Onafhankelijke informatie ?

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.
Beeldvorming en een steeds sneller wordende maatschappij zetten vrouw-eigenheid extra onder druk.
Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Onafhankelijke informatie ?

Bericht door Anette »

Beste lezers,

Ik heb wel eens een aantal domeinnamen uitgezocht die op het eerste gezicht onafhankelijke informatie lijken te geven over hormoontherapie. In vrijwel alle gevallen bleken deze eigendom van de farmacie.
Om het onafhankelijk te laten lijken worden artsen benaderd, die dan voor voldoende geld wel bereid zijn hun naam aan zo'n artikel te verbinden.
Ik ben er maar mee opgehouden, want je wordt echt misselijk van wat er allemaal gebeurt om aan onze ellende geld te kunnen verdienen.

Ik heb zelf heel lang hormonen gebruikt. Ik zou ze perse nodig hebben ter bescherming van mijn hart. Hoewel ik iedere keer zei dat mijn lijf er volgens mij helemaal niet blij mee was bleef men volhouden dat het beter voor mijn gezondheid was.
Later kwam ik erachter dat al jaren bekend was dat ze je hart helemaal niet beschermen maar juist een tegenovergesteld effect hebben.

Wat ik ook ontdekte toen ik op zoek ging, was dat ze helemaal niet zo overtuigd zijn van de bescherming tegen osteoporose.
Als het daar al iets voor doet, zou je sowieso heel erg lang en tot op hoge leeftijd moeten slikken en dan scheelt het een of twee procent in het totale aantal botbreuken bij vrouwen boven de 80 jaar.

Een van de belangrijkste dingen van de overgang was voor mij een breder bewustzijn met veel nieuwe inzichten.
Wat de hormonen achteraf gezien gedaan hebben is me terugzetten in een oud bewustzijn dat niet meer bij me paste. Zo hield het me rendabel, strak aan de buitenkant en bruikbaar volgens de maatschappelijke norm. Een dank je wel voor die jaren van roofbouw kan ik vergeten.

Toen de hormonen niet meer sterk genoeg waren om de overgang te onderdrukken werd me een dubbele dosis voorgesteld. Toen ik dat weigerde werden me AD voorgeschreven.
Ik mocht blijkbaar niet 'zien'
Gelukkig was mijn overgang op dat moment sterk genoeg aanwezig en ben ik niet meegegaan in de voorschriften.

Anette

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Re: Onafhankelijke informatie ?

Bericht door Marjolein »

Hallo Anette,

Word het niet eens tijd dat we boos worden?
Als je bij Google -patiëntenvereniging- en -farmaceutische industrie- intikt, weet je niet wat je allemaal leest.

Ook de Borstkankervereniging! laat zich door de farmaceuten (7 stuks! ) sponsoren en dat gaat dan over hele grote bedragen.
In oktober gaven ze een speciaal blad uit, bedoeld om voorlichting te geven. Een artikel over het gevaar van hormoongebruik was niet te vinden. Toeval?

De enige waar ik nog wel vertrouwen heb is Ivan Wolffers. In 2003 is er een groot onafhankelijk onderzoek verricht onder een miljoen vrouwen:
Kijk maar bij naar de 'The Million Women Study'
De gynaecologen waren er als de kippen bij om te zeggen, dat de uitkomsten niet klopten. "Geen paniek, het valt allemaal best mee met die hormonen."

Een paar jaar geleden trof ik bij de apotheek een reclamefolder aan over
een bepaald merk hormonen, zeer aanbevolen door twee gynaecologen.
die er een "adviesbureautje" op na hielden: 'Aanbevolen door HH doktoren' noemden ze dat vroeger.

Zouden vrouwelijke oncologen zelf hormonen gebruiken als ze in de overgang zijn en zouden mannelijke oncologen het hun vrouwen aanbevelen? Ik denk het niet.
Zij weten wel beter!

groetjes, Marjolein
Dit onderwerp is 15 jaar en 5 maanden oud. Er kan niet meer op gereageerd worden.
Maak en nieuw onderwerp aan, of reageer in een ander soortgelijk onderwep