Hoe gaat het met vrouwen die door de overgang heen zijn?

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52
Menopauzejaar: 2004
Leeftijd: 65

Hoe gaat het met vrouwen die door de overgang heen zijn?

Bericht door Ria52 » do 06 mei 2010 14:52

Hallo lotgenoten,

hoe gaat het met de vrouwen die van de klachten af zijn?
Of misschien stukken minder. Is wel fijn om dat te lezen.
Ik denk dat ik nu voor meer vrouwen dit vraag toch? ;)
Dus dames willen jullie dit doen? :roll:

Groetjes, Ria

Annac
Berichten van Annac
Onderwerpen van Annac
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 63

Re: Hoe gaat het met vrouwen die door de overgang heen zijn?

Bericht door Annac » do 06 mei 2010 20:11

Hallo Ria,

Een hele goeie vraag van jou, ik ben ook namelijk heel benieuwd naar de reacties, en ik hoop op veel antwoorden.........!
Bij voorbaat dank voor die vrouwen die willen reageren!

Groetjes Anna

Marissa
Berichten van Marissa
Onderwerpen van Marissa
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Marissa » vr 07 mei 2010 23:04

Hallo Ria,

Een van mijn zussen heeft ongeveer drie jaar lang behoorlijk veel klachten gehad. Opvliegers, spier en gewrichtspijnen en maanden lang achter elkaar ongesteld. De klachten werden steeds minder. Nu heeft ze een zware baan en kan de hele wereld weer aan. Toen ze in de overgang was kon ze af en toe niet werken.

Groeten van Marissa

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010

Bericht door Merel2 » zo 09 mei 2010 09:27

Hallo Dames,

Ja wanneer ben je nu echt helemaal door de overgang?

Het lijkt er bij mij steeds meer op dat ik de overgang weer uit ga. Ik heb nu het hele jaar al dat mijn klachten steeds minder vaak komen.
Ik zal proberen in het kort te schrijven hoe het bij mij is gegaan. Dit vond ik zelf ook fijn om te lezen bij vrouwen die er door waren, hoe het allemaal is gegaan.
Zeker 10 jaar en misschien nog wel langer geleden, is mijn menstruatie heel erg geworden. Zware menstruaties kwamen langzaam door de jaren te voorschijn, waardoor ik in de laatste jaren wel eens afspraken voor af heb moeten zeggen.
Een jaar of 4-5 geleden had ik vaak dat ik me niet ok voelde voor een menstruatie, dit werd steeds een beetje erger. Langzaam aan begonnen de klachten erger te worden zo kwam ik af en toe vlak voor een menstruatie weleens op bed te liggen. Had het gevoel steeds dat ik een flinke griep ging krijgen. Maar wanneer ik het weer had, waren de klachten weg en geen griep.

Jaren daarna voelde ik me moe, niet ziek maar ook lang niet fit. Het jaar 2008 en 2009 had ik de meeste overgangsklachten. 's Morgens vaak erg moe en niet op kunnen schieten, zag een tijdje er tegen aan om naar werk heen te gaan. Als ik er eenmaal was ging alles weer prima. Kon in mijn eigen huis mijn draai niet meer vinden in huishouding. Liet soms werkjes liggen, wat ik anders nooit deed. Gewoon geen zin meer, ook mijn tuintje ik deed het nodige.

Begin 2009 zakte ik langzaam weg en kon het allemaal niet meer opbrengen. Maar ik ging door en door. Kreeg het benauwd, voelde me erg moe, had gewoon het gevoel dat ik er niet meer boven op kon komen. Kwamen ook geestelijke klachten tevoorschijn. Ik ben naar huisarts gegaan en die een uitgebreide bloedonderzoek gedaan. Uitslag was : alles goed, maar middenin de overgang!!

Dat was dus waarom ik me niet goed voelde. Nergens zin in had en het interesseerde me ook nog niets.

Heb een tijd gehad dat ik 's morgens maar op de stoel zat en dacht .....kan niets meer. Langzaam ging dit weer voorbij. Moeheid bleef nog wel een tijdje.

Deze 2 jaren zijn de menstruaties ook meer en meer weggebleven. Ik heb nu op dit moment weinig tot geen menstruaties meer. Als ik nog 'een heb is het een hele lichte. Mijn laatste normale menstruatie is nu net een jaar geleden, ik heb nog wel een hele lichte gehad maar moeite niet waard, wat druppeltjes zeg maar een dag of drie. Dit een keer of 3.

Ik heb geleerd dat als je je zo down voelt, om dan heel erg goed naar jezelf te gaan luisteren. Moe, daar kun je mee omgaan door kalm aan te gaan doen. Ik liet gewoon werk in huis een dag liggen, want werkende vrouwen buitenshuis moeten dan wel heen maar die dagen maakte ik me echt niet druk thuis. Dat ging gewoonweg niet meer. Dit moet je leren, maar wie dit lukt krijgt het makkelijker in de overgang. Tijd nemen voor jezelf, is o zo belangrijk. Ook nam ik wat extra voedingssupplementen en extra vitamine B.

Vanaf eind jaar 2009 / begin 2010 voel ik me weer prima. Dit ging wel langzaam aan steeds meer goed dagen kwamen weer. Ik merkte echt dat de dagen met klachten minder werden, heerlijk deze tijd. De meeste klachten ben ik nu gelukkig weer kwijt. Ik ben rustiger geworden en heb het minder druk gekregen, werk minder uur en dit bevalt me prima. Zo gaat het weer goed en ik geniet weer veel meer van alles om mij heen.

Thuis blijven zitten helpt niet en daarom heb ik mijzelf er toe gedwongen om in die tijd ' gewoon' naar buiten te gaan. Doen waar je zin in hebt, wandelen, fietsen, winkelen enz. Dit heeft mij er weer boven op geholpen.
Opvliegers en warmte aanvallen heb ik weinig tot niet gehad. Dit jaar is het iets meer geworden maar moeite niet waard.

Ik ben volgens mij nu door de overgang heen, hoe gaat het nu?? Ja ben rustiger geworden, ben gegroeid wel 8 kilo. Rimpeltje meer in het gezicht. Kan op 'een dag lang zoveel werk niet meer aan als voor de overgang. Dit leer je wel om rustiger te doen en zo gaat alles wel weer door. Kan me ook niet echt meer druk maken, het is me zo wel goed. Wat vandaag niet lukt zie ik morgen wel weer. Ben makkelijker geworden. Kom meer voor me zelf op. Durf nee te zeggen, als dat beter is voor mezelf !!!
Ik zie de overgang als een vervelende tijd met best veel klachten. Maar toch ook een tijd waar ik van heb geleerd !!!

Groeten Merel

Jacqueline1957
Berichten van Jacqueline1957
Onderwerpen van Jacqueline1957
Leeftijd: 61

Bericht door Jacqueline1957 » ma 10 mei 2010 08:53

Hallo Merel en andere dames,

Wat ben ik blij voor Merel dat zij zich beter voelt nu zij in de postmenopauze is. Ik hoop van ganser harte dat dat ook zo zal blijven.
Mijn ervaring is dat na het stoppen van de menstruatie de overgang pas 'echt begon. Voorafgaand had ik het hele scala van klachten: onregelmatige menstruatie, onwerkelijkheid, nerveus, onrust, vermoeidheid, noem maar op. Ik wist niet wat mij overkwam! Dat is ongeveer 10 jaar geleden. In die tijd ben ik er veel over gaan lezen. Ik ben bij mijn huisarts geweest die bij mij de overgang vaststelde. Gelukkig kreeg ik van hem ook meteen erkenning! Ik had in die periode mijn menstruatieverloop bijgehouden en dat was voor hem ook een tastbaar teken dat ik in de overgang was gekomen.
In 2004 (ik was 47 jaar) stopte mijn menstruatie definitief en wist na een jaar vast te stellen dat ik in de postmenopauze was. Hoera, dacht ik, nu zal het wel beter gaan. Maar helaas, de opvliegers begonnen toen pas te komen met de daaraan voorafgaande emotionele wisselingen. 's Nachts slecht slapen door de opvliegers, vaak moeten plassen. Algeheel onwel voelen tijdens een opvlieger. Heel vermoeiend en slopend.
Ik ben nu 6 jaar in de postmenopauze en sinds een jaar merk ik pas dat het beter gaat. De opvliegers komen minder vaak, ik herken de voorafgaande symptomen en laat het vervolgens maar over mij heen komen. Soms heftig, soms minder heftig.
Ik begin rustiger te worden, meer in evenwicht en doe in alles ook wat rustiger aan. Ik hoef niet meer zo nodig!

Maar ik ben er nog niet. Naar mijn idee duurt het nog een tijdje voordat ik echt kan zeggen dat ik er doorheen ben. Dan heb ik al heel wat jaartjes overgangservaring achter de rug ;) . Gelukkig ken ik een aantal oudere vrouwen die zeggen dat het echt over gaat. Daar houd ik me dan ook maar aan maar vast.
Overigens is er over dit onderwerp op dit forum wel vaker geschreven. Misschien een tip om een aantal van deze berichten eens terug te lezen.

Vriendelijke groeten,
Jacqueline

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » wo 12 mei 2010 17:09

Jacqueline,

Het klopt wat jij schrijft, ook in mijn geval, dat in de postmenopauze de overgangsklachten echt begonnen. 11 jaar geleden.
Het begon bij mij voor de postmenopauze met nervositeit, nervositeit, nervositeit.
Zelf ben ik al 6 jaar van de menstruatie af, en toen begon echt pas de ellende.
Ik merk nu wel verschil, dat alles minder wordt.
Bijvoorbeeld de onrust die had ik toen de hele dag door wel. Nu is het zo als ik boodschappen of op bezoek ga die onrust op komt zetten. Het is nu wel redelijk te handelen. Het trek wel sneller weg.

Maar ook nu is het nog steeds dat het een komt en ander gaat, soms toch nog heftig, of soms een stuk milder.
Nog steeds sta ik elke dag op met klachten :( . Mijn lichaam is nog steeds niet stabiel.
Afspraken maken kan ik ook niet.
Wat ik wel fijn vind, om daar mee te eindigen :) ik was daardoor eind 2008 nog maar 48 kilo.....en nu 59 kilo :)
Dus ik ben er erg blij mee, mijn eet gewoonte was precies het zelfde.

Groetjes, Ria

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » wo 12 mei 2010 18:25

Hallo Ria,

Heel herkenbaar. Je weet dat het beter gaat dan voorheen, maar ook weet je dat je er nog niet bent. Maar het eind is in zicht! :D
Overigens had ik nooit kunnen vermoeden dat het allemaal zo lang zou gaan duren. Door die pubertijd en zwangerschappen ben je relatief zo heen!
Het is een moeilijke periode vind ik, misschien wel de moeilijkste in mijn leven. Het lijkt soms wel of ik opnieuw geboren ben en alles weer opnieuw moet ervaren. Misschien wel om alles uiteindelijk een definitief plekje te geven.
Gelukkig voor jou dat je bent aangekomen! 48 kilo is niet veel. Ook ik ben wel 12 kilo aangekomen. Ik was rond de 60, maar ben nu in de 70 kilo en ik ben maar 1.59 m.....Een paar kilootjes minder, daar ben ik nu mee bezig, maar ook dat gaat ook lang zo makkelijk niet meer. Tja....die overgang toch. :S

Vriendelijke groeten,

Jacqueline

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » wo 12 mei 2010 21:42

Jacqueline,

ik ben ook maar 1.60 :D
Maar ik heb het veel gelezen dat of de vrouwen vallen af of ze groeien.
Wat voor klachten heb jij nog?
Heb je het ook nog elke dag?

Groetjes, Ria

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » do 13 mei 2010 10:28

Hallo Ria,

Mijn voornaamste klachten zijn alleen de opvliegers nog. Met daaraan voorafgaand vaak een gemoedsverandering. Gelukkig herken ik die gemoedsverandering altijd; ik weet dat er een opvlieger aan komt. Maar erg hinderlijk vind ik de opvliegers nog steeds. Vooral dat algehele onbehagen..... :oops: :S Er zijn periodes dat ik er veel heb en er zijn periodes met een paar per dag. 's Ochtends heb ik de meeste opvliegers. Tevens als ik koffie of wijn gedronken heb of in een drukke tijd.

Voor de rest gaat het eigenlijk best wel wel lekker. Ik heb weer energie en ben ook minder onrustig. Maar het hele scala aan klachten heb ik in de afgelopen 10 jaar eigenlijk wel afgewerkt, waarin ik altijd onzeker was of het nou wel of niet aan de overgang lag. Een aantal jongere vriendinnen in mijn omgeving zie ik nu erg tobben met zichzelf. Ik herken het allemaal zo. Vaak geef ik ze dan ook de raad om zich eens te verdiepen in de overgang, omdat dat heel kan verklaren.
Heb jij nog veel klachten Ria?

Vriendelijke groeten,
Jacqueline

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » do 13 mei 2010 10:54

Hallo Jacqueline,

wat ik nog heb, is de opvlieger die blijf hangen, dus een warm gezicht, koude vlagen af en toe, beetje loopneus en iets hoofdpijn.
In de nacht transpireer ik wel, maar overdag niet. Je krijg dan een soort griep (zie hier boven) gevoel die de hele dag ook blijf hangen.
Ik ben er bijna van overtuigt als op de dag ik ook zou transpireren dat de klachten zoals dat griep gevoel, stemmingswisselingen, dat onwerkelijk gevoel zou verdwijnen :roll:
Wel heb ik meer energie als voorheen, maar er zijn ook dagen dat ik mij 80 voel ,alles is dan te veel. Niet dat ik ga hangen op de bank ik probeer wel bezig te blijven.
De onrust is bij mij ook wel minder geworden.
Ook ik heb mij verdiept in de overgang, en uit gepuzzeld allemaal :roll:
Als je weet hoe het werkt allemaal, dan is ongerustheid een stuk minder.
11 Jaar geleden wist ik nog van niks, als ik toen wist wat ik nu weet had zeker de nervositeit en ongerustheid een stuk minder geweest.

Groetjes, Ria

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Mmwouters » za 15 mei 2010 12:52

Hallo dames,

Met veel aandacht lees ik alle stukjes over dit onderwerp.

Heb al diverse keren willen schrijven, hoera ik ben er doorheen. Maar net zo vaak krijg ik dan weer een periode waarin het helemaal niet zo goed gaat.
Mijn laatste menstruatie was ruim 5 jaar geleden en toen zijn de klachten pas begonnen. Eerst de lichamelijke en sinds een jaar of drie de geestelijke. En dat vind ik toch het zwaarste stuk van de overgang.
Hoe lang moet je klachtenvrij zijn (voor zover dat op onze leeftijd mogelijke is) om te kunnen zeggen: ik heb het ergste gehad?
Het moeilijkste vind ik wanneer er weer zo'n slechte periode is aangebroken te blijven geloven: het gaat over.

Gr. Marian

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » za 15 mei 2010 13:35

Hallo Marian,

Ik begrijp wat je bedoelt.
Daarom is het naar mijn idee goed te weten dat na het stoppen van je menstruatie je nog lang niet door de overgang heen bent. Vaak beginnen de klachten pas echt. Er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die daarna geen last meer hebben, maar ik denk toch dat bij het grootste gedeelte dit niet zo is. Volgens mij ben je er pas 'echt doorheen als je klachtenvrij bent. Maar inderdaad, hoe voelt dat.....

Er zijn periodes dat ik denk: "he, het gaat best lekker tegenwoordig". Maar die worden nog steeds afgewisseld met periodes dat het helemaal niet zo lekker gaat: onrust, onzekerheid, piekeren, veel opvliegers.
Toch voel ik wel dat de periodes dat het goed gaat, langer en vaker zijn dan de periodes dat het niet zo goed gaat. Voor mij toch een teken dat ik er bijna doorheen ben. Er staat toch gemiddeld zo'n 10 jaar voor de overgang? :?:
Ik hoop ook dat er vrouwen zijn op dit forum die kunnen aangeven hoe het voelt er echt helemaal doorheen te zijn. Ik hoop dat zij dit forum nog bezoeken. Want dat is voor mij ook een hele steun.

Vriendelijke groeten,
Jacqueline

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Mmwouters » za 15 mei 2010 14:24

Hallo Jacqueline,

In mijn geval is het zo, dat wanneer er in een goede periode een vervelend of aangrijpend iets gebeurt, ik meteen merk dat de hormonen dan weer van slag zijn.
Ik betrap me er ook op wanneer ik me goed voel, ik het forum niet zo vaak bezoek dan wanneer het weer knudde is.
En dat doen die vrouwen die er helemaal doorheen zijn natuurlijk ook zo.
Maar ik neem me heilig voor, op het moment dat ik voel, we zijn over de berg, ik daar zeker over zal schrijven.
Ik vind dat ik dat verplicht ben aan de vrouwen die deze fantastische site net zo hard nodig hebben als wij.

Gr. Marian

Anneke13
Berichten van Anneke13
Onderwerpen van Anneke13
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Anneke13 » vr 11 jun 2010 22:03

Hallo dames,

Heel herkenbaar allemaal, ik dacht ook toen ik een jaar niet meer ongesteld was geweest, dat het de goede kant op zou gaan, nee dus.
Wel is het zo dat ik mij de eerste 1.5 jaar het slechtst heb gevoeld, ik wist toen nog niet dat ik in de overgang was.
Nu is het ondertussen 2 jaar geleden dat ik voor het laatst ongesteld was en ik heb nu hele goed periodes, maar ook nare periodes, ook weet ik dat als er veel stress is dat ik dan meer last heb van opvliegers (die bijna nooit hetzelfde zijn, wat weer onzekerheid met zich mee brengt)
En dan heb ik weer dagen niks, behalve 's nachts dan heb ik zo'n 3x een opvlieger, die zijn meestal wel gelijk, effe de deken van mij af gooien totdat ik weer afgekoeld ben en ik slaap weer verder. Maar dan ineens zijn ze er overdag ook weer in de meest verschillende vormen, of ik wordt gewoon verschrikkelijk warm, of ik voel me naar en ellendig en sukkel de hele dag door.

En nu wil ik niemand ontmoedigen, maar mijn moeder zij is ondertussen 74, zij heeft bepaalde klachten altijd gehouden en ik hoor het ook van andere al veel oudere dames.

Maar goed mijn uitgangspunt is wel, gewoon doorgaan (al heb ik ook wel eens zin om mezelf op te sluiten en heel zielig te zijn) dingen doen die je leuk vind, ook al zie ik er eerst tegenop, later denk ik heerlijk, fijn dat ik het heb gedaan.
Ik ga zo nu en dan lekker op stap, dansen, lekker ouwehoeren en niet teveel drinken (want een halve kater hebben in de overgang is naar)
Ik ga er geregeld een paar dagen op uit, met mijn man of mijn dochter of een vriendin, hotelletje, lekker slenteren en al zie ik er als een berg tegenop als het zover is, ik ben altijd weer blij achteraf en het maakt mij sterker en geeft mij moed om deze bij tijden rottige tijd door te komen.

Gr. Anneke

Frieda
Berichten van Frieda
Onderwerpen van Frieda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Frieda » di 29 jun 2010 11:41

Dag dames,

na vier jaar geen menstruatie meer te hebben voel ik me nu eindelijk verlost van al de overgangsverschijnselen.
Ik durf het bijna niet op te schrijven omdat ik dan bang ben dat het weer gaat beginnen, maar het laatste jaar ben ik "klachten" vrij.
Heel af en toe eens een mini opvlieger, maar stelt niets voor.
Het enigste waar ik nog wel last van heb is dat ik op alle plaatsen waar ik zit of sta gewoon in slaap kan vallen, terwijl ik vroeger geen slaper was.
Maar met de rest gaat het gelukkig prima.
Ik heb er nooit wat voor geslikt heb alles over mij heen laten komen.
Ben wel verouderd in mijn gezicht, maar probeer op mijn voeding te letten zodat de kilo's er niet aanvliegen.
Het is net of ik iets achter mij heb gelaten en aan iets nieuw begin.
Naast de vermoeidheid heb ik ook nog last naar het zoeken van woorden, vroeger klepte ik er op los en nu moet ik soms echt naar woorden zoeken, kom er gewoon niet meer op en verspreek me ook om de haver klap.
Al met al ben ik nu dik tevreden en zit goed in mijn vel.

Ik wou dit even laten weten om jullie een hart onder de riem te steken. Echt eens stopt het.
Ik heb ook het idee dat hoe meer je ermee bezig bent des te moeilijker het is.
Nu maar hopen dat het niet opnieuw begint, want heb zeker al een dik jaar niet meer op het forum gezeten.

Sterke allemaal !!!!
Cookie

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » di 29 jun 2010 19:02

Hallo dames,

Wat ik merk na zo,n 12 jaar, dat de klachten veranderen.
Bijv: maagklachten die zijn nu weer anders als toen.
Wat voor mij weer nieuw is, is die vermoeiende spieren voornamelijk benen, voeten, heupen :S
Kan niet echt zeggen dat het pijn doet, het hangt er een beetje tussen in.
En inderdaad het een komt het ander gaat.
Er is wel eens gezegd tegen mij, wat het eerst komt (klachten) het laatste verdwijnt. :roll:

Waar merken jullie het aan?

Groet Ria

Hendrien
Berichten van Hendrien
Onderwerpen van Hendrien
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd: 66

Bericht door Hendrien » di 03 aug 2010 11:00

Hoi lotgenoten,

Ook ik durf langzamerhand te zeggen dat ik er doorheen begin te raken, na jaren van misère.

Het begon allemaal op mijn 42 ste, toen ik nog voluit menstrueerde. Veel last van migraine-aanvallen tijdens mijn menstruatie, kon er soms de klok bijna op gelijk zetten. Ook vaak iedere maand het gevoel dat ik heftig de griep kreeg, inclusief koortsig gevoel, slap, misselijk enz. Dit kwam vaak in periodes: zo'n 5 a 6 maal per jaar achter elkaar maandelijks en dan weer een maand of wat niet.
Om nog maar te zwijgen over de heftigheid van de menstruatie, vele malen per nacht eruit om me te verschonen en ook regelmatig naar huis uit het werk vanwege het vele vloeien...

Veel klachten uit die tijd heb ik ook nooit aan de overgang gerelateerd : bang zijn om niets, tegen dingen opzien die ik anders fluitend deed...., me ergeren aan futiliteiten enz.

Nadat de menstruatie gestopt was, nu dik 4 jaar geleden, begon het heftige werk: last van de gewrichten, schouders, voeten en knieën, veel opvliegers waar ik 's nachts vaak wakker van werd met een knallende hoofdpijn, vervolgens niet meer kunnen slapen van de hoofdpijn, enorm vermoeid de volgende dag, uit het niets bang zijn voor wat???, hevige huilbuien enz. enz. Ben anderhalf jaar letterlijk totaal uitgeschakeld geweest van sociale activiteiten.

Het ergste vind ik achteraf het niet er- en herkennen van de artsen dat het de overgang was. Je gaat enorm twijfelen aan jezelf en voelt je in de steek gelaten.... Ook veel onbegrip in je omgeving, vooral van vrouwen die nergens last van zeggen te hebben.....

Gelukkig vond ik dit forum waar ik heel veel gelezen heb en nog steeds regelmatig mee lees. Heb daar heel veel steun aan gehad. Gaf mij het vertrouwen dat ik niet de enige was en dat het ooit, ooit .... over zou gaan.

Nu in een rustiger vaarwater beland. Heb nog wel eens last van opvliegers of wat stramheid in de schouders of handen, maar dat verdwijnt meestal weer vrij snel.

Wens jullie veel begrip in je omgeving en geduld. Gun jezelf de rust om door de overgang te komen. Met letterlijk rustiger aan te doen en lief te zijn voor jezelf...

Hartelijke groet van
Hendrien

Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:

Bericht door Didi » wo 04 aug 2010 09:33

Hallo dames,

Ik lees diverse berichten over hoe het na de laatste menstruatie is. Ik heb 2 jaar geen menstruatie meer en ervaar dit hele gedoe als een ramp.

Het vervelendste is dat ik nog na 2 jaar niet normaal slaap en elke nacht in de keuken zit. Daardoor zie je er natuurlijk niet al te stralend uit. Ik heb vervelende wallen gekregen waar ik erg verdrietig van word.
Ook ik kan niet goed meer uit mijn woorden komen. Vergeet woorden waardoor je niet meer serieus overkomt.
Opvliegers zijn er nog steeds
Rond mijn middel ben ik dikker geworden
Mijn huid word slap
Mijn haar word strooierig
Ik krijg ouderdomsvlekken
haren op mijn kin en bovenlip

Kortom, ik begin steeds meer te beseffen dat ik nu bij de oudere generatie ga horen. Dat ik van vrouw toe ga naar een mevrouw.
Ik heb er erg veel moeite mee moet ik bekennen. Kan het ook nog geen plaatsje geven. Deze fase vind ik misschien wel net zo moeilijk en heftig als toen in de puberteit. De een glijd er doorheen, de ander is een ramp. Ik was een moeilijke puber en heb nu net zoveel woelige gevoelens als toen ik aan het puberen was.
De ene dag denk ik zus de ander zo. Alles is een chaos in mijn lichaam en hoofd.

Hopelijk zal het op korte termijn overgaan maar ik zie het nu alsof het nooit meer weg gaat.

groetjes
Didi

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » ma 16 aug 2010 09:56

Hallo dames,

ik zit met een vraagje, :S
Hebben jullie dames die ook al jaren geen menstruatie hebben, af en toe wat hele lichte iets bruinig afscheiding??

Nu had ik vanmorgen ook afscheiding dat was oud bloed ook heel weinigen verder niks meer.
Mij uitstrijkjes zijn altijd heel goed.
Maar graag hoor ik of jullie dit herkennen, maak mij toch stiekem wat ongerust.
Ook had ik moeie spieren en wat onderbuik gevoel.

groet, Ria

Ineke
Berichten van Ineke
Onderwerpen van Ineke
Menopauzejaar:

Bericht door Ineke » ma 16 aug 2010 15:06

Hallo Ria,

Blijkbaar rommelen en schommelen je hormonen nog volop dat ze dat nog voor elkaar krijgen.

Ineke

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » di 07 sep 2010 11:19

Hallo Ria,

Van de afscheiding de jij noemt heb ik geen last. Ik ben sinds 2004 volledig "schoon". Misschien heb jij je laatste menstruatie nog niet echt gehad. :?:
Misschien zit je toch nog niet in de postmenopauze.

Vriendelijke groeten,
Jacqueline

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » wo 08 sep 2010 09:53

Hallo Jacqueline,

zag je bericht wat laat ;)
Mijn laatste menstruatie was in maart 2004.
Ik heb die afscheiding niet meer gekregen.

Wat ik wel heb, (weet niet of andere vrouwen dit ook hebben) is die vervelende stemmingswisselingen :(
Dit heb ik de laatste maanden, soms wat minder
En nog steeds elke dag opstaan met zo,n vol hoofd, de ene dag wat erger als de andere dag...bah

Zal dit nu het laatste zijn van de overgang?
Herkennen jullie dit ?

Ria

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » di 14 sep 2010 16:30

Hallo Ria,

ik herken dit ook hoor, die stemmingswisselingen. Heel vervelend! Maar ik maak me er maar niet te druk om, ze komen en gaan. Ik weet waar het door komt. Opstaan doe ik steevast met diverse opvliegers. Ik doe gewoon maar rustig aan dan. Heel rustig wakker worden werkt voor mij het beste.
Inderdaad hoop ik ook dat dit het laatste staartje is van de overgang....., ik heb het onderhand wel gehad nu.

groeten, Jacqueline

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » ma 18 okt 2010 21:36

Hallo lotgenoten,

het is weer een tijdje geleden, maar de hormonen houden je wel bezig, althans bij mij :S
Maar wil vragen of dat bij jullie ook nu nog is.
Ik merk wel veranderingen.

Wat ik de laatste maanden heb is:
Dat inwendig en uitwendig trillen, niet lang maar steek weer de kop op en dat is al heel lang geleden dat ik dat heb gehad.
Stemmingswisselingen, vreselijk bijna wel elke dag, soms wel momenten dat het redelijk is en dat heb ik al maanden.
Iets misselijk na het eten.
Soms dagen dat ik meer naar de wc moet (ontlasting)
Wat ik ook ervaar is spanning (denk een broertje van de onrust) voornamelijk voel ik dat vanuit de maag. Ook de maag is nog een probleem, wat ook weer uitstraalt naar mijn rug en slokdarm.
En bijna wel elke dag een opvlieger die blijft hangen :oops: :oops: (warm gezicht) met soms koude vlagen.

Jeetje wat een klachten, tuurlijk is het milder, maar ervaar nog elke dag als heel vervelend.
Ik kan nog steeds niet zeggen 'wat voel ik mij heerlijk vandaag'
Graag hoor ik jullie verhaal

groet Ria

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Mariaelisabeth » do 21 okt 2010 18:28

Ha Ria,

Vorig jaar juni was mijn laatste menstruatie; ik hoopte het ergste daarmee achter de rug te hebben. Helaas kan ik dat nog niet zeggen. Na lange tijd heb ik ook weer last van trillen en stevige stemmingswisselingen.

Het moeilijkst vind ik om te blijven vertrouwen dat er betere tijden op komst zijn en dat de overgang opruimen van het oude is en plaats maken voor iets nieuws.
Als ik me zo beroerd voel lijkt het alsof het nooit beter zal worden.
Die onrust en onzekerheid maken me af en toe stapelgek.
Ik wil me zo graag weer een beetje 'mezelf' voelen...

Groeten, Mariette

Ria52
Berichten van Ria52
Onderwerpen van Ria52

Bericht door Ria52 » vr 22 okt 2010 12:22

Hallo Mariette

het is ook heel moeilijk om te blijven vertrouwen dat het goed gaat komen :S
dat herken ik ook zo goed :roll:
Ik las dat je laatste menstruatie nu een jaar geleden was.
Ik wil je niet ontmoedigen want ieder persoon is anders, maar ik zelf ben er al meer als 6 jaar vanaf.
en toen begon de ellende van de overgang nog meer op te spelen.

Maar 1 ding is zeker als het allemaal voorbij is, ga ik echt genieten !!
Mondjes maat komt het bij mij inzicht.
Maar afspraken kan ik ook nog niet echt maken.
Stapje voor stapje gaan we vooruit ;)

sterkte

groet, Ria

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » di 26 okt 2010 12:01

Hallo dames,

Ik had beloofd dat als het beter met me zou gaan ik het hier op het forum zou melden.
Sinds een tijdje heb ik nauwelijks opvliegers meer, slaap goed door en voel een rust over me heen gekomen.
Ik ben nu bijna 6 jaar in de postmenopauze.
Ik hoop dat het zo blijft en dat ik er nu doorheen ben :P . Ik ben alles bij elkaar nu zo'n 10 jaar "bezig".
Misschien een opstekertje voor alle vrouwen die nog "worstelen".

Jacqueline

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Shivala » di 26 okt 2010 15:20

Hallo dames,

Ik lees hier veel verschillende berichten over de vrouwen die door de overgang heen zijn,
Hoop toch zo dat de postmenopauze minder erg is als de premenopauze, waar ik nu in zit. Ik vraag me echt af of ik ooit weer geestelijk beter in balans kom en wanneer ik me weer normaal ga voelen zonder overal spierpijn te hebben. Of wanneer dat pms-gevoel weggaat.

Het lastige is dat het zo moeilijk te vergelijken is met een ander omdat de klachten zo veelzijdig zijn en bij iedereen weer op een ander tijdstip in het proces voorkomen.
Ik menstrueer b.v. ongeveer om de 3 maanden nog en velen hebben het dan over opvliegers. Die heb ik dus weer niet, wel al een paar jaar ijskoude rillingen alsof ik griep krijg.

Ik maak mezelf graag wijs dat de premenopauze veel erger is dan de postmenopauze omdat je in het begin nog niet weet wat je overkomt en dat het langzamerhand zal wennen.
Wishful thinking...... :D

Groetjes
Shivala

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Gaea » di 26 okt 2010 16:23

Shivala schreef:
di 26 okt 2010 15:20
Ik maak mezelf graag wijs dat de premenopauze veel erger is dan de postmenopauze
Hoi Shivala, hier er nog 'een :D .

En eigenlijk zo gek nog niet want elk mens is verschillend en heb ook al verschillende ervaringen gelezen wat betreft de mate van klachten in elke fase van de overgang.
En waarom zou ik dat niet denken?
Ik heb er ook niets aan om te doemdenken en ervan uit te gaan dat het jaren gaat duren en dat het nog erger kan worden, maak ik mezelf alleen maar ongelukkiger mee.
We zien wel, de 'een is de ander niet ;) .

Groetjes,
Gaea

Jacqueline1957

Bericht door Jacqueline1957 » di 26 okt 2010 17:23

Hallo dames,

Ik kan niet zeggen dat de premenopauze erger is dan de postmenopauze. Beide periodes vond ik ronduit vervelend. Ik ben het er wel mee eens dat je in het begin niet weet wat er met je aan de hand is. Dat maakt het allemaal erg onzeker. Je twijfelt erg aan jezelf.
Pas veel later vallen de puzzelstukjes in elkaar.

Ik had ook gedacht dat ik er wel vanaf zou zijn toen de menstruatie stopte, maar nee, eigenlijk begon het toen pas echt....helaas.
Ook al wist ik waar het aan lag! Met name de opvliegers maken het soms echt heel erg vervelend. De daarbij behorende onrust en prikkelbaarheid en onzekerheid zijn echt niet prettig te noemen. Pijn in de gewrichten, gewichtstoename. Een soort heimwee naar toen je nog menstrueerde. Het is een heel proces waar je ook geestelijk doorheen moet. Dat is niet altijd makkelijk.
Maar gelukkig, zoals ik al eerder zei: ik begin gelukkig weer rust te krijgen, voel me evenwichtiger en als het ware "wijzer" dan voorheen.
Deze site heeft me ook erg geholpen. Vooral de herkenning en de erkenning van de klachten.

Ik wens iedereen heel veel sterkte met haar overgang. Het gaat hoe dan ook een keertje over, echt.
Ik kom zeker nog regelmatig kijken.

Vriendelijke groeten,

Jacqueline

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht