Gestopt met pil, ik dacht die overgang zal bij mij wel meevallen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Bjm54
Berichten van Bjm54
Onderwerpen van Bjm54
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 56

Gestopt met pil, ik dacht die overgang zal bij mij wel meevallen

Bericht door Bjm54 » ma 04 jan 2016 16:54

Hallo meiden,

Jaar geleden gestopt met pil, ik dacht die overgang zal bij mij wel meevallen, sport veel ,rook niet, eet gezond geen overgewicht...
nou dat viel dus goed tegen, ik heb me nog twee week goed gevoeld en toen was het hek van de dam.
gelijk hoge bloeddruk, Slapeloze nachten.
Dokter geweest en gelijk aan de bloeddruk pillen.
dan denk je alles komt goed, dus niet.
Opvliegers hartkloppingen, kreeg erg veel last van mijn benen, niet meer uit de stoel omhoog kunnen komen, pijn in heupen en liezen.
toen mijn schouders en nek en steeds een vreemd gevoel in mijn hoofd en een raar strak gevoel in nek en hals.
Heb de hele dag gevoel dat ik brok in mijn keel heb.
Toen kwamen mijn armen, kan vaak niet eens mijn bh los doen of t shirt uit krijgen.
en natuurlijk met deze klachten naar dokter geweest, maar kreeg nooit te horen dat het wel eens in verband kon staan met de overgang.
[lang leve internet ]
Dus je raad het al, ik heb elke afdeling van het ziekenhuis gezien, vaak bloed geprikt en nergens kwam wat uit.
Ondertussen de wanhoop nabij, en niet meer normaal kunnen functioneren, want na al die lichamelijke klachten komt het geestelijke er ook nog bij kijken, stemmingswisselingen, huilbuien, down voelen.

En toch maar doorgaan met werk en leven tot dat voor de kerst het emmertje vol was en tijdelijk gestopt ben met werken.
Gelukkig is de ene dag niet de andere, soms gelukkig eens een goede dag, maar bewegingspijn is er altijd.
Vandaag gestart met revalidatie behandelingen voor pijn klachten op advies van reumatoloog.
Hopelijk gaat dat wat helpen.
Zo even mijn ellende van me afgeschreven .
Door dit forum ben ik er tenminste achter gekomen dat de klachten dus allemaal hormonaal zijn.
Hoop alleen dat niet al mijn klachten jaren aanhouden want dan zakt me de moed in de schoenen...

Groetjes Biance

Marieke
Berichten van Marieke
Onderwerpen van Marieke
Menopauzejaar:

Re: Gestopt met pil, ik dacht die overgang zal bij mij wel meevallen

Bericht door Marieke » za 16 apr 2016 14:21

Beste Biance,

En zo overkomt het veel vrouwen. Vaak in het vertrouwen dat ze met hormoonaanvulling de overgang hebben kunnen overslaan, stoppen ze vol goede moed.
Als het zo zou werken, zou het aantal vrouwen met overgangsklachten de afgelopen 50 jaar veel minder hebben moeten worden, maar het tegendeel lijkt het geval.

Maar als dan de hormonen uit de pil (of hormoontherapie) wegvallen en je wordt teruggeworpen op je eigen systeem. Dat moet alsnog 'wakker' worden om de nodige veranderingen aan te brengen en te zorgen dat o.a.vetweefsel en bijnieren de hormoonaanmaak gaan overnemen.
Ofwel: De overgangsjaren dienen zich aan.
Voor mij persoonlijk klinkt het logisch, dat het extra ingewikkeld is voor het lichaam, om dat na zoveel jaar opeens zelf te regelen.

Marieke

Bjm54
Berichten van Bjm54
Onderwerpen van Bjm54

Bericht door Bjm54 » di 20 nov 2018 14:20

Beste dames,

Postmeno/ hormoontherapie
Zit nu 4 jaar in de postmeno pauze. Met 50 jaar met de pil gestopt. Ik leefde gezond , sporten, niet roken en af en toe een glaasje wijn.
Dus zegt men, dan zul je minder klachten krijgen. Nou helaas niet dus. Na 2 week met de pil te zijn gestopt, begon het gedonder.
Hartklachten, veel pijn in lichaam, geestelijk heel labiel altijd onrustig en naar gevoel in lichaam. Niet meer kunnen slapen en veel opvliegers.
Niet uit te leggen aan omgeving hoe ik me voelde. 25 keer bij dokter geweest afgelopen jaren. Ze wisten niet wat ze met me moesten.
Hadden in ieder geval geen verstand van de overgang

Gelukkig kregen we een nieuwe dokter en hij had wel begrip voor en verstand van. Hij heeft gelijk activelle voor geschreven. Na 2 week voelde ik al verschil. In ieder geval geen opvliegers meer, en ik slaap gelukkig veel beter.
Ben er nu zo'n 6 week aan. Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Soms nog heel onrustig gevoel en toch nog vaak wat een versnelde hartslag en hart overslagen. De ene dag gaat het prima en de andere dag denk ik weer, bah. Vandaar heel blij met dit forum , dan voel je je niet zo alleen met je klachten.
Zo moest ik ff kwijt. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor de overgang. Maar ik had niet gedacht dat het zo erg kon zijn.
Van een actieve vrouw die alles aan kon nu bij alles na moet denken, zal ik wel zal ik niet.
En ja soms best jaloers op die vrouwen die gewoon door kunnen gaan met hun dingen en nagenoeg geen klachten hebben. ( Mag toch wel. :) )

Biance

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » di 20 nov 2018 17:41

Dag Biance

2 weken na stoppen met de pil kreeg je klachten schrijf je.
Hoe zal het dan gaan als je over een tijdje moet stoppen met de Hormoontherapie?

Susan

Bjm54
Berichten van Bjm54
Onderwerpen van Bjm54

Bericht door Bjm54 » vr 23 nov 2018 20:37

Susan,

Ja geen idee hoe het dan zal gaan. Maar ik had teveel klachten en kon niet meer functioneren. Activelle is wel een heel laag gedoseerd . De pil daarin tegen is hoog gedoseerd. Alleen al het feit dat ik nu weer normaal slaap na 4 jaar. De tijd zal het leren, maar voor nu is dit voor mij de beste oplossing.

Biance

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Katje » zo 30 dec 2018 22:08

Hallo Nuance,

oh zo herkenbaar. Ik sportte ook veel rook niet ben al meer dan 20 jaar vegetariër en stopte in juli of augustus (weet het niet meer zo precies met de pil) en daar begon de ellende. Bloeddruk knalde omhoog, opvliegers, depressieve gevoelens, onevenwichtig, reuma gekregen (artrose in knieën, vingergewrichten en nek. Was ik maar nooit gestopt met de pil. Maar ja ze zeggen dat hormonen slecht voor het lichaam zijn en ooit moest ik ja een keer stoppen. Een vriendin van mij is op haar 60e gestopt met de pil en heeft nu naar 8 maanden nog steeds niks.
Wat ik nog het ergste vind ik kan niet meer zoveel sporten als eerst ik trek het gewoon niet meer. Vroeger fietste ik elke dag met de racefiets tussen de 50 en 80 km nu ben ik blij als ik 3 keer in de week de 50 km haal. Het is om te huilen en dat doe ik nu ook vaker.

Op dit moment alleen maar doffe ellende. :|

Katje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht