De macht van hormoonmiddelen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

De macht van hormoonmiddelen

Bericht door Lia »

Hoi allemaal

Het wordt me steeds meer duidelijk hoeveel macht men over vrouwen heeft dankzij het gebruik van anticonceptiepil en hormoontherapieën. Ongelooflijk zeg wat heeft men daarmee veel macht over vrouwen.

Heb hier ook veel gelezen over de voors en tegens van hormoongebruik.

Een op de acht a negen vrouwen krijgt borstkanker. Dat wil zeggen dat elke vrouw er wel een keer of meer dan 1 keer mee te maken krijgt.
Of zelf of in haar directe omgeving.

Dat gegeven heeft me de afgelopen dagen nogal beziggehouden omdat mijn huisarts voorstelt om aan de hormonen te gaan.
Reden daarvoor, pijn bij het vrijen en nog wat andere overgangsklachten.
Ook mijn partner vond overigens dat ik maar een oplossing moest zoeken.

Maar ik zal daar gek zijn, om hormonen te gaan slikken voor zoiets normaals als drogere slijmvliezen en ouder worden e.d.

En bovendien, niet alleen mijn eigen risico op allerlei enge dingen verhoogt. Al dat hormoongebruik komt allemaal weer in het milieu terecht, waaraan iedere vrouw blootstaat.

Als ik eerder wakker was geworden, zou ik denk ik ook acuut met de pil zijn gestopt vroeger. Ik kan dat helaas niet meer ongedaan maken. Daar baal ik nu van.
Ik gebruikte de pil niet als medicijn, maar gewoon als anticonceptiemiddel. Ik ben nooit echt blij geweest met de pil, maar het was gemakkelijk. We hoefden niet na te denken over een ongewenste zwangerschap en de menstruatie kwam keurig op tijd. Lekker gemakkelijk vonden wij.
En mijn partner was daarmee verlost van een verantwoordelijkheid en hoefde ook nog eens geen 'nee' te horen als ik in mijn vruchtbare dagen was.
Wie dacht er in die tijd aan dat mede daardoor nu zoveel vrouwen ziek zouden worden.

Nou snap ik ook ineens waarom bij borstkanker de nadruk ligt op overgangshormonen en waarom het zo verdacht stilletjes blijft rond de risico's van anticonceptiehormonen, terwijl men toch heel goed weet dat die een aanzienlijke rol spelen.
Gats...... wat een wereld.
En daarvoor, voor al dat gemak, moeten vrouwen maar borstkanker krijgen.

Ik veeg het zweet wel weg. Als ik moe ben kruip ik wel in mijn bed. En mijn partner zoekt maar een andere oplossing als blijkt dat hij de geslachtsdaad belangrijker vind dan intimiteit of voorlopig een tijdje gewoon helemaal niks.

Ik weiger verder mee te doen aan het opschroeven van het aantal vrouwen dat borstkanker krijgt.
Ik vind dit niet meer alleen maar een risico wat je voor jezelf neemt.
Het is voor een gezamenlijk verantwoordelijkheid van iedereen.
We staan allemaal elke dag bloot aan alles wat in het milieu gepompt wordt. En in dit geval aan het massale hormoon gebuik.

Ik doe het niet meer.... Het is mij genoeg geweest.

Lia
PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Re: De macht van hormoonmiddelen

Bericht door PetraS »

Hi Lia,

Wat een fantastisch verhaal. Het is als mijn verhaal, heb dezelfde keuze gemaakt min of meer op dezelfde gronden als jij. Voor ons is dat blijkbaar de enige, dus de juiste keuze.

Dat anderen er anders over denken, prima.
Het is een vrije wereld en als zij ervoor kiezen zich te laten vergiftigen, zichzelf te onderdrukken (dat verwoord je met de spijker op de kop!), hun feestje.
Trek je er dus niets van aan, het gaat niet om wat anderen vinden.
Wandel je eigen weg, het is de jouwe.

Voor wat het waard is, ik heb diep respect voor jou. Dat de wereld gek geworden is: Nee hoor, dat was 'ie al).

Groet
Petra
Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Lia »

Hallo lezers,

Ik ben nog helemaal verbouwereerd. Het moet geloof ik allemaal nog echt tot me doordringen.

En het lijkt wel of de duvel er mee speelt.
Zat ik straks ff buiten tijdschrift te lezen, staat er een advertentie in van een gezichtscrème. Ik lees die advertentie. Of niet echt lezen, maar ik kijk erop, zie ik staan 'met isoflavonen'
Ik denk, zie ik dat nou goed? Stoppen ze nou ook al hormonen in onze crèmes?

Loop ik even later mijn buurvrouw tegen het lijf en ik moest natuurlijk even mijn ei kwijt.
Zegt zij, och meid dat zit in zoveel dingen tegenwoordig. Wist je dat niet dan?
Nee dat wist ik niet.
Zegt zij, hoe denk je dat ze ontharingsmiddel maken waarvan je haargroei langer wegblijft?
En zegt ze toen wat denk je van soja. Dat wordt tegenwoordig steeds meer verwerkt in allerlei voedingsmiddelen. Zelfs baby's krijgen het al.
In 1 glas sojamelk zit tien keer zoveel aan plantaardige hormonen dan ze in landen waarvan gezegd wordt dat ze veel soja eten, gemiddeld per persoon wordt gebruikt.
Ik was er helemaal stil van.

Maar die hormoonpreparaten dat moeten toch ook wel heftige middelen zijn eigenlijk? Ik bedoel de pil moet zorgen voor onvruchtbaarheid en die andere hormoonpreparaten moeten weer het overgangsproces stoppen. Dat is nog al wat, of niet dan?

Het is van geen wonder dan dat steeds meer jonge mensen geen kinderen kunnen krijgen of er erg veel moeite voor moeten doen.
Ze zeggen altijd dat vrouwen vroeger minder klachten van de overgang hadden. Ik geloof het graag.

groetjes, Lia
PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door PetraS »

Beste Lia,

Kan me voorstellen dat je ondersteboven gekukeld bent. Ja meis, ze stoppen overal van alles in. Alles bedekt met prachtige termen. In principe zeg ik moet je je daardoor niet gek laten maken. Als je er al te veel over nadenkt, weet je niet meer waar je het zoeken moet.

Vanaf mijn 15e heb ik me verdiept in wat de consumptie maatschappij allemaal 'rommelt', ben vegetariër en probeer zo zuiver en puur mogelijk te eten.
Je ontkomt heel moeilijk aan alles wat ze o.a. door je eten mikken.

Los daarvan, en nu praat ik helemaal voor mezelf, medicijngebruik heb ik wel zelf in de hand. Ik vertik het medicijnen te nemen, tenzij ik ze echt nodig heb, wat best wel eens voorkomt.
Met de overgang heb ik er voor gekozen geen hormonen te nemen en wat ik zo lees aan ervaringen van vrouwen, is en blijft het heftig spul.

Leef bewust zou ik zeggen!

Groet, Petra
Plaats reactie