Ben letterlijk aan het afkicken

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Denemarken19
Berichten van Denemarken19
Onderwerpen van Denemarken19
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Ben letterlijk aan het afkicken

Bericht door Denemarken19 » za 16 mar 2019 11:57

Hallo dames

Wat een ellende die "overgang " Mijn baarmoeder en eierstokken zijn in verband met endometriose al verwijderd op 33 jarige leeftijd, en uiteraard wordt dit dan opgevangen door hormoonpreparaten om niet DAN al in een vervroegde overgang te belanden, nu 55 jaar en gestopt op aanraden met deze hulpmiddelen en het mijn lichaam zelf te laten doen, wat een hel.... :(
Ben letterlijk aan het afkicken, zo'n 50 opvliegers per dag waarvan ik drijf en drijfnat ben, inclusief de nachten, elk uur wakker, en in sommige gevallen douchen en bed verschonen. Ik ben nu begonnen met A.Vogel, overgang totaal en A.Vogel Famosan Salvia extra sterk, bied tot nu toe geen verschil
Ik hoop dat er wat verandering op gaat treden anders is de neiging om weer aan hormoonhulp te beginnen mega groot....

wordt vervolgd .....

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Ben letterlijk aan het afkicken

Bericht door Anette » za 16 mar 2019 17:35

Heftig Denemarken,

22 Jaar lang hield de hormoontherapie je overgang tegen en dan ineens val je qua hormonen terug van alles naar niks en moet je systeem alsnog dat proces in. Geen kleinigheid.

Mij overkwam hetzelfde na ca. 12 jaar hormonen gebruiken. Alleen was mijn vervroegde overgang niet het gevolg van een ingreep, maar door moeder natuur zo bepaald.
Ook mijn systeem reageerde heel heftig op het stoppen.
Ik vroeg me toen af is dat een teken dat mijn lijf die overgang niet meer gaat redden? Of is het juist een teken dat mijn lichaam goed aan de gang gaat.
Ik besloot het eerst maar eens een half jaar af te wachten, want terug aan hormonen met nogal wat hartpatiënten in mijn familie vond ik, ik ging al naar de 50, bepaald geen veilige optie.

Gelukkig ben ik ervan af kunnen blijven en kon ik mezelf na een half jaar steeds meer zien als "een vrouw in de overgang met aardig wat klachten"
De scherpte van het afkicken was eraf en de overgang had zijn intrede kunnen doen.

Sindsdien heb ik al vaak hier geschreven: "stop in hemelsnaam nooit in één keer, maar neem de tijd om af te bouwen"
Nog steeds komt daarna dan de overgang en zullen daar klachten bij horen, maar het maakt de val niet in één klap zo groot en geeft mijns inziens het systeem de kans om net ff wat rustiger weer zelf op gang te komen.
Bij vrouwen hier, die ruim de tijd namen om af te bouwen verliep het afkicken en op gang komen van het eigen systeem, in elk geval wat rustiger.

Aan die afbouw-optie heb jij nu niets meer, maar ik hoop andere lezers wel.

Weet je, al die middeltjes zijn leuk bij niet al te grote klachten, dan wil dat nog wel eens tijdelijk wat verlichten. Maar dat ze zo'n hormoon-omslag op kunnen vangen daar geloof ik niet zo in. Dan zouden hier al die vrouwen met al die klachten niet zijn.

Helaas kan ik je niet heel veel meer bieden dan herkenning. En erkennen dat waar je nu in zit, dat dat heel zwaar is.
Ik wens je heel veel kracht en wijsheid en hoop dat je ons/hen af en toe laat weten hoe het verder gaat.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht