Weer terug - 4 jaar postmenopauze

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 57

Weer terug - 4 jaar postmenopauze

Bericht door Annechyn » do 16 mei 2019 11:15

Goedemorgen allemaal

Het is jaren geleden dat ik iets gepost heb. Er is een periode geweest dat ik vaste klant was op dit forum en het heeft me zoveel geholpen om met de zware overgang om te gaan. Ik begon met overgangsverschijnselen toen ik 40 was en het heeft zolang geduurd.... ik denk dat ik alle klachten die hier ooit genoemd zijn ook gehad heb, net zoals velen met mij. En iedere keer gaf het zoveel geruststelling om herkenbare dingen te lezen en om antwoorden te krijgen van lotgenoten.
Eindelijk, toen ik 54 was, stopte ik met menstrueren. Dat is nu op een paar maanden na 4 jaar geleden. In het begin voelde ik me heel goed, ik dacht: ik heb alles vóór de menopauze gehad, nu krijg ik rust. Maar helaas, van lieverlee merk ik dat ik weer meer klachten ga krijgen. Ik lees weer regelmatig op het forum, zoek herkenning, zoek geruststelling. Want het beangstigt me zo dat ik weer allemaal nieuwe klachten krijg. Lichamelijke en geestelijke. Want bij iedere nieuwe klacht of pijn ben ik bang. Buikpijn, hoofdpijn, spierpijn, herhaaldelijk blaasontsteking. Nu voelt het weer of ik blaasontsteking heb, maar een urinekweek bij de h.a. wijst niks uit. Dan hoor ik een verhaal van "iemand" die blaaskanker heeft en hup, een paniekaanval is een feit. Ik betrek echt alles op mezelf, ben zo hypochondrisch...
Ik weet momenteel niet goed wat ik met mezelf aanmoet. Ik was positief en sterk, had van het leven wel geleerd dat je de dingen moet nemen zoals ze komen. Maar ineens is dat gevoel weer helemaal weg en ben ik een gedeprimeerde angsthaas. Over 5 weken word ik voor de eerste keer oma. Ik zou me daar alleen maar op moeten verheugen in plaats van me zorgen te maken over wat ik allemaal wel kan mankeren en dat ik daardoor vast mijn kleinkind niet kan zien opgroeien.
Nu ik het zwart op wit zie staan wat ik getypt heb, kan ik zie hoe irreëel het allemaal is. Maar zelfanalyse wil niet zeggen dat ik zelf ook in staat ben om mijn mindset echt te veranderen.

een verdrietige Annechyn

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Weer terug - 4 jaar postmenopauze

Bericht door Claire » do 16 mei 2019 12:57

Hallo Annechyn,

O wat herkenbaar weer klachten te ervaren.

Nadat mijn menstruatie 7 maanden wegbleef en ik mij in die periode veel beter voelde, heb ik nu weer 2 keer wel een menstruatie gehad (de eerste duurde maar liefst 4-5 weken...) en zijn mijn klachten daarmee ook weer terug.

Ben net even weggeweest voor een boodschap; wat een ellende. Beroerd, gevoel dat ik niet goed kon ademen, tintelende linkerarm, idd ook het idee dat ik toch echt iets ergs moet mankeren. Ik moest er van huilen toen ik thuiskwam. Bah.

De spierspanning in mijn lijf is groot waardoor alles verkrampt. Vreselijk naar. Nu weer terug op de bank en daar blijf ik nu maar rustig zitten. Ben enorm moe en probeer straks even te slapen.

Wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat het snel betert voor ons, zodat jij hopelijk kunt genieten straks van je kleinkind.

Groetjes,
Claire

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Conny1966 » do 16 mei 2019 13:03

Hallo Annechyn,

Wat naar voor je dat je je nu weer zo rot voelt, zeker nadat het een lange periode goed gegaan is.
Ik herken je gevoelens als geen ander, zeker dat angstige en tobberige gevoel wat allesoverheersend kan zijn waardoor je niet eens meer kunt genieten van dingen die er toe doen.
Ik ben nu 52 en zit nog volop in de overgang, kreeg mijn eerste merkbare klachten rond mijn 46e. En net als jij heb ik inmiddels al zoveel lichamelijke en geestelijke klachten gehad, en als het ene weg is dan dient het volgende zich weer aan. Ik menstrueer nog steeds, regelmatig met vaak zeer forse klachten.
Ook ik heb een relatief rustige periode gehad, al blijf ik wel makkelijker uit evenwicht, sneller gestresst. Zowel positieve als negatieve stress zorgt voor onrust.
Laatste dagen voel ik me weer zoals ik me een jaar of 4 geleden voelde, lichamelijke klachten, waardoor ik onrustig, angstig en gejaagd ben.
Ik ben nu ook enorm hevig ongesteld, dus je zou denken de klachten zijn daarvan dus buiten dat het vervelend is hoef ik niet bang te zijn dat het iets anders is. Nou.....niet dus. Ook ik kan niet relativeren als ik in zo'n rotperiode zit, en haal me van alles in het hoofd. Ik baal er van dat ik mezelf niet gerust kan stellen, althans niet afdoende. En in je omgeving hoor je inderdaad allerlei verhalen van mensen die ernstige ziektes krijgen, wat er niet bepaald aan meehelpt om te ontspannen.
Al met al vind ik de overgang een hele heftige, nare tijd, kan er nog steeds weinig positiefs uithalen.
Ik hoop voor je dat je je snel weer beter in je vel voelt, want oma worden is toch wel een fantastisch iets :-)
En het is inderdaad zo jammer dat je er niet echt van kunt genieten door al die nare gedachtes en gevoelens in je hoofd en lijf. Dat heb ik ook
Sterkte met alles nu, en straks een hele fijne tijd gewenst met je kleinkind.

Groetjes Conny

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn

Bericht door Annechyn » do 16 mei 2019 19:10

Bedankt Claire en Conny voor jullie reactie.

Het doet zoveel als je weet dat je niet alleen staat. Dat maakt mijn gevoel gelijk wat rustiger.
Ik zei vroeger wel eens sarcastisch: wat nou overgang, er gaat helemaal niks over.
Inmiddels denk ik dat daar wel een kern van waarheid inzit. Het gaat inderdaad niet over, het blijkt de overgang naar een andere levensfase te zijn. Maar zou die fase nou de rest van ons leven zo zijn? Dat idee benauwt me enorm, dat al die nare angst-en pijnklachten maar de kop op blijven steken....
Ik ben in ieder geval blij dat ik de stap heb gezet om weer op dit forum te posten. Ik kan er in mijn omgeving bij niemand mee terecht, niemand snapt wat ik bedoel. En hier zijn er gelukkig wel mensen die me begrijpen

Annechyn

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Jenny49 » vr 17 mei 2019 08:31

Hoi Annechyn

Lees jouw bericht en kon het zelf geschreven hebben.
Al zolang bezig en als je je dan een periode beter gevoeld hebt is het
zo vreselijk naar als er zich weer klachten aandienen.
Zelf krijg ik met hoofdpijnen en duizeligheid te maken, eerder gehad maar niet op deze manier, compleet van de wereld, wekenlang, niet te filmen dat het zo lang moet duren.
Accepteren is het enige wat je kan doen, zolang je er tegen vecht verergert het alleen maar.
Angst en paniek ontstaat ook daardoor, we willen het niet meer dus komt alles in opstand met als gevolg de angsten en niet meer kunnen relativeren.
Ik weet echt wel dat dit makkelijk klinkt maar dat is het dus echt niet, de ervaring van de afgelopen jaren en veel lezen hier heeft me veel gebracht.
Heel veel sterkte, en wat heerlijk dat je Oma mag worden, en reken dat dit ook een grote impact
op je heeft.
Sterkte en een knuffel van iemand die ook nog niet voorbij de overgang is.

Jenny

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn

Bericht door Annechyn » vr 17 mei 2019 12:52

Hallo Jenny,

dank je voor het reageren. Ik heb er veel aan dat ik herkenning en erkenning heb hier, dat er vrouwen zijn die weten wat ik bedoel. Dan maak ik me minder zorgen, kan ik beter relativeren.
Nu nog er mee om kunnen gaan en niet bij iedere nieuwe klacht denken dat ik terminaal ben.
Heb jij soms ook het gevoel dat er een soort cyclus inzit, ook al menstrueren we niet meer? Ik wil het vanaf nu eens gewoon in de kalender noteren, met een tekentje of zo, de dagen dat ik me niet goed voel. Sinds gistermiddag voelde ik me ineens wat beter en vandaag gaat het ook best goed.

Bedankt voor je knuffel ;) dat doet goed.
Annechyn

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Jenny49 » vr 17 mei 2019 18:35

Hoi Annechyn.

Ja, heb ook het idee dat er een soort cyclus inzit.
Of dit zo is weet ik natuurlijk niet zeker maar het doet er voor mij ook niet meer zo toe want als je het gewoon kunt accepteren voor wat het is valt datgek genoeg ook weg, geen controle meer.
Blijft natuurlijk wel heel erg moeilijk dat je iedere keer weer tegen die klachten blijft aanlopen die je levensplezier danig onderuithalen, vooral die gedachten dat het wel een iets anders kan zijn. :|
Hoop dat je nu weer een beetje rust krijgt en dat het iedere dag weer wat beter mag gaan.
Voor nu wens ik je een rustig weekend toe.

Gr Jenny

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 62

Bericht door Gaby » do 23 mei 2019 10:08

Hoi Annechyn en anderen,

Heel herkenbaar wat je schrijft.
Zelf ben ik nu al ruim 8 jaar in de postmenopauze, ik wil je niet ontmoedigen:), maar voel ook nog steeds een soort cyclus. En daar horen dan weer gevoelens van nervositeit, veel eerder angstig zijn, gejaagder, maar ook nog steeds fysieke klachten die de kop op kunnen steken bij. In die dagen (meestel een week en dat dan 2 keer per maand)) probeer ik echt rustig te blijven, op mijn ademhaling te letten, te denken, oh het zijn die dagen weer... etc.. maar het leidt echt een eigen leven. Je kunt het inderdaad het best maar accepteren, maar oh zo moeilijk, omdat je ook de dagen kent dat het beter gaat, soms zelfs het gevoel van ''vroeger'' weer even kunt ervaren.

Ik vind het echt een ''hogeschool opleiding'' dit parcours. Een scholing in acceptatie, je niet vergelijken met anderen, leren omgaan met heel onprettige sensaties, blij te zijn met de goede dagen, in het moment te leven, etc ....Maar ik blijf hoop houden, niet om weer diegene te worden die ik vroeger was, want daar geloof ik ook niet meer in, en dat hoeft ook niet, maar meer de hoop dat de hormonen een evenwicht hebben gevonden en er rust zal zijn en dan niet voor een bepaalde tijd, maar gewoon dat je een rustige basis in jezelf kunt voelen.
Veel sterkte allemaal!

Groetjes van Gaby.

Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Leeftijd: 55

Bericht door Mieke05 » vr 24 mei 2019 17:53

Hallo Annechyn,

Ik herken heel veel. Ik ben nu 3 jaar postmenopauzaal en ervaar ook nog klachten.
Angstklachten, nog zweten in nacht, wakker worden met harde hartslag. Kan moeilijk relativeren en word er ook verdrietig van.
Mijn bloeddruk is wat verhoogd, heb hierdoor angst ontwikkeld om deze te laten meten.
Ik heb ook periodes dat het goed gaat, ik ga toch ook eens bijhouden of er een cyclus in zit.

Mieke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht