Onbegrip vanuit werkgever.

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.
Beeldvorming en een steeds sneller wordende maatschappij zetten vrouw-eigenheid extra onder druk.
Dot70
Berichten van Dot70
Onderwerpen van Dot70
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Onbegrip vanuit werkgever.

Bericht door Dot70 »

Hallo allemaal

Sinds medio juni zit ik thuis met burn-out klachten. Ik besef inmiddels dat dit met de overgang te maken heeft. Mijn menstruaties zijn er nog wel maar onregelmatiger. Daarbij heb ik al een aantal jaar andere overgangsklachten,zoals meer bloedverlies tijdens menstruatie (waardoor mijn ijzergehalte te laag is), opvliegers, warmteaanvallen, spierpijnen, slechter slapen. Enkele jaren geleden heb ik ook Burning mouth syndrome gehad.
Maar het ergste zijn de paniek en angstaanvallen. Overal tegenop zien. De dingen die ik vroeger gewoon deed vallen me nu zwaar of kan ik niet momenteel. Mijn draagkracht lijkt helemaal weg.
Dat geeft nu dus problemen met mijn werk. Mijn werkgever noemde zelfs het woord werkweigering omdat ik me weer ziek moest melden. Ik ben daar heel verdrietig om. Ik heb geprobeerd te re-integreren maar dit is dus voor nu mislukt.
Dinsdag belt de bedrijfsarts .....ik hoop dat hij het meer begrijpt....anders heb ik denk ik een probleem. Ik loop sinds kort ook bij een psycholoog. Maar ik weet nog niet wat hij kan betekenen voor mij. Dit alles geeft dus extra veel stress, terwijl ik nu juist rust en begrip nodig heb.
Ik ben niet van de hormonen....maar van ellende heb ik me door mijn huisarts laten doorverwijzen naar de menopauze polikliniek. Ik hoop dan maar dat hormonen mij gaan helpen om me beter te laten voelen. Want...ik moet nog een tijdje voor ik met pensioen kan. En mijn man werkt hard maar verdient helaas niet zoveel. Ik probeer jullie op de hoogte te houden.
Bedankt voor het lezen..

Dot70

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Onbegrip vanuit werkgever.

Bericht door Claire »

Hallo Dot,

Hieronder een eerder geplaatst bericht van mij over stress in de overgang en wat het doet met je lijf. Hopelijk geeft het je wat inzicht. Veel sterkte!

Groetjes,
Claire
Re: Hoe meer ik van stress en overgang begrijp, hoe beter ik ermee om kan gaan Claire » do 18 jun 2020 07:32

Hallo dames,

Het is zo dat de bijnieren in de overgang de hormoonbalans op zich gaan nemen.

Stress (negatief en/of positief) zorgt ervoor dat de bijnieren voorrang geven aan de aanmaak van stresshormonen. Stress gaat dus in dat geval ten koste van de hormoonbalans.

Overgang en stress zijn geen goede combinatie. Vandaar dat rust en je draaglast aanpassen in de overgang zo belangrijk zijn.

Een burn-out is een uitputting van de bijnieren en legt nog eens extra beslag op de hormoonbalans, omdat de bijnieren het nu niet meer kunnen bolwerken. Herstellen van deze bijnier-uitputting kan heel lang duren. Bovendien kan doorgaan op de oude voet in de overgang zelfs een burn-out in de hand werken.

Je lichaam raakt dus van slag door stress in de overgang. Rust, rust en rust gaat dan helpen; al kan het effect langer op zich laten wachten afhankelijk van hoe ver en hoe lang je over je grenzen bent blijven gaan.

Groetjes,
Claire
Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Bericht door Diane50 »

Jeetje Dot

Wat wordt je toch in een spagaat gedrukt.
De overgang geeft al zoveel onzekerheid en je hebt al zoveel momenten dat je bang bent voor alles wat je van binnen voelt gebeuren, je weet al niet waar het naar toe gaat en dan wordt je ook nog onder druk gezet. Geen wonder dat je systeem in paniek schiet.

Werkweigering..............wat een schandelijke houding van die werkgever. Hij zegt nog net niet dat je maar aan de pillen móet.
Gaat hij/zij veranderen als jij hormonen gaat slikken? Hij zal zich bij prestatieverhoging inderdaad stil houden. De menopauzekliniek kan hem met een recept geruststellen.
Maar waar ben jij in die aanpak. Alles in jou lijkt in te druisen tegen die aanpak. Ik meen ook dat ik in een ander bericht van jou las, dat geen hormonale medicatie verdraagt. Dan je daar weer klachten van krijgen. Hoe gaat je werkgever daar dan weer op reageren
Maar vooral, voel jij je beter met die klachten dan met de klachten van nu?

Ik heb met je te doen, wat een onmogelijke positie. Terwijl je precies weet wat je wel nodig hebt, begrip, rust, tijd, geeft onze maatschappij daar niets van.

Zucht......... Was de overgang maar een mannending, dan waren begrip, rust en tijd daarvoor zeer waarschijnlijk al sinds jaar en dag in een CAO geregeld.

Diana
Dot70
Berichten van Dot70
Onderwerpen van Dot70
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Dot70 »

Lieve Diane en alle lotgenoten

Bedankt voor je lieve berichtje. Ik kon niet eerder reageren want ik zat er helemaal doorheen...

Ja rust ...dat is eigenlijk het belangrijkste wat je nodig hebt in de overgang... Het pushen om me heen is het ergste...anders had ik alles misschien langer afgewacht...

De menopauze poli heeft pas 30 november tijd voor mij...En daar zal ik ook zeker heen gaan.
Intussen ben ik in overleg met de huisarts gestart met antidepressiva. Ik heb net 2 hele moeilijke weken achter de rug omdat ik moet wennen aan het middel.
Ik denk dat door de veranderingen in je hormoon huishouding er ook iets biochemisch veranderd in je hersenen waardoor je daar een disbalans krijgt in serotonine.

Intussen zie ik het als iemand die bv insuline nodig heeft omdat ze het zelf niet voldoende aanmaken. Ik kan nu nog niets zeggen over het effect. Daar is het nog te vroeg voor. Ik ben ook onder behandeling van een psycholoog. Verder wil ik nu vooral tijd en rust en probeer ik elke dag te wandelen.
Ik weet niet of het evenwicht zich in de hersenen ooit hersteld na de overgang, als de hormoonhuishouding in het lichaam ooit weer in balans is. Dan zal de antidepressiva iets tijdelijks zijn. Ik hoop dat het mij gaat helpen en ik hou jullie op de hoogte.

Dot
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht