Blaasontstekingen en vaginale infecties

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
EllyS
Berichten van EllyS
Onderwerpen van EllyS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 71

Blaasontstekingen en vaginale infecties

Bericht door EllyS » wo 18 sep 2002 19:29

Hallo allemaal

Nou lees ik hier de meest uiteenlopende klachten op deze site die betrekking hebben op de overgang. Maar over vrouwen die last hebben van blaasontstekingen en vaginale infecties lees ik niet zo veel. Ben ik de enigste die daar last van heeft?

Nou een schimmelinfectie is het niet hoor want die jeukt en brand dus dat voel je meteen. Ik zelf gebruikte een hormoon voor de steeds terugkerende blaasontsteking maar daar kreeg ik nou juist weer die yoghurt-achtige afscheiding van (zelfs in zo,n hevige mate dat ik daar voor bij de gynaecoloog terecht kwam) dus kon ik weer stoppen met dat hormoon.

Ik ben ruim twee jaar in de overgang. Ik ben er dus vrij laat mee begonnen. Mijn ergste klacht is een steeds terugkerende blaasontsteking. Mijn verhaal hierover kun je lezen op deze site. Menu: Overgangsverschijnselen > Blaasontstekingen >> Verhaal Elly

Groetjes Elly

Philie
Berichten van Philie
Onderwerpen van Philie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Re: Blaasontstekingen en vaginale infecties

Bericht door Philie » di 24 mei 2005 08:17

Hallo dames

Ik ben pas sinds kort op deze site en ben al een aantal jaren aan het aanmodderen met een volgens mijn huisarts alleen maar kwaaltjes die niets met de overgang te maken hebben. Maar vanaf september 2004 ben ik ook met dat zeurderige gevoel van blaasklachten bezig. Ik gebruik Cantharis Pentarkan. Dat hielp goed maar begint wat af te nemen na zo'n lange tijd.
Gebruik ook vit.C en ga van de week om cranberry capsules.

Groet, Philie

EllyS
Berichten van EllyS
Onderwerpen van EllyS
Menopauzejaar:

Bericht door EllyS » di 24 mei 2005 08:52

Nou Phil

Ik ben hier nog steeds aanwezig ..... ben inmiddels van mijn blaasontstekingen verlost ....... het gaat erom dat eerst de bacterie goed bestreden wordt en dan ga je over op 1.000 mg Vit C per dag plus 2 cranberry pillen per dag en 2 liter water aangevuld met een scheutje verse citroensap ....... ik heb dus al ruim 2 jaar geen ontsteking meer gehad.

Heb je alleen last van een naar gevoel bij het plassen dan hoeft dat niet altijd een ontsteking te zijn .... dat gevoel treed vaak op omdat je een tekort aan oestrogeen krijgt ...... je hebt dan ook vaak last dat je je plas niet kan ophouden. Dat zijn vervelende dingen maar ze horen bij de overgang. Er is daar wel een middel tegen maar dan val je al gauw weer in het gebruik van hormonen.......

Groet Elly

Philie
Berichten van Philie
Onderwerpen van Philie
Menopauzejaar:

Bericht door Philie » di 24 mei 2005 10:39

Hi, Elly,

Wat zijn zoal de bijwerkingen van die hormonen. Want ik heb zo het idee als je ook maar ergens bijwerkingen van kan krijgen dan krijg ik die wel.

Het probleem zal ook mijn huisarts zijn want die zit nog steeds in de"ontkenningsfase" en gaat me dan prikken en zegt dat ik dan nog lang niet in de overgang zit.(........nu al bijna 5 jaar)

Hij moet toch weten dat dit overgangsklachten zijn?

Groet, Philie

Philie
Berichten van Philie
Onderwerpen van Philie
Menopauzejaar:

Bericht door Philie » di 24 mei 2005 12:31

O,ja Elly,

Heeft het ook zin om vit C en cranberry te slikken als het niet om een ontsteking gaat maar alleen de blaaspijn (zo noem ik het maar)gaat?

Groet, Philie

EllyS
Berichten van EllyS
Onderwerpen van EllyS
Menopauzejaar:

Bericht door EllyS » di 24 mei 2005 12:42

Hallo dames,

Volgens mij heeft dat geen zin, want cranberry is juist om de bacterie niet aan de blaaswand te laten plakken en er voor te zorgen dat je die uit plast. Vit C is voor de urine zuur te houden (de bacterie heeft namelijk een hekel aan zuur en leeft van zoet, dus ook uitkijken met suiker).

Maar voor het nare gevoel bestaat er een hormoon (synapauze E) dat kan je slikken of in de vorm van zalf of zetpil plaatselijk toedienen. Als je het intypt bij googelen dan lees je er alles over, dus ook de bijverschijnselen.

Groet Elly

Martine51
Berichten van Martine51
Onderwerpen van Martine51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Martine51 » di 24 mei 2005 12:47

Elly,

je hebt volkomen gelijk: ik realiseer me nu pas dat dat onaangename gevoel verdwenen is sinds ik die plaatselijke hormonenzalf gebruik, 1 keer per week. Volgens mijn gyn is de dosis hormonen te klein om gevaarlijk te zijn op langere termijn. Ik heb besloten om hem maar te vertrouwen, ik weet dat hij de laatste wetenschappelijke literatuur op zijn gebied goed bijhoudt.

Groet,
Martine

Alice
Berichten van Alice
Onderwerpen van Alice
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Alice » di 24 mei 2005 16:38

Martine51 schreef:
di 24 mei 2005 12:47
Volgens mijn gyne is de dosis hormonen te klein om gevaarlijk te zijn op langere termijn. Ik heb besloten om hem maar te vertrouwen, ik weet dat hij de laatste wetenschappelijke literatuur op zijn gebied goed bijhoudt.
Hallo Martine

Grote onderzoeken van afgelopen jaren werden stopgezet omdat teveel vrouwen ziek werden. Dat goed bijhouden lijkt nogal tegen te vallen
Daarnaast gaat het ook om de afhankelijkheid die kan gaan ontstaan.
Er zijn genoeg vrouwen die er niet meer vanaf kunnen komen....... en dan blijf je blootstaan aan extra hormonen.

Zie er maar eens van af te komen. Ik vond het een ramp. Steeds als ik stopte kwamen de klachten terug. Enne ... het leek wel in ergere vorm. Het is me uiteindelijk gelukt. Hoe .. ja ..een lijdensweg. Als ik dat van te voren geweten had .. was ik nooit aan die zetpillen begonnen.

Alice

EllyS
Berichten van EllyS
Onderwerpen van EllyS
Menopauzejaar:

Bericht door EllyS » di 24 mei 2005 17:11

Als je van die vaginale pillen of zalf af wilt, moet je het super langzaam afbouwen dan lukt het misschien wel.....
Dat kan wel minstens een jaar duren.

Groet Elly

Alice
Berichten van Alice
Onderwerpen van Alice
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Alice » di 24 mei 2005 20:30

Hallo Elly

Ja .. bij mij heeft het ook zo lang geduurd. Kun je na gaan .. zeggen de artsen en wetenschappers .. dat het geen kwaad kan omdat er maar..... een kleine hoeveelheid hormonen inzit.
Aan me hoela ... is volgens mij gewoon een modewoord "kleine hoeveelheid".

Ondertussen ben je een jaar ... en wat voor jaar ... er mee bezig om er van af te komen.

Groetjes, Alice

Katarien
Berichten van Katarien
Onderwerpen van Katarien
Menopauzejaar:

Bericht door Katarien » zo 03 sep 2006 10:54

Hallo dames,

Ik ben na 2 blaasontstekingen na elkaar een beetje gaan zoeken naar cranberry en vit. C.

Ik gebruik nu 1.000 mg vit. C per dag, maar de cranberry ben ik nog niet uit. Er zijn zoveel verschillende pillen met allemaal andere concentraties.
Wie kan mij vertellen wat je per dag moet gebruiken om het te voorkomen?

En wat doen jullie als je het aan voel komen en nog twijfelt (behalve heel veel water drinken)?

Katarien

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anneke » zo 03 sep 2006 11:47

Dames,

Ik heb ook dit voorjaar blaasontsteking gehad, en daarna nog 2 x het gevoel dat ik blaasontsteking had, heb het na laten kijken bij de huisarts maar het was niet zo.

Zelf heb ik ook wat lichte overgangsverschijnselen, zoals opvliegers en onregelmatige menstruaties. Voor mijzelf heb ik het gevoel, dat het ook met de tijd in de cyclus te maken heeft, heb er soms last van maar vaak ook niet.

Ik heb bij een ander bezoek aan de huisarts gevraagd, of het i.v.m. je nieren kwijt kan om cranberry capsules te slikken, dat was niet zo, als je er maar heel veel bij drinkt. Ik neem er iedere dag 1, en zolang het daar goed mee gaat, hou ik het op 1.

Volgens de huisarts is vitamine c, cranberry en citroensap allemaal bedoeld om de zuurgraad in de blaas in stand te houden, dus je moet niet alles gebruiken.

groetjes Anneke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht