Solliciteren in de overgang?

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.. Beeldvorming en een steeds sneller worden maatschappij zetten vrouw-eigenheid onder druk zet.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Solliciteren in de overgang?

Bericht door Lee64 » za 17 dec 2011 22:03

Hoi medeovergangsters

Ik zit met een dilemma: Ik heb een leuke vacature gezien en twijfel enorm of ik zal solliciteren.

Momenteel ben ik aan het re-integreren in mijn huidige baan, na bijna een jaar (!) ziek geweest te zijn i.v.m. een gigantische burn-out of i.v.m. gigantische overgangsklachten of een combinatie daarvan. (Het een staat in ieder geval niet los van het ander, dat is me inmiddels wel duidelijk)

Het opbouwen van mijn uren gaat goed, maar er is erg veel veranderd op mijn werk waardoor ik het er minder naar mijn zin heb als eerst. Bovendien ben ik zelf erg veranderd door de overgang, ik zit niet lekker in mijn vel zoals dat heet. Ben ook gewoon niet blij en vaak lusteloos door de overgang, maar ook vanwege moeilijke thuisomstandigheden.
(Lig gelukkig niet meer hele nachten wakker, want dan zou het sowieso niet kunnen een nieuwe baan, maar wat als die slapeloze nachten weer terug komen, dat kan nogal wisselen in de overgang immers)

Aan de ene kant krijg ik enthousiaste energie van de gedachte aan een nieuwe werkomgeving en zelfs bijbehorende opleiding. Maar aan de andere kant neig ik ernaar te willen blijven hangen in de (veilige?) werkomgeving die ik ken. En vraag ik me af: kan ik al die nieuwigheden wel aan nu in de overgang zit?

Eigenlijk zou ik heel graag willen solliciteren maar ik weet niet of ik durf en of ik er verstandig aan doe.
Vookr de overgang was ik overigens iemand die zou zeggen: Gaan met die banaan! Doen natuurlijk! Maar ja toen durfde ik bij wijze van spreken alles.....en had ik ook geen last van besluiteloosheid en onzekerheid en dat soort dingen. Ik wist altijd wel wat ik wilde en ging daarvoor. En eigenlijk wil ik weer zo zijn....dus solliciteren zou je zeggen......of negeer ik dan de vrouw in de overgang die ik ben?

Herkennen jullie dit een beetje en wat zouden jullie doen?

groetjes van een twijfelende Lee

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Re: Solliciteren in de overgang?

Bericht door Greta51 » zo 18 dec 2011 01:48

Hoi Lee,

Dat is nogal een dilemma waar je voorstaat! Ik begrijp je twijfel wel heel goed, die overgang slingert ons zo vaak heen en weer.
Maar ik zou zeggen, solliciteren kan altijd, dat is vrijblijvend toch? En wie weet komt het antwoord vanzelf wel als je evt. uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Sterkte met je besluitvorming!

(wel fijn dat je je weer wat beter voelt!)

Greta.

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » zo 18 dec 2011 16:06

Hoi Lee,

Ja dat is zeker een dilemma....
Ik kan je alleen maar aanraden naar jezelf te luisteren. Natuurlijk is een nieuwe baan/nieuwe omgeving leuk alleen vergeet niet dat je jezelf meeneemt;-)

Momenteel kan ik het werken ook niet aan vanwege soortgelijke klachten die jij noemt.
Ik loop helaas in de ziektewet, even kort gezegd.
En ik heb besloten om niet te solliciteren zolang ik daar nog niet aan toe ben.
Uit ervaring weet ik dat ik niet te snel een nieuwe baan moet induiken.

Neemt niet weg dat ik je veel wijsheid toewens in je besluit!

Groetjes,
Marie

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 19 dec 2011 16:49

Erg Bedankt voor jullie antwoorden Greta en Marie!

Het topic is best vaak gelezen maar misschien hebben niet veel dames er een mening over :)

Nou is het natuurlijk ook iets wat ik zelf moet beslissen en ik moet er inderdaad zelf heel goed over nadenken ( ben er nog niet uit) maar ik was zo benieuwd hoe anderen er mee om gaan met zulke dilemma's.

Ik blijf maar heen en weer switchen in gedachten: misschien kan iets leuks, iets nieuws, iets wat voldoening geeft, me door de overgangsjaren heen helpen. Niet perse in de zin van mezelf afleiden van de overgang, maar meer om mezelf, die ik toch best kwijt ben, weer een beetje te vinden en het leven weer een beetje leuk te gaan vinden.

Van de andere kant is daar die onzekerheid: kan ik dat wel aan nu ik in de overgang zit, een nieuwe baan en ook nog een opleiding? En dan daarna weer de gedachte: maar moet ik dan gaan zitten wachten tot de overgang voorbij is? Dan schijn je weer een soort van nieuwe opbloei in je leven mee te maken en misschien is dat dan de beste tijd voor een nieuwe baan......

Maar wanneer is dat dan? En ben ik dan niet te oud? Laat ik nou geen kansen liggen door te wachten tot de overgang voorbij is. Misschien hoort dit juist wel bij mijn overgang.....
Erg vermoeiend dit..

Weet er nog iemand iets op te merken waar ik wat aan zou kunnen hebben? Voordelen of nadelen? Ervaringen?

groetjes Lee

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 19 dec 2011 19:11

Hallo Lee,

Net zo goed dat je nu het risico loopt dat het minder goed uitpakt wanneer je ergens anders gaat werken heb je ook het risico dat je over een tijd spijt hebt dat je het niet geprobeerd hebt.
Een pluspunt: je voelt je nu al niet zo lekker meer in je huidige baan.
Blijkbaar zit je wel zo goed in je vel dat je overweegt om een switch te maken en wat de toekomst brengt?...niemand weet het, voor hetzelfde geld heb je het ergste al achter de rug.

Succes met je beslissing :)

Groetjes
Gaea

Anna64
Berichten van Anna64
Onderwerpen van Anna64
Menopauzejaar: Menopauze na ingreep 2011

Bericht door Anna64 » di 20 dec 2011 21:05

Hoi Lee,

Jouw verhaal kon de mijne zijn... Ik heb sinds 2 maanden geen baan meer, heb ontslag genomen ik deed het werk sinds 1999, en de laatste 3, 4 jaar met behoorlijke tegenzin.
Ik heb de knoop doorgehakt en ontslag genomen.
Ik ben nu bang dat ik geen werk weer krijg.
Ik wil ook graag een opleiding doen.. pedicure of een opleiding in de zorg..
Maar ja. .trekt dit oudje het wel? Ik ben 47 jaar..
Ik heb me nu voor open dagen aangemeld,
Dus stapje voor stapje, we zullen zien..

nou meis..veel wijsheid,
groetjes, Sil

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » di 03 jan 2012 11:47

Hoi Sil, Gaea, Marie en Greta,

Ik heb inmiddels geschreven maar heb alleen nog een bevestiging van ontvangst omdat ze het over Kerst en O&N wilden tillen.
Heb gevraagd of ik een dag/dagdeel mee mag lopen in de functie teneinde een goed besluit te kunnen nemen. Tja ben zo besluiteloos tegenwoordig, echt 'een van mijn overgangskwalen wat ik vroeger echt niet had.

Weet nog steeds niet of het nou slim is een nieuwe uitdaging als je ook hartkloppingen hebt en zo maar van de andere kant........Mijn zus haar bevolkingsonderzoek was verdacht en zij krijgt vanmiddag een biopsie dus is het leven niet te kort om dingen uit te stellen en te wachten tot mijn overgang met alle bijbehorende kwalen over is? En zo blijf ik maar dubben.

Zucht. Waar maak ik me eigenlijk druk om, het is maar werk, mijn zus en haar gezondheid is veel belangrijker!

Lee

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » di 03 jan 2012 12:29

Hoi Lee,

Klopt, het is maar werk en mocht het echt niet gaan kan je er ook weer mee stoppen. Ik denk dat als je besluit het niet te doen dat je je altijd af blijft vragen of dat wel een juiste beslissing was. Nu kan je in elk geval zeggen dat je het geprobeerd hebt. Zo leer je ook je grenzen kennen, alleen maar goed lijkt me.
Hoop dat het met je zus mee zal vallen!

Groet
Greta.

Witje
Berichten van Witje
Onderwerpen van Witje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Witje » di 03 jan 2012 20:55

Hoi Lee,

Enerzijds ben ik het met Greta eens: niet geschoten, altijd mis.
Bovendien is het een heerlijke luxe positie om vanuit de zekerheid van een baan een sollicitatie-poging te wagen?
Niemand kan je wat maken. Je hebt je eigen baan immers achter de hand. En iedere sollicitatie is een nuttige ervaring. Mijn allereerste twee sollicitaties waren een grote mislukking, maar bij de derde kwam ik zo beslagen ten ijs, door de ervaring van de eerste twee, dat ik die baan wel kreeg.
Als ik nou weer zou moeten gaan solliciteren, wat ik tien jaar geleden voor het laatst heb gedaan (hm... misschien wordt het weer eens tijd...), ga ik misschien eerst wel weer proefdraaien op vacatures die ik niet echt ambieer.
Anderzijds: waar je ook voor kiest, val jezelf niet af. Als je twijfelt over de nieuwe functie, wil je het in je binnenste misschien toch niet echt.
Heel veel sterkte met je zus!

Witje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 07 jan 2012 12:33

Hallo Witje, Greta, Sil, Gaea en Marie,

Dilemma van de baan want ik ben het niet geworden.

De post kwam op mijn verjaardag....tja. Werd er wel even somber van maar kan me er ook wel bij neerleggen: het moest blijkbaar niet zo zijn voor mij op dit moment. Misschien ooit nieuwe ronden nieuwe kansen? Tegen de tijd dat het überhaupt geen dilemma meer is of zo omdat ik dan uit die verdraaide overgang ben.

Hoop doet leven! Ook voor mijn zus....maandag krijgt ze de uitslag van haar biopsie.

gr Lee

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » za 07 jan 2012 13:43

Hoi Lee,

Dan heeft het inderdaad zo moeten zijn.

Ik wens je sterkte met de gezondheid van je zus...

Groetjes,
Marie

Rosanna
Berichten van Rosanna
Onderwerpen van Rosanna
Menopauzejaar:

Bericht door Rosanna » za 25 mei 2013 12:10

Hoi Lee,

Het is zo herkenbaar wat je zegt. Aan de ene kant de zekerheid aan de andere kant een nieuwe uitdaging.

Ook ik zit met hetzelfde dilemma. Ik kan niet goed onderscheiden of het feit dat ik het minder naar mijn zin heb op het werk komt door alle veranderingen die daar de laatste tijd hebben plaats gevonden of door mijn eigen veranderde persoonlijke situatie.

Het gekke is dat ik de indruk heb dat mijn intelligentie niveau ook afneemt. Vroeger scoorde ik zo rond de 120 bij IQ testen, laatst deed ik er een en scoorde 99! Dat veroorzaakt bij mij wel twijfels over een eventuele andere baan. Los van het feit dat de niet voor het oprapen zijn.

Zelf denk ik dat je gewoon moet solliciteren en kijken wat er van komt. Ja of nee zeggen kun je altijd nog bepalen. Misschien geeft het bedrijf je wel een heel goed gevoel en denk je je daar beter thuis te voelen of juist helemaal niet.

Ik wens je veel succes met je beslissing.

Groet
Rosanna

Plaats reactie