Klachten komen en gaan

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Klachten komen en gaan

Bericht door Sunny » wo 08 sep 2010 08:43

Hallo allemaal,

Als ik 's morgens opsta, voel ik me zo moe, alsof ik niet heb geslapen, dan begin ik misselijk en naar te voelen, 'k weet niet hoe ik het moet beschrijven, want de ene keer heb ik alsof mijn keel word dicht geknepen, en de andere keer alsof er een zware druk op mijn schouders zit, die langzaam naar beneden trekt. In de loop van de dag verdwijnt het, maar dan is het al in de middag, dus heb ik de ochtend met mijn ziel onder de arm gelopen!
Ik kan dan echt niks doen, zo zwaar voel ik me!
Ik probeer nu in de ochtend zoveel mogelijk te rusten, en de middag, wanneer ik me goed voel, ga ik de huishoud klusjes doen.
Ik doe alles op mijn dooie gemak, en tussen door even een time out nemen, mijn lichaam heeft het gewoon nodig.

Zijn er nog meer dames die deze klachten kennen of hebben? Hoe gaan jullie ermee overweg?
Hoop dat ik wat tips krijgt...dames heel veel sterkte.

Groet, Sonja

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52
Menopauzejaar: 2004

Re: Klachten komen en gaan

Bericht door Ria52 » wo 08 sep 2010 10:01

Hallo Sonja

Maar ik herken dat zeker.
Zelf zit ik er al bijna 12 jaar in, en zit al 6 jaar in de postmenopauze.
Zelf ben ik er nog niet uit, al zijn de klachten duidelijk minder geworden.
Ook ik ervaar nog elke dag die vervelende klachten, met uitschieters dat het wat beter gaat.
Tja wat hormonen niet met een vrouw kan doen he ? :S

groet Ria

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » do 14 okt 2010 08:56

Hallo dames,

Ze zijn er weer, die bekende klachten :evil: ...het houd maar niet op!!
Na een lange periode van rust en klachten vrij kwam het weer...ik zat lekker in mijn vel, was vrolijk, kon mijn gangetje gaan... was niet moe enz. enz....en toen...daar zijn ze weer... mijn lichaam begon weer die onrustige klachten te vertonen, in de ochtend bij het opstaan.
Ik word er zo somber van, het beangstigt mij soms, en door de angst word ik onzeker.. Het snelle hartritme van uit mijn middenrif, maakt mij paniekerig, ik snak naar adem, en als ik verkeerd adem breekt er paniek los, en de hele reutemeteut komt weer in volle gang! Het verdwijnt in de loop van de ochtend, en soms heb ik het op de dag weer.
Ben nu zo moe, het is net alsof ik stenen op mijn rug heb gesjouwd...mijn dag is weer verpest! Hopelijk niet voor lang!
Ik moest dit even kwijt...ervaren jullie dit ook? of ben ik de enige?

Fijne dag :(
Groet, Sonja

Harmke
Berichten van Harmke
Onderwerpen van Harmke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Harmke » do 14 okt 2010 12:20

Hoi Sonja,

Helaas ervaar ik dat ook zo!!
Nu een hele goede periode van een paar dagen, inderdaad vol energie en vrolijk, daarvoor een weken durende ellendige tijd.

Ik neem het voor lief, ik kan het toch niet veranderen, probeer gewoon door te leven en toch op mijn manier te genieten maar denk wel vaak:

WAT HEEFT DIT VER....VOOR NUT ALLEMAAL BAH BAH BAH

Harmke

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Bericht door Mariaelisabeth » do 14 okt 2010 18:46

Hoi Sonja

Heel herkenbaar. Een periode van meer energie, lichter, vrolijker enz. gehad, maar vandaag weer onverklaarbaar somber, onrust, zwarte gedachtes die maar niet te stoppen zijn, misselijk, angst, kortom malaise. En om dan niet de moed op te geven, vraagt alles van me. Ik probeer mezelf zoveel mogelijk de rust en liefde te geven, die ik op zo'n moment zo hard nodig heb, want oo.. wat kan ik me dan eenzaam voelen.
Jij ook sterkte!!

Groet, Mariette

Jojo
Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Jojo » do 14 okt 2010 19:12

Hoi Sonja

Ik heb ook weer een periode van een terugval, niks is leuk het is eigenlijk vechten elke dag weer. Misselijk, somber een gevecht om het huishouden te doen.
Soms het gevoel weer hebben, ik ben er wel en ook weer niet, steek hier en daar weer en ook al herken ik het ik word toch weer angstig.
Gisteren had ik even gevoel van helderheid en dacht, o daar ben je en hup binnen het uur was ze weer weg, en ja de eenzaamheid die mij kan overspoelen terwijl ik een echte begripvolle man heb. Ik praat me suf soms tegen hem over me gevoelens en angsten en het mag en kan en toch de eenzaamheid in je.

sterkte allemaal,
gr. Jojo

LindavanDuist
Berichten van LindavanDuist
Onderwerpen van LindavanDuist
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door LindavanDuist » zo 17 okt 2010 13:02

Hallo dames,

Bij mij ook weer hetzelfde liedje, naar voelen, pijn in mijn darmen, doorlopend onder mijn ribben, ik heb maar weer bloed laten prikken, ik hoop morgen daar de uitslag van te krijgen.
Soms denk ik, zou het aan het jaargetijde liggen, zodra de dagen korter worden, begint het, ik heb dat vorig jaar ook om deze tijd zo ervaren.
Ik haal me van alles in mijn hoofd, mijn man wordt er niet goed van.
Even de bloeduitslagen afwachten.

Sterkte allemaal van Linda

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door LiesbethC47 » ma 18 okt 2010 12:38

Goedemiddag dames,

Na een periode van 3 maanden klachtenvrij zijn ze er weer in alle hevigheid. Ik sta er mee op en ga ermee naar bed, kan dan echt niet geloven dat dit allemaal de overgang is ... pfff. Ik word huilend wakker en tril over heel mijn lichaam en loop de hele dag te malen, ik heb gewoon het gevoel dat ik gek word en dat er niets tegen te doen is.
Herkennen jullie dit ook?
Ik ben net terug van een weekje "vakantie". Nou ja, vakantie, heb de hele week lopen malen en was er helemaal niet bij. Durf het ook tegen niemand meer te vertellen, want ze begrijpen het toch niet.

Liesbeth

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 18 okt 2010 16:06

Hallo dames,

Ik heb ook dat de klachten weer heftiger worden.
Vorig jaar was het precies zo en werd het tegen de herfst ook heftiger.
Misschien dat er toch een soort verband tussen bestaat?
Moeite met de overgang naar een ander jaargetijde?
Ik weet wel dat mijn lichaam en geest sowieso meer moeite hebben met veranderingen, het liefst ben ik nu in mijn eigen gezelschap (niet dat ik zo gezellig ben hoor :lol: maar ik heb even genoeg aan mezelf).

Sterkte allemaal en hopen dat het een kleine terugval is.

Groetjes
Gaea

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » di 19 okt 2010 11:14

Hallo Allemaal,

Dank jullie wel voor de reactie!
Ik denk dat het toch aan de jaargetijde ligt,
ik hou n.l. een dagboek bij van mijn overgang, en ik las dat ik vorige jaar ook rond deze herfsttijd vol op de klachten terug kreeg.

@Gaea:Volgens mij is dat zo, de overgang naar een andere jaargetijde is bij mij net als bij jou, maar de overgang naar de lente en zomer, daar heb ik praktisch heel geen last van.

@Liesbeth: Heel herkenbaar... Ik word er ook huilend wakker van Liesbeth, en weet soms geen raad meer...
Ja dat trillen ken ik ook, dat krijg ik wanneer ik angstig ben na een paniek aanval...ik heb
ook van die malende gedachten van ga ik nou dood of zo, en doe me best er zo veel mogelijk
van me af te zetten... lukt niet altijd.

Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen, en ik hoop dat we het de komende feest dagen
klachten vrij zullen hebben.

Groet, Sonja

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Lenie » di 19 okt 2010 18:56

Hallo allemaal

Ik heb ook elk jaar dat ik mij vanaf september slechter ga voelen en ik krijg het dan ook warmer.
Het erge is dat ik mij elk jaar slechter ga voelen dan het jaar daarvoor en ik heb ook steeds warmer dan het jaar daarvoor. Ik heb altijd een erg naar hoofd en dat wordt dus elk jaar erger en die erge hitte heb ik nu ook nog steeds.
Ik voel mij nu zo erg naar, zo slecht heb ik mij nog nooit gevoeld. Oh, wanneer houdt deze ellende toch eens op.

Groetjes
Lenie

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » vr 03 jun 2011 13:11

Hallo Allemaal,

Naarmate ik ouder word, krijg men van die zeurende klachten, en een steekje hier en daar.
De meeste klachten heb ik niet of nauwelijks meer, de paniek en angst komen zo nu en dan wel tevoorschijn.
Mijn moeder is terminaal kanker patiënt en zit voorlopig in een verzorgingshuis, sinds kort heeft zij een vaste verblijf plaats gekregen, en moeten ik en mijn families alle regelingen doen.
De afgelopen maanden waren heel hectisch voor mij geweest, en het is nog lang niet voorbij.

Nu heb ik rare klachten die komen en gaan, zoals naar gevoel bij opstaan, en trekt op de dag weg. Ook heb ik steken aan mijn linker zij, en ook dat trekt op de dag weg.
Vandaag had ik een naar gevoel op de maag, met een lichte druk boven de borstbeen, zeg maar net onder mijn keel... hierbij krijg allemaal rare gedachten van *wat heb ik nou weer* en soms denk ik ook wel aan iets ernstig, allemaal onzekerheden.
Ik denk zelf dat dit allemaal door de drukte komt van mijn mams, en er moet zoveel gedaan worden,
dat ik er echt gek van word, kom ook haast niet aan mijn rust toe, want thuis moet er
ook van alles gedaan worden.
Eerlijk gezegd raak ik nu vaker in paniek bij elke klachtje die er komt...het ging allemaal zo goed,
en nu heb ik dit weer!!
Hoop dat er meer dames dit klachtje kennen!

Groeten Sonja

Mjammy
Berichten van Mjammy
Onderwerpen van Mjammy
Menopauzejaar:

Bericht door Mjammy » vr 03 jun 2011 14:46

Hallo Sonja

Wat erg van je moeder, ik wil je allereerst heel veel sterkte toewensen, want dat zul je echt nodig hebben.
Een beetje steun ook van deze kant is echt op zijn plaats.
Het is altijd erg om je moeder te moeten verliezen, vooral als het afscheid al ver vooruit moet gebeuren, het is een hele onzekere tijd wat veel van je vergt, maar als het dan ook nog tijdens de overgangsperiode plaatsvind . is het helemaal heftig natuurlijk.

Ik kan je verzekeren dat al jou klachten te maken hebben met de overgang, ik herken het allemaal.
Weet je de angst doet dit met je. ANGST voor het onbekende wat je nog tegemoed moet gaan. Als je kunt probeer dat de angst niet gaat overheersen
Bekijk het per dag en kijk niet teveel vooruit.
Probeer ook nog ontspanning ertussendoor te krijgen, want de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Heel veel sterkte!
Mjammy

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » vr 03 jun 2011 23:45

Hallo Mjammy,

Heel veel dank voor je bemoediging...dat had ik nou net nodig, die steun van jou doet mij zeer goed!
Ja ik zit nog volop in de overgang...inderdaad ik moet er voor zorgen dat die angst mij niet overheerst.
Ik ga met de dag leven, want ik moet nu wat aan me zelf gaan denken, de HA zegt al *luister naar je lichaam*
en ja...die tekenen kwamen. Ik ga mijn best doen om zo min mogelijk vooruit te kijken, en ik weet zeker dat
het allemaal goed gaat komen...nogmaals mijn dank!

Groet Sonja

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » wo 10 aug 2011 17:19

Hallo Dames,

Ik heb nu al weer een paar weken last dat ik me niet lekker meer in mijn vel zit, zoals grieperig gevoel, heel moe zijn,
opgeblazen gevoel hebben, houd lucht vast en moet steeds gaan opboeren, moeilijke stoelgang gewrichts pijnen enz enz...
Ik dacht dat ik het allemaal al gehad had, maar dat was schijn, het ergste vind ik dat ik nu lucht vast houd, en ik heb dan een opgeblazen gevoel bij de maagstreken, en soms gaat mijn hart er raar van kloppen kloppen...als ik dan even loopt, gaat de opgeblazen gevoel weg, en kan ik weer boeren en zo, ook als ik in een bepaalde houding zit, gaat mijn lichaam raar doen.
Heb ook van die vage pijnen aan mijn linkerzij, die soms naar mijn oksel zo naar mijn rug trekt, ook heb ik onder mijn armen van dat zware gevoel, alsof ik iets zwaars heb getild!
Tjonje jonge...wat een klachten...zou het te maken hebben met de weersverandering?
Het is soms ook zo moeilijk te beschrijven hoe een klacht voelt, en vaak keren bepaalde klachten spontaan terug, de ene keer erger dan de andere keer!
Herkennen jullie dat? Het breek de dag gewoon :( , en je word er niet vrolijk van bah!

Groet Sonja

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » vr 21 sep 2018 10:53

Goedendag lotgenoten,

Opnieuw heb ik bot spier en gewricht klachten met name aan de linker schouder, schouderblad, bovenarm en zij...met af en toe een lichte vage steek onder de linker borst!
Toen ik ging wandelen met mijn man, kreeg ik plotseling pijn aan mijn linkerschouder...het trok naar mijn zij en onder m'n borst.
Ik schrok ervan en raakte even in paniek en werd wat angstig!
Ik zag dat ik dit in 2010 ook heb gehad...pfff dit maakt me echter zo onzeker.
Tijdens de vakantie heb ik niet meer gesport, ben nu weer begonnen, en hopelijk gaat de klachten wat minderen.
Het ergst vind ik dat ik me hierdoor zo onzeker voelt...durft niet meer alleen de deur uit, maar gelukkig gaat manlief met mij mee!
Als ik bezig ben met de huishouding dan merk ik er niks van, zodra ik even in de rust ga meestal eind van de dag , dan komt dat gevoel weer...bàh...echt niet fijn...
Zijn er meer vrouwen die een terugval hebben?

Sterkte allemaal
Groet, Sonja

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » wo 28 aug 2019 10:52

Hallo Dames,

Ik heb na een hele lange tijd weer sterke klachten gekregen...ik had het zo nu en dan wel, maar heel minder sterk, die kon ik verdragen en had ze in de hand.
Afgelopen dagen, en zeker in deze nazomer hitte, kreeg ik plotseling uit het niets pijnscheuten linksboven mijn borst/ribbenkast!
Ik schrok enorm, omdat deze pijnscheut best sterk was...ik raakte zo in paniek (en dat heb ik vaak) dat ik op een gegeven moment angstig werd,
ik kreeg malende gedachten van "zou het mijn hart zijn of wat dan ook!"
Later de dag begon de pijnscheut/zenuwpijn te wandelen, naar de rechter kant...en kreeg ik zo'n brandend gevoel op m'n rechter borst, en jawel weer angstig zijn!
In de loop van de dag en in de avond bij slapen gaan, is het weg getrokken.
Vanochtend bij het opstaan niets aan de hand...ik dacht heerlijk, maar net dat ik wilde gaan ontbijten begon de pijnscheuten weer op te komen aan de linkerkant...ze waren minder sterk dan gisteren, maar toch werd ik weer angstig...de pijnscheut werd een zenuwpijn die naar mijn schouders naar beneden trok...alsof ik net gesport had...zucht...
Ik had een week of 2 geleden ook al zenuwpijn bij mijn kaken, dat duurde 3 dagen, dat ging gelukkig over, althans dat hoop ik, want met deze klachten weet je maar nooit!
Dat ik op mij 65e toch weer een sterke terugkerende klacht kreeg, had ik niet verwacht...ik denk/weet dat ik niet de enige ben, mijn beneden buurvrouw is 69jr en en die heeft ze ook nog :(
Ik wilde dit even kwijt en met jullie vrouwen in de overgang delen.

Sterkte allemaal!

Groeten...Sunny

Wendy1968
Berichten van Wendy1968
Onderwerpen van Wendy1968
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 50

Bericht door Wendy1968 » do 29 aug 2019 07:26

Hallo Sunny,

Ik herken jouw klacht wel. Ik heb nu een aantal dagen pijn in mijn linkerschouder wat doortrekt tot onder mijn borst. Het lijkt alsof ik die kant zwaar belast heb, maar dat is niet zo. Pijntje hier, pijntje daar..ik zou er een hypochonder van worden. Ik kan geen enkele spier in mijn lichaam aanwijzen die niet zeer doet. Iedere ochtend is het weer een verrassing hoe ik uit mijn bed kom. Meestal tegen het einde van de middag voel ik me goed genoeg om nog iets te doen. Als ik niet oppas zit ik de rest van de dag voor me uit te kijken en lummel ik maar wat aan. Niet fijn.
Heel veel sterkte gewenst.

Wendy

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny

Bericht door Sunny » do 29 aug 2019 11:47

Hallo Wendy,

Dank je wel voor jouw reactie...ben blij dat ik niet de enige ben, en dat jij dit ook ervaar...het is zo fijn dat we dit met kunnen delen.
Wat jij schrijft heb ik ook precies hetzelfde, elke ochtend als ik opsta, dan denk ik gelijk al van * wat zal de dag mij brengen.*
De ene dag is het dragelijk en de andere dag weer niet.
Ik ben na zo'n aanval (zo noem ik dat dan) echter wel heel moe en idd tegen de middag/avond trekt het weg.
Als ik mijn berichten zo terug leest, valt het mij op dat deze klachten altijd tegen de herfsttijd verschijnt...echt niet leuk...ik zal me voorbereiden voor volgend jaar, kijken hoe dat verloopt...ik hoop dat het voor mij/ons voorbij zal gaan!
Ook voor jou heel veel sterkte gewenst.

Zonnige groet...Sunny

Es61
Berichten van Es61
Onderwerpen van Es61
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Es61 » do 29 aug 2019 13:43

Hallo dames,

Ik hoop natuurlijk ook dat alle overgangsklachten voor iedereen over zullen gaan. Maar soms is dat niet zo en blijven klachten over die je meeneemt bij het ouder worden.
Als je 12 jaar al niet meer menstrueert zit je echt niet meer in dat veranderingsproces. Die hormonen veranderen dan niet meer.
Wat wel doorgaat is het ouder worden, met alle ongemakken die daar weer bij kunnen komen kijken.
Alsmaar alles aan de overgang blijven toeschrijven is op een bepaald moment niet logisch meer

Es61

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht