Tros-Radar over hormoongebruik en borstkanker

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Tros-Radar over hormoongebruik en borstkanker

Bericht door Anette »

hoi

Vanavond heb ik naar radar gekeken over de gevaren van hormoontherapie.

Kan me voorstellen dat je aardig door elkaar wordt geschud als je dat bericht voor het eerst hoort.
Ik gebruikte 10 jaar prempak en ben twee jaar geleden ermee gestopt.
Ik kwam erachter dat er toch wel wat meer nadelen aan zaten dan mij altijd was verteld. Dat het effect op botonkalking maar minimaal was en alleen ook nog als ik het tot mijn 80e bleef gebruiken.

Ik was er wel heel erg boos om, dat er door de belanghebbenden altijd zo laconiek over was gedaan en nog steeds wordt gedaan.
Toen mijn eerste schrik wat gezakt was moest ik voor mezelf weer af gaan wegen wat zal ik doen, doorgaan of stoppen. Zou mijn lichaam het na zoveel jaar nog wel aankunnen, was ook een vraag. Een heel terechte zo bleek.

Denk dat het voor jou ook opnieuw een afwegen wordt van wat je verder wilt doen. Ik wens je daar sterkte bij Elizabeth.

groetjes
Anette

Gerry47
Berichten van Gerry47
Onderwerpen van Gerry47
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Tros-Radar over hormoongebruik en borstkanker

Bericht door Gerry47 »

Hoi Allen

Heb vanavond ook naar Radar gekeken. Daarna ben ik gaan zoeken en vond deze website. Zelf gebruik ik nu al een jaar of vier oestrogeen pleisters en vind wel dat ze me helpen.

Mijn moeder heeft 2 jaar geleden een borstamputatie gehad, zij heeft (na verwijdering baarmoeder/eierstokken) minstens 30 jaar hormonen geslikt. In de familie kwam tot nu toe geen borstkanker voor, je gaat je dan toch wel het e.e.a. afvragen.

Omdat ik te jong was (nu 47) voor het (?) jaarlijkse borstonderzoek heb ik 2 jr geleden via de huisarts een onderzoek geregeld, en wil dat dit jaar nog een keer laten doen. Maar ik vraag me nu toch af of het ondanks de vele klachten (die waarschijnlijk in alle hevigheid terugkomen) niet beter is te stoppen. Met drie pubers en een parttime baan is dat geen prettig vooruitzicht, maar van de (flink)verhoogde kans op borstkanker schrok ik me rot.

Gerry
Mikkie
Berichten van Mikkie
Onderwerpen van Mikkie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Mikkie »

Hallo allemaal,

dat is schrikken ik slik nu bijna een jaar Livial en ben 45 jaar. Allebei eierstokken zijn weg dus moest ik volgens mij gynaecoloog tot mij 52 dit medicijn slikken om de overgang nog wat af te remmen en de achteruit gang van je lichaam (bloedvaten, botten, e.d). Maar als ik dit zo hoor krijg ik er misschien borstkanker voor in de plaats.

Zelf was ik eigenlijk al gelijk geen voorstander, maar ja wat moet je in deze prestatie maatschappij

Ik ben 45 en moet nog tot mijn 52e livial slikken volgens mijn arts nou op dit moment twijfel ik toch wel erg of ik dat wel wil en doe.

Toch maar mijn huisarts of gynaecoloog vragen wat hun advies.

Ik weet het niet meer ..

groeten
Trina
Berichten van Trina
Onderwerpen van Trina
Menopauzejaar: 1994
Leeftijd: 72

Bericht door Trina »

Hoi hoi dames

Toevallig zapte ik gisteren overdag naar de herhaling van Radar.
Ik viel dus half in het programma.
Er was een meneer aan het woord, een arts?
Zijn uitspraken ergerden me mateloos, het leek wel alsof vrouwen die hormonen voorgeschreven kregen, terwijl de overgang een normaal verschijnsel was. "De overgang is geen ziekte" waren zijn woorden.

Ja de overgang is een normaal verschijnsel, maar geen ziekte????
Niet goed kunnen functioneren is dat niet ziek???
Mijn huisarts schreef ze mij, met terughoudendheid, voor, maar ik wilde het zelf.
Een paar keer ben ik op verzoek van dezelfde huisarts gestopt, maar het lukte me niet.
Toen ik de laatste keer stopte, was dat, omdat ik zelf het gevoel had wel zonder te kunnen en dat bleek ook zo te zijn.

Trouwens in de bijsluiter stond WEL dat er een verhoogde kans was op borstkanker (ik wist het dus).

Trina
Marloes
Berichten van Marloes
Onderwerpen van Marloes
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marloes »

Hallo allemaal

Ik was blij met die uitzending, en vooral ook met wat die professor zei, om de overgang niet te beschouwen als een ziekte.
Ik weet hoe ziek je je soms kan voelen in de overgang, maar toch..
Het was voor mij een opluchting eens iemand te horen zeggen dat de overgang iets is wat je ook gewoon mag hebben.
Want dat is wat hij daarmee indirect ook zegt: Dat het normaal is dat je in de overgang uit balans kunt zijn, en dat het normaal is dat je dus een tijd niet voor honderd procent kunt functioneren.

Als ik het onderzoek lees, en de conclusie van gynaecologen van de Dutch Menopause Society, dan voel ik me ongelooflijk belazerd.
Want, zo schrijven die gynaecologen:
  • Hormonen slikken voor botontkalking is niet zinvol, er zijn andere middelen.
    Hormonen slikken ter bescherming van hart- en vaatziekten is ook geen optie, het geeft zelfs extra risico's.
En dan schrijven ze heel meelevend dat het gaat om de vrouwen, zij maken de keuze.
Tuurlijk maak je zelf die keuze, maar dan moet je wel kunnen kiezen op basis van eerlijk informatie en moet je van de maatschappij ook de ruimte kunnen krijgen om ervoor te kiezen dan maar een tijd niet te functioneren. Daar is niks mis mee.

Al veel langer verschenen er onderzoeken die erop wezen, dat het risico op borstkanker groter was dan werd toegegeven. Al jaren is intussen bekend dat het niet zo goed voor je hart, maar dat vond je zelden of nooit vermeld in de standaard informatie. Net zo min staat er in dat stoppen met hormonen heel moeilijk kan zijn.

En daarom voel ik me ook zo belazerd. Ik heb ook lang hormonen geslikt, ze hielpen me niet door de overgang heen, maar hebben, en dat gevoel heb ik achteraf heel sterk, de overgang met jaren vertraagd.
En ik vraag ik me nu echt af waarvoor ik nou daadwerkelijk geslikt heb?
Ik dacht dat het goed was voor mijn gezondheid, maar nu ik de voors en tegens ken is voor mij het antwoord anders.
Het enige voordeel van het slikken blijkt dus te zijn (voor mij), dat ik kon blijven functioneren en niemand al te veel last van me had.
En daarvoor mocht ik dan jarenlang het risico lopen op vervelende ziektes.
Daar baal ik verschrikkelijk van.

Ik ben nog niet door die overgang heen, heb nog niet de balans weer gevonden. Het is nog heel heftig soms, maar 'één ding weet ik nu, ik laat me door niemand meer vertellen dat ik zo nodig uit die onbalans van de overgang moet worden getrokken, met wat voor pillen dan ook.

Ik mag me rot voelen, ik mag van mezelf tijden hebben dat ik niet functioneer en ik mag dat zwaar vinden. De consequenties neem ik erbij, uitkering en flink gesnoeid in de sociale contacten bijv.
Maar voortaan wil ik verder op mijn manier en in mijn tempo!

Marloes
Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Wendy »

Tja Trina.....

geen ziekte. Ik lees overal (en voel dit zelf ook) dat de overgang een proces is waarin je verandert. Uit balans bent dus.
Dat is een feit voor vele vrouwen.

Dus een tijd niet meer kunnen functioneren in de maatschappij is dat een ziekte??

Niet meer datgene willen (of voor sommige kunnen) wat je eerst allemaal deed is dat een ziekte??

Ik denk dat als vrouwen alle ruimte krijgen zowel thuis als in de maatschappij daar voor kiezen en dat hormonen dan helemaal niet nodig zijn.

Het is toch de mijl op zeven dat als je niet meer dat kunt doen wat er zo nodig van je gevraagd wordt dat je dan maar het risico op borstkanker, hart en vaatziekte, galstenen en trombose mag lopen??

Groetjes,
Wendy
Livorno
Berichten van Livorno
Onderwerpen van Livorno
Menopauzejaar:

Bericht door Livorno »

Hallo allemaal

Misschien een beetje laat mijn reactie, maar ik heb ook gekeken naar dit programma en ben er toch wel van geschrokken.
Ik gebruik sinds 2 jaar Premelle.

Ik denk erover om toch maar te stoppen.

Heeft iemand ervaring met dit medicijn en zijn er eventueel alternatieven.

Livorno
Dorien5
Berichten van Dorien5
Onderwerpen van Dorien5
Menopauzejaar:

Bericht door Dorien5 »

Hallo allemaal,

Ik ben 3 maanden geleden gestopt met cyclocur, had het 5 jaar geslikt.De huisarts heeft in die tijd nauwelijks controles uitgevoerd en omdat vnl.mijn hevige menstruaties verminderden bleef ik gewoon doorslikken. Mede door alle berichtgeving vond ik het tijd om te stoppen. Mijn inmiddels nieuwe huisarts kon mij niet veel meer vertellen dan dat ik of weer ongesteld zou worden of opvliegers zou krijgen.Dat laatste is dus gebeurd!! Irritant.
Ongesteld ben ik nog niet maar heb wel regelmatig het gevoel het te worden. Waarschijnlijk kost het tijd om het lichaam het weer helemaal zelf te laten doen. Ik vind wel dat er te weinig uitgelegd wordt in allerlei tvprogramma's en denk dat daardoor heel veel vrouwen in paniek zijn geraakt.
Wel goed dat er aandacht aan besteed wordt.
Sterkte allemaal met deze toch niet echt makkelijke tijd.

Groeten, Dorien
Morse
Berichten van Morse
Onderwerpen van Morse
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Morse »

Hoi dames,

Alles in het leven heeft (helaas) een risico. Dit wordt vaak vergeten. Autorijden b.v.: je kunt makkelijk een (dodelijk) ongeluk krijgen. Maar normaal staan we hierbij niet stil!

Hormoontherapie is er een risico. Als je er (veel) baat bij hebt kun je e.a. best doen! Het wel verhoogde risico gewoon proberen op te vangen met goed voorzorgonderzoek elke maand. :)

Morse
Anja7
Berichten van Anja7
Onderwerpen van Anja7
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Anja7 »

Hoi.

Natuurlijk zijn er altijd in het leven risico's.
Maar de overgang is gewoon een normaal levensproces. Veranderingen die die je lichaam maakt omdat ze nodig zijn voor je gezondheid.
Stel je voor dat je vruchtbaar bleef en op je 80e per ongeluk zwanger werd? Dat zou ongezond zijn.

Morse >> Hormonen gebruiken voor de overgang betekent dat je medicijnen stopt in een gezond lijf!!!
Je stelt een gezond lichaam bewust bloot aan extra gezondheidsrisico's op borstkanker, trombose, hart en vaatziekten enz.
Alleen maar om te kunnen voldoen en omdat tegenwoordig altijd alles 'leuk' moet moet blijven en productief moet blijven daarom moeten vrouwen zichzelf dit maar aandoen?
  • voor het (?) jaarlijkse borstonderzoek heb ik 2 jr geleden via de huisarts een onderzoek geregeld, en wil dat dit jaar nog een keer laten doen.
  • voorzorgonderzoek
@Morse en Gerry:
Voorzorgonderzoek bestaat niet.
Als bij controles iets wordt vastgesteld is het al te laat!!

Anja
Dit onderwerp is 17 jaar en 1 maand oud. Er kan niet meer op gereageerd worden.
Maak en nieuw onderwerp aan, of reageer in een ander soortgelijk onderwep
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht