Ziektewet

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.. Beeldvorming en een steeds sneller worden maatschappij zetten vrouw-eigenheid onder druk zet.
Chaootje
Berichten van Chaootje
Onderwerpen van Chaootje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Ziektewet

Bericht door Chaootje » di 20 apr 2010 10:01

Hallo Allemaal,

Momenteel loop ik vanaf eind januari dit jaar in de ziektewet.
Ik werk in de zorg.
Ik ben thuis komen te zitten met de diagnose burn-out.
Ook op deze site staan ook alle symptomen die ik heb netjes opgenoemd dus tja wat is het nou?
Het een zal het ander wel in werking zetten.
Maar goed het herstel vind ik maar langzaam gaan en ik merk dat ik veel geduld moet hebben. Heb wel mijn therapieën.
Vooral de lichamelijke symptomen liggen mij dwars in de dagelijkse bezigheden en dat geeft weer vragen naar hoe moet het dan verder komt het nog wel goed? Moet ik ander werk gaan zoeken want misschien is dit wel te zwaar voor me geworden.
Maar ja ik ben alleenstaande moeder met twee kids en nu heb ik een vast contract en krijg dat maar weer in deze maatschappij op mijn leeftijd enz enz maal maal maal denk denk denk gaat het dan pff.
Bedrijfsarts denkt weer aan burn-out, teveel last op mijn schouders mede omdat dit niet de eerste keer is dat ik met diagnose burn-out thuis zit (had dit ook in 2007) wil hij een test laten doen.
Hij wil de angel hebben waarom het weer fout gaat bij mij en denkt dat als de angel er uit gehaald is er aan het probleem gewerkt kan worden met betere verloop in de toekomst.
Maar wat als die angel de overgang is.......................?

Zijn er meer die in de ziektewet zitten momenteel en hoe gaan jullie er mee om?
En hoe lang zit je al in de ziektewet?
Misschien ben je van werk veranderd?

Groetjes, Chaootje

Lieske
Berichten van Lieske
Onderwerpen van Lieske
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Re: Ziektewet

Bericht door Lieske » di 20 apr 2010 11:23

Hoi Chaootje

Ook ik zit al 4 weken thuis met de zelfde symptomen als jij.
Ik heb eerder ook al 2 'burn-outs gehad en dit is de derde.
Maar het voelt deze keer wel anders aan, er zit ook de overgang bij.
Ik heb van de dokter medicijnen gehad die mijn hoofd wat rustiger maakt.
Ik moet nog naar de bedrijfsarts dus afwachten.
Heb jij ook het gevoel dat je niet meer bij je lichaam hoort, een vreemd gevoel.

Groetjes, Lieske

Chaootje
Berichten van Chaootje
Onderwerpen van Chaootje
Menopauzejaar:

Bericht door Chaootje » di 20 apr 2010 11:43

Hallo Lieske,

Gek toch he dat die burn-outs weer terug komen?
Wat doe ik toch fout denk ik dan?
Zat er veel tijd tussen je burn-outs?

Ik heb vooral het gevoel dat mijn lichaam lekker zijn eigen gang gaat en mij in de steek laat :S
Mijn hersens willen zeg maar andere dingen dan mijn lijf toelaat.
Mijn geest is jonger dan mijn lijf.
Merk wel dat stress, spanning en doemdenken de klachten erger maken.

Therapeute heeft het over draagkracht en draaglast.
Mijn draagkracht zou wat sterker moeten worden.
Maar dat valt niet altijd mee ........doe mijn best.

Chaootje

Lieske
Berichten van Lieske
Onderwerpen van Lieske
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Lieske » di 20 apr 2010 12:51

Hoi Chaootje

Tussen mijn 'burn-outs zat maar 2 jaar tijd tussen.
Maar ik merk wel dat ik steeds eerder in dat zwart gat val en het duurt zolang voor ik er weer uitkom.
Je houdt er altijd iets van over, je wordt nooit meer de oude.

Groetjes, Lieske

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » di 20 apr 2010 15:07

Hoi dames,
Chaootje schreef:Ik hang vooral in dat stukje moeten.
Deze maatschappij en het leventje waar ik me momenteel in bevind zijn absoluut niet handig als je met je hormonen rommelt en alle gevolgen van dien ondervind en ondertussen de druk voelt van de spelregels.

Geeft af en toe een heel machteloos gevoel.
De overgang dwingt ons meestal een pas op de plaats te maken, en dus tot moeilijke beslissingen. Ga ik kost wat kost door met die regels opvolgen of kies ik voor mijn gezondheid.
Worstelen met moeilijke vragen en besluiten, onder druk staan van de regels, en intussen moeten zorgen voor je kinderen, een stevige overgang hebben met veel klachten...... Dat is waar je dagelijks mee omgaat. Dat heet: behoorlijk wat draagkracht hebben!
En dan nog een therapeut die er nog wel een even een lading druk bovenop zal gooien door je een tekort aan draagkracht aan te praten.
Dat mens is niet goed wijs om een vrouw in zo'n moeilijke tijd van haar leven op zo'n manier neer te zetten en tot nog meer prestatie te pushen.

Lichaam en geest ondergaan een metamorfose. Elke cel in je lijf moet een verandering ondergaan.
Het is niet de draagkracht die verkleint. Het is de draagLAST die vergroot wordt. Dat is heel wat anders.
Therapieen maken die niet kleiner, artsen ook niet. Door beiden wordt de overgang genegeerd, verwaarloosd. Beiden zijn gericht op het verhogen van de maatschappelijke prestatie.

Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat diezelfde overgang, die zich nou eenmaal toch moet voltrekken steeds harder moet werken om dat te kunnen en om de aandacht te krijgen die hij nodig heeft. Dat maakt moe, moeier, opgebrand en vervreemdt je van jezelf
Niet zo gek dus Lieske, dat je het gevoel hebt dat je niet meer bij je lichaam hoort en nu al voor de 3e keer opgebrand bent. De overgang, speelde daarvoor natuurlijk ook al een rol. Die is niet nu pas begonnen, maar begint al rond de 35-38 jaar.

Ik heb op een gegeven moment besloten, waar heeft mijn gezin het meest aan. Aan een steeds weer opgebrande vrouw met voldoende geld? Ik kon op mijn klompen aanvoelen, dat ik, als ik die vrouw zou blijven, dat ik dan toch binnen afzienbare tijd voor de zoveelste keer aan het eind van mijn latijn zou zijn, en er toch uitgegooid of uitgewerkt zou worden. Dat zou weer harder inhakken op mijn gestel. En dan had mijn mij, die en opgebrand was en minder geld had.
Dan maar liever eerder inleveren. Het was ook niet realistisch om hetzelfde van mezelf te verwachten als toen ik 35 was.

AnsB

Chaootje
Berichten van Chaootje
Onderwerpen van Chaootje
Menopauzejaar:

Bericht door Chaootje » di 20 apr 2010 16:21

Hallo Ans B

Wacht ff hoor.
Ik denk dat je het niet zo zwart wit moet zien.
Er wordt juist aan mijn draagkracht gewerkt door rust te nemen te doen wat ik fijn vind en wat op de home trainer in mijn tempo bij de fyshio.
Gedachte gangen worden besproken hoe ik met bepaalde situaties om ga en ik leer daar veel van.
Ik vind dat juist een hele fijne en goeie manier en er wordt wel degelijk naar mij geluisterd door de therapeut en ja ook op het gebied van de hormonen.
Op die manier kan het zijn dat die grotere draaglast en beetje beter te dragen wordt.
Goed de overgang krijg je daar niet mee weg en daar moeten we doorheen maar wel de dingen er om heen zoals gezinssituatie en hoe ga ik er mee om worden duidelijker.
En zomaar mijn baan opzeggen terwijl ik het geld hard nodig heb is nu beslist geen optie....
Heb geen geldboom in de tuin of een rijke liefhebbende echtgenoot.
Ik geloof dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
En ik probeer de juiste te vinden voor mij en dat gaat met hier en daar een zijweg in te slaan.
Die zijwegen zijn niet altijd even leuk maar ik probeer daar weer wat van te leren.
De therapieën zijn dus prima die ik krijg alleen werkgever en wettelijke regels zijn niet op de overgang ingespeeld.
Al moet ik zeggen dat mijn arbo prima is en mijn werkgever zich bij deze noem het maar 'burn-out en daar zit zeker een kern van waarheid in, begripvoller is.
Maar het is ook mijn eigenwijze karakter die er wel weer van baalt dat ik weer in de ziektewet zit en daardoor in een soort van conflict met mezelf kom.
Noem het weer falen of niet lukken in wat ik graag wil.
Geest is nu jonger dan mijn lichaam.

Tja en dan probeer ik me maar zo min mogelijk met de toekomst bezig te houden en het te houden op een of twee dagen vooruit kijken.
Zeg ik nu dapper ;)

Groetjes Chaootje

Judith
Berichten van Judith
Onderwerpen van Judith
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Judith » di 20 apr 2010 18:43

Dag dames,

Ik begrijp erg goed wat je bedoelt Chaootje, zit in exact hetzelfde pakket en zie maar geen vooruitgang. Ook ik ben alleenstaand en trek het gewoon momenteel echt niet. Maar ik moet toch ooit weer terug naar mijn werk???? Ook bij mij gooien ze het op een 'burn-out en zo voelt het ook. Candida door mijn hele lijf, doodmoe, ademhaling ontregeld waar je ook doodmoe van wordt. Ik loop al bij een chiropractor, huisarts en psychologe en moet eigenlijk ook naar een dieetiste voor die candida. Het kost klappen met geld en het raakt wel op nu.

Ans, het is heel fijn voor jou dat je KON stoppen met werken. Helaas hebben niet alle vrouwen die luxe, er moet wel brood op de plank komen.
Het lijkt me ook fijn om me niet schuldig te voelen tegenover mijn werk omdat het gewoon niet gaat.

Groet, Judith

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » di 20 apr 2010 18:52

Judith schreef:Ans, het is heel fijn voor jou dat je KON stoppen met werken. Helaas hebben niet alle vrouwen die luxe, er moet wel brood op de plank komen.
Beste Judith,

Dat ik, toen inmiddels alleenstaande moeder met pubers op het dure mbo, die alleen verantwoordelijk was voor het inkomen, toch KON stoppen beste Judith was niet uit luxe. In de verste verte niet.

Het was het besef verantwoordelijk te zijn voor het verder opgroeien van mijn kinderen, plus voor het nog zoveel mogelijk kunnen behouden van mijn eigen gezondheid, waardoor ik die stap kon maken.

AnsB

Judith
Berichten van Judith
Onderwerpen van Judith
Menopauzejaar:

Bericht door Judith » di 20 apr 2010 19:06

Hoi Ans,

Neem me niet kwalijk, zo is het niet bedoeld. Ik vind het kranig en dapper dat je die stap gemaakt hebt, echt. Het is voor mij en misschien sommige anderen echter niet zo makkelijk. Ik wou dat ik de stap kon maken.....
Ik realiseer me heel goed dat het niet makkelijk voor je geweest is en dat je in sommige situaties gewoon echt geen keus meer hebt.
Wat heb ik de overgang altijd onderschat, dacht altijd alleen aan opvliegers, maar dit had ik nooit verwacht.
Heeft het wel rust bij je gebracht toen de verplichtingen op werkgebied wegvielen?
Het lijkt me een hele opluchting, alhoewel er natuurlijk weer andere spanningen voor terug kwamen denk ik.
Als ik er aan denk nog 20 jaar zo door te moeten knokken word ik helemaal gek, zeker zonder partner die me op kan vangen.

Groet, Judith

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » di 20 apr 2010 19:22

Judith schreef:Ik realiseer me heel goed dat het niet makkelijk voor je geweest
Hallo Judith,

Nee dat heb je je helemaal niet gerealiseerd. Anders zou je niet over luxe zijn begonnen. Je was met jezelf bezig.
Wees niet bang dat je die keus niet kunt maken. Als je hem zelf niet maakt, krijg je hem vanzelf eerdaags wel kado.
Eerst een tikje nog een tikje, tot aan de flinke opsodemieter.
Je weet nu al dat je zo niet door kunt, maar wilt het niet erkennen.

En ja wat is ervaring van 50+ster, die wel durft erkennen nog waard he, tegenwoordig....

AnsB

Chaootje
Berichten van Chaootje
Onderwerpen van Chaootje
Menopauzejaar:

Bericht door Chaootje » di 20 apr 2010 19:30

Hallo dames

Het lijkt mij ook erg moeilijk en eng om zo'n stap te maken.
Hoe krijg ik dan mijn geld binnen??????????

Aan de andere kant is werken wel weer een fijne afleiding en ff wat anders op zijn tijd alleen misschien past het werk wat ik nu doe niet zo bij mijn overgang??
Eigenlijk zou ik gewoon een baan moeten hebben waar ik kan werken wanneer mijn lichaam het aankan en ff stoppen wanneer dat nodig is zonder schuld gevoel of verplichtingen.

Maar ja dat bestaat denk ik niet ;)

Maar waarom schrijf je Ans dat je ervaring niets waard is?????????????

Groetjes Chaootje

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » di 20 apr 2010 19:35

Hallo Chaootje,

Hoezo eng om die stap te maken.
Niet naar de tikjes luisteren en de opsodemieter komt vanzelf.

Daarom schrijf ik '' wat is mijn ervaring nog waard".

Hoe je dan aan je geld komt?
Nou heel simpel. De maatschappij stuurt deze vrouwen in de bijstand.

In welke wereld leef je, dat je dat nog nooit is opgevallen.

AnsB

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Daan » di 20 apr 2010 19:56

Hallo vrouwen,

Ik was 47 jaar en mijn lijf gaf signalen af die ik niet met de overgang in combinatie bracht, doorgaan Daan, want wist ik veel, wel gaf ik aan bij de baas dat er een dag af moest, dat voelde ik nog net wel. Nog even doorbijten en dan minder werken, red ik wel...dacht ik.

Op mijn 48e was het afgelopen, ik heb hier vaak over geschreven. Ik stortte gruwelijk in, net geen ziekenhuis-opname. Ik schrijf dit maar weer om te waarschuwen. Ans geeft goed aan wat ze destijds besliste, ik wist nogmaals, niks van de overgang, ja, het hoog nodige, anders had ik exact hetzelfde beslist.

Wat ik er mee wil zeggen, let goed op jezelf, geef geen geld aan allerlei therapieën uit, niet zoveel praten over hoe je de boel in draagkracht en draaglast kan brengen, het put je naar mijn idee nog meer uit. Geen schuldgevoel over ziektewet of weer ziek melden hebben, het is nu al zwaar zat! Oh, denk ik nu, die pest-maatschappij voor veel vrouwen..!

Nu ben ik afgekeurd, voor de rest van mijn leven. Als, en nog eens als ik het allemaal had geweten....zat ik nu op wit zaad, met een gezond zenuwstelsel en met veel minder geld. Nu is het ook met veel minder geld en..vul maar in.

Groet Daan.

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » di 20 apr 2010 21:40

Daan schreef: geef geen geld aan allerlei therapieën uit, niet zoveel praten over hoe je de boel in draagkracht en draaglast kan brengen, het put je naar mijn idee nog meer uit.
Hoi Daan,

Jaha, dat is absoluut waar wat je zegt. Uiteindelijk red je het inderdaad echt niet met gedachtenkracht. Je bent niet maakbaar.
In the end raak je volledig uitgeput.
En niet alleen dat. Al dat getherapeutiseer dat de maatschappij op vrouwen in de overgang loslaat leidt vooral af van de overgang waar het om gaat en heeft als eerste doel je aan het werk te krijgen. Je krijgt het met vriendelijke zogenaamd begripvolle woordjes door de strot geduwd.
Het gaat al die instituties niet om het belang van de vrouw. Echt niet. Het gaat de maatschappij om je rendement en nergens anders om. Om het opdrijven van je prestaties.

En dat gaat vroeg of laat ten koste van je zenuwstelsel. Elke verandering die de hormonen te maken hebben gaat immers via dat zenuwstelsel. Dat is maximaal betrokken en aan het werk voor je overgang.
Hoe meer prestaties daar bovenop gelegd worden, hoe onmogelijker het wordt voor de overgang om zijn werk te doen, wat weer meer klachten gaat geven en een steeds grotere kans op blijvende verstoringen.
Het is zoo logisch....

Maar ja, die materialistische instelling tegenwoordig.... dat altijd alles maar moet blijven kunnen........ maakt stekeblind blijkbaar. Die centjes, die centjes........

AnsB

Judith
Berichten van Judith
Onderwerpen van Judith
Menopauzejaar:

Bericht door Judith » di 20 apr 2010 21:43

Hallo dames

Ik hou op met deze discussie. Ik zit er al diep in, heb geen zin me helemaal in de put te laten praten en voor egoïst uitgemaakt te worden.

Groet, Judith

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 67

Bericht door Wendy » di 20 apr 2010 22:06

Beste Judith,

Wat jij nu aan de kant schuift omdat je er geen zin in hebt, is wel de keiharde realiteit hoor voor heel veel vrouwen van boven de 50.

Aan hun herkenning heb je je gelaafd hier op het forum. Bij hen stalde je je onbegrip, je pijn en ellende. Je stortte het veelvuldig over hen uit.
Deze vrouwen gaven je houvast en ondanks hun eigen sores waren ze er voor je.
Egoistisch? Nee........Je hart luchten is volkomen normaal. Er werd je met hart en ziel herkenning gegeven.
En nu wordt andersom je 'een keer gevraagd naar jezelf te kijken en worden deze vrouwen stante pede bedankt en keer je hen de rug toe?

Afgedankt en opzij geschoven worden..... ach ja........daar ging het onderwerp over he.

Wendy

Judith
Berichten van Judith
Onderwerpen van Judith
Menopauzejaar:

Bericht door Judith » di 20 apr 2010 22:26

Wendy,

Hoho, ik heb van niemand advies gekregen over de overgang, daar vergis je je in. En me zeker niet gelaafd. En ik keer niemand de rug toe. Ik vind alleen de toon waarop afentoe door bepaalde vrouwen wordt gesproken niet helemaal fijn. Daar word je dan genadeloos op afgekapt en dat is begripvol????
Waarschijnlijk hoort dat ook bij de overgang dan.

groet Judith

12345
Berichten van 12345
Onderwerpen van 12345
Menopauzejaar:

Bericht door 12345 » di 20 apr 2010 22:39

Dames,

Ook ik ben vorig jaar januari met overspanningsklachten/burn out klachten uitgevallen. Heb toen 3,5 maand niet gewerkt.

Het bleef ondanks therapie, toch erg op en neer gaan en nu achteraf snap ik dat wel, want het was vooral de overgang die aan alle narigheid ten grondslag lag. Vooral het slechte slapen en het nerveuze gespannen gevoel deed me steeds weer de das om. Toen ik in april helemaal niet meer kon slapen, ben ik ten einde raad een antidepressivum gaan slikken in lage dosering die vooral het slaappatroon moest herstellen (myrtazapine). Dat gebeurde ook, maar ik ging me ook al heel snel ook overdag beter voelen, veel rustiger.

Door dit middel heb ik uiteindelijk een heel behoorlijk jaar gehad en mijn werk weer kunnen oppakken. Ik vond het ook fijn er weer bij te horen en mijn werk geeft me ook veel afleiding en soms ook voldoening. Na een klein jaar ben ik gestopt met de AD. De eerste twee weken waren moeilijk met weer opnieuw slecht slapen, maar al snel verbeterde dit en de laatste weken voel ik me heel behoorlijk. Heb er geen spijt van dat ik die AD ben gaan slikken. Er wordt vaak erg negatief over gedaan, maar men vergeet dan vaak dat je er ook enorm van kan opknappen.

Laten we respect hebben voor ieders manier om de moeilijke periode vd overgang door te komen, zoals iemand al zei, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Betty.

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar:

Bericht door Daan » di 20 apr 2010 22:45

Hoi,

Judith, soms of vaak is krachtige taal nodig om wakker geschud te worden, niet om je door elkaar te schudden. Bovendien zijn we ervaren "slachtoffers".

Daan.

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 67

Bericht door Wendy » wo 21 apr 2010 00:14

Hallo dames

Voor Betty ..
12345 schreef:Door dit middel heb ik uiteindelijk een heel behoorlijk jaar gehad en mijn werk weer kunnen oppakken. Ik vond het ook fijn er weer bij te horen
Dank u .. wrijf het er maar even in en hou het maar mee in stand en verkondig het maar .. dat ik er niet meer bij hoor .. ik ervaar dit al dagelijks. Auw .. dit doet heel zeer.
12345 schreef:Afgelopen maand heb ik de AD afgebouwd (was er vreselijk van aangekomen) maar krijg nu dezelfde verschijnselen weer terug..
En nu kom je op dit forum om te schrijven dat nu de klachten terug zijn .. ? En dat terwijl de invloed van AD nog niet eens uit je systeem is. Dat duurt veel langer dan een paar weken.
Je kunt namelijk de overgang ook niet overslaan ook niet door AD te gebruiken. Het proces voltrekt zich een keer.

Voor Chaootje

Nee .. de lieve vrede bewaren doe ik niet meer .. soms heb je harde oftewel rechtvaardige woorden nodig .. ik zit niet meer in de fase van alles onder de mantel der liefde te schuiven. Dat is namelijk heel slecht voor je zenuwstelsel.

Groet, Wendy

Vrouw en Overgang
Berichten van Vrouw en Overgang
Onderwerpen van Vrouw en Overgang
Menopauzejaar:

Bericht door Vrouw en Overgang » wo 21 apr 2010 00:47

Beste dames,

De overgang is een periode in het leven van een vrouw die veel kracht vergt en bijna altijd vraagt om de nodige aanpassingen in je dagelijkse leven.
Het is erg trendy tegenwoordig om voor elke traan, bij verlies, verwerking, verandering maar klaar te staan met medicijnen en therapieën.
Er moet doorgegaan worden.

Vergeten wordt dat de overgang een autonoom proces is waarin je toegroeit naar een volgende fase in je leven. Net als je in de pubertijd toegroeit naar een nieuwe fase, en het belangrijk is die te mogen ervaren en beleven, zo geldt dat natuurlijk net zo goed voor de overgang.

Nog 'een keer krijg je de kans om je leven daarop zo goed mogelijk in te richten.
Het is erg belangrijk om naar je emoties, gevoel en intuïtie te luisteren en je te realiseren dat de overgang er niet is met de bedoeling te voldoen aan de eisen van succes en prestaties zoals die door de economie worden ingegeven en door de maatschappij worden geformuleerd.

Overgang betreft het leven. Een samenlevingsvorm staat in dienst van het leven. Niet andersom. Iedereen is vrij om te kiezen de eisen van maatschappij na te streven. Sommige mensen kunnen dat, die merken weinig van hun overgang, maar voor de meeste is het niet verstandig.

Keer op keer blijkt weer dat vrouwen die de oplossingen van de maatschappij op zichzelf toepassen, achteraf gewoon nog door de overgang heen moeten.
Ook hierboven, gestopt met AD en de overgang dient zich alsnog aan. Zoveel jaar ouder, en je menopauze al voorbij zijn de hormonen definitief verlaagd en beschikken lichaam en geest over heel wat minder flexibiliteit dan daarvoor.

Al meer dan tien jaar zien wij dagelijks dit voorbij komen. Het forum staat barstensvol met voorbeelden van hoe moeilijk het is voor lichaam en geest om na die onderdrukking het proces nog te kunnen oppakken.

Bagatelliseer het risico van onderdrukken in godsnaam niet zo. Dat doet vrouwen tekort.
Het is ontzettend pijnlijk voor vrouwen om zelfs hier te moeten lezen dat ze er weer bijhoren als ze hun groeiproces onderdrukken. En ze dan voor te spiegelen dat al onderdrukkend de overgang toch door zou gaan.

Durf je te laten raken. Durf los te staan van maakbaarheid.

Groet
Vrouw en Overgang

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht