Veel klachten na stoppen met hormonen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
AnsAkkerman
Berichten van AnsAkkerman
Onderwerpen van AnsAkkerman
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Veel klachten na stoppen met hormonen

Bericht door AnsAkkerman » do 05 jun 2003 11:25

Hallo Dames

Hier ben ik weer ik, probeer het gewoon nog een keer. Ben nu twee weken zonder die hormoon tabletten en voel me echt vreselijk. Heb echt gevoel dat ik zit af te kicken. Gisteren bloed geprikt en volgende week naar de gynaecoloog. Maar eigenlijk wil ik niet meer aan die tabletten. Want net als nu al die ontwenningsverschijnselen. Angstig, nerveus, braakneigingen, energieloos en niet kunnen eten.

Ben op de soja toer en heb ook de fyto-soja capsules gekocht. En die slik ik nu dus twee weken. Maar met al die natuurproducten moet je ook eerst ze een poos gebruiken. Nogmaals ik zou zo graag gewoon weer willen genieten van het leven. Wat op het ogenblik echt niet lukt.

Ik sleep me echt de hele dag door en ben blij als het weer tijd is voor mijn kalmeringstablet. Niet dat dat echt helpt maar word dan wel even rustiger. Wie herkent dit? Eigenlijk vraag ik dit aan mensen die ook hormonen geslikt hebben. Want volgens mijn gynaecoloog komen al die klachten niet door de overgang en ben ik gewoon een paniektype.

Groetjes Ans

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Veel klachten na stoppen met hormonen

Bericht door Anette » do 05 jun 2003 13:24

Hallo Ans

Ik heb zelf een jaar of tien hormonen gebruikt. Het is nu bijna 2 jaar geleden dat ik ermee stopte. En net als jij hoor ik bij de vrouwen die heel heftig reageren daarop. Vooral de eerste drie maanden waren heel erg, zoiets hoop ik echt nooit nooit nooit meer te hoeven meemaken. Als ik eraan terugdenk vind ik het een wonder dat ik überhaupt nog leef.
Daarna werd het gelukkig langzaamaan wat beter.
Alle verschijnselen die je beschrijft herken ik wel. Ik ben in die tijd door het niet meer kunnen eten ook bijna 10 kg afgevallen.Ook had ik momenten dat ik even niets kon horen of even niet meer kon zien.

Ik heb al vaker wat opgeschreven over stoppen met hormonen.

Intussen wens ik je erg veel sterkte in deze periode, want ik weet hoe moeilijk het is om er op te blijven vertrouwen dat het echt een keer anders zal zijn.

groetjes Anette

Lilly1948
Berichten van Lilly1948
Onderwerpen van Lilly1948
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Lilly1948 » do 05 jun 2003 20:13

Hallo Ans

Echt weer zo'n dokter ........ U bent een paniekerig type ............ !!
Ik ken je natuurlijk niet maar alleen dat zinnetje al maakt me razend. Al zou je het zijn dan nog, vind ik, moet hij je klachten serieus nemen. En geloof me, die paniek hoort wel degelijk bij de overgang.

Ik ben absoluut nooit een paniekerig type geweest hoewel ik vaak genoeg aanleiding had om in paniek te raken maar ik werd dan altijd de kalmte zelve. Tot ik op een avond rustig tv lag te kijken en er iets in mijn lijf en hoofd gebeurde waar ik nu nog de rillingen van over mijn lijf krijg als ik dit schrijf. 3 uur lang heb ik me vastgeklemd aan de staande asbak, bang om mezelf te verliezen, om gek te worden. De paniek gierde door m'n lijf. Waarom?? geen idee, waardoor? ook geen idee. Het waren stomweg de hormonen, weet ik nu achteraf.

En natuurlijk krijg je dan AD voorgeschreven want weten die doktoren veel! Ik heb ze niet geslikt in ieder geval.

Afijn sinds ik niet meer menstrueer heb ik er geen last meer van gehad. Dus laten ze niet zeggen dat het niets met de overgang te maken heeft, dat heeft het wel degelijk.

Tenzij je natuurlijk al een ziekte hebt die dat kan veroorzaken maar als je ze nooit hebt gehad en je komt in de leeftijd dat je met die overgang te maken krijgt dan zijn de paniekaanvallen ook iets wat er bij kan horen.
Ook ik moest afkicken van de synthetische hormonen en dat viel voor de duvel niet mee.

Maar eens breken er andere tijden aan, wanneer is altijd de vraag.
Het heeft bij mij bij elkaar zo'n 13 jaar geduurd waarvan de laatste 5 het zwaarst waren.
Maar ik ben 55 en de hormonenstorm is goeddeels gaan liggen al heb ik het soms best nog weleens moeilijk
Sterkte Ans

Lilly

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » do 05 jun 2003 22:34

Bedankt Anette en Lilly voor jullie reactie.

Weet niet of jullie mijn andere oproep ook gelezen hebben. Want daaruit blijkt dat ik helemaal geen paniektype ben. Heb echt vreselijk veel rot dingen in mijn leven mee gemaakt. En inderdaad was ik dan wel nerveus maar ook eigenlijk de kalmte zelf. Ik kon alles aan, loste alles op maar ook weer na een hele rot periode het ongeluk van mijn man stortte ik in.

Ook dat overviel me dat was ik helemaal niet. Maar kreeg door die angst geen controle over mezelf. Ook iets waar ik weer bang van werd want dat was me ook nog nooit overkomen. Kreeg ook AD voorgeschreven maar daar werd ik echt vreselijk ziek van. Wilde zelfs voor de trein springen. Weer zoiets wat anders nooit bij me op zou komen. Dus daar gelijk mee gestopt.

Toen moest ik naar een psychologe gelukkig een hele fijne. Maar daar kwamen we er na maanden achter dat ik de stopweek van de pil die ik slikte voor onregelmatig en heftige ongesteldheid ik helemaal niets was. Dus toen door verwezen naar een gynaecoloog. En op daar is nadat ik een week de pil niet geslikt had een bloedtest gedaan. En ja hoor dik in de overgang.

Maar ik weet nu omdat ik daarna allerlei soorten hormonen geslikt hebt niet in welke fase van de overgang ik ben. Misschien volgende week na mijn laatste bloedonderzoek. Maar ook bij de gewone pil werd ik al niet meer ongesteld.

Anette ik heb je andere berichten ook allemaal gelezen. En Lilly zolang gaat het toch niet echt duren? Zoals al geschreven ben ik helemaal op de soja toer en slik ook soja capsules. Nou ik blijf maar berichten op deze site zetten want ik krijg toch wel veel reacties die me laten voelen dat ik niet de enige ben met deze ellende. En dat het ooit over gaat. Hoewel als ik 's morgens wakker word denk wat gaat er vandaag nu weer met me gebeuren. En zie dan gelijk vreselijk tegen de dag op. Ja heel negatief maar dat word je na al die teleurstellingen van zelf.

Vriendelijke groetjes Ans

Lilly1948
Berichten van Lilly1948

Bericht door Lilly1948 » vr 06 jun 2003 10:58

Hallo Ans

Ja die AD...kreeg ik dus ook, Meid wat ben ik daar ook ziek van geweest!! Ik dacht dat ik dood ging. Ik schreef dat ik ze had weggegooid, dat klopt ook maar niet na ze 1 dag te hebben geslikt., je wilt toch van die aanvallen af nietwaar!

Ik viel in 3 dagen 2 kilo af, kon niet eten, nauwelijks meer lopen en praten, was totaal van de wereld. Toen mijn man maandag de arts belde zei hij, dan moet uw vrouw maar opgenomen worden als ze weigert ze te slikken!!! Nou, daar ben ik altijd zelf nog bij, hoe ziek ook. Toen die troep uit mijn lijf was krabbelde ik weer op.

Tja Ans, het is een zware tijd en dat het bij mij zolang duurde hoeft zeker niet te betekenen dat dat bij jou ook zo is. Wat mij op de been heeft gehouden is een gezonde dosis cynisme, een vleugje zelfspot en een groot portie humor.

Zoals ik me vastgeklampt heb aan de staande asbak zo heb ik me ook vastgeklampt aan de gedachte dat mijn moeder altijd zei, Lieverd, let maar op, als je ouder word dan word je net zo sterk als ik. En langzamerhand voel ik dat ze gelijk gaat krijgen.

Geef het tijd Ans want echt er breken andere tijden aan al zie je dat nu even niet....!

groetjes Lilly

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » vr 06 jun 2003 23:27

Hallo Lilly

Nou mijn zelfspot en humor zijn met al die opvliegers volgens mij mee weg gevlogen. Hoewel mijn dochters zeggen dat ik nog behoorlijk uit de hoek kan komen. Zelf heb ik dat niet meer in de gaten want ik voel me gewoon in een verkeerd lijf zitten. Maar roep wel regelmatig waar is mijn bezemsteel want volgens mij vlieg ik nu zo naar Aruba.

De AD heb ik tien weken geslikt en zelfs van die troep moest ik afkicken. Want die rotzooi probeert hetgeen je hersens op dat moment niet aan geluksgevoel aanmaken te verhelpen. Maar als je dat gaat slikken houden je hersens helemaal op om geluksgevoel te maken. Daarom voel je je de eerste tijd zo kl. Maar blijf je door slikken verleren je hersens helemaal dat gevoel aan te maken. En stop je daar dan mee donder je helemaal in de put.

Ben vreselijk op oorlogspad. Ga zelfs geen ruzie wat ik echt haat niet uit de weg. Heb vandaag terwijl ik op mijn vreselijk drukke kleinzoon moest (fout mag passen) en dat mag ik drie dagen en een nacht in de week een brief naar mijn gynaecoloog geschreven. Heb heel veel uit geprint over de overgang met alle klachten die zich kunnen voor doen.

Wat angst, paniek, nerveus hoort niet bij de overgang. Nou hij zal het weten volgende week. Mij het gevoel geven dat ik een paniek typje ben.

Heb jij wel eens van een overgangsconsulente gehoord? Ik las daar ook hele goeie berichten over. Dus als hij volgende week mij weer afscheept bel ik die gewoon. Er zit er een toevallig hier in de buurt.

Wat fijn dat jij een moeder hebt of had dat weet ik natuurlijk niet. De mijne zegt steeds waarom moet het zo lang duren en alles wel goed vertellen aan de dokter. Die denkt nog dat de dokters wereld mensen zijn en die je gelijk van je klachten af helpen. Maar zij rolde dus gewoon door de overgang zonder klachten. En het echt bespreken met haar gaat niet makkelijk. Ze is 85 jaar en bespreek je zulke dingen eigenlijk niet!

Nou ik hoop echt nog iets van je te horen en kan ik die vaste asbak niet even lenen van je?? Heb ik ook iets om me aan vast te houden.

Groetjes Ans en bedankt

Lilly1948
Berichten van Lilly1948

Bericht door Lilly1948 » za 07 jun 2003 10:35

Hi Ans

Wat heb ik gelachen om je bericht :lol: :lol: Dat bedoel ik nou, jij bent ook je humor nog niet verloren al denk je van wel. Het heeft mij in ieder geval op de been gehouden. Ook al is het meer heel even! Zelfs nadat ik een injectie had gehad toen ik aan de asbak hing en daardoor de arme asbak eindelijk kon loslaten moest de dokter lachen toen ik zei, Die laat ik hier voorlopig maar staan.....

Mijn moeder is 2 jaar gelden overleden, ze is 86 geworden en ook zij had veel last van de overgang, vervroegd wel te verstaan want alles was bij haar weggenomen, baarmoeder, eierstokken dus...

Maar er werd in die tijd gewoon niet over gesproken. Later vertelde ze wel het een en ander. Ook dat ze last had van paniek en hartkloppingen. Dan dacht ze dat ze doodging. Moest mijn 2e vader haar pols opnemen en rustig met haar praten.

Ja, die overgang weet wat
Ik heb al eens eerder gezegd op het forum dat je leven er anders uit gaat zien na de overgang. Niet beter of slechter maar wel anders en dat moet vreselijk wennen en kost ook tijd.

Na de dood van mijn moeder b.v. zag ik ineens het 'oud' erin schieten. Zag er oud uit en voelde me oud. Had ook de stellige overtuiging dat dat nooit meer zou verdwijnen en ik ineen zou schrompelen als een zielig oud appeltje.

Maar en paar weken geleden was het 'oud' ineens verdwenen.
Sinds ik niet meer ongesteld ben en niet meer dat energieloze en uitgeputte gevoel heb gaat het een stuk beter al blijf ik natuurlijk 55 en smeer ik me wezenloos aan zalfjes en crèmes
Ook dat is een aanvaarding, je word ouder en dan die overgang dat is een combi die niet echt samengaat.

In de herfst van mijn leven en wat is nou mooier dan het zien van al die kleurenpracht in het najaar als de bomen oranje en bruin verkleuren

Groetjes en sterkte Lilly

Lilly1948
Berichten van Lilly1948

Bericht door Lilly1948 » za 07 jun 2003 11:02

P.S Nu ik even overlees en ik zie wat ik heb geschreven....Toch maar liever de Lente met al die jonge frisse blaadjes aan de bomen. Maar ja............snik :( Je moet wat he??
Nog fijne pinksterdagen gewenst.

Lilly

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » za 07 jun 2003 23:10

Hallo Lilly

Ben net weer van mijn bezem afgesprongen en moet zeggen dat hij aardig aan het verslijten is. De steel is nog wel goed maar de bezem zelf raakt aardig op. Maar ik woon helemaal in het puntje van Nederland in Hoek van Holland en daar waait het altijd behoorlijk. Veel tegen wind gehad. Nou is dat geen mooie spreuk letterlijk en figuurlijk!

Ik wil toch nog wat dingen aan je vragen. Wat denk jij wat ik moet doen als die gynaecoloog me volgende week weer met een recept met nieuwe hormonen geeft. Die gewoon aanpakken en dan gedag zeggen. En denken krijg de hik maar en lees eerst al die papieren maar eens door die ik uit geprint heb. Wat een paniek type! Moet ik wel of niet weer die zooi gaan slikken? Eigenlijk wil ik dat helemaal niet meer. Behalve als het echt een wonderpil is. Maar daar geloof ik allang niet meer in.

En wat vond jij van die overgangsconsulente? heeft dat zin of zeg je heb daar niets aan gehad. Ik slik nu die fyto soja en gebruik veel soja producten :evil: niet allemaal echt lekker vind ik maar alles voor het goede doel.

En praat me niet over de herfst dat vind ik echt de meest vreselijke periode van het jaar. En daarna nog die kl...winter. Dat is al jaren bekend dat ik aan een winterdepressie lijd. Maar 10 dagen licht bakken achter zo`n lamp dan kom ik daar wel aardig door heen. Nee ik heb licht nodig en de deuren open.

Daarom denk ik dat ik ook al een behoorlijke tijd in de overgang zit.Want dat is ook weer zoiets van de laatste jaren. Ik hoop het want dan gaan die rot hormonen misschien eindelijk eens weg. Maar deze herfst word mijn tweede kleinkind geboren. Dus dat moet een hoop goed maken. Wil niet zeggen dat ik hoop dat het al zover was want eerst maar lekker genieten van de zomer.

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je steeds antwoord geef. Vind heel veel herkenning bij je. En wat hartstikke fijn dat ik je asbak mag lenen. Kan de bezem eindelijk even uit rusten. Maar wat heb jij nu nog voor klachten dat je zomaar je asbak af staat. Heb jij ook kinderen en ben je misschien ook al oma. Is leuk maar vreselijk vermoeiend vind ik. Nou misschien hoor ik nog wat van je en anders alvast bedankt voor je fijne berichtjes.

Groetjes Ans en ook voor jou fijne dagen.

Lilly1948
Berichten van Lilly1948

Bericht door Lilly1948 » zo 08 jun 2003 12:16

Hi Ans

Ik ga er maar eens ff voor zitten :lol: Ik snap best dat je vol met vragen zit,
Laat ik eerst zeggen dat ik 55 ben en moeder van een dochter van 37 een schoonzoon en een beeldschone kleindochter die 17 juni 3 jaar wordt. Ik woon in Amsterdam en sinds een week wonen de kids nu ook hier bij mij aan de overkant en ik werk me te pletter om ze te helpen.
Nu je vragen, oh ik vraag wel 25 euro per consult, grapje..........!!!

Moet je doorgaan met hormonen?? Dat is helemaal aan jou, die beslissing kan ik niet voor je nemen helaas, bedenk alleen voor jezelf hoe erg je de overgang ervaart en hoe de hormonen het verlichten of juist niet. Ga je er op vooruit als je de hormonen laat staan....hoe erg is de overgang bij jou? Ik kon absoluut niet zonder hormonen dan functioneerde ik helemaal niet meer. Dan kreeg ik paniekaanvallen en was een zombie verdwaalt in de twilightzone..

Dat is 1....ga bij jezelf te raden..en laat de dokter de hik krijgen, je kunt ze altijd aanpakken en dan alsnog beslissen of je ze wel of niet gaat slikken.

Bij mij liggen nu ook 3 doosjes livial ongeopend...
Wat je wel kunt doen is b.v. de dokter een brief schrijven en zeggen dat je boos bent, dat lucht ook altijd op.

En nee, wonderpillen bestaan niet, was het maar waar!
Ik gebruik agnus castus (fyto-oestrogeen) in de hoop er meer energie van te krijgen.

Nu de OC, oftewel het scrabble woord met 3x woordwaarde, :lol: de Overgangsconsulente.
Ten einde raad ben ik daar naar toe gegaan en het heeft mij goed gedaan. Je bent, pak um beet, 1 a anderhalf uur onder de panne en zij luistert tenminste. Ze schrijft alles op aan klachten, kan je bloed en je bloeddruk controleren en komt dan met een advies.

Haar advies voor mij toen, toch hormonen slikken omdat mijn klachten zo hevig waren dat dat niet 1, 2, 3 op te lossen was met een natuurproduct.
Later is dat bijgesteld want een mens wordt ook ouder en daarmee verdwijnen ook op den duur de ergste klachten, de hemel zij geprezen....

Kleinkinderen zijn het mooiste wat er is want als het je teveel word dan bel je op en worden ze opgehaald :lol: Wel de lusten en niet de lasten. Ze zorgt er wel voor dat ik bij de les blijf want zij kan er ook niks aan doen dat Oma in de overgang zit, voor haar pep ik me op.
En als ze weg is dan ga ik languit op de bank.....he he.
Even kijken hoor, heb ik nu al je vragen beantwoord??

Tot slot, ik ben meer een herfst en wintertype ... dat verschilt van mens tot mens. En het lijkt me dan ook vervelend als je steeds weer onder een lamp moet zitten.

Nog 1 vraagje........zou ik je bezemsteel dan mogen lenen? Lijkt me geweldig om er eens uit te vliegen..

Dit gedichtje schreef ik ooit eens toen ik nog ongesteld was.

VLIEGEN

Kijk ik vlieg, ik vlieg naar verre oorden
Van het Zuiden naar het Noorden
Kijk ik vlieg, ik vlieg boven witte wolken
En zie bergen en verre volken
Kijk ik vlieg, ik vlieg over zee en land
Want ik heb vleugeltjes aan mijn maandverband
Lilly

Sterkte meid
Groetjes Lilly

AnsAkkerman
Menopauzejaar:

Bericht door AnsAkkerman » zo 22 jun 2003 20:36

Hallo dames,

Bah echt weer een klote dag. Dus even klagen en mijn hart luchten.
Voelde me een paar dagen redelijk en dan denk ik tegen beter weten in dat ik nu eindelijk eens op het goede pad zit.
Niet dus vreselijk opvliegers, nerveus, onrustig en maak ruzie met mijn mannetje. Eigenlijk heb ik zin een potje te gaan janken. Maar tranen heb ik niet eens meer.
Wil weg en als ik weg ben wil ik weer terug. Weet gewoon geen raad met mezelf. Word dan ook weer kwaad op mijn huisarts en gynaecoloog die vonden dat ik maar weer eens met mijn psychologe moest gaan praten. Omdat die klachten volgens hun niet bij de overgang horen!!!
Ik zit verdorie al vier weken af te kicken van die rot hormonen die ik MOEST slikken. En toen de klachten niet verdwenen en eigenlijk alleen maar verergerde MOEST ik ineens weer stoppen. Een paniektype was ik volgens hun. Wat nou een PANIEKTYPE. ik zit gewoon al jaren in die rot overgang.

Ik word niet gek. ja van hun onwetendheid over de overgang. Ik ben in staat die heren artsen het adres van deze site te geven. Kunnen ze eens lezen dat vrouwen wel degelijk die klachten hebben en dat ik dus niet gek aan het worden ben. Een bijscholing over de overgang zou wel op zijn plaats zijn voor deze beide heren. Loop nu bij een overgangsconsultent en daar krijg ik tenminste alle begrip, al lost het mijn klachten niet op natuurlijk.
Nou genoeg gezeurd en zal nu maar denken alweer bijna een rotdag van die overgang voor bij. En maar hopen dat er morgen weer wat rust in mijn lijf zit.
Sorry voor deze klaagzang maar had het gewoon even nodig.

Groetjes Ans

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht