Overgang en werk

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.
Beeldvorming en een steeds sneller wordende maatschappij zetten vrouw-eigenheid extra onder druk.
Sinas1972
Berichten van Sinas1972
Onderwerpen van Sinas1972
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Overgang en werk

Bericht door Sinas1972 »

Hallo allemaal,

Wat ben ik blij dit forum gevonden te hebben...Zoveel herkenning. Sinds mijn 41e overgangsverschijnselen nu met 44 meer en meer veranderingen.
Werken is voor mij bijna niet meer op te brengen, ik walg ervan. Ik ben elke dag veel te moe en het gaat me veel te snel. Daarbij doet mijn lijf zo'n zeer, gewrichten en spieren. Hoe hou ik dit vol? Wie heeft tips?

groetjes, Sterre
Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Overgang en werk

Bericht door Chrissie »

Hoi,

Helaas kan ik je geen tips geven. Ben al ruim 7 jaar in de overgang en sinds een half jaar aan het werk nadat ik bijna twintig jaar thuis heb gezeten. Ik kan je vertellen dat het me meer energie geeft. Ik kan de overgang beter aan. Werk leidt me af zodat ik niet over al die ellende hoef na te denken.
Natuurlijk heb ik wel eens vreselijke last van mijn gewrichten of hoofdpijn maar ik ga door.
Zo zie je maar dat de overgang vreemde dingen met de vrouw doet.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte.
We komen er doorheen hoor.

Groetjes
Chrissie
Vissie1966
Berichten van Vissie1966
Onderwerpen van Vissie1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Vissie1966 »

Hallo,

Ook ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen. Ben sinds kort officieel in de overgang. Eerst ongesteldheid overslaan, daarna (afgelopen week) heel heftig. Zo heftig dat ik afgelopen weekend door benen zakte en naar huisartsenpost ben gegaan. Nu ietsepietsie beter. Gisteren naar werk gegaan omdat ik me verantwoordelijk voel - mijn collega is vanaf woensdag 2 weken vrij, dan werk ik ook haar uren, normaal werk ik parttime, en er is verder niemand die ons werk dan overneemt en er moet iemand zitten (receptie). Maar ik ben weer naar huis gestuurd. Kennelijk zag ik er nogal beroerd uit..........
Voel me slap, erg moe (slaap heel veel) raar en naar. En hoofdpijn.......... Ik heb geen idee hoe dit te combineren met werken?? Hopelijk duurt dit niet zo lang en gebeurt het niet meer. En voel ik me gewoon weer fit en kan doen wat ik moet doen. Maar nu vraag ik mezelf af wat ik kan doen om mezelf zo snel mogelijk weer fitter te voelen en weer te kunnen werken.
Ik heb dus helaas ook geen tips, maar ben ook niet in staat om momenteel te werken en baal daar behoorlijk van. Zelfs hard voor mezelf door te denken dat 'dit' er nu eenmaal bij hoort.

Groetjes,
Marianne
Omaessie
Berichten van Omaessie
Onderwerpen van Omaessie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Omaessie »

Hallo dames

Helaas is werk voor veel vrouwen te belangrijk geworden om zomaar mee te stoppen ondanks hun vreselijke lichamelijke en geestelijke klachten waar ze door heen moeten.
Dat betekent dus dat we ons verrot voelen als we op het werk zitten, het ene moment erger dan het andere moment, maar we moeten er blijven zitten.
Ik zie mijn werkgever echt niet zeggen...joh als je je niet lekker voelt ga je toch weer..en weer..en weer...en weer...
Dit werkt voor de werkgever niet.

Helaas voor ons ook niet, maar hoe zoeken we dan een balans?
Soms voel ik me zo ziek dat ik alleen maar op bed wil liggen, maar dan moet ik toch werken omdat dit een regelmatig terugkerend verschijnsel is.
Soms voel ik me zo verdrietig dat ik in een hoekje wil kruipen en heel hard wil huilen, maar dat kan niet op de werkvloer.
Soms voel ik me zo angstig en paniekerig dat ik weer een hyperventilatie aanval krijg en niet meer naar huis durf bij de gedachte al dat dit me onderweg zou kunnen gebeuren.

Wie heeft er met een werkgever al een redelijke balans in gevonden? Overgang is niet een ziekte...dus wordt je ook niet zo bekeken.

Omaessie
Sibyla
Berichten van Sibyla
Onderwerpen van Sibyla
Menopauzejaar:

Bericht door Sibyla »

Hoi Omaessie,

Als de werkgever de overgang niet erkent en er geen ruimte voor maakt, zit er niets anders op dan dat ik hem zelf neem. Dan kan ik in de ziektewet en in elk geval zelf mijn gesteldheid serieus nemen.
Dat ik daarmee riskeer dat ik mijn werk kwijtraak weet ik.

De overgang is best wel een kritische fase in het leven die veel impact kan hebben. Als ik mezelf in dat proces niet serieus neem en geen gehoor geef aan wat nu nodig is, sloopt dat mijn gezondheid en raak ik dat werk alsnog kwijt.
Alleen dan waarschijnlijk met nog veel meer kwalen en klachten door het te lang overbelasten van mezelf.

Sibyla
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Madu »

Hallo allemaal,

Tja, als het echt niet meer gaat dan is ziekmelden toch echt de enige optie. Werkgevers zitten ook niet te wachten op anderen die zich regelmatig ziekmelden. In mijn geval migraine. Niet de reden waarom ik thuis kwam te zitten maar dat zou het nu echt wel zijn. Ik ben voorzichtig voor mezelf begonnen. Gaat nog moeizaam maar geeft me op dit moment iig minder stress dan solliciteren en toch niet aangenomen worden. Of wel aangenomen worden maar dan zo weer de laan uitvliegen vanwege het ziekmelden.

Ik probeer de migraine er iig onder te krijgen. Lukt niet erg nog helaas. Dan zou ik eventueel misschien nog een klein baantje erbij kunnen nemen. Ik mis het werken ook wel. Ik vind dit thuis zijn en me zo voelen helemaal niets. Eenzaam zelfs op de dagen dat het wel ok gaat.

Je hoort er ook niet meer bij. Bent zelfs een paria in de ogen van velen.

Als je mazzel hebt kan je misschien met je werkgever iets afspreken. Flexibele werktijden, thuis werken?

Ik wens jullie sterkte het valt gewoon niet mee.

ps. Overigens snap ik de vraag om hoopvolle verhalen maar iedereen loopt toch zijn eigen pad. Ik bedoel,natuurlijk zijn er mensen die er doorheen zijn en waar het goed mee gaat maar ja! Ikzelf richt me altijd maar op mijn eigen situatie. Waarbij ik vooral begrip het belangrijkste vind.

Madu
Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:

Bericht door Conny1966 »

Hallo allemaal,

Twee jaar geleden heb ik een half jaar thuis gezeten met burn-out (achteraf bezien zat ik toen al in de overgang)
Na die periode ben ik weer begonnen met werken, ik werk 16 uur per week in wisselende diensten, overdag of s avonds.
Omdat het toen wel weer goed ging ook met mijn overgangsklachten, ging het oo het werk ook goed.
Helaas begonnen afgelopen voorjaar mijn overgangsklachten weer enorm op te spelen, waardoor het werken ook weer zwaar werd.
De ene keer ging het wel en als ik er eenmaal was dan vond ik het een aangename afleiding, maar o zoveel keren heb ik me er echt naar toe moeten slepen en me door de dag heen geworsteld (en de schijn maar ophouden dat alles prima ging)
Na een aantal weken heb ik toen zelf contact opgenomen met de bedrijfsarts en in overleg met hem en mijn leidinggevende mijn uren wat aangepast voor een paar weken (wat kortere diensten)
Dat gaf een beetje lucht maar was ook niet de oplossing, i.p.v. dat ik me 8 uur rottig voelde op het werk was dat nu 6 uur bijv.

Bovendien kun je dit ook niet eeuwig blijven doen, want na een paar weken vind je werkgever het wel weer welletjes.
En dat is nu juist zo moeilijk, mijn overgang is niet voorspelbaar en duurt geen paar weken, ben nu drie jaar onderweg.
En de ene dag, week of paar weken gaat het wel redelijk en kan ik gewoon werken maar ineens kan het ook weer helemaal niks zijn en ik weer volop in de klachten zitten.
Ook ik heb door geen oplossing voor, als het echt niet gaat, als ik mezelf echt geweld aandoe dan zal ik me helaas een dag of wat ziek moeten melden. Als het wel gaat ben ik er gewoon.

Wat het ook moeilijk maakt is dat anderen, die het zelf niet mee gemaakt hebben, het ook niet snappen, en ik kan het ook niet uitleggen wanneer ik dat vreselijk onrustige, wanhopige gevoel heb, dat ik me hysterisch voel in mijn hoofd en al die rare lichamelijke klachten die ik voel.

Dus dat blijven werken tijdens de overgang vind ik een moeilijke situatie, het zou ideaal zijn als ik kon zeggen als ik me goed genoeg voel kom ik en anders niet, maar ja sprookjes bestaan niet.
En mijn werk opgeven wil ik ook niet want in de betere periodes kan ik er echt van genieten.

Sterkte met alles,
Groetjes Conny
Roos1964
Berichten van Roos1964
Onderwerpen van Roos1964
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Roos1964 »

Hallo meiden,

Werk en ouder worden.. Ik wist ook niet wat dat voor mij zou betekenen. In elk bedrijf lijkt de band steeds harder te worden gezet, en meegaan zal je. Jong, oud, man of vrouw. Voor ons is het zuur dat in een tijd van je leven, als de rek eruit is of dreigt, dit nogal wat stress op kan leveren. Stress wat een moe lijf niet meer kan opvangen.
Dus we worden oververmoeid en elk griepje of verkoudheid heeft meteen beet.
Geef er op z'n tijd aan toe meiden want we moeten nog zo lang... 67 plus...

Groetjes Roos
Bloem68
Berichten van Bloem68
Onderwerpen van Bloem68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Bloem68 »

T is even een tijd geleden dat er een reactie is geplaatst onder dit bericht.

Ik heb vorige week een contract getekend voor 20 uur bij mijn werkgever waar ik 5 uur in de week werkte.
Wat was ik blij en opgelucht en voelde mij wat sterker. Mede ook omdat ik wat meer ruimte heb, maar weegt dat op tegen alle ongemakken.

Een halve week later zie ik er tegenop en voel ik mij onzeker en zie er als een berg tegenop.
T is zeker een herkenning om deze verhalen te lezen en ben zo blij met t forum dames.

Bloem
Pechvogel
Berichten van Pechvogel
Onderwerpen van Pechvogel
Menopauzejaar:

Bericht door Pechvogel »

Goedemorgen dames,

Het blijft lastig om uit te leggen waarom je niet in staat bent om te werken....ik vind het heel vervelend om me ziek te melden.
Maar als je buikpijn hebt, extreem moe bent, droge ogen hebt en wazig ziet, dan is het niet te doen!! Ik ben dan zo moe en lig op m’n bed en kan echt niet meer. Ik heb dit al jaren, maar hoe lang gaat het nog duren?!
Ik baal zo erg hiervan en hoop maar dat het snel over gaat....

Gr. Pechvogel
Kaatje80
Berichten van Kaatje80
Onderwerpen van Kaatje80
Menopauzejaar:
Leeftijd: 41

Bericht door Kaatje80 »

Goededag

Ik heb nu ook sinds een 3 maand dat ik me totaal niet lekker voel en me lichaam niet ken heb me al 2 keer ziek moeten melden in die 3 maand, omdat ik zo moe ben.
Ken me lichaam totaal niet. Ik heb nu oestrogeen gekregen. Progynova. Ga er vandaag mee starten.
Iemand die dit medicijn ook gebruikt bij overgangsklachten en of het helpt vooral tegen vermoeidheid.

Groet, Kaatje
Plaats reactie