De positieve kanten van hormoontherapie

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

De positieve kanten van hormoontherapie

Bericht door SusannaK » zo 30 jun 2019 12:37

Goedemorgen allen,

In het verleden heb ik hier vaker wat rond gelezen om ervaringen van vrouwen met hormoontherapie, maar wat mij opviel was dat deze ervaringen bijna allemaal problematisch waren. Toen ik zelf van de gynaecoloog Tibolinia kreeg voorgeschreven, was ik in de eerste instantie blij dat er een oplossing voor mijn problemen was, maar hoe meer ik erover ging lezen, hoe meer weerstand ik ging voelen. Na twee pillen stopte ik er weer mee.

In de eerste instantie had ik het idee dat ik geluk had en zonder al teveel problemen door de overgang heen zou fietsen. De opvliegers waren niet ernstig, ik had wel wat last van stemmingswisselingen en vermoeidheid, behoefte om wat meer op mezelf te zijn, maar dat beperkte mij niet. Ik functioneerde nog prima en trok me thuis wat vaker terug op mijn werkkamer om mijn eigen dingen te doen.
Waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat mijn seksleven in zijn geheel zou verdwijnen... Dat was echt shockerend! Het begon met minder zin, maar ach, zonder zin ging het ook, en eenmaal bezig kwam de zin vanzelf wel. Dat ging een tijdje goed. Totdat ik af en toe pijn ging krijgen. Het voelde alsof ik van binnen in brand stond. Dit werd in de loop van de tijd steeds erger, totdat er helemaal niets meer mogelijk was. Van de huisarts hormoonzalf gekregen, dat was een geklieder dus kort daarna weer gestopt. Van de gynaecoloog hormoonpillen gekregen maar die liet ik door enge bijsluiters en verhalen links liggen. Alternatieve middeltjes geprobeerd, naar de bekkenfysio. Niets hielp. Ik kon me ontspannen tot ik een ons woog, maar de pijn ging daardoor niet weg. Intussen was de relatie met mijn man af en toe ook wat moeizaam geworden. Hij miste de sex en intimiteit, ik niet. Ik vond dat er wel genoeg intimiteit was. Vrijen deden we niet zoveel meer, maar we vonden wel alternatieve manieren, al voelde dat ook niet als iets dat ik voor de rest van mijn leven zou willen.

Uiteindelijk besloot ik dat ik de hormoonpillen nog een kans wilde geven. Ik zette mijn weerstand opzij, las nog eens goed alle informatie die ik kon vinden, maar dan zonder angst. Ok, de kans op enge ziektes is iets verhoogd, maar kwam me niet als schrikbarend over. Dus ik ging er voor.
En nu, een maand later kan ik zeggen dat het werkt. Voor zover ik al last had van overgangsklachten, is dat niet zoveel veranderd, al lijkt het alsof ik fysiek weer iets krachtiger ben in mijn spieren. Gewrichtspijn heb ik nog steeds, opvliegers heb ik geloof ik niet meer gehad en ik voel me mentaal wat stabieler, iets vrolijker en meer open naar mijn omgeving.
Maar het belangrijkste is dat mijn belangrijkste probleem begint te herstellen. Diagnose was vaginale dystrofie, waardoor totaal geen penetratie meer mogelijk was. Gisteravond hebben we het weer eens geprobeerd en hoewel het in aanvang nog wat pijnlijk en gespannen voelde, is het daarna eindelijk weer gelukt om voorzichtig te vrijen. Ik kon het niet geloven, maar ik vond het weer leuk en fijn, ik voelde me weer een beetje "normaal" worden, gewoon weer de vrouw die ik altijd ben geweest.

Het afgelopen halfjaar heb ik me af en toe behoorlijk wanhopig en ongelukkig gevoeld, maar nu heb ik weer het gevoel dat mijn leven weer leuk aan het worden is. Ik was mezelf niet meer, maar voelde me als een oude vrouw, van binnen verdroogd en verschrompeld, iemand voor wie een gezond seksleven niet meer mogelijk was. Nooit meer.

Hier lees ik vooral reacties die in de richting gaan van: je moet maar accepteren dat je lijf verandert, en: er wordt goed aan ons verdiend door die pillen die ons worden aangepraat.
Wat ik mis zijn de positieve reacties. Ok, het is een "kunstmatige" oplossing, een uitstel van executie misschien, maar als ik hierdoor tot mijn zestigste een fijner leven kan hebben in plaats van dat getob, dan is dat ook heel wat waard.Ik ben verdorie net 54 geworden en mijn man en ik kennen elkaar nog maar 7 jaar. We zijn nog lang niet toe aan een leven zoals we dat afgelopen halfjaar hadden. We zijn beide actieve ondernemers, nog bezig een huis te verbouwen, vol plannen voor de toekomst. We zien er allebei nog 10 jaar jonger uit en voelen ons ook allebei nog veel jonger. Geen gedoe met kinderen of kleinkinderen. Kortom, ik ben erg blij dat ik ondanks mijn aanvankelijke angst mijn weerstand tegen de hormoonpillen heb kunnen opzij zetten. Dan maar kunstmatig. Ik heb in het verleden tenslotte ook altijd de anticonceptiepil geslikt.
Een goede reden om gezond te blijven leven en voldoende te bewegen. Daar heb ik nu de energie weer voor!

Natuurlijk ben ik benieuwd of er meer vrouwen zijn die positieve ervaringen hebben met hormoontherapie, alle reacties zijn welkom!

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: De positieve kanten van hormoontherapie

Bericht door Anette » zo 30 jun 2019 14:50

Beste Suzanna

Ik was te jong voor de menopauze (35) en die moest gestopt worden. Hormoontherapie doet dat.
Dat hormoontherapie zo werkte wist ik toen niet, dat was me niet verteld en het stond niet in de bijsluiter, die beperkte zich tot risico's op borstkanker, gal-aandoeningen, herseninfarcten, e.d.

Ook voor mij was de hormoontherapie destijds de motor op mijn rug, die me door liet gaan, die ervoor zorgde dat seks hebben technisch mogelijk was, die me verloste van de meeste opvliegers en gewrichtspijn, die mijn kinderen verzekerde van een moeder die niet veranderde en een echtgenote die kon blijven bijdragen aan het gezinsinkomen.
Niemand had hinder van mijn overgang. Ik bleef rendabel. Dat suste mijn intuïtie.

Dat het wegvallen van ongemakken een positieve ervaring is, is in mijn ogen een understatement. Elke vrouw die aan hormonen is begonnen, en wiens klachten minderen, beschrijft hier zo'n tijd ook als een positieve ervaring.

Had men mij destijds die vraag gesteld zou ik ook volmondig 'ja' hebben gezegd. Had nog geen flauw idee wat ik daarna tegoed had. Dat was nog jaren ver weg.......
Nergens was ik ooit serieus op die andere kant gewezen.
Natuurlijk had ik wel eens een vrouw horen zeggen dat daarna alles tien keer harder over haar heen kwam. Maar in een tijd waarin "positief"denken in opmars kwam, beoordeelde ik dat als overdreven.
Dat zou mij toch niet gebeuren, zo'n sterke vrouw die met slechts een pilletje zo dapper doorging? Ik hoopte maar dat ik bij de geluksvogels hoorde.
Ik had immers niet ook nog altijd de pil geslikt, dus zou de schade wel meevallen.

Maar die kant van hormoongebruik overkwam me wel, en de prijs was hoog. En daarin stond/sta ik niet alleen.
Ik stopte rond mijn 47e, waarna de overgang over mee heen denderde. De twijfel of mijn lijf dat op mijn 47e nog wel ging lukken sloeg toe. Ellendige jaren volgden voordat e.e.a. wat rustiger werd. Totale ontwrichting van mijn leven waarvan ik nog dagelijks de gevolgen ondervind en waar ik blijvende gevolgen/ongemakken aan heb overgehouden.

60 Jaar was voor mij ook altijd zo'n grensgetal vroeger. Daarna was je oud en dan zou ik wel zien. Intussen is die grens ruim gepasseerd en zie ik... en begrijp ik veel beter wat het is om er als 60+ steeds minder toe te doen.
Ik kan je verzekeren dat ongemakken nu op mijn 65e even kloten voelen als op elke andere leeftijd, en dat het beperkend effect ervan groter wordt.
Tijd is steeds meer een vingerknip

De positieve kanten tijdens het gebruik, werden gevolgd door de negatieve kant. Vrouwen beschrijven dat hier.

Jij kwalificeert de verhalen daarover als negatief. Hun volledige verhalen waren voor mij een weldaad en een immense steun bij het overleven van mijn uitgestelde executie.
Ik bleek niet de enige die zich bedrogen voelde door eerder hormoongebruik en de belofte daarvan en die het daarna zo zwaar kreeg. Ik was niet de enige van wiens inzetbaarheid men jarenlang had geprofiteerd en achteraf van de maatschappij het nakijken kreeg.

Vooralsnog is die kant van hormoongebruik voor jou sowieso nog niet aan de orde.
Ik hoop meer dan van harte dat die andere kant je ook bespaard blijft en de overgang straks soepel voor je gaat verlopen.

Susanna, sterkte en succes

Anette

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » ma 01 jul 2019 09:36

Beste Annette,

Bedankt voor je reactie. 35 is inderdaad wel erg jong, vervelend voor je dat je op die leeftijd al met de menopauze werd geconfronteerd.
Zoals ik het begrijp, heb je die hormoontherapie destijds nodig gehad om door te kunnen gaan met je leven omdat de "ongemakken" van de overgang dit anders zouden hebben verhinderd? Het klinkt heftig, dat het stoppen met de hormonen hebben geleid tot een "totale ontwrichting" van je leven met blijvende gevolgen. Ik heb natuurlijk geen idee wat jou precies is overkomen, behalve het in ernstiger mate terugkomen van de overgangsverschijnselen, maar ik begrijp eruit dat je achteraf gezien nooit begonnen zou zijn met de hormoontherapie.

Zelf kan ik natuurlijk nooit voorspellen wat er zal gebeuren als ik na verloop van tijd weer stop, maar zal daar zeker nog verder naar gaan informeren. Voor nu ben ik blij dat ik nog een tijdje als "normale" jonge vrouw kan functioneren in plaats van iemand die is voorgoed is veroordeeld tot een sexloos leven, het leven van een oude vrouw. Wat is dan erger, denk ik bij mezelf? De kwaliteit van mijn leven NU is óók belangrijk. Voor velen zal gelden dat zij nog sex willen en kunnen hebben tijdens en na de overgang, maar je zult de pech maar hebben dat het allemaal niet meer functioneert, verdroogt en verschrompelt. Helaas is het een keuze tussen twee scenario's waar je allebei niet vrolijk van wordt. Maar ik kies voor mijn leven NU, omdat ondanks alle horrorverhalen niet te voorspellen is hoe het bij mij zal gaan verlopen. Er zullen voldoende vrouwen zijn bij wie het anders en minder ernstig verloopt, maar die zullen minder de behoefte hebben hun verhaal te delen.

Kortom, ik zal het zien. Ik zal alles doen om gezond te blijven, ook al weet ik dat ik niet alles zelf in de hand heb. Omdat mijn overgangsklachten vooraf al niet zo dramatisch waren en mijn échte klacht vooral te maken heeft met die dystrofie, zal het misschien nog wel meevallen als ik er eenmaal mee stop. En zo niet, dan heb ik in ieder geval nog een tijdje een leuk leven gehad. Want zoals ik al eerder schreef: het past écht niet bij mij om nu al met dit soort dingen bezig te moeten zijn. Ik zie de overgang niet als een ziekte, maar beschouw dystrofie wel als een enorme handicap en ben blij dat daar voorlopig iets tegen gedaan kan worden.

Tja, en de leeftijd van 60 jaar klinkt inderdaad wel als een grensgetal, maar ik noemde het eigenlijk omdat na 5 jaar hormoongebruik het risico op nare ziektes zou oplopen. Het is allemaal niet te voorspellen. Ik heb dagelijks met langdurig zieke mensen te maken en zie wat er allemaal mis kan gaan. De een heeft geluk dat hij de goede genen heeft en redelijk gezond oud kan worden, de ander is op jonge leeftijd al behoorlijk beperkt. De een heeft weinig last van de overgang, de ander heeft de pech dat het zeker niet zo soepel verloopt. Medicatie is niet altijd een zaligmakende oplossing, maar het kan er wel voor zorgen dat je kwaliteit van leven er op vooruit gaat.

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 01 jul 2019 11:39

Quote: "Voor nu ben ik blij dat ik nog een tijdje als "normale" jonge vrouw kan functioneren in plaats van iemand die is voorgoed is veroordeeld tot een sexloos leven, het leven van een oude vrouw. Wat is dan erger, denk ik bij mezelf?"

Hallo Susanna,

Hopelijk geven deze uitgestelde jaren je de tijd om te bouwen aan meer diepgang in je relatie met je partner en met jezelf, zodat er nog wat overblijft, als je straks "een oude, seksloze vrouw" bent.

Quote: "Medicatie is niet altijd een zaligmakende oplossing, maar het kan er wel voor zorgen dat je kwaliteit van leven er op vooruit gaat."

Helaas kun je hier ook lezen dat HRT er ook voor kan zorgen dat je leven er uiteindelijk op achteruit gaat, maar dat weet je, in tegenstelling tot Annette destijds, nu tenminste vooraf.

Groetjes,
Claire

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » ma 01 jul 2019 14:41

Beste Claire,

Bedankt dat je de moeite hebt genomen een berichtje achter te laten, maar echt sympathiek vind ik je reactie niet. Je trekt wat quotes uit mijn verhaal en hebt daar een wat hooghartige vooringenomen mening over.

Ik heb dit onderwerp geplaatst om mijn aanvankelijke twijfels en daarna ook mijn blijdschap te delen over het feit dat die pillen werken. Mijn overwegingen en gevoel hierbij probeer ik zo eerlijk mogelijk te verwoorden. Maar ik krijg niet het idee dat het hier "toegestaan" is om blij te zijn met de positieve kanten van hormoontherapie. De een wenst me sterkte, de ander meent te weten dat ik een relatie met weinig diepgang heb. Beiden zijn er van overtuigd dat deze hormoontherapie zullen gaan leiden tot heel veel ellende.
Beste Claire, is het wel eens bij je opgekomen dat een leuk sexleven niet automatisch betekent dat een relatie oppervlakkig is?

En ja, hormoontherapie kán er misschien voor zorgen dat je leven er uiteindelijk op achteruit gaat, maar zeker is dat niet.
Het lijkt me zinvol om niet alleen te focussen op wat er allemaal mis kan gaan en het e.e.a. van meerdere kanten te bekijken.

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » ma 01 jul 2019 15:18

Hallo Susanna,

Uit jouw berichtje meende ik te begrijpen dat een fijn seksleven voor jou een voorwaarde is aangezien je niet door het leven wenst te gaan, als een "seksloze, oude vrouw" en jullie relatie nog niet zover is om zonder seks te willen ('kunnen' heb ik zelf ingevuld idd...). Fijn dus dat de HRT daarvoor een oplossing biedt.

Wellicht is het handig om alvast voorbereid te zijn op de periode na de HRT, omdat je dan mogelijk weer dezelfde klachten zult ervaren, als voor de HRT. Je zult uiteindelijk ook de overgang moeten maken naar een veranderd lichaam en veranderde hormoonbalans. Dat is niet iets wat ik heb bedacht, maar wat nu eenmaal onvermijdelijk is. De HRT gaat dat niet oplossen, maar uitstellen en hopelijk kom je er dan probleemloos door. Dat wens ik je oprecht toe.

Positieve verhalen over hormoongebruik zijn wat mij betreft welkom. Alleen is jouw verhaal nu nog niet af. Laat je weten hoe het verdergaat en hoe het gaat als je gaat stoppen met HRT?

Groetjes,
Claire

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » ma 01 jul 2019 16:31

Dank je voor je reactie Anette,

Ik had hem gelezen maar je bericht is nu weer verdwenen. Je hebt uitgelegd hoe het destijds bij jou is gegaan en hoe jou de hormonen zo ongeveer zijn opgedrongen. Ik begrijp het en snap nu ook dat je het belangrijk vindt dat anderen voldoende informatie hebben voordat zij er aan beginnen.
Ik weet er nog niet zoveel over, maar heb wel begrepen dat de huidige hormonen, of HST minder heftig zijn dan die voorheen werden gebruikt. Ik hoop dat dit voldoende verschil maakt.
Blijft natuurlijk vervelend dat jij destijds niet de juiste informatie hebt gekregen.

Suzanna

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » ma 01 jul 2019 17:34

Hallo Claire,

Tja, een relatie bestaat voor mij toch (nog steeds) óók uit sex, anders voelt het eerder als vriendschap. Ooit zal het daar wel naar toe groeien, maar nu ben ik nog helemaal niet toe aan een relatie waaruit de sex geschrapt is. Daarvoor ben ik écht nog te jong.

En verder weet ik ook dat na het stoppen met hormoontherapie er weer van alles gaat "rommelen" in mijn lijf. Dat lijkt me ook wel logisch. Ik ben ook nooit in de veronderstelling geweest dat alles dan gewoon "over" zal zijn. Maar of dat nou heel dramatisch zal verlopen, kan ik niet zeggen. Dat kan niemand voorspellen. Zelf merk ik niet zo gek veel verschil met een paar maanden geleden. Wel voel ik me erg opgelucht omdat het allemaal weer een beetje begint te functioneren zonder dat ik pijn heb. En dat is mij veel waard.

Ik weet hoe het in theorie werkt, of hoe het kán werken. Maar ik weet niet hoe dat proces bij mij zal gaan verlopen; ik weet niet hoe lang ik de pillen blijf gebruiken, of er op dit gebied nog ontwikkelingen zullen zijn de komende jaren. En daarom heeft het ook weinig zin om nu al stil te gaan staan bij de toekomst. Ik heb een keuze gemaakt waardoor ik in ieder geval NU een leuker leven heb.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » ma 01 jul 2019 17:54

Ha Suzanna,

Ik had het bericht net geplaatst en las hoe je ten onrechte een volslagen andere uitleg gaf aan mijn sterktewens.Toen dacht ik, laat maar en heb het verwijderd. Het stond nog wel op mijn pc, dus nu de sfeer is bijgetrokken zal ik je alsnog het antwoord op jouw vraag geven
SusannaK schreef:
ma 01 jul 2019 09:36
Zoals ik het begrijp, heb je die hormoontherapie destijds nodig gehad om door te kunnen gaan met je leven omdat de "ongemakken" van de overgang dit anders zouden hebben verhinderd?
Hallo Susanna,

Nee zo ging het niet. Dat wil zeggen, niet ik, maar de reguliere informatie vulde dat voor mij op die manier in.
Ik had die zorg zelf helemaal niet. Ondanks dat ik opvliegers had, zweetaanvallen, lichte gewrichtspijn, soms wel eens wat lastig, maar verhinderen deden ze me eigenlijk helemaal niet, Integendeel eigenlijk, ik voelde me in de periode juist sterker en bloeiender in het leven staan dan ik ooit tevoren had meegemaakt.
Het was de informatie van artsen en die medicijnen zelf, die het zo brachten.
Gebroken heupen, hartproblemen, vroegtijdige veroudering zouden mijn nabije toekomst zijn als ik niet aan hormoontherapie ging.
Ik had een peuter, een kleuter en een man die seks wilde.
Hoe het me ook tegenstond, de reguliere informatie liet me geen keus. Mijn overgang mocht niet gewoon doorgaan en moest stoppen.
De enige waarschuwing die men gaf was: stop wel rond je 50e!!

Na zoveel jaar heb ik me wel neergelegd bij het feit dat het voor mij ging zoals het ging en het bij herinnering altijd een pijnpunt zal blijven.

Waar het het mij om gaat is dat lang niet alle vrouwen op zoek gaan naar meer achterliggende informatie of ervaringen. Zij krijgen de mogelijke keerzijde van hormoongebruik niet mee. En die is er wel en is geen uitzondering.

Elke vrouw heeft in mijn ogen het recht om vooraf van allebei die kanten te horen.
Reguliere informatie doet dat niet, die vertelt (nog steeds) heel veel niet.

Bovenaan mijn lijstje staat dan dat haar voortaan verteld wordt dat de overgang niet "gewoon" doorgaat. En niet te voorspellen is hoe die op latere leeftijd verloopt
De aandacht daarvoor ontbreekt nu totaal in de reguliere voorlichting. Zolang artsen en bijsluiters dat niet melden zijn vrouwen voor een breder beeld afhankelijk van andere vrouwen. En is er nog een groot gat te dichten.

Anette

De middelen uit die tijd zijn van de markt verdwenen. De claims werden te kostbaar.
Zijn die van nu zo anders? Ik keek net naar 4 vormen van femoston die nu veel gebruikt wordt. Van laagst naar hoogst, bevatten die evenveel tot 4x zoveel oestrogeen als het middel dat ik had.
Wat ik minstens zo belangrijk vind is te kijken naar de werking die ze hebben en ook bedoelen te hebben, die is nog steeds dezelfde....

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » di 02 jul 2019 01:16

SusannaK schreef:
zo 30 jun 2019 12:37
Toen ik zelf van de gynaecoloog Tibolinia kreeg voorgeschreven

al lijkt het alsof ik fysiek weer iets krachtiger ben in mijn spieren.
Als het Tibolon is wat je nu gebruikt, dan kan dat van die spieren wel kloppen. Het is een anabole steroïde.
Bodybuilders gebruiken het om hun spieren te ontwikkelen.
En in de sportwereld was het altijd n populaire vorm van doping.

Miek890
Berichten van Miek890
Onderwerpen van Miek890
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Miek890 » di 02 jul 2019 08:36

Je weet dat het alleen uitgestelde executie is, het gebruik van hormoonpillen? Ze houden alles kunstmatig hoog en zodra je stopt kom je alsnog in de overgang en misschien nog wel heftiger. Het lichaam zoekt een nieuwe balans nadat het gestopt is met menstrueren. Als je hormonen slikt gaat dat niet gebeuren en wordt het uitgesteld. Dus je zal eraan moeten of je wilt of niet. Suc6.

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » di 02 jul 2019 08:46

Anette, bedankt voor het alsnog plaatsen van je reactie.
Ja, je wenste me sterkte en dat kon ik niet helemaal plaatsen, juist omdat ik helemaal niet het gevoel dat ik dat nodig heb nu.
Dat Tibolon wordt gebruikt als doping was mij niet bekend. Even een raar idee, maar dan heb ik het toch goed gevoeld dat ik wat krachtiger ben in mijn spieren. Laat ik het maar zo benaderen: als dat de enige bijwerking is die ik tot nu toe ervaar, dat is dan mooi meegenomen :)

SusannaK
Berichten van SusannaK
Onderwerpen van SusannaK
Menopauzejaar:

Bericht door SusannaK » di 02 jul 2019 08:53

Miek, daar ben ik me inderdaad goed van bewust.
Nu had ik geen heel heftige klachten voordat ik met de tibolinia begon, die waren naar mijn idee zelfs al wat afgenomen, dus misschien valt het wel mee.

Ik las hier net een discussie van vorig jaar, opgestart door Jannetje, die over een periode van meerdere jaren de HST is gaan afbouwen. Bij haar is het allemaal heel mooi geleidelijk verlopen en heeft zo goed als geen last gehad. Een heel mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Dat ga ik goed onthouden voor als ik ook wil gaan afbouwen. Het is maar de vraag of mijn specifieke klachten daarmee weg blijven, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » di 02 jul 2019 14:45

Hallo Susanna,

Heb me nog even verder verdiept in HRT. Ook de nieuwsbrief "Hormoontherapie, de andere kant!" hierover gelezen op deze site en de commentaren eronder bij het forumkopje "Hormoontherapie".

Idd geen succesverhalen, zoals je al schreef. Maar ook op internet vind ik veel reviews over Tibolon / Tibolinia / Livial. Het helpt over het algemeen goed tegen de overgangsklachten. Er zijn ook vrouwen die er meer last door krijgen ivm hormoonovergevoeligheid en voor wie het dus geen tijdelijke oplossing biedt.

Toch is wel een algemene tendens te lezen uit de ervaringen en reviews van vrouwen dat stoppen de grootste problemen oplevert. Als HRT wordt toegevoegd, stopt het overgangsproces en hoeven de organen in het lichaam niets te doen. Stopt de toevoeging, dan wordt ineens aanspraak gedaan op deze organen en dat brengt een schok teweeg. Met HRT ben je dus niet in de overgang. Artsen bevestigen dit ook; de overgang start op de dag dat HRT wordt gestopt.

Jannetje heeft idd op eigen initiatief héél langzaam afgebouwd,er jaren de tijd voor genomen en mss is dat wel de beste manier; voor haar in ieder geval wel. Ben daarom ook benieuwd hoe het jou zal vergaan, als je t.z.t. stopt. Hopelijk horen we dat tegen die tijd nog van jou.

Groetjes,
Claire

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht