Het wordt me allemaal teveel

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.. Beeldvorming en een steeds sneller worden maatschappij zetten vrouw-eigenheid onder druk zet.
Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Onderwerpen van Marjolijn2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Het wordt me allemaal teveel

Bericht door Marjolijn2 » ma 15 jun 2009 06:43

Hallo dames,

Ik zit met een vraag kan ik in de overgang gewoon fitnessen omdat het veel kracht vergt en energie omdat de overgang ook al de energie van mij wegneemt.
Ik heb geen energie als een paar maanden geleden. Of moet ik nu opzoek naar een rustiger sport bv baantjes zwemmen of wandelen of langzamer fietsen of kan ik gewoon nog fitnessen

Marjolijn

Ria
Berichten van Ria
Onderwerpen van Ria
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Re: Het wordt me allemaal teveel

Bericht door Ria » ma 15 jun 2009 12:41

Beste Marjolijn,

Je zegt zelf al dat de inspanningen die je nu doet veel teveel van je vergen.
Luister naar je eigen lijf.
Intensief bewegen is echt niet voor iedereen en altijd gezond.

Ria

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » zo 12 jul 2009 21:32

Hallo

Ik fitness nu nog maar 2 keer per week als ik dat vol houdt en alles op het lichtste gewicht.
Ik wil proberen rustig aan te doen.

Ik merk nu helemaal dat het minder wordt.

Marjolijn

Joke
Berichten van Joke
Onderwerpen van Joke
Menopauzejaar:

Bericht door Joke » ma 13 jul 2009 10:26

Marjolijn2 schreef:
zo 12 jul 2009 21:32
Als ik dat vol houdt
Met andere woorden Marjolijn,

Het voelt nog steeds als teveel. Anders heb je die vraag niet.

Joke

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » ma 13 jul 2009 12:47

Hallo dames,

Nou ik werk al ongeveer 20 jaar als afwasser nooit problemen gehad. Ook al werd het bijv heel laat maakte me niet uit .
Maar sinds begin van dit jaar lijkt het me of het me te zwaar wordt en dan zeker als ik tot sluit werk.

Ik werk onregelmatig dus overdag en 's avonds. Ik weet niet of dat er mee te maken heeft ik de laatste tijd tegen die avonddiensten op zie.
Over 3 weken heb ik alleen maar 14 tot 23.30 ongeveer dat ik werk en ik zie er nu al tegenop.

Marjolijn

Joke
Berichten van Joke
Onderwerpen van Joke
Menopauzejaar:

Bericht door Joke » ma 13 jul 2009 13:13

Marjolijn2 schreef:
ma 15 jun 2009 06:43
omdat de overgang ook al de energie van mij wegneemt.
Hallo Marjolijn,

De overgang heeft al je energie nodig. Wat ik vroeger nog gewoon kon, voelt nu als het is me teveel geworden
De overgang maakt me zo duidelijk dat het belangrijk is mijn krachten opnieuw te verdelen en minder van mezelf te eisen.
Om de overgang an ik niet heen, die moet zich voltrekken. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

Hoe meer ik de overgang hinder hoe sterker zich die zal moeten laten voelen.

Dat wat we vroeger konden ons nu teveel wordt is dus heel logisch. We gaan een andere fase van het leven in en dat vereist aanpassingen.

Joke

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » wo 15 jul 2009 09:52

Hallo,

Ze accepteren het op mijn werk de overgang.

Eergisteren was ik ontzettend moe en ik was niet vooruit te branden en ik werd boos op bijna iedereen. Dus de volgende dag maar een mailtje geschreven naar mijn manager (keuken) het hele verhaal uitgelegd dat ik zoveel sluitdiensten niet meer aan kan en gisteren moest ik even bij haar komen samen met iemand van personeelszaken. Die zei je kunt er ook pilletjes voor kopen dat het een beetje verminderd en verder zei ze wel let op jezelf of zoiets.
En na dat gesprekje gaat het weer.

Marjolijn

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 15 jul 2009 11:01

Hallo Marjolijn

Een werkgever die zijn medewerkers medicijnen gaat adviseren om de feiten (je overgang) te onderdrukken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Dat noem ik geen accepteren. Integendeel, dat noem ik ontkennen en iemand aan het Lijntje houden.

Lia

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » wo 15 jul 2009 11:35

Hallo

Oke, wat kan ik dan nu het beste doen? Aangezien ik ook wel eens 's avonds moet werken en ik kan bv wel 2 late diensten draaien, maar tijdens de vakantie periode kan het helaas niet anders. Maar goed, ik merk het wel met zeg maar 1 jaar geleden.
En dat ze me met die medicijnen aan het lijntje houden en minder werken is ook geen optie i.v.m. de vasten lasten. En stoppen al helemaal niet en alleen overdag laten werken doen ze daar niet aan :S :S :oops:
Hopelijk krijg ik het na de vakantie iets rustiger, want dat is nu waar mijn lichaam naar verlangt.

Marjolijn

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » wo 15 jul 2009 12:45

Marjolijn2 schreef:
wo 15 jul 2009 11:35
Oke, wat kan ik dan nu het beste doen?
Hallo Marjolijn

Dat is natuurlijk aan jou om daar zelf over na te denken. Dat kan niemand voor je invullen. Een werkgever niet en ook anderen niet.
Jij voelt en weet waar je lichaam en geest nu om vragen.

De hormonale fasen die wij als vrouw doorlopen, heeft de natuur ons niet gegeven om te voldoen aan economische doelen.
Feit is dat de overgang aangeeft wat je nodig hebt. Triest genoeg houdt de maatschappij weinig of geen rekening met de eigenschappen van vrouwzijn.

Dat dwingt ons vrouwen vaak tot onaantrekkelijke 'keuzes', als we tenminste willen voorkomen dat onze klachten zich 'zo hoog opstapelen dat er uiteindelijk helemaal geen keus meer is. Helaas is dat de realiteit.

Lia

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Menopauzejaar:

Bericht door Marjolijn2 » wo 15 jul 2009 14:12

Hallo Lia

Oke als ik dan zou moeten kiezen dan zou ik minder uren moeten werken.
Maar mijn probleem komt dan van ga ik nog minder verdienen. En dat kan niet i.v.m. ons koophuis.
Maar hetzelfde aantal uren werken dat kan mijn lichaam niet meer aan :S :S
Ik weet echt niet meer waar ik dan voor moet kiezen. Want een andere baan ligt ook niet voor het oprapen op dit moment i.v.m. die crisis.

Marjolijn

Zeemeermin
Berichten van Zeemeermin
Onderwerpen van Zeemeermin
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 57

Bericht door Zeemeermin » zo 02 aug 2009 13:22

Hoi Marjolijn

Wij zouden een en dezelfde persoon kunnen zijn. Als ik je verhaal lees dan. Ook ik heb werk wat veel te zwaar voor me is (zorg) maar kan niet stoppen of minder werken. Ander werk kan ik helemaal shaken want zelfs de hoogopgeleiden zitten nu op een schopstoel en ik heb alleen maar een diploma bejaardenverzorging dus tel uit je winst.
Ik begrijp wel dat niemand je leven kan veranderen, dat moet iedereen zelf doen, ik wordt wel eens moe van mensen die zo makkelijk zeggen: oh, als ik niet meer kan of wil werken dan stop ik ermee want ik 'hoef' niet.
Dan hebben ze vaak een partner die grootverdiener is dus dan is het makkelijk. Zo ligt het hier niet en ik vind ook dat je als vrouw niet afhankelijk moet zijn van een partner maar goed dat is mijn mening.
Dus wat doen mensen zoals jij en ik. Slikken en doorgaan maar en dan een paar keer per jaar letterlijk in elkaar storten om vervolgens 'uitgerust' weer verder te gaan.
Een sociaal leven heb ik niet. Ik werk, doe nog iets in huis en lig rond 8 uur in bed. Oh, ja ben pas 2x per week gaan sporten.
Groetjes en sterkte met je werk

Zeemeermin

Aggie
Berichten van Aggie
Onderwerpen van Aggie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Aggie » zo 02 aug 2009 14:43

Hoi dames,

Ik ben minder gaan werken hoor, dan maar iets minder geld.
Ik zou niet willen stoppen want het is voor mij ook afleiding.
Ik ben gaan lezen wat ik nooit deed en lopen en fietsen en zwemmen.

Ik kom net terug van gesprek met sociaal psychiatrisch verpleegkundigen ook zoals 2 weken geleden.
In september naar psychologe anders val ik weer terug zoals vorig jaar

De ene dag gaat beter als de andere, ik zit ook in de zorg en heb fijne mensen om me heen die dat wel redelijk begrijpen.

Bij mij gaat slapen slecht door stress en gespannen.
Ik hoop dat het eens wat beter met me gaat.

Aggie

Ans
Berichten van Ans
Onderwerpen van Ans
Menopauzejaar:

Bericht door Ans » zo 02 aug 2009 14:45

Hallo Zeemeermin,

Hoe zou jij omgaan met je partner als het eens andersom was?
Als niet jouw gezondheid was die op het spel stond, maar die van je partner. Als zijn werk voor hem zichtbaar te stressvol en te zwaar blijkt geworden, keer op keer stort hij in al in en zijn klachten nemen handoverhand toe, als hij het is die bij het minste of geringste het gevoel heeft er bij neer te vallen.
Je weet, want dat weet je, dat hij het nodig heeft stappen terug te doen en heel hard rust nodig heeft omdat het anders steeds meer fout zal gaan.
Intussen zoekt hij zijn heil op internet en schrijft daar hoe slecht het met hem gaat.

Zeg je dan ook tegen hem: Slikken en doorgaan! Gaan sporten en na de fabeltjeskrant je nest in en morgen er gewoon weer tegenaan, want anders kost je geld!
Is voor jou dan je schoorsteen ook belangrijker dan de gezondheid van je partner?

Of neem je dan wel verantwoordelijkheid omdat je zijn gezondheid belangrijker vind?

Ans

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anneke » zo 02 aug 2009 20:05

Hoi Zeemeermin,

Ik vind het geen probleem om afhankelijk te zijn van mijn man (vroeger vond ik het ook een schrikbeeld), ik heb 10 jaar lang onze beide kinderen opgevoed tot prachtige volwassenen en het huishouden gedaan en daarna 18 jaar gewerkt in mijn eigen bedrijf, wat mee veel voldoening gaf, mooie auto, hoog inkomen enz. 4 jaar geleden heb ik de zaak verkocht.

Nu werk ik al 4 jaar 1 tot 2 dagen van 6 uur als vrijwilliger, help mijn dochter 1 ochtend in haar huis, omdat zij werkt en nog studeert, help mijn moeder in haar huis en doe de was van mijn moeder erbij en voor de rest hou ik ons eigen (grote) huis bij en doe verder waar ik zin in heb.

En ik word nu meer gewaardeerd als toen ik 60 uur per week werkte, ieder keer word ik bedankt voor wat ik gedaan heb, nou dat maakte ik op mijn werk nooit mee. Ik vind al heel lang andere dingen belangrijker dan geld, we zijn gelukkig en redelijk gezond, ik heb mijn moeder nog van 88 jaar, 2 kinderen, een leuke schoonzoon, geld om redelijk te kunnen leven en nog wat achter de hand.
Vergeleken bij anderen is het misschien niet veel maar ik voel me rijk.
Dan ben ik maar financieel afhankelijk van mijn man, het zij zo, maar ik werk me gelukkig niet meer 3 kronkels in de rondte.

Groetjes van een gelukkige overgangster!

Anneke

Zeemeermin
Berichten van Zeemeermin

Bericht door Zeemeermin » ma 03 aug 2009 15:55

Ans,

waar haal jij de wijsheid vandaan dat het mijn partner is die mij tot werken dwingt? Tenminste zo komt je verhaal op mij over....
Het is de woningbouw, energiebedrijf, verzekeringsmaatschappij, zorgverzekeraar, supermarkt enz. die verlangen dat je alles netjes betaald.
Bij mij groeit geen geldboom op het balkon. D
Dat werken + het lichamelijk niet goed voelen zwaar is dat is helaas waar maar noodzaak. Ik werk parttime en minder kan echt niet.
Geen partner die me daartoe dwingt. Denk je dat je zomaar bij de bijstand kunt aankloppen met het verhaal dat je het niet meer trekt omdat je de combinatie overgangsklachten en zwaar werk niet vol houdt?
Ik ben dus geen workaholic die veel uren draait, maar gewoon zoveel als nodig is.

Zeemeermin

Ans
Berichten van Ans
Onderwerpen van Ans
Menopauzejaar:

Bericht door Ans » ma 03 aug 2009 20:14

Zeemeermin schreef:
ma 03 aug 2009 15:55
waar haal jij de wijsheid vandaan dat het mijn partner is die mij tot werken dwingt?
Hallo Zeemeermin,

Mijn 'wijsheid' is niet dat je partner je zou dwingen, mijn 'wijsheid' is dat het overduidelijk dat je van jezelf moet blijven werken.

Er bestaat toch ook nog zoiets als een verantwoording hebben in de zorg voor elkaar binnen een relatie. Soms zijn er periodes in het leven dat je afhankelijk bent van de ander. Of dat nou is voor lichamelijke zorg, of voor de financiële zorg of andere zorg.
Zo'n tijdelijke crisis in je situatie, die pak je gezamenlijk aan, lijkt mij.

Je laat je partner niet in de steek denk ik, als je ziet dat zijn gezondheid op het spel staat. Dan draag je zorg voor die nieuwe situatie ook al zou dat betekenen dat hij tijdelijk financieel afhankelijk van je is.
Waarom dan niet als het over jezelf gaat. Dat was mijn vraag.
"Wat zou je opstelling zijn als het zijn gezondheid betrof". Vind je dan dat hij ook teveel van zichzelf moet blijven eisen zoals je dat momenteel van jezelf doet. Of bekijk je dan (gezamenlijk) hoe je zijn gezondheid zoveel mogelijk kunt ontzien en zeg je 'doe het wat rustiger aan, dan maar wat aanpassingen om de kosten terug te dringen.

Iemand die niet meer kan werken om wat voor reden dan ook, zit tegenwoordig al heel snel in de bijstand als er geen ander gezamenlijk inkomen is.
En dat betekent zeker een stuk zuiniger moeten leven en het op alle fronten met minder moeten doen en soms ook nog goedkoper gaan wonen. Dat is zo.
Het enige wat er meer van wordt voor een vrouw in de overgang, is de gelegenheid de overgang te kunnen doen omdat je minder belast bent. Meer rust in de chaos geeft het wel.

Het is voor niemand aantrekkelijk om het minder te moeten doen. Zeker niet als het betekent dat je op bijstandsniveau terecht komt.
Dat ervaar ik zelf al enkele jaren aan den lijve. Daar staat tegenover dat ik ook aan den lijve ervaar dat het een stuk rust en ruimte geeft in de chaos van mijn overgang en het op dit moment dus beter is voor mijn gezondheid.
Dat het oneerlijk is dat zoveel vrouwen dit moeten meemaken en voor die keus geplaatst worden, dat staat buiten kijf.
Er is alle reden om daar boos op te worden.

Niemand zegt dat een ander hetzelfde moet doen. De druk die zegt dat het juist niet mag en niet kan is immers voor de meesten veel en veel groter.
Hoe groter die is, hoe meer je genoodzaakt wordt tot 'dan maar hopen dat alles zo goed afloopt of tot afwachten wanneer de gezondheid geen keus meer laat.'
Er is heel wat moed voor nodig om de druk te weerstaan en vervolgens ook nog om de offers te brengen, dat doet en is voor niemand niet zomaar effe gemakkelijk.

Ans

Zeemeermin
Berichten van Zeemeermin

Bericht door Zeemeermin » di 04 aug 2009 13:26

Ans,

Je moet me maar corrigeren als ik het fout heb, maar bedoel je nou dat je 'gewoon' in de bijstand moet gaan als je overgangsklachten hebt?
Ik ken een paar vrouwen die helaas gebruik moeten maken van deze regeling om wat voor reden dan ook, maar zij hebben daar echt geen rust door.
Het zijn zeer strenge regels, 8x per week solliciteren anders volgen sancties, ieder baantje accepteren wat passend is, nou dat is dus vaak in de zorg want daar is personeel nodig.
Misschien bedoel je het allemaal goed, maar je komt op mij een beetje belerend over. Dit forum vind ik leuk omdat ik een beetje met andere vrouwen kan praten over de overgang en alles wat daar bij komt kijken. Gewoon een beetje van mij af schrijven en elkaar steunen verder verlang ik niets.

Zeemeermin

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Elsje » di 04 aug 2009 15:15

Hallo Zeemeermin,

De ervaring met de overgang zal een aantal vrouwen geleerd hebben dat het belangrijk is om in de overgang te luisteren en gehoor te geven aan hun klachten. Om erger te voorkomen moesten ze hun gezondheid boven geld stellen.

Jij doet het andersom. Prima toch als je het op die manier wilt proberen.

Geld of gezondheid daar draait het in beide gevallen om.

In dat verband werd je gevraagd: "Als de gezondheid van je man op het spel staat, vind je dan het inkomen belangrijker of komt zijn gezondheid op de eerste plaats."

Daar ga je niet op in. Is die vraag te pijnlijk? Elk antwoord daarop zal ook pijnlijk zijn, maar dat mag je gerust zeggen.
Dat is eerlijker tegenover jezelf en zal denk ik meer steun opleveren dan anderen woorden in de mond leggen die ze niet gezegd hebben.

Groet
Elsje

Ans
Berichten van Ans
Onderwerpen van Ans
Menopauzejaar:

Bericht door Ans » di 04 aug 2009 15:32

Zeemeermin schreef:
di 04 aug 2009 13:26
Je moet me maar corrigeren als ik het fout heb, maar bedoel je nou dat je 'gewoon' in de bijstand moet gaan als je overgangsklachten hebt?
Nee Zeemeermin

Dat is niet wat ik zeg.
Ik schreef: "Iemand die niet meer kan werken om wat voor reden dan ook, zit tegenwoordig al heel snel in de bijstand als er geen ander gezamenlijk inkomen is."

Maar als je een partner hebt met een inkomen heb je helemaal niets met de bijstand te maken en hoef je ook niet bang te zijn voor hun regels.
Bovendien een vrouw die echt op is hoeft niet te solliciteren. Ik hoef dat ook niet. Men weet daar dat ik niet meer kan en word met rust gelaten. Word alleen af en toe gecheckt op evt. bijverdiensten.

Heb je nog nagedacht over wat ik vroeg? Ik bedoel niet dat je het antwoord openbaar moet maken hoor, dat moet je zelf weten.
Vroeg me alleen af of je er over na had gedacht.

Ans

Sandra
Berichten van Sandra
Onderwerpen van Sandra
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Sandra » di 04 aug 2009 22:54

Hallo dames,

Eerst zal ik me voorstellen. Mijn naam is Sandra, 46, volgens mij al een behoorlijk poosje in de overgang met klachten die me dit jaar al voor de derde keer voor een periode van twee weken de ziektewet in hebben gedwongen.
Gelukkig heb ik enkele jaren geleden een omscholing gedaan en werk ik nu op kantoor, 1 dag per week.
Daarnaast werk ik nog 16 uur als zelfstandige.

Mij valt het werken soms ook erg zwaar, maar als ik niet meer werk zal ik mijn huis moeten verkopen, en daar heb ik niet alleen last van. Ik heb een aantal kinderen hier rondlopen die erg aan hun omgeving zijn gehecht. Twee ervan hebben een handicap die het bijna onmogelijk moeilijk voor hen zou maken te verhuizen.

Groet
Sandra

Zeemeermin
Berichten van Zeemeermin

Bericht door Zeemeermin » wo 05 aug 2009 15:31

Hallo

Okee.... Mijn partner zal mij nooit en te nimmer dwingen om te werken als ik dat niet kan.
Dagelijks krijg ik het advies gewoon te stoppen met dat werk en dan maar zien hoe het zal gaan.
Maar er zijn in mijn verleden dingen gebeurt (niet met deze partner) waardoor ik nooit van mijn leven meer van iemand anders afhankelijk kan en wil zijn.

Het is mijn eigen keuze en dus ook mijn eigen schuld als ik straks in elkaar stort. Dat moet dan maar.

Zeemeermin

Ans
Berichten van Ans
Onderwerpen van Ans
Menopauzejaar:

Bericht door Ans » wo 05 aug 2009 15:53

Hoi,

Ja, angst je eigen geld niet te kunnen verdienen brengt vrouwen in de overgang vaak in een moeilijke spagaat.
Voor je gezondheid kiezen wordt dan lastig

Ik wens je sterkte en kracht met en in je overgang.

Ans

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht