Wel of geen hormoonpleisters

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 62

Wel of geen hormoonpleisters

Bericht door ViolaM » wo 09 mei 2007 11:22

Hallo dames

Ik ben op zoek naar vrouwen die ervaringen hebben met oestrogeenpleisters. Ik heb nu een jaar geen menstruatie meer gehad en nu moet ik een beslissing nemen of ik wel of geen oestrogeenpleisters ga gebruiken. Ik vind het een heel moeilijke beslissing.

Enerzijds denk ik dat het veel natuurlijker is om zonder hormonen door de overgang heen te gaan, anderzijds merk ik dat ik me steeds rotter ga voelen. Dat is ook geen kwaliteit van leven. Al een jaar heb ik geen nacht meer dat ik ononderbroken kan slapen, mijn huid wordt ineens veel ouder, seksueel is het niet veel meer en ik heb eigenlijk nergens geen zin meer in...kortom ik herken mezelf niet meer. Een aantal dingen kan ik wel accepteren omdat ze bij het ouder worden horen, maar vooral de lusteloosheid, het feit dat ik al meer dan een jaar nergens meer toe kom en het slechte slapen vind ik vreselijk. Ik voel me gewoon uitzichtloos.

Op het internet kom je ook niet veel verder om tot een beslissing te komen. Ik twijfel over hormoontherapie.

Mijn vraag is dus of er vrouwen zijn die wel baat hebben gehad bij hormoonpleisters, vooral op het gebied van slapen en de stemming. Het gaat dus om oestrogeenpleisters, dat is waar ik over moet beslissen. Ik heb begrepen dat je geen gecombineerde hormonen meer krijgt als je al een jaar niet meer ongesteld bent geweest, maar alleen oestrogeen.

Ook de negatieve ervaringen wil ik graag weten, want daar ben ik dus erg bang voor.

groetjes,
ViolaM

Vrouw en Overgang
Beheerder Vrouw en Overgang
Berichten van Vrouw en Overgang
Onderwerpen van Vrouw en Overgang
Menopauzejaar:

Re: Wel of geen hormoonpleisters

Bericht door Vrouw en Overgang » wo 09 mei 2007 12:29

Hallo Viola,

We hebben de link uit je bericht verwijderd. Deze website heeft totaal niets met overgang, noch met medische info te maken. Het is een bureau dat teksten schrijft voor advertenties e.d. en reclame maakt voor bedrijven.

De voorbeeldtekst/pagina die jij daar gelezen hebt, is zomaar een willekeurig samenraapsel en bevat ook nog onwaarheden.
Bovendien worden er in de kantlijn suggesties gewekt die volkomen uit de lucht zijn gegrepen.

Wij hebben het betreffende bedrijf om uitleg gevraagd.

Groet
Vrouw en Overgang
Voor u en toekomstige vrouwen gaan wij graag door met bieden van informatie, en het meer bekendheid geven aan de overgang.
Om dat mogelijk te maken, helpt u ons erg met een donatie.

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » wo 09 mei 2007 12:49

Ik ben blij dat ik dit hoor, het geeft aan hoe moeilijk het is om objectieve informatie te vinden op het internet. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Blijft mijn vraag of er vrouwen zijn die ervaringen (positief of negatief) hebben met het gebruik van de pleisters.

groetjes,

ViolaM

Lizette
Berichten van Lizette
Onderwerpen van Lizette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Lizette » wo 09 mei 2007 13:03

ViolaM schreef:
wo 09 mei 2007 11:22
Ik heb begrepen dat je geen gecombineerde hormonen meer krijgt als je al een jaar niet meer ongesteld bent geweest, maar alleen oestrogeen.
Hallo Viola,

Daar zou ik toch nog maar eens heel goed naar informeren dan. Een jaar is nog maar kort.
Volgens mij is het altijd zo, dat vrouwen die hun baarmoeder nog hebben er altijd progestageen bij krijgen om te voorkomen dat het baarmoederslijmvlies gaat 'woekeren'.
Oestrogeen alleen verhoogt de kans op baarmoederkanker.

De nadelen die ik heb ervaren tijdens hormoongebruik:
Elke keer die drempel over moeten van, gatver......... bij nieuwe pil/pleister
Me een soort van kunstmatig mens voelen, dat niet mag hebben wat ze eigenlijk heeft.
Weer opnieuw gaan menstrueren.
Heel veel tussentijdse bloedingen.
Nachtzweten ging gewoon door.
Genieten bestond niet meer, huilen kon ik ook niet meer.
Achteraf weet ik dat hormonen mijn bewustzijn bewerkten.

Voordelen tijdens hormoongebruik:
Iets minder opvliegers, tenzij ik me inspande.
Iets minder last van mijn spieren.
De illusie die ik gedurende die tijd nog had dat ik de overgang er lekker mee kon overslaan.
Mijn omgeving had geen hinder meer van mijn overgang. Immers, mijn emoties konden er toch niet meer uit.

Nadelen na het hormoongebruik waren voor mij met name: De desillusie.
Alsnog de overgang, alsnog alle verschijnselen.
Met alle opgeslagen emoties uit die tijd die natuurlijk toch nog kwamen.
Waaronder heel veel woede om alle verzwegen risico's die ik had gelopen.

Nu, na vijf jaar gestopt te zijn, zijn veel verschijnselen nog maar zwak aanwezig. Behalve de opvliegers, die zijn er nog dagelijks.
Wat nu nog rest zal ik ook niet meer kwijtraken, daarvoor is mijn lijf inmiddels te oud geworden.

Lizette

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » wo 09 mei 2007 13:27

Hallo Lizette,

bedankt voor je ervaringen. Het lijkt alsof in Nederland geen positieve ervaringen te vinden zijn, wat mij dus ook erg bang maakt om de pleisters te gaan gebruiken.

Het gaat mij vooral om de slapeloosheid. Die is vreselijk, mijn leven raakt erdoor ontwricht. De andere klachten, zoals een libido dat verdwenen is en een droge vagina ....daar had ik het in het begin moeilijk mee omdat ik pas 48 jaar ben, maar nu heb ik dat stap voor stap geaccepteerd.

Maar zonder slapen wordt het leven uitzichtloos en raak je geïsoleerd. Dat is dus de reden dat ik overweeg om hormonen te gebruiken.

Hopelijk hoor ik nog meer reacties,

groetjes,
ViolaM

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 09 mei 2007 16:03

Hoi Viola,

Ook ik heb heel wat veranderingen in mijn slaappatroon gehad.
Wakker schrikken, moeilijk inslapen, wakker worden van opvliegers of zweetaanvallen, nachten niet kunnen slapen.......... noem het maar op.

Mijn dag- nachtritme (bioritme) ondervond heel wat overlast van de overgangsverschijnselen.
Ik kwam erachter dat het niet een slaapprobleem was dat ik had
Het bleek dat ik op andere tijden van de dag veel gemakkelijker kon inslapen. Geen acht uur achter elkaar, (dat liet mijn gezin ook niet toe) maar voldoende om me wat meer uitgerust te voelen.

Dat heb ik zo een een hele tijd gedaan. Dit patroon veranderde vervolgens weer in wel kunnen slapen 's nachts. Alleen nog niet op de normale tijden.
Ik sliep vanaf een uur of 3-4-5 's morgens tot pakweg 11-12 uur. Voor mijn kinderen stond ik in die tijd 's morgens vroeg even op.

Ik merkte ook dat toen ik dat 'vreemde' slaappatroon volgde zoals mijn lijf het aangaf, dat ik dan minder last had van dat akelige wakker schrikken of van zweten. Sowieso verminderde de overgangsklachten. Logisch natuurlijk, want uitgerust zijn scheelt een hoop stress.

Het was voor mij financieel wel een flinke aderlating, want een uitkering is niet bepaald plezierig, maar mijn gezondheid was me toch meer waard.

Dit alles gebeurde toen ik weer stopte met hormoongebruik.
Het komt dus toch, en geloof me elke tijdelijke verandering in wat met kwaliteit van leven noemde viel achteraf volkomen in het niet.

Intussen, vijf jaar na ik gestopt ben, slaap ik al een tijd weer op de 'normale' tijden. Met zo af en toe effe een storing daarin van enkele dagen.
Mijn bioritme heeft nu de veranderingen van de overgang gemaakt en kan weer overweg met de nieuwe hormoonspiegel van na de overgang, die nu niet meer zo schommelt.

Als ik jou was zou ik maar goed nadenken, aleer je je laat leiden door de angst voor geïsoleerd raken.
Het is een emotie die boodschappen in zich kan dragen over jezelf en je innerlijke verandering.

Anette

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » do 10 mei 2007 12:58

Hallo Anette,

Bedankt voor jouw ervaringen, het doet goed om te weten dat anderen er uiteindelijk weer uitkomen op eigen kracht.

Ik heb ondertussen ook heel erg mijn twijfels over hormoontherapie.
De gynaecologen zijn er enthousiast over, maar op de verschillende forums (ook internationaal) hoor ik weinig enthousiaste verhalen, eigenlijk vooral ellende. Het gebruik van hormonen en de ervaringen zijn niet erg positief, soms zelfs beangstigend.

Nou ja, misschien zijn er toch vrouwen die toch wat positiever zijn, maar voorlopig durf ik het niet aan met hormonen.

groetjes,
ViolaM

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 10 mei 2007 13:23

ViolaM schreef:
do 10 mei 2007 12:58
Bedankt voor jouw ervaringen, het doet goed om te weten dat anderen er uiteindelijk weer uitkomen op eigen kracht.
Hallo Viola

Ja ik ben er uiteindelijk uitgekomen, maar wat ik daarvoor concreet doorstaan heb als gevolg van het hormoongebruik, dat wil je echt niet weten, dat gun ik mijn grootste vijand niet.

Je kunt er heel luchtigjes als buitenstaander een positieve draai aan geven door mijn kracht te loven, maar dan heb je het niet begrepen.

Natuurlijk wil je positieve ervaringen horen. Daarmee echter verander je niets aan de realiteit. Een belangrijk deel van de schade ervaar je pas achteraf.

Anette

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » za 12 mei 2007 12:28

Hoi Anette,

Van mijn dokter heb ik ondertussen hormonen gekregen, maar ik durf ze niet te gaan gebruiken. Heb heel erge twijfels gekregen door wat ik op de forums heb gelezen. Gisteren zei iemand tegen mij, met wie ik het had over mijn angsten voor het gebruik van de hormonen, dat ik niet teveel naar forums moet kijken, omdat daar alleen de mensen op komen die klachten hebben en niet degenen die geen klachten hebben of positieve ervaringen. Ik geloof daar niets van.

Tja....hoe dan ook, ik durf het toch niet aan, ben erg bang voor de bijwerkingen en ik ga ook steeds meer beseffen dat het alleen maar uitstel is van het proces. Misschien dat er in de toekomst nog wat nieuws zal komen dat minder heftig is. Ik ben nog jong (48), dus over een aantal jaren zijn er misschien betere middelen voor de kleine klachten die overblijven in de postmenopauze, zoals droge vagina en libido-verlies. Voorlopig eerst maar de ergste klachten te boven zien te komen.

ik heb gelezen op de ayurveda startpagina dat wandelen het beste medicijn is tegen de overgang. Ik merk wel dat op de dagen dat ik rust neem de klachten minder erg zijn. Meditatie, boeken lezen, muziek luisteren en tijd voor mezelf nemen....dat helpt. Ik ga het nu dus een aantal maanden proberen met wat nieuwe rustgevende technieken en schuif de keus van hormonen nog maar even voor mij uit.

groetjes,
ViolaM

Mieke756
Berichten van Mieke756
Onderwerpen van Mieke756
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 63

Bericht door Mieke756 » za 12 mei 2007 15:32

Hallo Viola,

Ik begrijp precies hoe je je voelt, ik heb ook een jaar geen menstruatie meer gehad en de klachten worden soms steeds heviger, alles wat hier beschreven wordt heb ik ook soms sterk soms minder, maar ik wil geen hormonen gebruiken, ik heb jaren lang de pil geslikt en dat vind ik genoeg, wat mij wel erg helpt zijn toch wel fyto-therapeutische producten, heb je dat al een geprobeerd dan?

Groetjes, Mieke

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » za 12 mei 2007 16:06

Hallo Mieke,

Ja, ik die middelen wel geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik blijk ondertussen post-menopauzaal.

Ik heb weinig last gehad tijdens de overgang van opvliegers, mijn grootste klachten zijn de slapeloosheid, neerslachtig en geen libido meer.

Het heeft veel invloed op mijn leven, ik ben lusteloos en helemaal niet meer degene die ik vroeger was. Weinig zin of energie meer in nieuwe uitdagingen, reizen, relaties enz. Het idee dat ik zo verder moet is niet erg opwekkend. Vandaar dat ik naar de dokter ben gegaan voor hormonen. De gynaecologen hebben meestal een positief verhaal over hormoontherapie, maar ik heb heel erg mijn twijfels als ik de verhalen van vrouwen op de forums hoor. Dus ik stel het maar uit en probeer het nog even op eigen kracht.

Wat ik mij afvraag is, of dit soort klachten uiteindelijk weer verdwijnen.
Gaat de slapeloosheid weer over als het lichaam weer zelf in balans weet te komen en gaat ook dat lusteloze en energieloze gevoel weer over en zijn er oplossingen voor de vaginale droogte, en....hoe lang duurt het voordat dat bij de meeste vrouwen weer terugkomt?

Dus....als er vrouwen zijn die dit lezen en de overgang al jaren achter de rug hebben, dan zou ik graag hun ervaringen willen horen!

groetjes,
ViolaM

IreneK
Berichten van IreneK
Onderwerpen van IreneK
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 70

Bericht door IreneK » za 18 aug 2007 19:10

Hallo dames,

Ik ben Irene K en ik ben bijna 59 jaar.
Ik heb jaren hormoonpleisters geplakt tot grote tevredenheid totdat ik er allergisch voor werd.
Daarna slikte ik tabletten met oestrogeen en eens in de 3 maanden 10 dagen progestagenen om een 'menstruatie' op te wekken.
Na ongeveer 7 jaar ben ik daarmee gestopt en ondertussen is dat 16 maanden geleden.

Op 1 febr 2006 ben ik begonnen met afbouwen en na 1 april 2006 gebruikte ik geen hormonen meer (zou ik het nog een keer doen dan zou ik langer afbouwen maar dit terzijde).
Ik ben nu 16 maanden verder en heb nog steeds opvliegers wat ik vreselijk vind.

Ik heb nooit synthetische kleding willen dragen vanwege het 'broei' effect en nu zit ik er nog constant in...
Aan de andere kant 'wen' ik er ook aan.

Het liefst zou ik weer hormonen gebruiken maar die gebruik je dan verder je gehele leven want elke keer als je stopt moet je lijf weer wennen en komen de opvliegers en ik denk tot je dood aan toe
Volgens de NHG standaard Overgang van de huisartsen: denken de artsen dat je na 3-6 maanden de meeste klachten wel heb gehad.
Nou daar zou ik wel eens een onderzoekje naar willen doen :-(( maar ook :-)).

Ook vraag ik me af hoe lang de opvlieger-klachten blijven doorgaan en OF ze nog overgaan... maar tja... dat zullen we moeten afwachten.

Verder ben ik na 40 jaar gestopt met werken en afgezien de opvliegers heb ik geen lichamelijke klachten en heb ik een heel leuk leven.

Gr Irene

Marian
Berichten van Marian
Onderwerpen van Marian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Marian » zo 19 aug 2007 02:18

Irene K schreef:
za 18 aug 2007 19:10
Verder ben ik na 40 jaar gestopt met werken en afgezien de opvliegers heb ik geen lichamelijke klachten en heb ik een heel leuk leven.
Hallo Irene,

Ook ik ben gestopt met werken nadat ik gestopt was met de hormonen. Want ik kreeg inderdaad ook alle klachten terug, feitelijk nog veel meer dan voor ik eraan begon.
Niet alleen opvliegers, maar ook allerlei andere klachten.
Heb ook wel gedacht, ik begin weer maar het is wat je zegt, je wordt er steeds meer afhankelijk van. En dan komt er vanzelf een moment dat je lijf echt nier meer zonder kan.

Ook de geestelijke overgang begon toen goed in te zetten.
Wou de huisarts me daar weer ad geven om die verandering weer te onderdrukken. Ik heb het effe gedaan, maar had al gauw door dat het geestelijke proces daardoor stopte. Dus weer opgehouden. En ben blij toe, want ik merk nu wel dat juist het geestelijke proces zoveel nieuwe inzichten oplevert.

groetjes Marian

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » do 30 aug 2007 10:29

hallo lotgenoten!

Ik ben ondertussen weer een half jaar verder na mijn vraag op het forum over hormoonpleisters. Ik was toen aan het dubben of ik hormonen zou gaan gebruiken of niet. Uiteindelijk heb ik livial mee naar huis gekregen, maar ze liggen er nog steeds en ik durf ze niet te nemen. Dat geeft ook wel aan dat ik er heel erg tegenop zie en twijfels heb om iets te gaan slikken.

Ik heb nu een jaar geen menstruatie meer gehad en ben 50 jaar. Het ging heel plotseling bij mij, de bevestiging dat ik post-menopauzaal was op mijn 49e was even schrikken.
Vooral in de eerste periode wide ik vasthouden aan datgene wat er was en dat is ook de periode dat ik ging zoeken naar allerlei middelen.

Ik vind vooral het verlies van mijn libido en het verdrogen van de geslachtsorganen vreselijk. Dat is toch een deel van mijn vrouw-zijn en de onbewuste motor van veel dingen. In het begin had ik natuurlijk ook veel last van andere overgangsklachten, zoals lusteloosheid, nergens geen zin in hebben, stemmingswisselingen, slapeloosheid enz.

Nu begint dat geloof ik allemaal wat minder te worden en alleen de klacht van het libidoverlies en droge slijmvliezen blijft voor mij heel erg.
Het maakt dat ik erg onverschillig ben geworden in relaties en mijzelf onbewust ook veel minder aantrekkelijk vind. Dat zal ook wel niet meer veranderen en ik vind mijzelf daar dus nog te jong voor.

Het maakt het echter tot een moeilijke afweging, omdat ik het ook moeilijk vind om weer hormonen te gaan slikken, dat staat mij erg tegen. Ik ben ook bang dat ik de hele boel weer meer door elkaar kan gaan gooien en wat heb ik aan een goed libido als ik me voor de rest weer vreselijk ga voelen.. :?

Ik geef het dus nog wat tijd en kijk hoe ik mij over een half jaar voel. Misschien ben ik dan gewend aan mijn post-menopauzale-zelf en is dat verlies van mijn vroegere seksualiteit minder erg. Mijn hoop is dat er uiteindelijk wel weer wat van terug zal komen, ook zonder hormonen.

groetjes,
ViolaM

ViolaM
Berichten van ViolaM
Onderwerpen van ViolaM

Bericht door ViolaM » ma 24 mar 2008 10:21

Hallo dames,

Ik ben de Livial niet gaan gebruiken.
Na 2 jaar geen menstruatie meer te hebben gehad, heb ik het gevoel dat ik al aardig door de overgang begin te komen.
De stemmingswisselingen en het gevoel met mijn ziel onder de arm te lopen zijn grotendeels verdwenen en er begint een nieuw gevoel van balans te komen. Een heerlijk gevoel en ik hoop dat het zo blijft. Ik krijg weer zin in dingen en begin wat oude energie terug te krijgen. Het enige vervelende blijft dat ik mijn seksualiteit echt helemaal ben kwijtgeraakt, maar goed, ook dat begin ik te accepteren.

Bij mijn laatste bloedonderzoek bleek wel mijn cholesterolgehalte te hoog (7.5). Ik heb daar nooit eerder last van gehad.
De huisarts wil dat ik aan de medicijnen ga, maar dat vind ik vreselijk. Ik hoorde dat het veel bij vrouwen op latere leeftijd voorkomt.
Ik kwam er toevallig achter na een hernia-operatie, waarbij er bloed werd geprikt. Een half jaar later was het cholesterol nog hoger geworden.

groetjes,
ViolaM

JudithP
Berichten van JudithP
Onderwerpen van JudithP
Menopauzejaar:

Bericht door JudithP » ma 24 mar 2008 12:44

Hallo Viola,

sinds 2 weken weet ik dat mijn cholesterol ook 7,5 is.
De cholesterolverlager ben ik na drie dagen al mee gestopt, omdat ik erge spierkrampen kreeg ..
Hartkloppingen, bloeddrukschommelingen komt allemaal door de overgang en door al deze pillen raak ik mezelf nog meer kwijt!
Ik ga wel proberen of visolie mijn cholesterol wil verlagen ...

JudithP

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Riky » ma 24 mar 2008 13:16

Beste dames,

Over het nut van behandeling van een te hoog fout cholesterol lopen de meningen nogal uiteen.
De hype om cholesterolverlagers voor te schrijven is pas nog in uitgebreid aan de kaak gesteld in de media.

Maar dat neemt niet weg dat het aan de man brengen van behandelingen tegen cholesterol volop doorgaat en een ware hype genoemd kan worden. Angst levert veel klanten op.

Riky

Slalip
Berichten van Slalip
Onderwerpen van Slalip
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Slalip » zo 02 dec 2018 01:08

Hallo dames

Wil hier toch eens een positieve ervaring plaatsen.
Ik ben er mee begonnen na aanraden van een vriendin.
Dat is het beste waar ik ooit naar heb geluisterd. Kon geen gesprek meer voeren of mijn gezicht begon te gloeien. Kon niet slapen bloeddruk vloog omhoog. Kortom ook nergens meer zin in en iedere nacht om 3 uur klaar wakker. Ik ben begonnen met de pleisters en kan alleen maar in 1 woord zeggen geweldig die pleisters. Slaap normaal geen opvliegers zelfs mijn libido is er alleen maar beter op geworden. Ik weet niet of het bij iedereen zo is maar kortom ik wil niet meer zonder.

Groet
Slalip

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » zo 02 dec 2018 08:43

Dag Slalip

Er zijn hier heus meer 'positieve' geluiden over hormoontoevoeging te vinden hoor.
Ondanks dat het meer risico geeft op borstkanker zijn er meer vrouwen die er toch hun toevlucht tot nemen omdat ze het gewone proces van de overgang niet aandurven. En dan hier komen jubelen erover.

(Bij sommige vrouwen werkt het overigens niet, die worden er nog beroerder van dan ze al zijn.)

De meeste berichten over HST hier gaan echter over de tijd NA het hormoongebruik. Die berichten zijn heel wat minder jubelend!
Heb je je daarin ook verdiept? Of ben je alleen op het jubelverhaal van je vriendin afgegaan?

Susan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht