Klachten door stress op het werk

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.. Beeldvorming en een steeds sneller worden maatschappij zetten vrouw-eigenheid onder druk zet.
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Klachten door stress op het werk

Bericht door Diaantje » zo 02 dec 2018 11:31

Goedemorgen,

Vrijdag is me iets naars overkomen en het laat me maar niet los. Ben er nu erg onrustig door en heb veel angst dat het nog eens gebeurt.
Het was een vervelende drukke week op mijn werk. Het is daar vreselijk druk, werk op fysiotherapiepraktijk en de agenda's zitten bomvol. Ik kan bijna niemand meer inplannen. Nu had ik vorige week twee collega's ziek waarvan een langdurig helaas en een collega die even niemand meer extra kan hebben wegens privéomstandigheden waardoor hij zomaar weggeroepen kan worden.
Uiteraard heb ik dit mijn baas gemeld, ik kan niemand meer kwijt, patiënten worden boos en willen perse nog gezien worden. En dat ik het niet meer trek. Helaas luistert hij niet en maakt hij het mijn probleem. Hij liegt dat hij er bij staat, zegt de zieke collegae gesproken te hebben en dat het niet lang meer duurt, terwijl ik ze ECHT gesproken heb, en een voorlopig niet terug komt. Zij zei ook dat mijn baas helemaal niet gebeld heeft of zo. Hij kruipt in zijn slachtofferrol, via mij gaat hij dan dreigen dat hij de zieke mensen aan gaat pakken omdat ze zolang ziek zijn etc.
Vrijdag was de druppel, ik zat er door heen. Er zit ook weer een menstruatie aan te komen.
Ik had een patiënt aan de telefoon die eiste dat er iemand thuis kwam, maar ik heb niemand meer beschikbaar. Vanuit het niets werd ik duizelig en wist even helemaal niets meer, zo eng. Gelukkig zat mijn werkdag er op, eenmaal thuis mijn man gebeld, ben begonnen met huilen en kon niet meer stoppen.
En nu, een bonk zenuwen. Zo bang dat dit morgen (dat moet ik weer werken) weer gebeurt.
Ik weet dat ik me er niet van aan moet trekken, dat het zijn probleem is, en dat vol is vol is. Maar ik krijg de klachten en ik trek dat niet op dit moment.

Zijn er meer mensen die zoiets wel eens meegemaakt hebben? Dan bedoel ik natuurlijk niet die werkgever maar dat duizelige gevoel en even niets meer weten? Was het een paniekaanval?? Vrees van wel...
Sorry, maar wilde mijn verhaal ff kwijt.

Groetjes,
Diana

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:

Re: Klachten door stress op het werk

Bericht door Kimberley » zo 02 dec 2018 12:13

Hoi Diaantje

Het maakt eigenlijk niet uit hoe het heet, paniekaanval of black out of wat dan ook. Het is in ieder geval een uiting dat er over je grenzen gegaan wordt. Deels door jou zelf, door je verantwoordelijk te voelen voor de hele Fysiopraktijk, waar jij ook maar slechts een werknemer van bent. Het is niet jouw toko. Jij bent niet verantwoordelijk voor het feit dat de praktijk blijft draaien. Jij hoeft alleen maar te zorgen dat jij je werk goed doet MAAR een baas moet daarvoor de juiste werkomstandigheden faciliteren. DAT is de verantwoordelijkheid van de baas.

Het siert, met name vrouwelijke, werknemers hoor dat ze zich zo verantwoordelijk voelen, maar het gaat vaak te ver. Verantwoordelijkheden horen te liggen waar ze horen! In dit geval dus bij jouw baas zoals gezegd die ook overduidelijk over jouw grenzen heen gaat, niet naar jou luistert en als klap op de vuurpijl nog tegen je liegt ook.

En voor en door zo iemand zal jij je dan ziek laten maken? Want dat gaat gebeuren natuurlijk op deze manier.

Op je vraag of iemand zoiets weleens meegemaakt heeft kan ik bevestigend antwoorden: op een dag moest ik naar mijn werk waar de werkdruk erg hoog lag op dat moment en ik lag in bed en moest dus opstaan om naar mijn werk te gaan en dat opstaan lukte gewoon niet, hele enge ervaring!! Mijn lichaam en geest blokkeerden als het ware. Enigzins vergelijkbaar met jouw ervaring lijkt me al was het bij jou vooral je geest en deed bij mij ook mijn lichaam 'gezellig' mee.

Om een lang verhaal kort te maken: ik belandde in de ziektewet en bleek niet zo onmisbaar als ik al die tijd dacht, de tent draaide ook zonder mij wel door. En de baas moest haar verantwoordelijkheid nu wel zelf nemen. Je moet ook niet vergeten dat die bazen daarvoor betaald worden: voor troubleshooting. Daarom ligt het salaris van een baas hoger dan van de gemiddelde werknemer. En als baas wel de lusten (het salaris) en niet de lasten (problemen oplossen!).... Dat kan natuurlijk niet! Maar zolang jij je zo verantwoordelijk blijft voelen komt de baas er lekker mee weg.

Dus of je meldt je ziek, want zo kan het niet langer. Of je kapt iedereen af aan de telefoon die je niet kwijt kan, met de boodschap: klachten bij die en die (naam van de baas) met zijn telefoonnummer of emailadres erbij en dan leg je neer. Of nog beter: je verbindt de boze patiënt door naar de baas. Vraag me af hoe lang het duurt dan voordat de baas vervanging regelt voor de zieke fysiotherapeuten zodat jij de mensen weer kwijt kan.

Succes!
Groetjes Kimberley

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » ma 03 dec 2018 13:01

Dankjewel voor je wijze woorden Kimberly.
Ben vandaag het jouw geadviseerde instelling naar mijn werk gegaan. Bloed nerveus kan ik je zeggen.
Mijn collega vroeg hoe het ging, en direct weer de waterlanders. Verdorie...........
Maar in de loop van de ochtend ging het beter en heb gedaan wat je zei.
Mijn baas blijft het proberen bij me maar heb nee verkocht.

Woensdag teken ik voor mijn nieuwe baan, helaas is dat pas per 1 april 2019.
Oh, wat hoop ik dat de tijd snel gaat en dat ik lekker weg ben daar.

Nogmaals dank.
Diana

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:

Bericht door Kimberley » ma 03 dec 2018 17:36

Hoi Diana

Goed gedaan! En ook gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Wel balen van die bloednervositeit. Gewone nervositeit hoort min of meer bij de overgang is mijn ervaring, ( net als waterlanders), maar bloednerveus gemaakt worden door iemand anders niet. En het hele weekend in de stress zitten voor je werk door de omstandigheden daar ook niet.
Zoals gezegd: een baas hoort de voorwaarden te scheppen dat een werknemer zijn/haar taken goed kan uitoefenen. Dan is men een goede baas en verdient men het bijbehorende salaris.

Succes tot 1 april en remember: je laat je niet ziek maken door een baas. Zowel, dan meldt je je dus echt ziek, op je tandvlees naar je werk hoeft echt niet. Sowieso niet en in de overgang al helemaal niet. Het is zo al zwaar genoeg.

Groetjes Kim

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » di 04 dec 2018 16:33

Hoi Kim,

Hoe stoer ik maandag ook was, het is met niet gelukt.
Vandaag gebeurde er weer wat en ik zat te trillen op mijn stoel.
Heb me ziek gemeld, ben naar huisarts gegaan. Hij adviseert me ook om rust te nemen.
Heb samen met mijn man besloten om per 31 januari mijn ontslag in te dienen. Dan nog twee maanden thuis, zonder baan. Het is even financieel behelpen maar zo gaat het niet goed. Mijn gezondheid gaat voor.
Oh, zo veel gehuild vandaag, pfff, nog steeds erg nerveus maar ook blij de knoop door gehakt te hebben.

Nogmaals dank.
Diana

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » wo 05 dec 2018 08:58

Goedemorgen,

En daar zit ik dan, super nerveus, angst om gek te worden.
Dat is lang geleden dat dit me overkomen is, en oh, wat baal ik hiervan.
Blij dat ik niet naar mijn werk hoef maar als ik alleen maar aan werk denk, schiet de nervositeit door mijn lijf heen.
Niet aan denken, zullen jullie dan adviseren. Tja, da's best lastig hoor.
Vanmiddag ga ik mijn nieuwe contract ondertekenen, ook dat maakt me nerveus nu.
Dan moet is nog een afspraak maken met mijn huidige werkgever om mijn ontslag in te dienen. Ook daar wordt ik alleen bij de gedachte al nerveus van.
Pff, echt balen dit. Ben ook super ongesteld dit keer, misschien verergert dat het ook wel allemaal.
Ik weet dat ik niet moet vechten, dat ik het er moet laten zijn. Doe zo mijn best, misschien wel te veel?
Hoop op wat steun van jullie :)

Diana

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Claire » do 06 dec 2018 01:39

Hoi Diana,

Logisch dat je nu van slag bent na alles en dat daardoor dingen er anders uitziet of anders aanvoelen. De huisarts adviseert je niet voor niets rustig aan te doen. Bovendien ben je niet de eerste die zich ziek moet melden door de druk op je werk. Fijne baas hebben jullie, zeg.

Goed dat je een uitweg hebt gevonden om het behapbaar te maken. Wees lief voor jezelf.

Groetjes,
Claire

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » do 06 dec 2018 10:34

Hoi Claire,

Dankjewel voor je antwoord.
Mijn baas begrijpt het gewoon niet. Hij verwacht dat iedereen net zoals hij al zijn vrije tijd in zijn/haar werk steekt. Zieke mensen vind hij lastig omdat dat de praktijk schade geeft, nou zeg ik je. Dat kan toch niet, goed zijn voor je mensen is goed voor je praktijk.
Vanmiddag heb ik een afspraak met hem, dan dien ik mijn ontslag in.
Het is goed geweest zo.

Ook mijn directe collega werkt me op de zenuwen, haar laatste opmerking toen ze haar gelijk niet kreeg, ik was toen ziek en zat midden in de darmonderzoeken, ach mens, stort neer. Toen ik vroeg wat ze zei, herhaalde ze het gewoon nog een keer. Nog geen excuus niets daarna. Dit heeft me zo vreselijk gekwetst, zo iets zeg je toch niet tegen mensen???
Ga aan mezelf werken zodat ik fris met mijn nieuwe baan in april kan beginnen.

Groetjes,
Diana

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht