20 jaar na verwijdering baarmoeder in overgang?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Pietje
Berichten van Pietje
Onderwerpen van Pietje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

20 jaar na verwijdering baarmoeder in overgang?

Bericht door Pietje » do 30 mei 2019 19:44

Hallo dames,

1996 zijn de baarmoeder en eierstokken verwijderd. Vanwege de jonge leeftijd kreeg ik estradiol voorgeschreven. 2 jaar geleden ineens erg hoge bloeddruk en moest ik stoppen met de estradiol. Vanaf dat moment erg veel klachten moeheid veel gewrichtsklachten, opvliegers, slecht slapen. Bloedonderzoek heeft nu uitgewezen dat ik extreem in de overgang ben. Voor mij echt ongelofelijk dat dit op 66 jarige leeftijd nog kan!
Iemand dezelfde ervaring?

Pietje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: 20 jaar na verwijdering baarmoeder in overgang?

Bericht door Anette » do 30 mei 2019 23:14

Hallo Pietje,

De hormoontherapie kreeg je voorgeschreven omdat men van menig was dat 43 jaar te jong was om in de menopauze te komen.
Dat is ook aan de jonge kant kun je zeggen. Wetende dat de normale leeftijd valt tussen 45 en 55 jaar, valt dat ook wel weer mee, zou je ook kunnen zeggen dat 43 jaar wel weer meevalt. Aan die wetenschap heb jij persoonlijk nu niet zoveel meer aan.

De hormoontherapie kreeg je dus om je overgang stop te zetten. Door die van buitenaf aan te vullen hoefden je lichaam en geest zich niet in te stellen op omgaan met minder hormonen. De veranderingen van de overgang werden niet gemaakt.

Toen je stopte met deze medicijnen viel je als het waren in één klap terug op een een systeem dat alsnog moest gaan leren zelf voor voldoende hormoonaanmaak te zorgen = De overgang moest alsnog op gang komen en de lichamelijke en geestelijke veranderingen alsnog worden gemaakt.

Aan alle kanten laat men ons heel graag geloven dat alles gewoon door zou gaan, maar helaas werkt het zo niet.

Ik wens je heel veel sterkte want ik weet uit eigen ervaring dat het geen kleinigheid is.

groet
Anette

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Re: 20 jaar na verwijdering baarmoeder in overgang?

Bericht door Anna1962 » ma 10 jun 2019 08:17

Hallo Pietje,

ik denk dat je nu uiteindelijk inderdaad in de al die tijd "uitgestelde" overgang terecht bent gekomen, nu moet je lichaam zelf de balans gaan zoeken, wens je veel sterkte want we weten hier hoe moeilijk het kan zijn!!

Groetjes Anna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht