Citalopram

Voor wie medisch ingrijpen nodig heeft om overgangsklachten te onderdrukken.
Voor aandoeningen die zich naast de overgang nog wel eens manifesteren.
En voor wie geestelijke overgangsklachten wil behandelen als een stoornis/aandoening.
Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Citalopram

Bericht door Anna1962 » di 09 jul 2019 11:08

Hallo dames

Was vanmorgen bij de huisarts ivm overgangs klachten, ik wilde sowieso graag een uitgebreid schildklier onderzoek (T3 T4 en vrije T3-4 omdat veel van mijn klachten overlapping hebben met overgangsklachten en ik graag schildklier problemen wil uitsluiten, ook B12,B6 en vit D worden nu uitgezocht dus daar ben ik erg blij mee mede omdat mijn moeder jarenlang met een te trage schildklier heeft rondgelopen en dit nooit heeft geweten.
Mocht dit allemaal goed zijn dan wil de huisarts me aan de citalopram zetten maar ik ben niet depressief heb alleen depressieve verschijnselen, emotioneel labiel, vaak huilen en stemmingswisselingen, dus de bekende klachten hier, ik geef de hormonen hier de schuld van maar ze zegt; je hebt er nu inmiddels al een jaar last van dus moet er wat aan gedaan worden, ze gooit het op overspannenheid met depressieve klachten en angst-paniek aanvallen, dit na een stressvolle en best wel emotionele verhuizing vorig jaar maart, ik heb het idee dat mijn overgangsklachten uitgelokt zijn dpor te veel stress en overbelasting, had al een aantal jaren veel lichamelijke klachten gehad maar zit nu, volgens mij volop in de geestelijke ellende, de hartkloppingen en fladders komen volgens haar voort uit paniek en angst volgens haar.
De psycholoog waar ik tot vorige maand liep had toegegeven dat hormonen en overgang een zware wissel kunnen trekken in het dagelijks leven en hij kon er verder ook niet zoveel mee dan evt een hormoon supplement te gaan gebruiken, dit wil ik niet omdat het uitstel van executie is en ik inmiddels ruim 57 ben.
Las al op het forum dat AD weinig doet bij overgangsklachten en wil ook helemaal niet aan de AD!!!
Zit zo in tweestrijd nu

Groetjes Anna

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Citalopram

Bericht door Madu » di 09 jul 2019 12:32

Hoi Anna,

Eerst nu maar even het onderzoek afwachten dan. Als jij geen AD wilt dan neem je het niet. Ik slikte het en zal het weer slikken als het nodig is om te slapen. Bijwerkingen neem ik dan voor lief. Soms kan dat hier niet anders. Ik neem dan heel weinig, minder dan artsen voorschrijven maar ik reageer altijd best heftig.

Het haalt soms wat randjes van bepaalde overgangsklachten af maar kan anderen zoals ik al schreef erger maken. Wat altijd lastig is als je iets slikt is dat je moeilijk kan staven wat nu van wat is. Dat zijn allemaal overwegingen die je mee moet nemen als je iets neemt.

Helaas is het trial en error. Iedereen reageert anders en ook nog eens op verschillende dosissen en soorten. Als het haalbaar is de overgang door te komen zonder deze zooi dan zou ik dat zeker doen.

Er is geen oplossing voor de overgang an sich. Soms kunnen bepaalde dingen, bepaalde klachten wat verzachten. Helaas weet je dat pas als je het probeert.

Sterkte want het valt niet mee,

Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » di 09 jul 2019 13:55

Hallo Anna,

Uit je bericht lees ik helemaal niet dat je in tweestrijd zit.

Je weet voor jezelf duidelijk dat je overgangsklachten hebt, dat je niet depressief bent en dat je voor de zekerheid schildklierproblemen wilt uitsluiten middels bloedonderzoek (goed dat je ook de vitamines meeneemt in het bloedonderzoek).

Het is de huisarts die het onduidelijk maakt en je zegt dat je na een jaar er nu echt wel iets aan moet gaan doen. De huisarts brengt twijfel en tweestrijd bij je. Het is natuurlijk ook lastig, wanneer iemand die er voor gestudeerd heeft dat allemaal zo stellig zegt. De overgang behoeft in principe geen medicatie en kan niet opgelost worden, zoals je psycholoog ook al aangaf. Je moet er doorheen met evt. hulpmiddelen. Voor sommige artsen een onbevredigende situatie die ze toch willen oplossen.

Volgens mij kun je gewoon je eigen gevoel volgen. Doe je voordeel met het bloedonderzoek en laat je geen AD of paniekstoornis aanpraten, als je van binnen weet dat je dat niet (nodig) hebt.

Groetjes,
Claire

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » di 09 jul 2019 20:58

Hallo Madu en Claire bedankt voor jullie reactie,

Madu het is net wat je zegt, soms ontkom je er niet aan om de scherpe kantjes eraf te halen en om tot een goede nachtrust te komen want niet goed slapen is funest ,daar ben ik inmiddels zelf ook achter gekomen, zeker 2 x per nacht wakker en om 5 uur -half zes is de slaap-koek op.
Net wat je zegt Madu, je weet pas of het helpt als je het gebruikt maar gebruik het gewoon liever niet, het probleem is dat ik niet depressief bent maar veel last heb van onrust, soms gejaagdheid en emotionele schommelingen (huilbuien) maw de welbekende klachten en dan vind ik AD best wel zwaar geschut, hangt natuurlijk ook af van de intensiteit van de klachten die natuurlijk best wel veel impact kunnen hebben op je functioneren, zo erg dat je niet aan medicatie ontkomt. Inderdaad even afwachten wat de uitslag is voor ik verdere actie onderneem.
Claire je hebt gelijk dat niet ik in tweestrijd ben maar dat de huisarts me aan het wandelen heeft gebracht waardoor ik ben gaan twijfelen, dat heb je goed geformuleerd!
Over de A-typische overgangsklachten die ik noemde trok ze een beetje haar schouders op met een opmerking van; die herken ik niet/zeggen me niet zoveel, ik was flabbergasted, een vrouwelijke huisarts nogwel en ook nog jong dus modern opgeleid zou je denken, maar dus duidelijk zelf de overgang nog niet ervaren ;-)
Ik wacht de uitslag van het onderzoek af en ga mij beraden op een al dan niet vervolg maar AD is voor mij echt de laatste optie en eigenlijk liever niet.

Bedankt en groetjes Anna

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » wo 10 jul 2019 11:07

Hallo Anna,

Graag gedaan!

Laat je weten wat er uit het bloedonderzoek komt?

Groetjes,
Claire

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Lientje74 » wo 10 jul 2019 11:15

Beste Anna,

Je huisarts weet dus helaas weinig van de overgang. Laat je niet misleiden.
Ik heb een boekje van een overgangsconsulenten een paar jaar geleden gehad.
Jammer dat een jonge huisarts daar toch nog steeds weinig van af weet.

De volgende symptomen staan in het lijstje van de overgangsconsulente:
aanvallen van hartkloppingen
nerveus of gespannen gevoel
slaapstoornissen
opgejaagdheid
paniekaanvallen
concentratie problemen
vermoeidheid en of lusteloosheid
ongeinteresseerdheid
neerslachtigheid/ niet gelukkig voelen
huilbuien
snel geirriteerd zijn
duizeligheid/flauwvallen
gespannen gevoel in lichaam of hoofd
tintelingen of dood gevoel op huid/ lichaam
hoofdpijn
spier/gewrichtspijn
minder gevoel in handen en of voeten
ademhalingsmoeilijkheden
opvliegers
nachtelijk zweten
geen zin meer in seks.

Het is een lijstje , waar je dan zelf een cijfer aan kan geven. 1 is af en toe, 2 vaak, storend activiteit, 3 heel vaak, activiteit moet onderbroken worden.

En natuurlijk kan je al deze klachten ook op deze site lezen.

Zelf kan ik bijna alles van het lijstje afvinken en dan met het geweldige cijfer 3. Zeg ik nu beetje wrang.

Groetjes Lientje

Vanessa
Berichten van Vanessa
Onderwerpen van Vanessa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Vanessa » wo 10 jul 2019 14:49

Ja, Lientje en CLaire, maar jullie zit nog volop in de hormoonschommelingen, die zo stresserend kunnen zijn.

Hier gaat het om een situatie waarin iemand die schommelingen al lang en breed voorbij is, waarin de hormonen al zoveel balans hadden dat ook de overgangsklachten er niet meer waren.

Hier maakt iemand een ingrijpende gebeurtenis mee, met veel spanningen en later ook nog spijt en schuldgevoel. Een opstapeling van stress, waarna klachten ontstaan
Het rijtje klachten dat je noemt doet zich voor bij stress voor of na de overgang. (En past ook op bepaalde aandoeningen.) Stress gooit sowieso systemen overhoop. Hoe ouder we worden hoe kwetsbaarder we zijn.

Dat een huisarts niet zomaar meegaat in het etiketje overgangsklachten dat iemand zelf in deze fase nog plakt op alles wat ze voelt, vind ik meer dan begrijpelijk.
Ook laat in of rond het einde van de overgang speelt die nog wel eens op natuurlijk. Maar als het zo doorduwt en aanwezig blijft is het in mijn ogen aannemelijker dat ze ergens anders vandaan komen.

Vanessa

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » wo 10 jul 2019 15:58

meiden,

ik.moet t ff van me afschrijven, na vorige week een paar goede dagen te hebben gehad is het sinds het weekend weer mis gegaan, ik ben zo vreselijk gestrest, mijn hoofd is rustig mijn hartslag normaal maar ik bruis en tril constant binnen in mijn lijf, hartslag is goed maar lijkt wel 120 te zijn en ervaar veel onrust en stress en misselijkheid, trillende handen en slappe trillende benen, heel emotioneel en veel huilen, voel me gewoon hulpeloos en zie ff geen gat in de situatie, gisteren wel (te) druk gehad, moest naar bekkenbodem therapie en fysio, kon helaas niet anders, vanmorgen bloed laten prikken voor schildklier functies, kon ik ook niet onderuit. Vandaag mijn kleindochtertje 2 jaar geworden en ik lig hier thuis huilend op de bank, kan de moed niet opbrengen om op verjaardagsvisite te gaan, zit er helemaal doorheen en ben zo vreselijk verdrietig!!
Moest t ff kwijt.

Groetjes Anna

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » wo 10 jul 2019 16:41

Hallo Claire Lientje en Vanessa,
Claire, ik houd je op de hoogte!!
Lientje, dank je voor het lijstje, veel herkenning terug te vinden!!
Vanessa, ik kom er nog op terug, zit nu niet in de energie-flow om er op dit moment op in te gaan.
Allemaal reuze bedankt voor jullie input en steun.

Lfs en groetjes Anna

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » wo 10 jul 2019 20:35

Hoi Vanessa,

Ben weer een beetje bijgekomen na een vervelende dag,
Ook jij bedankt voor je reactie, ik snap je redenatie aangezien ik een behoorlijke tijd geen klachten meer had.

Mijn eerdere klachten zijn begonnen in 2002-2003 en ik was toen rond de 42 jaar
(Dus 3 jaar na mijn baarmoederverwijdering in 2000) wat leeftijd betreft de goede leeftijd om te beginnen met rommelen, mijn klachten bestonden toen voornamelijk uit veel en heftige opvliegers, wat teruggetrokken zijn en weinig libido, dit heeft een jaar of twee aangehouden en toen (2005 dus) werd het weer rustig en ging weer door met mijn (drukke) leven, kinderen nog thuis etc. het kabbelde allemaal lekker verder en dacht; daar kom ik mooi vanaf, en dat leek ook zo, tot vorig jaar een stressvolle periode aanbrak en er erg veel van me verlangd werd op geestelijk en fysiek gebied, (stressvolle verhuizing), na een aantal weken begon ik klachten te krijgen, onverklaarbare huilbuien, heel emotioneel, dingen van vroeger kwamen omhoog, de tijd van dat de kinderen nog klein waren, heimwee naar vroeger, eigenlijk veel wat je hier ook leest. Ik heb mijn moeder gevraagd wanneer zij haar laatste menstruatie had en dat was op 53 jarige leeftijd, 4 jaar eerder dan waar ik nu zit (ik ben 57) aangezien de menopauze grotendeels erfelijk bepaald is zou het voor mij ook heel goed rond mijn 54ste geweest kunnen zijn en dat zou betekenen dat ik er nog volop inzit, althans dat nu de geestelijke fase is begonnen.
Depressie,overgang, en burn-out liggen heel dicht bij elkaar maar als ik naar de klachten kijk die ik heb ligt dat wel heel dicht bij de geestelijke overgang. Ik wacht de uitslag vd schildklier af (ben heel benieuwd) en kijk het allemaal nog even aan!

Groetjes Anna

Vanessa
Berichten van Vanessa
Onderwerpen van Vanessa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Vanessa » wo 10 jul 2019 22:11

Zucht Anna,

Je verhaal is inmiddels alom bekend.......... zoooo vaak je het al herhaald hebt.. pfff
Ik had echt al wel gelezen dat je hormonen 10-15 jaar geleden al geen klachten meer gaven. Zelfs bij zo'n druk leven bleven ze stabiel.
Daarom reageerde ik en schreef ik wat ik schreef

Vanessa

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » wo 10 jul 2019 22:27

Halo Vanessa,

Als jij ervan overtuigd bent dat ik niet meer in de post fase zou kunnen zitten, het zij zo,
Heb FSH laten prikken vorige maand, was 68, zegt verder ook niets, weet ik maar de huisarts had aangegeven dat ik er voorlopig nog niet ben en dat het in principe nog aardig zou moet stijgen, ik heb er verder ook geen verstand van, je hoort zoveel verschillende verhalen.

Groeten Anna

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 10 jul 2019 23:14

Een vrouw is postmenopauzaal voor de rest van haar leven. Ook als haar overgang voorbij is heet dat zo.
De fsh-waarde waar iemand dan uitkomt als haar overgang voorbij is, kan per persoon nogal verschillen.

Anette

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » do 11 jul 2019 05:56

Hallo Anette,

Dank je voor je uitleg, ik denk dat veel huisartsen het zelf ook eigenlijk allemaal niet helemaal weten, bij ons een dubbelpraktijl dus 2 vaste huisartsen (en soms nog 1 in opleiding erbij) de ene zegt dat ik idd al post ben (wat natuurlijk inmiddels ook wel zal zijn) en de andere zegt ook dat ik post ben maar dat mijn FSH veel hoger moet eindigen/zijn om er "doorheen-stabiel" te zijn, maw ik zit er dus nog middenin met alle klachten van dien, het is verwarrend.
Deze post van mij is op een "welles-nietes" gesprek uitgekomen met Vanessa die schrijft (als ik het goed gelezen en begrepen heb) dat ik geen overgangverschijnselen meer kan hebben omdat het zo lang rustig is geweest, ik denk daar anders over, als ik van mijn moeder haar menopauze moment uitga (53 jaar) zou ik mijn menopauze moment ook rond die leeftijd gehad kunnen hebben en dat moment zou dan voor mij 4 jaar geleden geweest zijn (plus-minus), wat kan betekenen dat mijn klachten-proces helemaal nog niet klaar hoeft te zijn, (want wat is nou 4 jaar) ik lees hier dat er vrouwen van 60+nog met nare en heftige klachten rondlopen.
Het is volgens mij idd wat jij zegt, ieder heeft zijn eigen eindpunt- fsh waarde en het zal per vrouw verschillen hoelang de klachten aanhouden en welke klachten ze heeft en in welke mate.

Groeten Anna

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 11 jul 2019 16:30

Graag gedaan Anna,

Je aannames en de interpretaties van je huisarts waren al heel duidelijk hoor
Spaar je energie maar.
:D