Irritatie/jeuk schaamlippen en vagina

Voor wie medisch ingrijpen nodig heeft om overgangsklachten te onderdrukken.
Voor aandoeningen die zich naast de overgang nog wel eens manifesteren.
En voor wie geestelijke overgangsklachten wil behandelen als een stoornis/aandoening.
Mariek50
Berichten van Mariek50
Onderwerpen van Mariek50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Irritatie/jeuk schaamlippen en vagina

Bericht door Mariek50 » wo 07 feb 2007 18:20

Hallo dames

Ik blijf sukkelen met irritatie rondom mijn vagina en schaamlippen. Ook heb ik vaak last van scheurtjes die echt pijnlijk zijn.
De huisarts heeft mij onlangs een creme gegeven tegen schimmelinfectie. Deze mocht ik 14 dagen smeren en niet langer.
Dit laat ik sinds een paar dagen en het komt in alle hevigheid terug. Ik heb er sinds ik last heb al vanalles op gesmeerd maar helaas het helpt allemaal niks. Vaseline, calendula, bioforce, billetjeszalf.
Je probeert natuurlijk van alles maar nu weet ik het niet meer.

Ik ben sinds 2 jaar in de overgang. Mijn leeftijd is 50 jaar en ik heb hier echt geen zin meer in.
Wie kent dit probleem?

Mariek50

Janine
Berichten van Janine
Onderwerpen van Janine
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Re: Irritatie/jeuk schaamlippen en vagina

Bericht door Janine » wo 07 feb 2007 19:08

Hoi Marieke

Ik heb daar ook last van, het jeukt soms ook heel erg.
Heb ook zalf van de dokter gekregen tegen schimmelinfecties, maar het helpt mij ook niet.

Het helpt wel dat ik weet dat ik niet de enigste bent

groetjes van Daisy

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd nu: 64

Bericht door Sunny » vr 02 mar 2007 21:08

Hallo Marieke,

Ik heb hier ook last van, eigenlijk heel lang, ik dacht eerst ook aan schimmel, maar dat bleek niet het geval, vroeger ( ben nu 52) had ik het ergst last de week voor mijn menstruatie, nu menstrueer ik bijna een jaar niet meer, en heb er nog last van maar niet zo erg als toen.
Het schijnt ook een overgangsklacht te zijn, maar niet iedere vrouw heeft dat.
Ik wens je veel sterkte.

groet SonjaCh.

Sneeuwwitje
Berichten van Sneeuwwitje
Onderwerpen van Sneeuwwitje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Bericht door Sneeuwwitje » zo 04 mar 2007 15:36

Hallo allemaal,

Ik weet niet of jullie inlegkruisjes gebruiken, maar toen ik daarmee stopte ging het over. Wat een opluchting was dat. En ik heb echt alle middeltjes van de drogist geprobeerd. Ook kreeg ik tabletten van de dokter, die je er in moet stoppen, maar niets hielp.
Ik gebruik ze nog wel eens als ik wegga, maar thuis kun je makkelijk af en toe schoon ondergoed aantrekken. En gebruik ook geen nylon, maar katoenen ondergoed.

Succes sneeuwwitje.

Mariek50
Berichten van Mariek50
Onderwerpen van Mariek50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Mariek50 » zo 04 mar 2007 17:34

Hallo Sneeuwwitje

Inlegkruisjes heb ik nog nooit gebruikt, dus daar ligt het niet aan. Idd het dragen van katoenen ondergoed is het beste en dat doe ik dus ook. Maar kun je ook iets aan de droogte doen door een of andere creme te smeren. De droogte vind ik nl. ook erg vervelend. En door het droog zijn gaat de huid ook kapot.

Mariek50

Ria13
Berichten van Ria13
Onderwerpen van Ria13
Menopauzejaar:

Bericht door Ria13 » za 12 jan 2008 12:55

Hallo dames,

Ik herken bijna al jullie problemen.
Maar ik heb nu sinds weken vreselijke jeuk in mijn gehele schaamgedeelte. Echt van voor naar achter en de hele dag jeuk. Ik heb al een ander merk inlegkruisjes gebruikt, maar dat helpt ook helemaal niets.
Misschien dat een van jullie dit herkent en weet of het ook met de overgang te maken heeft. Naar de dokter durf ik er niet mee.
Allemaal heel veel sterkte.

Groetjes,
Ria13

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Rian » za 12 jan 2008 14:45

Hallo Ria,

Je vraagt om herkenning.
Ik heb niet de hinder gehad dnek ik in de mate die jij beschrijft.
Wel heel regelmatig last van jeuk gehad. Ook wel op die plekken.
zo weer een hele tijd wel en dan weer eens een poosje niet zo veel.

Het is ook weer vanzelf opgehouden. Blijkbaar is mijn lijf er nu op ingesteld dat mijn huid overal droger is en is mijn huid weer in balans.

Maar typ eens 'jeuk' in bij zoeken.
Er is veel aan vragen en aan herkenning bij jeuk geschreven.

Rian

Rita
Berichten van Rita
Onderwerpen van Rita
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 67

Bericht door Rita » zo 13 jan 2008 19:58

Hallo Ria,

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hier ook zoveel last van heb.
Ik gebruik geen inleg kruisjes en draag katoenen ondergoed. Het ligt de hormoonveranderingen van mijn overgang.
Ik heb een tijdje hormoonzalf gebruikt, dit hielp wel, maar nu na het stoppen hiermee is de jeuk in volle hevigheid terug ook s nachts heb ik er erg veel last van. Ik word hier echt stapel gek van.

Ik gebruik geen inleg kruisjes en draag katoenen ondergoed.

Groetjes Rita4

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Lenie » ma 14 jan 2008 14:56

Hallo dames

Ik heb al drie jaar last van huiduitslag in mijn bilnaad. Ik heb heel veel verschillende zalven geprobeerd (anti schimmel middelen) en niets hielp.
Hieruit blijkt al bij mij dat het geen schimmel is.

Sinds een jaar gebruik ik calendulan gel (3 x per dag) en dat helpt vrij goed. Het gaat niet over, maar het brengt wel de boel tot rust en heb er haast geen last meer van. Het kan een tijdje goed gaan, maar dan krijg ik er soms weer even wat last van, maar niet meer zo erg als eerst.
Bij mij was het rood en pijnlijk en ging soms kapot. Het is begonnen toen ik aan het minderen was met de hormoonpleister.

Groetjes
Lenie

Schorp42
Berichten van Schorp42
Onderwerpen van Schorp42
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Schorp42 » di 15 jan 2008 00:28

Hallo Ria,

ik had dit probleem ook al ruim 1 jr. Kreeg steeds anti-bioticakuur vd HA, was het even weg en dan kreeg ik het weer terug! Daarbij had ik -vooral in de ochtend- erg veel vaginale afscheiding en had het idee dat de jeuk daardoor kwam.

Bij gynaecoloog terecht gekomen, alles onderzocht, maar die wist het ook niet; ze dacht eerst aan een schimmel, wat niet zo was.

Slik nu overgangspil en de jeuk is zowat weg, het komt dus door de hormonen.
Soms is de oorzaak ook wel suikerziekte

Gr Schorp

Anna41
Berichten van Anna41
Onderwerpen van Anna41
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Anna41 » di 15 jan 2008 02:22

Hai,

Ik heb dit meegemaakt in den beginne. Inderdaad vreselijk en al helemaal om het uit te leggen, aan een ander.

Ik heb het nu niet meer, heb er een oplossing voor gevonden en ergens als je logisch nadenkt een begrijpelijke. Wil natuurlijk niet zeggen dat het voor elke vrouw in de overgang de juiste is! In ieder geval bij mij wel.

Het lichaam krijgt een prikkel/functie om iets te gaan doen. Al dat gene wordt via je hersenen bepaald. Wij gebruiken nog geen 1/3 deel van onze hersenen. Daar wordt aan gewerkt.

Dat je jeuk hebt op die plek is ook een signaal. Maar waarom nou net daar? Is moeilijk te beantwoorden.

De overgang heeft vele complicaties. Het gehele lichaam is er mee bezig. Wat bij de 1 sterker is dan bij de ander.
Bij mij is het zo dat ik in de overgang zit en ontzettend veel vocht verlies. Juist het vocht verlies brengt bij mij ook weer jeuk mee
Ik heb altijd naast mijn bed een fles water. Ik word regelmatig wakker omdat ik weer voor de zoveelste keer omdraai ( je moet mij in de ochtend niet zien) een kapsel van .... raad het maar. maar ik drink even een glas leeg.
Ook doe ik dit na gebruik van een kop koffie, 1 glas water er tegen over, i.d voor alle andere dranken, denk aan wijn, bier etc. Bij alles wat ik drink, water ernaast!

Anna41

Ria13
Berichten van Ria13
Onderwerpen van Ria13
Menopauzejaar:

Bericht door Ria13 » wo 16 jan 2008 11:49

Hallo dames,

ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties die ik heb gekregen.
Ik ga zo en zo geen inlegkruisjes meer gebruiken en katoenen ondergoed dragen.

Groetjes,
Ria13

Wolfje
Berichten van Wolfje
Onderwerpen van Wolfje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Wolfje » ma 11 feb 2008 19:59

Hallo dames,

en heeft iemand dan misschien ook de combi van zowel jeuk aan schaamlippen als aan de anus..?
Ik heel erg, en ik vraag me af of dt er ook bij hoort ?
lastig hoor..

Wolfje

Jane4711
Berichten van Jane4711
Onderwerpen van Jane4711
Menopauzejaar:

Bericht door Jane4711 » za 04 okt 2008 21:52

Hallo

Heel herkenbaar allemaal.
Vooral s nachts is er veel jeuk, bij mijn vagina en anus.
Ook als ik maandverband gebruik dan word ik gek van de jeuk.
S nachts doe ik dus mijn onderbroek uit, behalve tijdens de periode dat
ik ongesteld ben.
En echt het geeft minder jeuk.
Zoals sommige dames al zeggen, katoen is het beste om te dragen.

Groeten Jane4711

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Bericht door Jetje » vr 02 jan 2009 23:18

Hallo

Ook ik heb vaak veel last van vaginale jeuk.
Wat bij mij wel helpt is een bad nemen met zeezout erin.
Gewoon zeezout, grof of fijn, maakt niks uit. Kun je kopen bij de drogisterijen.

Jetje

Myt
Berichten van Myt
Onderwerpen van Myt
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Myt » wo 11 feb 2009 00:37

Hallo dames,

ik heb nu ook last van jeuk, maar bij mijn schaamharen net onder mijn buik, is voor mij ook sinds kort, ben al 3 jr. bezig overgang,
Wat ik ook heb op mijn rug een plekje, steeds dezelfde plek, jeuk, nogmaals jeuk, ik heb gemerkt dat als ik minder erg is met de hormonen, dan heb ik ook minder last van.

Gr. Myt

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar:

Bericht door Sennepenneke » ma 10 aug 2009 22:55

Hallo dames,

Goh dit had ik niet verwacht eigenlijk, dit is een oud topic wat ik naar boven haal maar ik herken dit heel goed.
Sinds ruim 2 maanden kamp ik ook met bij tijd en wijle vreselijk jeuk, vooral 's nachts is het er altijd!
Het verstoort mijn nachtrust dus danig.. In het begin bij de anus dus dacht aambeien.

Mijn huisarts dacht dat het kwam door chronische verstopping (heb pds) maar niet gekeken ernaar. Wel een laxeermiddel gekregen waarmee de aambeien vanzelf weg moesten gaan door normaal ontlastingpatroon.
Dat gebeurde dus niet, ben al een paar keer terug geweest, heb inmiddels weer aambeienzalf gekocht die wel goed verzacht, ook waar geen aambeien kunnen zitten overigens werkt de zalf goed :S
Laatste keer heeft ze wel gekeken omdat ik er ineens vaginale jeuk bij kreeg, schimmelinfectie.
Gebruik nu ruim een week de zalf, die nam de jeuk goed weg, maar de jeuk komt nu dus gewoon weer terug.

Sennepenneke

Frieda
Berichten van Frieda
Onderwerpen van Frieda
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Frieda » di 11 aug 2009 11:12

Hallo dames

Wat jullie allemaal beschrijven heb ik ook tussen bilnaad gehad, krabde me echt rot, vooral s'nachts.
Wat ik ben gaan gebruiken klinkt misschien raar, maar nadat ik een grote boodschap heb gedaan gebruik ik doekjes voor mijne bil naad schoon te maken, dus eerst wc papier enn dan nog een doekje en dan goed droog deppen met weer wc papier.
Ook een gehele tijd geen zeep meer gebruikt bij het wassen alleen een koud washandje znder zeep.

Na een week waren mijn problemen weg.

Gebruik nu na iedere grote wc beurt die pamper doekjes en het helpt.
Bij gebruik van andere doekjes dan krijg ik de jeuk weer terug.

Groetjes Frieda

Ikke
Berichten van Ikke
Onderwerpen van Ikke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Ikke » di 11 aug 2009 16:39

Hoi dames,

Ik had ook veel jeuk en droogte, wat ik doe is olie smeren amandel of tarwekiem olie soms ook olijfolie bij mij heeft het geholpen wie weet een tip voor jullie. Verder vind ik de overgang maar vreselijk kan er niet mee overweg vooral die hitteaanvallen :mrgreen:

Groetjes, Ikke

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar:

Bericht door Sennepenneke » za 15 aug 2009 11:23

Hallo dames

Ik ben gisteren terug geweest bij m'n huisarts, m'n eigen huisarts zat er nu, vond ik wel prettig kan een ander kijken die wellicht andere ideeen heeft.
Het was heel erg geirriteerd omdat ik de nacht ervoor vreselijke last heb gehad, lag om half 3 pas in bed en dan de andere dag gewoon moeten werken.
Ik heb een flinke huilbui gehad en tegen mn huisarts gezegd dat ik dit niet meer trek.
Blijkt geen aambeien te zijn en als die ander gewoon gelijk gekeken had was het misschien nooit zo erg geworden.
Afijn ik heb koelzalf meegekregen om de jeuk in de hand te houden, dat moet ik 3 dagen smeren 2 keer per dag, helpt redelijk tot goed en maandag 1 keer 's avonds en dan 's morgens een andere anti schimmelzalf, ketoconazol, ben benieuwd, zou eind van de week beter moeten zijn.
O ik zei dat ik in de overgang zat en dat ik er meer over hoorde dat het daarmee samen kon hangen en hij zei dat dat goed mogelijk was omdat je lichaam allemaal veranderingen doormaakt.

Sennepenneke

Tula
Berichten van Tula
Onderwerpen van Tula
Menopauzejaar:

Bericht door Tula » za 24 jul 2010 23:10

Beste dames,

Ik heb de afgelopen 5 jaar heel veel last gehad van een pijnlijke vagina. Vooral last van ondraaglijke jeuk waardoor ik mij soms stuk krabde in mijn slaap. Bij ieder onderzoek bleek dat het niet ging om een schimmel infectie of wat dan ook maar om een, door atrofie, stom klein plekje wat vaak schraal was en bobbelig aanvoelde.
Ik heb alles geprobeerd, maakte me niet meer uit of het nou schadelijker zou zijn dan de kwaal of wat dan ook als ik maar van die gekmakende jeuk afkwam. Niets hielp.

Tot ik een maand geleden in een vlaag van paniek wat "uiercreme" heb gebruikt (deze gebruikt mijn echtgenoot altijd i.v.m. erge schrale handen in de winter) De jeuk nam direct af. Ik heb het een maand uitgeprobeerd, 's avonds een heel klein beetje net op dat schrale plekje wat me zo'n last bezorgde en ik heb geen jeuk meer en beter nog, het schrale plekje lijkt hersteld. Geen bobbeltjes meer en niet meer schraal.

Natuurlijk was ik bang voor mogelijk andere negatieve effecten maar daar heb ik tot op heden niets van gemerkt.

Enfin, ik heb gekeken en "uiercreme" verkopen ze in vrijwel in alle drogisten dus voor diegene die net als ik zo wanhopig zijn dat ze bijna alles willen proberen misschien een tip.

Groeten, Tula

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Shivala » zo 25 jul 2010 00:48

Hallo Tula,

Grappig, ik gebruik het al jaren. Ik gebruik het zelfs voor mijn gezicht, tegen een droge huid! Helpt me stukken beter dan al die dure potjes creme van de drogist. Ook in de winter fijn als je mond schraal aanvoelt of andere plekken/lichaamsdelen.
Soms heb ik ook last dat b.v. het maandverband op bepaalde stukjes schuurt en idd, uierzalf/creme helpt daar uitstekend tegen.
Werkt geweldig dus voor mij: een simpele en spotgoedkope oplossing!

Groetjes
Shivala

Tula
Berichten van Tula
Onderwerpen van Tula
Menopauzejaar:

Bericht door Tula » wo 28 jul 2010 21:56

Hallo dames

Ben blij dat ik eindelijk iets heb gevonden wat helpt na 5 jaar aanmodderen en inderdaad eens een goedkopere oplossing dan allerlei dure gels die me aanbevolen werden en die ik allemaal geprobeerd heb.

Groeten, Tula

Marzenkapala
Berichten van Marzenkapala
Onderwerpen van Marzenkapala
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 69

Bericht door Marzenkapala » zo 02 jan 2011 18:53

Hallo vrouwen,

ik ben nieuw op deze site en ik ben nu al dolblij dat ik hem gevonden heb! Over dit onderwerp (vaginale en anale jeuk) is al een tijdje niets geschreven, zie ik.

Ik heb rond mijn 50e de overgang afgerond. In die tijd had ik ook de beschreven jeuk, niet anaal maar wel op de schaamlippen. Kreeg verkoelende zalf doordat ik de dokter vertelde dat afwassen hielp, tot mijn verbazing gewoon met koud water, vertelde ik. De zalf deed helemaal niets. Wat ik het liefste deed, als afwassen niet hielp, was stuk krabben en daarna nestosyl erop smeren. Dan genazen de wondjes die ik had gekrabt en was de jeuk een tijdlang weg.

Nu ben ik 61. Ongeveer een jaar geleden begon de jeuk weer, nu ook anaal. Ik ging naar de huisarts en zei: "Volgens mij is er een heleboel tegelijk aan de hand."

Zij constateerde een slijmscheur en zei dat alles daarmee verklaard was. Zalf. Hielp na twee tubes, de anale jeuk was over maar die op de schaamlippen bleef en ik ondervond ook wat ik "luieruitslag" noemde, op en bij de bilnaad inderdaad, zoals jullie ook schrijven.

Ik was het af met koud water, droog deppend de bilnaad maar laat de schaamlippen nat, vaak is dat voldoende en zo niet dan pak ik weer de nestosyl. Er staat in de bijsluiter dat je die zalf niet op slijmvliezen moet gebruiken, maar ik merk geen bijwerkingen. Het is voor mij een uitkomst! Zinkzalf, babyzalf, doet niets.

Groetjes en sterkte allemaal en bedankt voor alle beschrijvingen, heb er heel veel aan!

Paula

Sterbloem
Berichten van Sterbloem
Onderwerpen van Sterbloem
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 69

Bericht door Sterbloem » do 06 jan 2011 18:13

Hallo dames,

Ik ben nu 61 jr oud en heb het al schat ik tien jaren en word er kriegel van, vooral in het begin, begin er steeds meer bij neer te leggen en helemaal niets heeft me tot nu toe geholpen, het is alleen nachts heel erg. Ook liezen, bilnaad geslacht, ertussenin en je blijft krabben en gaat zeer doen
Ik ga alles goed doorlezen en heb alles na de meno gekregen

groet,
Jolanda

Erin
Berichten van Erin
Onderwerpen van Erin
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Erin » wo 18 jul 2018 21:35

Hallo dames

Er is al een paar jaar niets meer over geschreven. Ik heb het ook gehad. Mijn ervaring is dat zalf tegen schimmels symptoombestrijding is. Ik ben nagenoeg suikervrij gaan eten, na 8 weken merkte ik verbetering en nu heb ik er totaal geen last meer van. Wie weet helpt het iemand.

Erin

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht