5-htp

Vrouwen in de Overgang vormen een markt voor farmaceuten. Het aantal middelen waarmee zij ons een moeiteloze overgang beloven is immens. Maar maken zij die belofte wel waar?
Kaatje3005
Berichten van Kaatje3005
Onderwerpen van Kaatje3005
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

5-htp

Bericht door Kaatje3005 » wo 27 jul 2016 21:54

Hallo

Sinds kort heb ik pittige overgangsklachten. Met name de duizeligheid, waarbij ik ook daadwerkelijk omval, de trillerigheid, hartkloppingen en angsten zijn vervelend.
Nou ben ik begonnen met het gebruiken van 5-htp, maar tot nu toe....
Iemand ervaring hiermee?

Ik wil namelijk beslist niet aan de pil of hormoontherapie, vanwege depressies die ik daarvan kreeg. Dus zoek naar andere manieren om het mezelf wat makkelijker te maken...... Voeding, beweging en dit dus.

Karin

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: 5-htp

Bericht door Madu » di 14 aug 2018 18:15

Beste Dames,

Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met 5-htp. Dit zou helpen om beter te slapen. Ik ben eergisteren begonnen dus kan er nog weinig over zeggen.
Ben benieuwd naar andere ervaringen. Ik zal mijn bevindingen hier delen.

Het is een middel wat moet helpen om je serotonine/melatonine hoger te krijgen. Het is ter ondersteuning, wonderen bestaan niet maar ik kan wel weer even een zetje gebruiken bij het slapen. :oops:

Groet,
Madu

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 17 aug 2018 09:00

Beste allen,

Het is even niet de tijd om met iets nieuws te experimenteren. Ik wil het wel nog een kans geven. Kom er op terug. :P

Groetjes,
Madu

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » do 23 aug 2018 20:23

Beste Madu,

Ik ken het middel 5-htp niet. Heb er wel over gelezen . Geen ervaring mee.
Wel heb ik 2 jaar geleden op advies van consulente van care for woman Sint janskruid geslikt. Dit voor de stemmingen
Werd er bijna om te zeggen "knetter gek "van.
Had eerst niet door waar van. Maar toen ik me in het supplement ging verdiepen wist ik dat dit de boosdoener was.
Ook afgelopen jaar kleine week Rhodiola gebruikt. Dat zou ook helpen voor het slapen. Maar ook dit ging niet goed.
Het zijn natuurlijk allemaal middelen die je zo kan kopen zonder dokters voorschrift.
Alleen zijn ze soms echt niet zo onschuldig. Ze werken allemaal op het serotine niveau. En dat kan gevaarlijk zijn.
Al zijn er ook dames waar het wel goed bij werkt. En dan is het natuurlijk heel fijn.
Maar ook het stoppen van deze middelen is niet altijd zo makkelijk.

Het is altijd een overweging die je maakt natuurlijk. Je gaat iets gebruiken in de hoop dat je beter kan slapen of beter gaat voelen.
Maar het kan dus ook verkeerd uitpakken waardoor je slechter gaat voelen.
Het is geen antwoordt op het gebruik van 5=htp. Maar om dat deze middelen ook op het serotine niveau inwerken wilde ik toch even reageren

Wens je sterkte en hoop dat het slapen ook zonder 5-htp beter mag gaan.

Groetjes Lientje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 24 aug 2018 11:32

Hoi Lientje,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben het met je eens. Ik slaap echter al 10 jaar heel slecht. En er zijn periodes waarbij het "heel" erg slecht is. Zoals nu een paar uur per nacht en dat weken achter elkaar met af en toe een onderbroken nachtje van max 6 uur. Dan heb ik echt iets nodig.

Af en toe probeer ik dan iets uit waarvan ik denk dat het minder zwaar is dan AD of reguliere slaapmedicatie. Nu toch maar even slaapmedicatie, minimaal maar het kan even niet anders.

Als het wat beter gaat geef ik 5-htp een kans. Waarbij het inderdaad zo kan zijn dat ik er niet goed op reageer. Dat neem ik even voor lief. Buiten pillen doe ik alles al om beter te slapen. Yoga, meditatie, geen computer 's avonds, gordijnen op tijd dicht, kersensap drinken en nog veel meer. Ik heb ook al mijn hele leven aangepast. Meer heb ik niet in huis. ;)

Groet,

Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » vr 24 aug 2018 11:46

Heej Madu,

wat jammer dat het overgangsvirus weer opspeelt. Ik heb ook weer innerlijke onrust waarbij alle gedachtes op hol gaan.. iedere keer denk ik nu ben ik er doorheen met alle gevolgen van dien.
Mag ik vragen Madu hoeveel jaar je bent?, en wat zijn eigenlijk jouw hoofdklachten en zit er verband in het overgangsproces betreft de klachten die zich aandienen in welke fase je zit?
Veel sterkte en slaap lekker vannacht.

Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 24 aug 2018 13:21

Hoi Troelaatje,

De overgangsklachten fluctueren nogal hè. Weg zijn ze nog niet geweest helaas. Slapen is nu weer moeilijk. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Er is niets aanwijsbaars momenteel. Het is ook nog eens anders dan de jaren hiervoor. Ik ben nu namelijk wel slaperig in de nacht. Slaap ook wel over het algemeen goed in. Ga er op tijd in als ik voel dat ik kan slapen. Maar doorslapen breekt me op.

Voorheen was ik altijd klaarwakker en alert als ik wakker werd. Dat heb ik nu soms ook maar meestal ben ik gewoon slaperig tegenwoordig. Ik probeer het dus wel steeds in de nacht opnieuw maar val dan net niet in slaap.(nu snap ik ook het advies van eruit gaan en wat afleiding zoeken of iets lezen, daar begreep ik eerder niets van. Ik was immers gewoon klaarwakker. Eruit gaan hielp niet om slaperig te worden en ik was ondanks dat ik alert was wel stikmoe) Vanmorgen vroeg nog even in slaap gevallen een uurtje of zo. Dat was tot voor kort ondenkbaar trouwens, lukt een enkel keertje tegenwoordig)

Ik denk dat ik toch wel 2 jaar postmeno ben

Jij ook sterkte weer,
Groetjes,
Madu

Do
Berichten van Do
Onderwerpen van Do
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Do » vr 15 feb 2019 19:49

Hoi

Ik ben nieuw op dit forum en herken mezelf in bijna alles wat ik hier lees.
Ik gebruik nu ongeveer een half jaar 5htp en slaap weer als een roos.
Ik zat er helemaal doorheen door al dat slaapgebrek maar 5htp was voor mij de oplossing hiervoor.
Ik slaap weer hele nachten zonder wakker te worden en voel me in de ochtend uitgerust.
Het is niet meer dat uitgeruste gevoel van vroeger want volgens mij is me slaap toch anders dan vroeger maar het scheelt een hoop vermoeidheid overdag.
Heb niet meer van die gaap aanvallen later op de dag en heb meer energie.
Voor mij geen nacht meer zonder 5htp.

Do

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Pee » ma 18 feb 2019 15:52

Hoihoi

"Ook afgelopen jaar kleine week Rhodiola gebruikt. Dat zou ook helpen voor het slapen. Maar ook dit ging niet goed."

Rhodiola moet je niet nemen om te slapen, het geeft juist energie!!
Ik neem 's morgens Rhodiola, geeft energie en neemt bij mij de scherpe kantjes weg van stress enzo.
Het is echt geen middel om beter te slapen.

Dit wilde ik even kwijt :D

Groetjes Petry

Plaats reactie