb besloten dat ik voor vannacht maar een slaappil inneem, moet toch echt een keer slapen.

Hoop dat het voor alle dames die hier last van hebben, dat het gauw beter wordt.

Groetjes Tina

MJW
Berichten van MJW
Onderwerpen van MJW
Menopauzejaar:

Bericht door MJW » ma 21 sep 2015 21:21

Hallo

En ik dacht nog wel dat ik lekker rustig door de overgang heen sukkelde! Tot nu toe wel last van de gewone lichamelijke klachten die er gewoon bij horen, maar nu word ik opeens verrast met paniekaanvallen in de auto! En dat terwijl ik juist graag auto rijd. Gelukkig in de stad en op de binnenwegen weinig tot geen last, maar op de snelweg is het nu al verschillende keren raak geweest.
De eerste keer heb ik de auto stil moeten zetten omdat de hyperventilatie ervoor zorgde dat het langzaam zwart werd voor mijn ogen. Zo heftig is het niet meer geweest, maar ik raak nu al in paniek als ik alleen aan rijden op de snelweg denk.
En ik ga graag naar Duitsland en moet dan wel ruim twee uur op de snelweg rijden!

Ook overdag af en toe last van draaiduizelingen en het gevoel dat ik omval. Merk dan dat ook mijn ademhaling weer in de weg zit.

Heeft iemand tips?

Groetjes
MJW

Martina63
Berichten van Martina63
Menopauzejaar:

Bericht door Martina63 » ma 21 sep 2015 22:46

Hoi MJW,

Toch proberen om rustig te blijven en jezelf proberen te kalmeren door tegen jezelf te zeggen het is niets ernstigs, probeer je ademhaling naar je lage buik te krijgen, ik doe dit d.m.v. de handen op mijn buik te leggen, dan heb ik een richtlijn, ik heb hier therapie voor gehad en heb er veel baat bij, niet altijd hoor! Je kunt via de huisarts een verwijzing krijgen voor ademhalingstherapie, misschien iets voor jou?
Maar al lijkt het of je dood gaat, het is niet schadelijk of iets ernstigs, maar wel heel vervelend.

Hoop dat je het gauw onder controle krijgt.

Tina

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Luna66 » wo 23 sep 2015 09:44

Hallo MJW

Ik herken jou verhaal! Ik rij geen auto meer, ik heb de fout gemaakt voor angst voor de angst!
Probeer er niet aan toe te geven blijf autorijden. Als ik er nu aan terug denk ben ik stom geweest om er mee te stoppen, wel wil ik het weer gaan proberen met een paar lessen kijken hoe het gaat ik hoop dat het gaat lukken!!
Maar in jou geval jij rijd nu nog steeds, geef het niet op laat je angst je niet de baas worden!

Succes groetjes
Luna

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Elsje » do 24 sep 2015 12:45

Sunny schreef:
vr 07 aug 2015 08:21
Het begon allemaal gisteren, was gewoon bezig op mijn laptop, en plotseling sloeg mijn hart op hol...ik ben flink gaan kuchen, hielp niet...diep ademhalen, wilde ook niet lukken...ik werd er angstig van... en vanmorgen bij het opstaan zo moe voelen.
Ben gaan lopen en dieper ademhaling gaan doen...en ja, eindelijk ging m'n hart weer rustig kloppen.
De rest van de dag was ik gewoon een wrak...daarnaast speelde ook mijn middenrif een rol...had een vreselijke druk daarop, en moest alsmaar opboeren om de druk te verlichten...zucht...
Zelfs nu met 61 jr komt er nog wel wat klachten naar boven, niet heftig, maar ze zijn er nog wel.
Ben nu wel heel down, en heb huilbuien...heb mijn afspraak moeten afzeggen, ik kan niet met zo'n angstig gevoel, down en huilbuien op stap gaan...ik ga thuis gewoon relaxen goed uitrusten, en bijkomen van de schrik.
Hallo Sonja,

Ook ik heb al een heel stuk overgang achter me. Ik merk dat mijn hormonen redelijk in balans zijn. Maar zo af en toe hebben ze toch nog stuiptrekkingen en zorgen ze er toch nog weer eens voor dat mijn zenuwstelselsels weer even niet goed op elkaar reageren. Dan is er toch weer even een opvlieger, of wat onrust, of gaat mijn hart sneller kloppen.
Om me heen hoor ik wel dat dit verschijnsel bij veel meer vrouwen nog een hele tijd doorgaat voor het echt helemaal rustig wordt.
Ik heb er geloof ik nooit over geschreven dat ik hartkloppingen had in mijn overgang. Jij kaart dit verschijnsel aan en ik vind het jammer dat het weer volledig wordt ondergesneeuwd door hyperventilatie- en angstverhalen. Voor mij de reden geweest maar niet over mijn hartkloppingen te schrijven. Ik probeer daar nu even vanaf te stappen in de ijdele hoop dat mensen eens stoppen om overal hyperventilatie in te zien.

Deze hartkloppingen komen daar niet vandaan. Deze zijn rechtstreeks een verschijnsel dat hoort bij de sprongen van de hormonen. Ze ontstaan niet door een verkeerde ademhaling en het is geen hyperventilatie of ander angstverschijnsel!

Elsje

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 64

Bericht door Sunny » za 12 nov 2016 09:03

Dag dames,

Opnieuw heb ik last van hart op hol slaan :(
Na het ontwaken ging ik recht op m'n bed zitten, en plotseling sloeg m'n hart op hol...o nee niet weer he...ik raakte even in paniek en begon stevig te kuchen en diep ademhalen.
Jeetje denk je dat het rustig is, begint het weer opnieuw...zucht...
Ik heb weliswaar een drukke week achter de rug gehad, ik moet het rustig aan gaan doen.
Soms vraag ik me af wanneer dit toch allemaal eens ophoud...ben al 62 jr. en denk ik dat het gauw over gaat...helaas...het is er nog!
Wens jullie allemaal heel veel sterkte!

Groet, Sonja

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht