Herkent iemand dit? (Eerder stresservaren)

Al jarenlang in de postmenopauze en toch nog klachten ervaren.
De stelling "Het gaat allemaal over", gaat niet altijd op
Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 61

Herkent iemand dit? (Eerder stresservaren)

Bericht door Gaby » vr 23 nov 2018 22:23

Hallo Dames,

Ik heb even een vraag aan jullie.
Sinds mijn 54ste ben ik in de postmenopauze gekomen wat mijn leven toch wel heel anders heeft gemaakt.
Op zich heb ik nu 7 en een half jaar later veel meer goede periodes, dus ja het gaat wel een heel stuk beter dan in het begin.
Maar wat is gebleven is dat ik veel gevoeliger ben geworden voor van alles en nog wat en dat mijn lichaam en geest dus ook veel eerder stress ervaren. Zo kan ik niet meer tegen harde geluiden, drukte, zonnestralen op mijn huid, afspraken, feestjes, nou ja en nog wat dingen en dat heeft mijn leven toch wel heel erg veranderd.
Zo ging ik vroeger reizen en had ik altijd het idee gehad dat wanneer mijn kind groot zou zijn ik fijn zou gaan overwinteren of in ieder geval leuke reisjes zou gaan maken met mijn vriend. Maar alleen het idee al geeft mij stress.
En dat terwijl ik op mijn 53 ste nog in mijn eentje naar zuid Frankrijk reed met heel weinig slaap! Nu ben ik al blij als ik een dagje naar mijn zus in Amsterdam ben geweest. En als ik nou 75 of 80 jaar zou zijn dan kon ik dat wel accepteren, maar ik ben pas 61. Nou ja ik vroeg mij of jullie dit herkennen dat je leven zo heel anders is geworden, ook al gaat het een stuk beter dan in het begin van de overgang.
Ik heb ook het gevoel dat dit misschien wel zo blijft dat ik dit maar moet accepteren. En ook lastig is dat er toch best veel vrouwen zijn die ouder zijn dan ik en gewoon hopla op reis gaan en van alles en nog wat ondernemen en nergens last van schijnen te hebben. Herkennen jullie dit? Ik hoor het graag.

Groetjes van Gaby

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 56

Re: Herkent iemand dit? (Eerder stresservaren)

Bericht door Desi » za 24 nov 2018 13:48

Hallo Gaby,

Absoluut! Ik herken het helemaal!

Met mij gaat het geestelijk nog steeds niet echt goed en heb momenteel meer slechte dan goede dagen, maar ook in de betere periode heb ik geen behoefte aan drukte, feestjes en zo. Groepen mensen ga ik uit de weg, een op een kan ik nog het beste aan. Op mijn werk met een tafel vol collega’s lunchen trek ik gewoon niet. Vakantie is voor mij op dit moment echt een opgave en dat is volgens mij niet de bedoeling van een vakantie.
Dus ja, ik heb het ook.

Ik hoop wel dat het ooit over gaat, want echt leuk vind ik het zo niet en ook voor mijn man is dit geen fijne situatie. Hij heeft wel heel veel begrip en geduld met mij, maar leuk is anders natuurlijk. Ik krijg hulp van een therapeut, want ik heb ook veel onverwerkt leed uit het verleden. Ik hoop dus dat dat me ook wat verder gaat helpen, want na 9 jaar post zou ik toch wel in rustiger vaarwater willen zitten.

Sterkte,
Desi

Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 54

Bericht door Mieke05 » za 24 nov 2018 17:44

Hallo Gaby,

Ik herken het ook hoor. Ik ben veel gevoeliger geworden, kan niet meer tegen veel dingen zoals bv dierenleed enz. Ga niet graag meer naar feestjes, heb meer behoefte aan rust en regelmaat. Dan functioneer ik het beste.

Gr. Mieke

Garda
Berichten van Garda
Onderwerpen van Garda
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 57

Bericht door Garda » za 24 nov 2018 20:45

Ohja hoor,

Ik herken dit helemaal. Ik ben nu 9 jaar postmeno, en het gaat inmiddels heel veel beter dan een aantal jaren geleden, maar die stress gevoelens heb ik zo nu en dan nog steeds.
Bezoek ontvangen, op bezoek gaan, sollicitatie gesprek, ik kan er nog steeds vreselijk tegenop zien. Als het eenmaal zover is gaat het wel weer, maar voor die tijd.....
Ik moet ook niet teveel dingen tegelijk hebben, dat gaat niet niet meer.
Ik denk dat ik nu wel weer voor 90 % de oude ben, maar de laatste 10% krijg ik denk ik nooit meer terug.
Het is niet anders....

Gr,Garda

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 64

Bericht door Sunny » ma 26 nov 2018 16:05

Hallo Gaby,

Ik herken dat allemaal...ik zit ook al heel lang in de postmenopauze...en wat jij schrijft heb ik precies hetzelfde!
Naarmate ik de 60 gepasseerd ben, kreeg ik steeds onbekende klachten...ik dacht dat moet toch al lang voorbij zijn?!?! Dus niet :(
Sommige klachten zoals, niet tegen zonnestralen op mijn huid en afspraakjes, dat kreeg ik al voor mijn 60e...zucht...en de rest van jouw schrijven
is voor mij heel herkenbaar.
Vroeger ging ik vaak met de vliegtuig naar het buitenland op vakantie...en nu durf ik niet meer met de vliegtuig te gaan, en het liefst blijf ik
hier in mijn kikkerlandje op vakantie...ook dat gaat soms wel eens moeilijk...ik ga het leren accepteren...'t is een proces voor mij, en mijn hubby heeft er gelukkig alle begrip voor :)

Sterkte Gaby...en lotgenoten.

Groet,
Sunny

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 61

Bericht door Gaby » zo 02 dec 2018 10:37

Dank jullie wel voor de reacties.

Het helpt toch om te weten dat je niet de enige bent die dit allemaal ervaart.
Sterkte allemaal!

Groetjes Gaby.

55
Berichten van 55
Onderwerpen van 55
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door 55 » di 04 dec 2018 13:20

Hallo allemaal,

Mijn baarmoeder is in 2005 verwijderd vanwege een zeer grote vleesboom. De zeer kundig vrouwenarts heeft toen gemeld dat ik eerder in de overgang zou komen als familieleden en dat het ook langer zou duren. Gezien geen menstruatie meer, ben ik er vanuit gegaan in 2010 dat de overgang begon. In het begin had ik daar best wel last van en ging aan de slag met homeopathische middeltjes die uiteindelijk weinig deden.
Nu ruim 8 jaar verder ben ik nog steeds met de overgang bezig en sinds vorig jaar stapelen de lichamelijke klachten zich op; last van maag (waarvoor een gastroscopisch onderzoek met een jaar Omeprazol dat nauwelijks werkte), blaasontsteking , verergering van de vaginale atrofie (waarvoor ik ws. een laserbehandeling ga doen), hees, lauwe verkoudheid, 6 weken ernstig last van mijn rug, nekkramp maar het pronkstuk is toch wel dat ik sinds een maand vrijwel niet meer slaap en door slaaptekort last heb van gejaagdheid en paniekaanvallen.
Ik ben zelfstandig ondernemer, maar kan vrijwel geen werk voor elkaar krijgen omdat het dagritme ernstig verstoord is.
Ik heb "Hopforher" geprobeerd maar daar werd ik serieus veel gekker van - de angst om door te draaien was toen nog vele malen groter daarnaast was ik erg bang (voor geluiden op t.v., plekken buiten en in huis, bep. etenswaren die er dan ineens eng uitzagen etc. etc.) en ik kon zo ineens heel emotioneel worden.

Hulp gezocht bij de huisarts, maar die zoekt de problematiek absoluut niet bij de overgang.....
Ik heb teveel gewerkt, ik heb teveel stress gehad (allemaal waar) dus nu zit ik geestelijk in de knoop. Ik geloof zelf niet zo in het laatste, eens te meer omdat een twee jaar oudere vriendin exact dezelfde klachten heeft. We zijn overigens ook allebei vrijwel tegelijk gestopt met Omeprazol en nu zag ik ergens op internet dat dit medisch middel (een geneesmiddel is het absoluut niet) je cortisol gehalte kan verstoren en cortisol moet goed in verhouding zijn, om goed te kunnen slapen.......
Ik ben verder hulp gaan zoeken bij een overgangsconsulente en het is nog even de vraag of dat gaat werken en daarnaast ga ik naar een psychotherapeut om de angst die ik heb ontwikkeld voor de paniekaanvallen weer een beetje baas te worden.
Ook heb ik in januari een afspraak bij de Gynoskliniek om te onderzoeken of het lage oestrogeen gehalte nu dan betekent dat ik binnenkort klaar ben met deze nu wel heel slechte periode. Daarnaast heb ik serieus het sporten weer opgepakt en dat geeft dan nog net genoeg energie om de dag door te kunnen komen.
Sommige mensen beweren dat ik er bagger uitzie en anderen zeggen dat ik er slechts vermoeid uitzie. Ik voel me in ieder geval of ik onder een trein heb gelegen en dat deze trein in de nacht nog eens 3X over me heen rijd. Hoe voorouders door deze periode kwamen is mij een raadsel. Op internet wordt gezegd dat de hectische tijd ook een grote rol speelt op hoe vrouwen de overgang beleven. Dat geloof ik dan weer wel; stress is echt super fnuikend.
Als je wilt reageren op dit berichtje, ga je gang; er zullen vast veel meer lotgenoten zijn met identieke klachten!

55

Bianca-55
Berichten van Bianca-55
Onderwerpen van Bianca-55
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Bianca-55 » di 04 dec 2018 15:00

Hoi dames,

Als de overgang zich voltrekt en en de hormonen veranderen heeft ons lichaam er een flinke kluif aan om dat allemaal op te vangen.
Dat betekent dat we van binnenuit met extra stress te maken krijgen.
De energie die dat kost, is dan niet meer vanzelfsprekend beschikbaar voor andere activiteiten. Die draagkracht verlaagt. Wat we voorheen prima aankonden, blijkt nu teveel.

Toch door blijven gaan, verhoogt de stress en zal klachten opvoeren.
Stress is een hele grote ziekmaker, jaagt het cortisol op, met alle gevolgen van dien. Angsten, paniek, slaapproblemen, noem het allemaal maar op, worden klaar gezet om toe te slaan.

Tijdens de overgang is het de bedoeling dat de bijnieren een belangrijk deel van de aanmaak van oestrogeen gaan overnemen.
Ze moeten echter ook zorgen voor het cortisol, en geven daaraan de prioriteit.
Als ze steeds maar op stress moeten reageren komen ze niet meer toe aan het verzorgen van het oestrogeen. En raakt ons zenuwstelsel verder van slag.

Bianca

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht