Ziek van hormoonpleisters

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Ziek van hormoonpleisters

Bericht door Lenie » ma 13 dec 2004 16:53

Hallo allemaal

Ik ben 53 jaar en gebruik zo'n 4 jaar estradiol 100 pleisters. Sinds 2,5 jaar voel ik me vaak ziek en vooral het laatste jaar ben ik elke dag ziek. Ik ben dit jaar haast niet buiten geweest hierdoor. De laatste tijd ging het iets beter maar nu zei mijn therapeut dat ik waarschijnlijk ziek ben van de hormoonpleisters. Daar ben ik nu 3 weken geleden mee geminderd. Een kwart eraf en toen leek het net of het wat beter ging dus een week geleden weer een kwart eraf. Ik zit nu dus op de helft. Maar ik voel me de laatste week hier helemaal ziek van, het voelt anders dan ik voor het minderen had. Ook heb ik zo'n naar hoofd en uiteraard soms een opvlieger en ben zweterig en heb wat last van mijn darmen en soms misselijk en zweverig. Ook heb ik veel druk in mijn hoofd en op mijn oren en heb al heel lang nooit een helder hoofd.

Maar het ergste is dus dat ik me zo ziek voel en een naar hoofd heb. Ik had juist gedacht dat ik me na het minderen beter zou voelen omdat ik waarschijnlijk ziek was van de pleisters.
Is het normaal dat ik ziek ben door het minderen. En betekent dit dat ik ziek blijf tot de overgang voorbij is of moet mijn lichaam wennen aan het minderen en gaat dit dan gauw over zodat ik me beter voel?
De bedoeling is dat ik helemaal stop met de pleisters maar daar moet ik dus op dit moment echt niet aan denken.
Ik ben echt wanhopig hierdoor.
Wie herkent dit en weet of dit tijdelijk is tot mijn lichaam gewend is aan minder hormonen? En kan je inderdaad ziek zijn door het gebruik van hormonen?

Groetjes
Lenie

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Re: Ziek van hormoonpleisters

Bericht door Franka » do 16 dec 2004 16:15

Hallo Lenie,

ik heb vijf jaar hormonen geslikt en ben nu helemaal gestopt (met afbouwen) en in het begin krijg je een terugslag. Je lichaam moet weer helemaal omturnen. Ik ben benieuwd hoe het het in de loop van de tijd verder gaat.

Sterkte er mee, groetjes
aknarf

Annette_R
Berichten van Annette_R
Onderwerpen van Annette_R
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Annette_R » do 16 dec 2004 16:42

Hallo Lenie,

Hier nog zo eentje.

Ik slik vanaf mijn 33 jaar hormonen [Ben nu bijna 47], ben ook sinds kort verminderd .
Nou dit gaat me dus ook niet goed af.

Inderdaad zoals jij zegt ben ik ook altijd ziek , teminste een onwel gevoel , een gevoel van onbehagen , ook veel misselijk en draaierig , maar vooral die algehele malaise........vooral in de ochtend.

Ook soms een heel zenuwachtig gevoel, het steekt allemaal ook
onverwachts de kopm op :roll: .

We zullen maar denken dat het ooit over is.

Annette_R

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » vr 17 dec 2004 19:01

Hallo dames,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik weet nu tenminste dat dit erbij hoort ook al blijft het natuurlijk moeilijk. Maar het geeft wel veel steun om te horen dat ik niet de enige ben. Ik heb op dit moment heel erge hoofdpijn en ben er misselijk en beroerd van.
Terwijl ik me verder juist vandaag wat beter voelde. Dus hier baal ik behoorlijk van. En bij mij duurt die hoofdpijn de laatste tijd meestal een week dus ik kan mijn lol nog op.

Groetjes
Lenie

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » wo 09 mar 2005 15:35

Hallo dames

Eind november ben ik gaan minderen met de hormonen en nu sinds 2,5 week helemaal gestopt. Na het stoppen voelde ik me erg ziek, maar dit ging langzaam beter. Zondagnacht de hele nacht erge opvliegers en heel erg kloppen in mijn hoofd. Vanaf maandag voel ik me erg ziek en heb een erg naar hoofd. Ook erg warm en zweterig of koud van binnen.
Is het normaal dat ik daar nog zo ziek van ben? Ik dacht omdat ik langzaam ben gaan afbouwen de klachten niet zo erg zouden zijn. Ik denk steeds dat ik een of andere ziekte heb en nooit meer beter word. Ik ben al drie jaar ziek van de pleister zelf (volgens mijn therapeut) en had gehoopt dat ik me nu toch echt al beter zou voelen.
Zijn dit nog afkickverschijnselen of is dit de overgang zelf en blijf ik misschien nog jaren ziek? Als het afkickverschijnselen zijn hoe lang duurt het dan tot mijn lichaam in balans is en ik me beter ga voelen?
Doordat ik ben gaan afbouwen i.p.v. in 1 keer stoppen is toch alles eerder in balans of werkt dat zo niet?
Ik hoop echt dat er meer dames zijn die hier een antwoord op hebben. Ik ben wanhopig en zie het allemaal niet meer zitten. Ik heb het zo hard nodig om te weten van hoe lang het ongeveer duurt en dat dit normaal is, dan heb ik iets om naar uit te kijken en kan ik het beter vol houden.

Groetjes
Lenie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 09 mar 2005 17:56

Lenie schreef:
wo 09 mar 2005 15:35
Doordat ik ben gaan afbouwen i.p.v. in 1 keer stoppen is toch alles eerder in balans of werkt dat zo niet?
Hoi Lenie,

Nee ik denk niet dat het zo werkt.
Als ik afga op mijn eigen ervaring met stoppen, zit het anders.
Dan zie ik het zo:
Het ontwennen was 'een ding........... Mijn lijf ontwennen van het 'gemak' van het toegediend krijgen van hormonen.
Mijn lijf wilde niet zonder en protesteerde heftig. Het had zelf nooit iets hoeven doen.
Een lui geworden lijf zeg maar dat wakker geschud moest worden voordat het in actie kon komen.

Ik stopte in een keer, na ruim tien jaar, en schat dat voor mij de afkickperiode 3 maanden duurde. Had misschien korter en minder heftig gekund als ik geweten had dat afbouwen mogelijk was geweest. Geen idee, maar klinkt enigszins logisch.

Daarna leek het dat mijn lichaam het opgepikt had. Maar de balans was nog heel heel ver te zoeken. Alles moest nog geleerd worden blijkbaar.
M.a.w. de postmenopauze kon toen pas beginnen!
Ik snap nu ook heel goed dat er zoveel vrouwen zijn die maar niet van de hormonen af kunnen komen.

Het moment dat je stopt met hormoontherapie stelt men als het moment van de menopauze.
Heel erg oneerlijk vond ik dat, want mijn eigenlijke menopauze lag al meer dan tien jaar daarvoor.

Ik ben verschrikkelijk boos geweest, en heb me enorm bedrogen gevoeld dat nooit iemand verteld had dat ik en ontwenningsverschijnselen kon krijgen als ik stopte, en ook nog eens na al die jaren alsnog door de overgang moest gaan.

Het zou VERPLICHT in de bijsluiter horen te staan, wat mij betreft. Voor iedereen en zeker voor degenen die erg gevoelig zijn voor hormoonveranderingen.

Anette

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 10 mar 2005 15:25

Hallo Anette

Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat er iemand gereageerd heeft.
Anette ik heb nog een vraag voor jou. Je zegt dat het ontwennen ongeveer 3 maanden duurde. Is het dan ook zo dat al die tijd de klachten constant heel erg waren en pas na drie maanden over gingen. Of ging het gedurende die drie maanden elke keer wat beter?
Had jij trouwens ook zo'n naar hoofd met het ontwennen?

Groetjes
Lenie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 10 mar 2005 16:20

Hoi Lenie,

De eerste 3-4 weken merkte ik niks. Alleen de opvliegers, de spierpijn en gewrichtspijn.
De maanden daarna was alles naar. Naar en raar.
Het varieerde van zomaar spontaan misselijk worden en overgeven tot emotionele uitbarstingen van allerlei aard en korte momenten van niets horen of niet kunnen zien. Alles kwam voorbij en elk lichaamsdeel kwam wel op enig moment in opstand.
Zo kon ik duidelijk voelen dat in mijn hersens oude verbindingen werden verbroken en nieuwe tot stand kwamen. Gevoel van kortsluiting, vonken die overspringen. Alsof er elastiekjes knapten in mijn hoofd.

Ik noemde 3 maanden, omdat ik daar ergens het gevoel kreeg dat mijn lijf in elk geval probeerde het zelf op te pakken. Misschien was het ook alleen de hoop waarmee ik probeerde te overleven. Ik weet het niet precies. Het eerste halfjaar was afschuwelijk. Het leek wel of alle onderdrukte verschijnselen van de tien jaar daarvoor in snel tempo zichzelf aan het inhalen waren.
Na die drie maanden waren niet die verschijnselen weg. Dat heeft veel langer geduurd. Ik denk wel een halfjaar waarin langzaam maar zeker wat meer pauzes in kwamen en, weer veel later, uiteindelijk ook de verschijnselen wat milder werden.

Anette

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » do 10 mar 2005 19:01

Hoi Anette

Dit klinkt nogal heftig wat jij hebt meegemaakt en dan zo lang. Wat zal jij een moeilijke tijd hebben gehad. Wel knap van je dat je doorgezet hebt en niet weer opnieuw de hormonen bent gaan gebruiken. Hoe heb je dit vol kunnen houden?
Ik had zo gehoopt dat het vanaf nu langzaam beter zou gaan en niet dat deze ellende nog zo lang kan duren. Ik hoop alleen toch zo dat het bij mij zal helpen dat ik al ruim drie maanden geleden ben gaan minderen en niet in 1 keer ben gestopt.
Hoe gaat het nu eigenlijk met je en hoe lang geleden ben jij gestopt met de hormonen?

Groetjes
Lenie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 10 mar 2005 19:55

Hoi Lenie,

Hoe ik het vol heb kunnen houden? Tja........ snap ik zelf soms ook niet als ik eraan terugdenk.
Ik wilde heel erg van die hormonen af. Ik had me er nooit prettig bij gevoeld. Ze voelden voor mij als een soort gevangenis en daar wilde ik perse uit. Ik wilde mezelf terug.

Ja al die heftige klachten waren wel heel vervelend, maar daar kon ik iets mee.
In mijn bed kruipen, mopperen, janken.....noem het maar op.
Moeilijker was het om het vertrouwen te houden in mijn lichaam en geest.

Voor mezelf was ik er zeker van dat het de hormoonomslag was die het veroorzaakte en dat ik niet iets anders had. Maar ondanks dat waren er genoeg momenten van twijfel.
Gelukkig had ik een vriendin waar ik mijn hart kon luchten en daarmee kon ik dan weer het vertrouwen en mijn intuïtie tevoorschijn halen.

Ik meen dat ik 2,5 jr geleden gestopt ben. (Ben de tel kwijt) :lol:
Het gaat nu goed, raak veel minder snel uit balans, en gebeurt dat toch dan voelt dat nu 'normaal' en herstelt het veel sneller.
Uiteraard heb ik niet meer de flexibiliteit en het tempo van vroeger terug, maar dat kan ook niet.

groetjes
Anette

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » vr 11 mar 2005 16:38

Hoi Anette

Wat fijn dat jij je nu zo goed voelt.
Trouwens dat ziek zijn bij mij voelt alsof ik een virus heb, griep of zo, maar dat is het niet het is anders. Ik weet nooit goed hoe ik het uit moet leggen.
Heb jij of iemand anders enig idee hoe het kan dat als ik ziek ben van de pleister dat ik me nu nog steeds zo ziek voel?
Ja, ik hoor je zeggen: afkickverschijnselen. Maar ik redeneer zo dat als je ziek ben van die pleister en je stopt ermee dan moet je je toch beter voelen i.p.v. slechter? Want hetgeen waar ik ziek van werd is weg, dus gaat het beter of werkt dat niet zo?

Groetjes
Lenie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 11 mar 2005 17:52

Lenie schreef:
vr 11 mar 2005 16:38
Heb jij of iemand anders enig idee hoe het kan dat als ik ziek ben van de pleister dat ik me nu nog steeds zo ziek voel?
Hoi Lenie,

Ik ben geen dokter natuurlijk Lenie en heb ook geen hormonen gestudeerd ;) maar als ik zo je berichten lees en het op een rij probeer te zetten, dan lijkt het alsof jij in de overgang vooral last hebt van oestrogeenpieken bij de onbalans in je hormonen.
De oestrogeenpleisters deden er nog een schepje bovenop waardoor je dat zieke gevoel ervan kreeg.
Ik weet het niet hoor, ik probeer maar mee te denken. Als je gevoel van ziek zijn met je hormonen te maken heeft, lijkt het haast zo in elkaar te zitten.

Wat ik wel begrepen heb is dat het, zeker in de premenopauze, heel vaak de oestrogeendominantie is die klachten geeft. In combinatie met de schommelingen.

Nu ben je gestopt en is je lichaam nog van slag. Je lijf vliegt op dit moment alle kanten op. Het heeft te maken met het wegvallen van de pleisters en met schommelingen die het van zichzelf nog heeft. En dus ook nog met die pieken waar je mogelijk extra gevoelig voor bent.

Na het ontwennen kunnen de jaren van de postmenopauze beginnen, waarin je lichaam zich gaat aanpassen. Overgangsverschijnselen kunnen dan nog volop aanwezig zijn.

Maar goed, dat is alleen mijn idee......... Misschien past het wel helemaal niet in jouw plaatje.
Misschien zeggen je gevoel en intuïtie andere dingen, of ben je toch bang dat er wat anders aan de hand is.

Anette

Lenie
Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie
Menopauzejaar:

Bericht door Lenie » za 12 mar 2005 15:42

Hoi Anette

Bedankt voor je uitleg. Ik hoop echt zo dat je gelijk hebt en dat het dus over gaat. Jammer genoeg alleen erg langzaam. Ik heb geen idee hoe ver ik in de overgang ben omdat ik geen baarmoeder meer heb. Ik weet wel dat ik ongeveer 9 jaar geleden een bloedonderzoek heb gehad en toen bleek dat ik in het begin van de overgang zat. Dus ik hoop dat ik tegen het einde loop en dat dit dus van de pleister en het afkicken is.

Verder heb ik aardig wat bloedonderzoeken gehad en veel therapeuten afgelopen, maar niemand heeft echt iets bijzonders kunnen vinden.
Ik krijg nu biofotonentherapie. Deze therapeut kan aan de hand van acupunctuurpunten de verstoringen in je lichaam meten. Omdat ik maar niet opknap van de behandelingen dacht hij dus aan de hormoonpleister.

Normaal is het zo dat je vrij gauw moet opknappen, zeker na zo'n 6 behandelingen. Hij kan mij zelfs met de pleister behandelen zodat alles van de pleister, waar ik negatief op reageer, uit mijn lichaam gaat. Het klinkt denk ik erg ingewikkeld allemaal, maar ik geloof wel in deze therapie.

Groetjes
Lenie

Denemarken19
Berichten van Denemarken19
Onderwerpen van Denemarken19
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Denemarken19 » do 21 mar 2019 20:10

Hallo dames

Wat een ellende met die hormoonpleisters, ook ik heb al hormonen toegediend gekregen sinds mijn 33ste. Na bevallingen in 1993 is de baarmoeder verwijderd en in 1995 de eierstokken ( cystes en endometriose )
Al die tijd spuiten en tabletten gebruikt en vanaf mijn 50ste dus estradiol, waar ik het goed op deed maar het werd mij toch wel op het hart gedrukt hier langzamerhand op mijn leeftijd mee te gaan stoppen, dus per 5 februari dit jaar gestopt , eerlijk gezegd op eigen houtje :(
Nu vandaag 21 maart uit pure wanhoop weer begonnen met plakken, ik ben in de hel beland. 40 tot 50 opvliegers per dag om over de nacht ( het letterlijk wegdrijven uit bed ) nog maar niet te spreken, dus nu afwachten wat er gaat gebeuren. Ik ben volledig uitgeput, dus had geen andere optie.
Helaas wist ik niet dat deze pleisters enigszins verslavend werken, de gynaecoloog en overgangsconsulente hebben mij beide dus aangeraden om weer te starten, ik hou jullie op de hoogte
Wordt dus vervolgd

groetjes Toos

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht