Bestaat er een cyclus na de overgang?

Al jarenlang in de postmenopauze en toch maar klachten blijven houden.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Sandra2704
Berichten van Sandra2704
Onderwerpen van Sandra2704
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bestaat er een cyclus na de overgang?

Bericht door Sandra2704 »

Beste Allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ik ben inmiddels al 7 jaar in de overgang en heb het idee dat het ietsjes beter gaat.
Ik heb wel een vraagje;
Bestaat er zoiets als een maandelijkse cyclus maar dan zonder menstruatie.
Zo eens per zoveel weken valt mijn haar wat uit, doen mijn gewrichten en spieren meer pijn dan normaliter het geval is en voel ik mij wat meer somber, angstig tot paniekerig, heb ik hoofdpijn (altijd op dezelfde plaats, boven en achter mijn linker oog) en voel ik mij moe.
Kan dit dan een natuurlijke cyclus zijn zonder menstruatie? Bestaat dit überhaupt?
Ik heb namelijk zelf het idee van wel.
Ben wel benieuwd of er meer dames last van hebben.

Groetjes,
Sandra
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 56

Re: Bestaat er een cyclus na de overgang?

Bericht door Mymi »

Hoi Sandra,

Ik heb precies het zelfde, ik heb hier laatst iets over gepost maar nog geen reacties ontvangen.
Bij mij viel ineens het kwartje, nooit aan gedacht dat het er mee te maken zou kunnen hebben dat je dan eigenlijk ongesteld had moeten worden.
Ik voel mij ook 1 keer per maand slecht, hoofdpijn, moe somber, beetje griepgevoel.
Ik denk zeker dat het er mee te maken heeft, na een paar dagen is het weer over altijd.

Groetjes Mymi
Marsnat
Berichten van Marsnat
Onderwerpen van Marsnat
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 52

Bericht door Marsnat »

Hoi dames

Ik zit nog niet zolang in de post.
Elke maand heb ik klachten als opvliegers, rugpijn , hoofdpijn ,branderig gevoel tussen schouderbladen en gevoelige borsten, angsten, slecht slapen. Het duurt de ene keer een week en soms 3 weken.
Ben nu 52 jaar en meer dan 10 jaar aan het sukkelen .
Het thuiswerken (achter de pc) maakt het er ook niet makkelijker op voor me schouder en rug.
Hoop dat het snel overgaat of minder wordt want slik de laatste tijd veel pijnstillers en die lijken niet meer te helpen.

Groetjes
Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 64

Bericht door Gaby »

Beste dames,

Ooit hoorde ik van een Tibetaanse arts die vertelde dat de cyclus van de vrouw ook lang nadat zij niet meer vruchtbaar is nog doorgaat.
En zelf ervaar ik dat ook heel duidelijk. Soms blijft het een paar maanden weg maar bijvoorbeeld vandaag ervaar ik weer een soort van ziek zijn, brandend verhemelte, heel moe en lusteloos. Ik ben net 64 geworden en zit al vanaf mijn 54 ste in de overgang. Dus tja het kan er zeker wel bij horen.
Sterkte voor alle vrouwen die door deze tijd heen gaan!

Groetjes, Gaby.
Tessa
Berichten van Tessa
Onderwerpen van Tessa
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 54

Bericht door Tessa »

Dag dames,

Ik herken ook zeker klachten die samenhangen met een cyclus. Terwijl ik al 4 jaar niet meer menstrueer. Eens in de zoveel tijd, niet heel regelmatig, word ik 's nachts wakker van heftige krampen in mijn onderbuik. De dagen erna ben ik dan onzekerder, piekerig, mijn haar hangt slap en is dof - niets mee te beginnen - mijn nagels brokkelen sneller, ik zie wazig, ben moe, kan niet op de juiste woorden komen en ik ben winderig. Soms heb ik ook - net als vroeger, maar gelukkig niet zo heftig als toen - migraineachtige hoofdpijn. Ook kan ik tijdens die dagen met geen mogelijkheid bedenken wat ik aan moet! Creativiteit (of is het zelfverzekerdheid?) is weg. Vaste tenue is dan: zwarte trui/T-shirt en spijkerbroek...

Alle goeds,
Tessa
Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Bericht door Annechyn »

Hallo,

Ik heb het ook. Ik menstrueer ruim 5 jaar niet meer, maar er is een cyclus. Altijd rond dezelfde tijd van de maand, wat ik op zich wel weer bijzonder vind want in de laatste jaren dat ik nog ongesteld werd was er geen peil op te trekken.
Maar nu begint het steeds in de 3e week van de maand. Huilerig en down, gevolgd door voortdurende trek in iets lekkers, en daarna (vandaag dus ook) menstruatiepijn, vlekkerige huid en pierig haar.
Voorheen had ik ook nog steeds last tijdens de tijd van de eisprong, zo pijnlijk! Alsof er uit de diepste krochten van mijn lijf nog een fossiel eitje losgebikt moest worden. Maar dat heb ik nu al een aantal maanden niet meer gevoeld, gelukkig.

Annechyn
Pechvogel
Berichten van Pechvogel
Onderwerpen van Pechvogel
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Pechvogel »

Goedenavond ‘lotgenoten’

Wat herkenbaar, helaas
Op m’n 40e ging ik al de overgang in en ben nu bijna 54.....mijn klachten zijn;
extreem moe, droge ogen, waardoor ik wazig zie, slap, pijn in m’n buik, vreetbuien, spierwit en echt niks meer kunnen. Dit heb ik ongeveer 1 keer in de 6 weken. Ik kan dan ook niet naar m’n werk. Blij dat ik van m’n bed naar de wc en terug kan...😔Ik ben al meerdere keren door de molen gegaan, maar ze kunnen niets doen....heeft iemand tips, ben echt zo langzamerhand desperate aan het worden!!! En nu kan ik niet slapen...Ik hou me aanbevolen v.w.b. ‘middeltjes’ die kunnen helpen!!!

Pechvogel
Bobje123B
Berichten van Bobje123B
Onderwerpen van Bobje123B
Menopauzejaar: Eeierstokken verwijderd
Leeftijd: 63

Bericht door Bobje123B »

Hoi Pechvogel

Ik herken veel van jou klachten. Ben nu zelf 13 jaar bezig, en met de cyclus is het altijd einde van de maand erg. Huilen, moe, nergens zin in, gewrichtspijn....etc.
Onrust en trillen vanbinnen is er ook vaak,
Overal tegenop zien.
Ik weet er geen middeltjes voor, soms een halve pas 0,5 mg. Dan gaat het net iets beter,
Voor even we moeten erdoor....maar hoelang nog?!

Sterkte bobje
Pechvogel
Berichten van Pechvogel
Menopauzejaar:

Bericht door Pechvogel »

Hi Bobje,

ik vind het wel fijn dat jij het ook (h)erkent, hoe rot ook voor jou!
Het is zo lastig uitleggen aan mensen die het zelf niet zo ervaren wat je voelt, ze begrijpen het vaak niet of zeggen probeer dit of dat…
Ik heb al van alles geprobeerd, tevergeefs....Ik lig nu alweer 4 dagen op bed en ben nog uitgeblust, toch ga ik zo proberen te douchen, kijken of het helpt...
Tot schrijvens,

Gr.
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Pechvogel

Ja het is verschrikkelijk. Van alles gaat door je hoofd, rotgevoel, huilerig ,etc.

Heb je het meeste last van spieren of gewrichten dan?

Groetjes bobje
Pechvogel
Berichten van Pechvogel
Menopauzejaar:

Bericht door Pechvogel »

Hi Bobje,

eigenlijk overal van...op ‘t ogenblik moe, prikkende ogen, huilerig, niks willen.
Hoop echt dat het morgen weer voorbij is, dan heb ik er weer 4 nutteloze dagen op zitten!!

Pechvogel
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi pechvogel

Ik hoop het ook voor je ! Ik snap ook niet waarom wij dat moeten door maken....bah!🤷‍♀️🤔

Niks is goed als je je zo voelt.....sterkte meid !!!

Bobje
Plaats reactie