Zware somberheid - Ik overweeg endocrinoloog

Voor wie medisch ingrijpen nodig heeft om overgangsklachten te onderdrukken.
Voor aandoeningen die zich naast de overgang nog wel eens manifesteren.
En voor wie geestelijke overgangsklachten wil behandelen als een stoornis/aandoening.
Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Zware somberheid - Ik overweeg endocrinoloog

Bericht door Jada » do 15 mar 2018 14:50

Hallo

Ik zit al 2 jaar in de premenopauze
De somberheid weegt echt zwaar door
Verschillende voedingssupplementen geprobeerd maar geen beterschap
Sommige schrijven hier de overgang aanvaarden , ja dat probeer ik
Maar ik heb bijna geen goede dagen
Het weegt op alles door gezin werk
Ik overweeg toch van misschien tijdelijk antidepressiva te nemen, mijn serotonine is veel te laag
Ik voel me ook zwaar vermoeid en overweeg een afspraak te maken met een endocrinoloog
Iemand hier ervaring mee ?

Jade

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Re: Zware somberheid - Ik overweeg endocrinoloog

Bericht door Karin » do 15 mar 2018 16:51

Hallo Jada,

Wat is het toch naar als je altijd zo moedeloos voelt en verdrietig.
Je schreef pas geleden dat je bang was dat je relatie op moest geven omdat jullie wel wat naast elkaar heen leefde.
Ik heb zelf ook zo'n tijd gehad waarin dat gebeurde.

En heb op een gegeven moment ook antidepressiva genomen. Dat onderdrukte mijn emoties en gevoel wel. Dat was heel fijn voor mijn gezin en op mijn werk werden ze ook weer wat vriendelijker.
Maar ja, ik was er zelf ook nog. Ik vond het fijn dat ik me wat minder somber voelde, maar ja ook minder blij als daar reden voor was, elk gevoel was minder.
Maar wat mij toch bleef storen, was dat er niets meer gebeurde aan het onderliggende probleem. Dat we aan het uit elkaar groeien waren, daar moesten we toch echt allebei wat doen, maar toen het niet meer zo gevoeld werd gebeurde dat niet, want mijn partner had geen last meer van mijn stemming die erbij hoorde en dacht dat er niks meer aan de hand zou zijn.
Hetzelfde ging het toen ik het daarna met hormoonpreparaten geprobeerd.

Het kon toch niet zo zijn, dat als er een probleem is dat ik dan altijd maar mijn gevoelens moet wegdrukken met pillen zodat er voor een ander geen probleem meer is. Dat kon toch niet de bedoeling zijn van mijn leven? Het gaf er voor mij in elk geval geen zin aan.

Toen toch maar aan dat probleem gaan werken. Om bij de les te kunnen blijven ben ik toen gestopt met behandelen. Uiteindelijk is er ook een oplossing gekomen. Maar ja ook dat kost dan weer heel wat tijd en geeft een hoop emotie.

Het is allemaal wat. En dan zat die overgang er nog bij....... wist soms niet wat oorzaak en gevolg was. Niet dat dat nou zoveel uitmaakte, denk ik achteraf, want die processen moesten allemaal plaatsvinden.
Sja zo is het mij vergaan Jada in die lange lange periode waarin het leven me zo zwaar voelde

Sterkte
Karin

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » vr 16 mar 2018 11:24

Halo

Wat was de oplossing ?

Jada

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » vr 16 mar 2018 12:19

Hallo Jada,

Door de overgang veranderde ik. Inzichten veranderden net zo goed als lichaam.
Ik kijk nu, nu mijn overgang voorbij is, heel anders naar het leven, en naar de maatschappij dan vroeger.
Me meer bewust van alles wat er toe doet en niet toe doet.

Er was een ingrijpende verandering aan de gang waarbij oude patronen, zoals het altijd ging niet meer lukte. Die pasten ook niet meer bij mij.
Ik had andere dingen nodig.
Ik had geen keus, het kwam van binnenuit en ging zijn eigen gang. Mijn inspanning was er al, nu nog die ander.
De ander in de relatie heeft een keus. Daarin wel of niet tegemoet komen.

Een relatie kun je niet eenzijdig veranderen. Daar moet de ander ook wat voor doen, mijn partner had er ook recht op om noodzaak ervan te kunnen zien en voelen. Met de pillen was dat er niet.

Samen zoeken dus naar een nieuwe vorm die wel zou bevallen. Dingen voor elkaar verbergen (met pillen of anderszins) helpt daar nou eenmaal niet zo bij.
Dat was de enig mogelijke oplossing.

Waar wij vervolgens op uitkwamen is niet relevant voor een ander, en gaat feitelijk niemand wat aan.

Karin

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » vr 25 jan 2019 13:42

Halo

weet er iemand een goede endocrinoloog in het Antwerpse ?

Jada

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht