Hormoontherapie een verademing

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 59

Hormoontherapie een verademing

Bericht door Jannetje » do 18 okt 2018 13:19

Hallo dames,

Omdat ik best veel negativiteit ben tegengekomen over hormoontherapie wil ik graag mijn positieve ervaring met HST delen.
Een jaar of 5 geleden kwam ik privé een vrouwelijke arts tegen die zag hoe ik aan het struggelen was met mijzelf.
Ik zat continue op Mars, registreerde niets, maakte fouten in mijn werk en had ieder uur en opvlieger.
Zij zat zelf in de overgang en wees mij op de voordelen van femoston continue.

Na alle rode klavers en andere geld verslindende middeltjes geprobeerd te hebben, was zij degene die me over de streep heeft getrokken.
Ik heb de knoop doorgehakt en ben femoston continue 1/5 gaan gebruiken onder het mom van "ik heb nog een aantal goede jaren voor de boeg en die ga ik niet nog langer laten verpesten door overgangsklachten. Ik was klaar met "je moet er doorheen dus accepteer het maar......"

Er ging en wereld voor mij open en had spijt dat ik niet eerder ben begonnen.
Na die 2 jaar ben ik overgegaan op 0,5/2,5 nu kwamen de klachten terug maar zeer draagbaar en dit heeft niet langer dan een week of 6 geduurd.
Weer een jaar later heb ik een pillen snijder gekocht en heb de 0,5/2,5 gehalveerd.
Hetzelfde herhaalde zich maar ook nu was het allemaal te doen.
Tot slot ben ik een 1 jaar geleden met kwartjes begonnen. Dat lukte minder dus terug naar halfjes.
Half jaar geleden weer geprobeerd kwartjes afwisselen met halfjes en nu lukte het wel.
Ik had heel af en toe een lichte opvlieger maar meer niet.
Denk een maand of 2 later alleen maar kwartjes en 2 maanden geleden helemaal gestopt.
Hoera! Ik ben er af en nu af en toe een lichte opvlieger.
Kortom het is allemaal zo slecht nog niet en ben ontzettend blij dat ik de HST beslissing heb genomen mijn leven terug kreeg.

Groeten
Jannetje

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Re: Hormoontherapie een verademing

Bericht door Ine » do 18 okt 2018 14:57

Hoi Jannetje,

Tijdens gebruik werden mijn klachten ook goed onderdrukt. Ik had ongetwijfeld de beoordeling 'positief' van je gekregen.
Totdat ik een jaar later weer volop in de overgangsklachten zat. En nu 6 jaar later nog steeds regelmatig mijn bed uit zweet.
Bij elke inspanning breekt de hitte uit. Het wordt nu eindelijk wat minder, maar ik denk zeker dat als ik die jaren hormoonpillen niet gehad had, ik nu veel verder was geweest.

Ook het vervolg hoort voor mij bij mijn ervaring met hormoontherapie. Dat overkwam mij. Het was en is mijn realiteit.
Ik spreek dat wel eens uit en vind herkenning hier bij lotgenoten.

Ik hoop van harte dat het voor jou soepeler zal verlopen, en de postmenopauze die je nu ingaat, je niet meer lastig gaat vallen.
Niets liever dan dat.

Ine

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » do 18 okt 2018 15:10

Zeer vervelend Ine.

Maar ik geloof in de hele langzame afbouw die ik heb gedaan.
En, de hoofdreden, je beste jaren die je nog hebt laat die niet verpesten.
Dat is wat ik hier wilde meegeven.
Zo heeft mijn lijf kunnen wennen aan de veranderingen en weet ik zeker dat ik het ergste heb gehad. Hoe fijn is dat?
En natuurlijk heb ik ook wel eens een nacht waarin ik zwetend wakker wordt. Maar dat is niet meer iedere nacht en valt in het niet bij hoe het was.

Jannetje

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Bericht door Ine » do 18 okt 2018 19:39

Oke Jannetje,

Ik had al begrepen wat je wilde meegeven. Zo werd het mij ook aanbevolen. En ik herken je enthousiasme.

Had ik vooruit geweten dat dit me kon overkomen, had ik destijds een andere keuze gemaakt.

Ik ben nu 57 en 6 jaar gestopt, ging prima de eerste tijd, maar een half jaar na het afbouwen werd het anders.
Ik ben ook bang dat het niet meer overgaat, of niet alles in elk geval en ik er de rest van mijn leven mee te dealen heb.
Dus ja........... 'zeer vervelend' vind ik in deze wat zwak uitgedrukt.

Ine

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Kimberley » vr 19 okt 2018 05:33

Hoi Jannetje
Jannetje schreef:
do 18 okt 2018 13:19
Na alle rode klavers en andere geld verslindende middeltjes geprobeerd te hebben,
Klinkt eigenlijk niet als ook maar een poging tot accepteren en staat dus eigenlijk haaks op
Jannetje schreef:
do 18 okt 2018 13:19
Ik was klaar met "je moet er doorheen dus accepteer het maar......"
Het - vaak paniekerige- op willen lossen van de overgang, die overgang niet willen hebben, het nut er niet van in zin, de verandering in diepere lagen van jezelf niet belangrijk vinden en er niet naar (willen of kunnen) luisteren stagneert de overgang en doet die nog langer duren dan wenselijk is heb ik het idee.

Naast dat ik me afvraag hoe het over een tijdje met je gaat, (geef je dan ook nog eens update? Ook als het, wat ik oprecht! niet hoop voor je, minder goed gaat dan gehoopt?) vraag ik me ook af hoe het met jouw geestelijke overgang gegaan is.
Heb jij het gevoel dat terwijl jouw lichamelijke overgang gewoon door gegaan is tijdens het HSTgebruik volgens jou, je geestelijke overgang ook gewoon door is gegaan? Daar ben ik echt heel benieuwd naar. Nogmaals oprechte interesse. Je antwoord kan interessant zijn voor alle vrouwen hier.

Groetjes Kimberley

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 19 okt 2018 16:04

Hoi Jannetje,

Je schrijft 5 jaar geleden. Ben je toen ook begonnen met slikken? Was het dan dus een traject van 5 jaar?

Fijn dat je je ervaring met ons deelt. Soms is het niet anders en een positieve ervaring lijkt mij ook zeker welkom. Fijn als je inderdaad een update wilt schrijven of je je zo goed blijft voelen. Kan anderen die erg diep gaan toch ook helpen in hun keuze.

Ik ben ook benieuwd of je slaapproblemen had en of dat ook beter ging met hormonen?

Groetjes Madu

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » vr 19 okt 2018 16:52

Ine:
Ine schreef:
do 18 okt 2018 19:39
Had ik vooruit geweten dat dit me kon overkomen, had ik destijds een andere keuze gemaakt.
Heb jij er ook 3 jaren de tijd voor genomen om af te bouwen?
Ine schreef:
do 18 okt 2018 19:39
k ben nu 57 en 6 jaar gestopt
Dus je was 51 toen je stopte. Ik 58...... Dat is nogal een verschil.
Je bent vroeg in de overgang gekomen ik laat. Wie weet zit daar het verschil? Of...... misschien is er iets heel anders aan de hand....

Kimberly
Kimberley schreef:
vr 19 okt 2018 05:33
Klinkt eigenlijk niet als ook maar een poging tot accepteren en staat dus eigenlijk haaks op
Waarom zou ik het na oeverloos proberen moeten accepteren? Wat is dat toch, die vrouwen die vinden dat je het maar lijdzaam moet ondergaan?
Ben het hier pertinent mee oneens. Ik leef maar een keer en wel nu. Ik kies er niet voor om mijn leven te laten vergallen door zoiets als "overgang".
Kimberley schreef:
het nut er niet van in zin
. Nee het nut van de overgang zie ik absoluut niet.
Kimberley schreef:
vraag ik me ook af hoe het met jouw geestelijke overgang gegaan is.
Net zo als de lichamelijke. Ik heb 3 jaar de tijd genomen om af te bouwen. Totaal 5 jaar geslikt. Het 3e en 4e jaar de helft minder dan de laagste dosis die verkrijgbaar is. Het 5e jaar daar weer de helft van....
Zoals ik heb geschreven, het ging niet helemaal zonder slag of stoot maar..... de scherpe randjes van de overgang zijn er in de loop van dit 3e, 4e en 5e jaar van af gegaan. Nu is het zover dat ik zonder kan en voel me prima. Geestelijk beter dan voor ik begon aan HST. Zit gewoon goed in mijn vel.
Ben weer helder, registreer alles weer en vooral ook positiever (dat was ook tijdens de hormoontherapie en nu dus ook).

Madu. Fijne positieve reactie :-)
Ja van de 5 jaar heb ik 3 jaar afgebouwd.
Slapen ging zeker beter na de eerste Femoston. Duurde paar dagen maar daarna lukte het weer.
Overigens denk ik dat o.a. het slaapprobleem voor weer andere problemen kan zorgen en dat die problemen vervolgens ook weer op de overgang geschoven worden.....

Ik zal over een half jaar een update hier op zetten.
Mijn doel is om mensen die positief in het leven staan een zetje te geven om niet alles lijdzaam over je heen te laten komen als er middelen zijn om het, al dan niet tijdelijk, op te lossen. Het zal niet voor iedereen het zelfde zijn, zie het verhaal van Ine maar als je al lang in een dal zit dan is het misschien tijd om voor je zelf te kiezen. Zelf sta ik er zo in dat als het zou moeten ik gewoon weer ga slikken. Nogmaals ik leef nu en over een jaar of 15 dan ben ik oud en zie dan wel weer verder. Dat is mijn keuze en die vrijheid heb ik.

Groeten,
Jannetje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » vr 19 okt 2018 18:34

Dag Jannetje

Fijn dat je je zo veel positiever voelt.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is waar je je eerst negatiever over voelde? Je leven, je werk je relaties met mensen om je heen, jezelf, misschien iets simpels als je uiterlijk? Ik weet niet zo goed hoe ik het moet duiden, vandaar de vraag.
Misschien wil je daar nog iets over zeggen?

Susan

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » vr 19 okt 2018 20:40

Hallo

Vind ik moeilijk te duiden Susan. Was depressievig terwijl ik een positief en vrolijk mens ben.
Zag alleen maar beren op de weg. Kon niet genieten van leuke dingen.
Heel vergeetachtig. Iemand kon iets tegen mij vertellen en kwartier later had ik geen idee wat hij of zij had gezegd.
Ik vond dat verschrikkelijk. Daarnaast echt ieder uur en opvlieger. Slapen was er niet meer bij.
Dat hou je wel even vol maar geen jaren.
Heb trouwens ook aan mijn moeder gevraagd hoe haar overgang was.
Zij moest in de winkel staan (middenstands gezin). Zij heeft hormoon pleisters gehad want kon zich de opvliegers niet veroorloven.
Bij haar heeft het uiteindelijk een jaar of 3 geduurd en zij is niet in een gat gevallen.
Dus het kan ook goed gaan. Je moet maar zo denken. Op een forum zitten de (met alle respect) probleemgevallen.
Mensen waar het goed mee gaat hoor je niet.

Jannetje

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Bericht door Ine » vr 19 okt 2018 21:13

Hallo Jannetje,

Mijn menstruatie stopte toen ik 47 was, dus niet apart vroeg. Als het iets met tijd te maken heeft zal het eerder te maken hebben met de tijd tussen laatste menstruatie en aan aanvang hormoontherapie (48 toen ik ermee begon).
Er is niet iets heel anders aan de hand.
Onderga ik het lijdzaam? Ik verzet me er niet me er niet meer tegen. Dat is me eerder slecht bevallen.
Ik ken mijn lijf goed en weet gewoon dat het soepeler had kunnen verlopen als ik me niet me de medicijnen tegen de overgang had verzet.
Ik maak er het beste van, zo zit ik in elkaar.

Ik ben heel blij dat ik niet meer onder de hormoontherapie zit. Ik ben van nature iemand die diepgang nodig heeft. En het was heerlijk dat ik daar weer naar terug kon en daar een extra dimensie bij kwam, toen ik stopte. Dat gaf me mijn 'vrijheid' weer terug.

Maar wat een toeval. Ook ik sta een aantal dagen per week in de winkel. Tijdens de hete zomerweken met een natte doek in mijn nek om de opvliegers enigszins op te vangen. Ik was er zelf verbaasd over, maar ik heb niet één keer een opmerking gekregen.

Ine

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » za 20 okt 2018 09:30

Dag Jannetje

Bedankt voor je openhartige antwoord.
Je beschreven geestelijke klachten herken ik wel maar ik bedoelde eigenlijk ook de meer 'diepere' geestelijke verschijnselen: veel denken over je leven tot nu toe, de mensen om je heen, levensvragen, het gevoel te veranderen van binnenuit, rouw om wat bij vroeger hoorde en niet meer bij nu, dat soort gevoelens en gedachten.
Ik ben benieuwd of je dit soort gevoelens en gedachten, die bij mij omhoog komen (door mijn hormonen en doordat ik overga naar een andere levensfase ) of ik het nou wil of niet, ook hebt of hebt gehad en of je nog aan het beantwoorden van de omhoog borrelende vragen toe komt als je ze behandelt/oplost/onderdrukt met Hormoontherapie ?
Zie het a.u.b. niet als aanval want dat is het niet maar meer een gesprek over beleving van de overgang tussen verschillende vrouwen.

Susan

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » za 20 okt 2018 09:59

Ok. Had je niet goed begrepen.
Ja hoor die levensvragen heb ik nog steeds.
En zeker ervaar ik een soort rouw wat betreft het ouder worden.
Vind het best jammer om afscheid te moeten nemen van de jeugd.
Maar...... Ik lijk er nu wel positiever in te staan. Ik kan het accepteren en het is zoals het is.
Ben nu ook veel minder passief.
Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen en hoop fit te blijven (voor zover mogelijk) door te sporten, veel buiten te zijn met de hond en niet achter de geraniums te gaan zitten. Blijf ook werken zolang als mogelijk.
Ik geloof er wel in om met 2 benen in de maatschappij te blijven staan.
Ik denk dat de HST mij juist geholpen heeft om die vragen het hoofd te bieden. Zonder was ik misschien in het negatieve blijven hangen.
Maar dat is achteraf gepraat en weet je natuurlijk nooit zeker.
Kortom wat mij betreft heeft de HST deze vragen en de daar aan gekoppelde geestelijke ontwikkeling niet onderdrukt.
Ik vermoed overigens wel dat de 3 jarige afbouw hier aan mee heeft gewerkt omdat de minder scherpe overgangsverschijnselen die er tussen door sijpelden hierdoor toch wel een kans hebben gekregen. Maar de tijd zal het leren.

Jannetje

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Bericht door Ine » za 20 okt 2018 15:21

SusanL schreef:
za 20 okt 2018 09:30
meer een gesprek over beleving van de overgang tussen verschillende vrouwen.
Hallo Susan,

Weet je........ De bewustwording dat er een moment in het leven komt, dat je niet meer kunt voldoen aan het maatschappelijk gewenste plaatje, is denk ik voor de meeste vrouwen wel een issue waar ze in de overgang meer mee te maken krijgen.
Dat die angst in zo'n gesprek wordt ingebracht is logisch. Daarover praten kan elkaar steunen en ruimte geven.
Wat me afremt is dat aan die angst voor niet kunnen voldoen aan het gewenste plaatje steeds beoordelingen worden gekoppeld: "het positieve" dan wel "het negatieve"

Toen ik niet meer volledig aan de verwachtingen kon voldoen, ontstond de uitdaging (die later een een bron van inspiratie bleek)
Om die aan te gaan heb ik stappen terug gezet. Ik keerde meer naar binnen en trok me meer terug.
Sommigen in mijn omgeving hadden het ook nodig daar een afkeurende lading aan te geven, ik zat teveel achter de geraniums, dat vonden ze fout.
De realiteit was, dat ik geconfronteerd werd met onmacht (ik kon niet voldoen) en anderzijds met de noodzaak terug te gaan naar mijn basis.
De geraniums leerden me wie ik was toen ik niet meer kon voldoen aan al die verwachtingen. De geraniums gaven mij de ruimte en tijd om vanaf die basis nieuwe ontwikkeling door te maken.
Het was een intensieve tijd, van hard werken. Met veel emotie.

Mijn overgang raakt alles wat het leven betreft, en is voor mij pas compleet als ik zowel de mooie kanten als moeilijke kanten aanwezig laat zijn.
De afleiding van leuke dingen doen verdroeg ik daarom in die tijd niet zo goed.
Dat genereerde ook weer afkeuring vanuit mijn omgeving.

Snap je wat ik wil zeggen Susan?
Dat het af kan remmen om over beleving te praten als het indelen in hokjes zo aanwezig blijft?

Ine

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » za 20 okt 2018 16:05

Dag Ine

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar wellicht heb ik me niet handig uitgedrukt. Positief en negatief zijn ook niet de woorden die ik normaal gesproken gebruik maar ik haakte in op de woorden van Jannetje. Hopelijk is het zo duidelijker?
Ik was benieuwd naar haar geestelijke overgang, niks meer niks minder.

Zelf heb ik ook ervaren dat het achter de geraniums zitten zoals dat dan genoemd wordt, mij veel gebracht heeft en ook al was het geen makkelijke tijd, de lading negatief zal ik er niet aan geven. Ook voor mij horen meerdere kanten bij een compleet leven. Ik ontkom er echter niet aan sommige tijden in mijn leven makkelijker te vinden dan andere tijden. Of dat ook in hokjes denken is weet ik niet. Maar ik ben niet roomser dan de paus. Sommige zaken zijn gewoon niet makkelijk al kunnen ze zeker wat brengen.

Susan

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » za 20 okt 2018 16:43

Hoi Ine en susan,

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om vervelende dingen te verwerken.
Dat kan de overgang zijn maar er gebeuren nog wel meer zaken in het leven waar je niet vrolijk van wordt.
Mijn keuze is om zo lang als mogelijk is van het mooie van dit leven te genieten en ondertussen loop ik zeker niet weg van belangrijke levensvragen. Als ik straks oud ben moet ik misschien wel gedwongen achter de geraniums zitten en dan wil ik niet denken "had ik maar....."

Jannetje

Ine
Berichten van Ine
Onderwerpen van Ine
Menopauzejaar:

Bericht door Ine » za 20 okt 2018 17:31

Oh nee Susan

Dat was niet waarom ik je quootte Susan. Excuus dat ik je in de war bracht.
Jij wilde juist naar de inhoud, de beleving. Daarom quootte ik die zin.
Dat het beoordelen niet door jouw ingebracht werd was vor mij zo klaar als een klontje :) .

Jouw voorstel deed mij overwegen of ik dat gesprek in zo'n omgeving wel wil of kan voeren.
Of zwijg ik maar voor de lieve vrede en sla ik me daarvoor dan voor mijn kop aan het eind van mijn leven.

Waarachtig mogen zijn, vind ik het mooiste wat je kan meemaken in het leven
Voor een gesprek over beleving hoort voor mij openheid en waarachtigheid.
En je daarbij mogen voelen zoals je je voelt.
Daar hoeft niemand een oordeel over te laten horen, of eisen aan te stellen.

Maar het hangt nu vanaf het begin wel in dit onderwerp. In bedekte en onbedekte termen.

Dat belemmert me als het ware, om te spreken.
En ik vroeg me af Susan of je dat van me herkende?
Ik zei 'snap je dat het afremt' . Duidelijker was ms geweest "herken of voel je in deze ook die rem?"

Ine

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » za 20 okt 2018 19:12

Sorry maar ik ga afhaken. Ik plaats over half jaar wel een bericht hoe het met mij gaat.
Hoop van harte dat er meelezers zijn die wat aan mijn afbouw verhaal hebben een er hun voordeel mee doen.
Fijn weekend.

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marian62 » za 20 okt 2018 20:50

Hallo Jannetje,

Ik heb zeker wat aan jouw afbouwverhaal! Fijn dat je ons op de hoogte houdt. In het algemeen zijn er weinig vrouwen die als het beter met ze gaat nog iets van zich laten horen, ongeacht of ze wel of geen zonder hormonen slikken. Snap het ergens wel, maar het is wel jammer voor het algemene beeld.
Nu zie ik erg veel vrouwen die al tegen de 60 lopen die nog last hebben van bijvoorbeeld opvliegers en angsten. En niet alleen bij de exhormoongebruikers maar ook bij vrouwen die nooit hormonen hebben gebruikt. Het zou de burger moed geven wat goede verhalen te horen.

Hartelijke groet,
Marian

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » za 20 okt 2018 23:11

Beste Jannetje,

Eerlijk gezegd begrijp ik je post niet helemaal.

Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik proef er toch jouw eigen gelijk uit. Zoals dat wie last heeft van haar overgang en niets onderneemt, dan ook maar op de blaren moet gaan zitten.

De door jou gebruikte termen:
- positief in het leven staan
- van het leven genieten
- sporten
- niet achter de geraniums
- zo lang mogelijk blijven werken
- mijn leven niet laten vergallen door zoiets als overgang
het komt over als het geijkte plaatje waaraan moet worden voldaan om een zgn succesvol leven te hebben.

Nu ik al een eind op weg ben met mijn overgang, kan ik zeggen dat de klachten beteren en voel ik mij langzaam rustiger, stabieler, evenwichtiger en wijzer. Ik ben er nog niet en heb nog zeker hormoondippen. Maar....

..... ik ben gegroeid juist door mijn overgang en heel blij met de nieuwe balans die het mij gebracht heeft.

Het in mijn ogen "gejakker" om door te kunnen blijven gaan op de oude voet is dus zeker niet iets waar ik volgens mij de betere vrouw van zou zijn geworden. De vele ervaringen hier van vrouwen zijn ook dat dit vaak leidt tot een burn-out. Maar ja, dat zijn volgens jou dan ook alleen de "probleemgevallen" die hier komen schrijven.

Ik had je bijdrage wel kunnen waarderen, als je alle schrijfsters hier in hun waarde had gelaten.

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » zo 21 okt 2018 07:47

Hoi Claire en anderen,

Ik lees dat er helemaal niet in bij Jannetje eerlijk gezegd. Ze schrijft dat het voor HAAR zo is. Ik lees nergens dat ze het vrouwen opdringt.

Het kan gewoon beiden lijkt mij. Daarbij zullen er vrouwen zijn die gewoon door jakkeren(wat ook een keuze mag zijn overigens) maar ook vrouwen die medicatie nodig hebben.

Volgens mij is het juist goed om beide kanten te laten zijn zonder daar voor de ander iets negatiefs van te maken.

Dit werkt voor Jannetje voor anderen werkt het om niets te nemen en weer anderen nemen incidenteel iets enz. Niets slikken moet ook weer niet een missie worden lijkt mij om uit te dragen.

Als ik voor mezelf spreek dan zou ik graag verlichting hebben. Ik heb al zoveel voor mijn kiezen gehad dat het contemplatief zijn wat de overgang brengt mij al gegeven was. Ik vind deze langgerekte periode een aanslag op mijn leven eerlijk gezegd. Ik bedoel morgen of vandaag kan je laaste dag zijn hier op aarde. Ik snap de redenatie van Jannetje dus prima eerlijk gezegd.

groetjes,

Madu

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » zo 21 okt 2018 09:44

Even een laatste reactie.
Clair, dat is nou zo jammer van dit forum.
De tendens rond hormoon gebruik is hier zo negatief dat de een aantal vrouwen zich kennelijk aangevallen voelen als er iemand is die er een goede ervaring mee heeft.
Er wordt heel omzichtig geprobeerd om een andere manier van verwerking op te dringen terwijl iedereen dat voor zich moet weten.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik heb alleen geprobeerd om uit te leggen waarom ik ben overgegaan tot HST en hoe ik heb afgebouwd. Niets meer en niets minder.
Er staat niets tussen de regels tenzij je ze zelf ziet.....
Achteraf niet slim van mij. Ik had alleen het afbouw verhaal moeten plaatsen.

En ik blijf er bij. Vrouwen die geen last hebben van de overgang zie je hier niet en ja dan blijven de probleemgevallen over......
Ik geef toe het is wat plastisch uitgedrukt maar je hoeft je echt niet aangesproken te voelen.

Marian en Madu wederom dank voor de positieve reactie.

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » zo 21 okt 2018 10:51

Beste Madu,

Ik zal de laatste zijn die vindt dat vrouwen allemaal dezelfde weg moeten bewandelen in de overgang. Iedere vrouw is anders en ieder verhaal is waardevol.

Veel lezen hier (ook mijn voorgaande berichten) geeft daar wel inzicht in, denk ik.

Waar ik moeite mee heb, is dat de vrouwen op dit forum weg worden gezet als probleemgevallen. Het is nog maar weer eens herhaalt door Jannetje.
Je verhaal is niet compleet. Wanneer had je je laatste menstruatie? Was je al een jaar menstruatievrij? We weten nu niet of en evt. hoe lang je postmenopauzaal was toen je HRT ging gebruiken.

Groetjes,
Claire

Jannetje
Berichten van Jannetje
Onderwerpen van Jannetje

Bericht door Jannetje » zo 21 okt 2018 11:31

Omdat het van belang is. Ja ik was net 1 jaar menstruatie vrij. Anders mag je de continueversie niet gebruiken.

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » zo 21 okt 2018 11:56

Dag dames

Zoals ik het heb begrepen, begint Jannetjes postmeno op het moment van stoppen met HST.
Dus of ze al wel of niet in haar eigen genetisch bepaalde postmenopauze zat maakt waarschijnlijk niet eens zoveel uit. Maar stel dat ze er al wel in zat dan heeft ze zichzelf teruggeplaatst naar de premeno denk ik. Correct me if I am wrong.

Tijdens een normale overgang schommelen de hormonen een tijdje om daarna af te nemen en uiteindelijk te stoppen, wat betreft de aanmaak door de eierstokken tenminste.
Met HST voeg je hormonen toe vandaar dat je pas van postmenopauze kan spreken op het moment van stoppen met HST dacht ik.
Het feit van toevoegen van hormonen terwijl het lichaam er zelf mee wil stoppen staat mij erg tegen van HST, nog afgezien van de gezondheidsrisico's die je ermee loopt.
En mochten mensen willen beginnen met: bij ijzertekort voeg je toch ook ijzer toe? Dan bij deze maar meteen het antwoord: in de overgang heb je geen hormoontekort! Het lichaam heeft het zo bedoeld of we daar nou blij mee zijn of niet. De overgang is geen stoornis, afwijking in het bloed, of ziekte!

Als men eenmaal toch voor HST heeft gekozen, lijkt het me inderdaad slim om als men ervan af wil (waarom eigenlijk als het zo'n fijn middel is?) een ellenlang afbouwschema te hanteren. En het is prettig dat Jannetje hier deelt dat ze daar 3 jaar over heeft moeten. Dat zul je niet gauw van een arts horen, maar alleen van vrouwen die merken dat het heel moeilijk is om met hormonen te stoppen.
Maar Jannetje had het misschien inderdaad beter alleen bij het afbouwverhaal kunnen houden en niet alsmaar die oordelen over anderen in haar berichten moeten stoppen: de probleemgevallen zijn zo stom om klachten te (willen) blijven houden, de probleemgevallen zijn zo stom om pauze te nemen en even niet te willen/kunnen voldoen aan de eisen van de maatschappij.

Jannetje daarentegen wil heel graag aan het in haar ogen perfecte plaatje blijven voldoen, ik proef de angst uit haar eerdere berichten en het zich genaaid voelen door de overgang.
Madu schreef:
zo 21 okt 2018 07:47
Volgens mij is het juist goed om beide kanten te laten zijn zonder daar voor de ander iets negatiefs van te maken.
Jannetje is degene die er in eerste instantie de woorden positief en negatief aan geeft Madu. Zij is positief en de probleemgevallen zijn negatief. Termen die Ine tegen de borst stuiten en haar afremmen om vrijuit te praten als Jannetje haar oordelen blijft spuien. Ik begrijp dus inderdaad wat Ine bedoelt.

Zelf voel ik die rem wat minder omdat ik er heilig van overtuigd ben dat HST de overgang stagneert. Dat draag ik graag uit. Als ik puur naar de feiten kijk kan ik gewoon niet anders: hormonen toevoegen aan een lichaam wat er vanaf wil is voor mij zo onlogisch.
En we kunnen de boodschap ook omdraaien: er zijn hier weinig positieve verhalen na HST te vinden omdat ze misschien wel in de minderheid zijn?
HST zal allicht hormonale klachten onderdrukken, dat vind ik niet zo moeilijk te geloven, al kunnen erg hormoongevoelige vrouwen er ook averechts op reageren en zich nog beroerder kunnen gaan voelen.
Het gaat mij vooral om de periode na het stoppen, waarvan veel horrorverhalen te vinden zijn hier op het forum, en waarvan de horrorverschijnselen zich soms direct maar soms ook pas enige tijd na het stoppen openbaren.
Wat de toekomst voor Jannetje zal worden weten we immers nog niet. Haar lichaam is nu pas 2 maanden zonder . De postmenopauze duurt over het algemeen wel wat langer.

Nogmaals ik waardeer het zeker Jannetje dat je überhaupt antwoord hebt gegeven op mijn vraag over je geestelijke overgang maar net als Ine weerhoudt het me wel enigszins om mijn diepste overgangsgevoelens met jou te moeten delen als ik daarmee tegen zulke enorme oordelen over mijn manier oploop.
Net als de rest blijf ik benieuwd naar hoe het jou verder zal vergaan en uiteraard hoop ik echt dat je geen overgangsverschijnselen meer zal gaan krijgen.

Susan

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » zo 21 okt 2018 14:03

Hoi Susan,

In mijn ogen is er een verschil in je eigen beleving opschrijven en anderen te veroordelen. Ik vind heel veel dingen ook zeer zeker negatief aan de overgang. Zo zie ik haar omschrijving. Ik voel me niet het minste aangevallen eerlijk gezegd. En 'probleemgevallen', dat kun je ook zo licht en zwaar opvatten als je zelf wilt natuurlijk. Ik lees het bedoeld als; hier schrijven vooral vrouwen die heel veel last hebben van de overgang want degenen die er geen last van hebben die schrijven hier niet. Dat klopt volgens mij gewoon. Bedoeld ze het anders dan leg ik dat eerlijk gezegd ook naast mij neer.

Ik vind het echt prettig om te lezen dat iemand wel baat heeft bij hormonen. De hele langzame afbouw als mogelijkheid ook. Natuurlijk is het even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Toch heb ik wel vaker gehoord dat het ook goed kan gaan. Dus minder zware klachten op die wijze te ervaren. Niets mis mee. Alleen jammer dat het vaak zo'n zoektocht is voor degene die besluiten wel hormonen te nemen. Het is ook dan toch nog steeds trial en error vaak.

Vrije keuze is wat mij betreft het hoogste goed.

Groetjes,
Madu

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62

Bericht door Marian62 » zo 21 okt 2018 16:06

Beste Jannetje,

Ik kan mij voorstellen dat dit de laatste keer is dat je iets op dit forum schrijft. Toch wil ik je vragen om alsjeblieft over een half jaar te melden hoe het met je gaat. Er is een enorme behoefte aan meer inzicht wat hormoontherapie kan betekenen. Er zullen best vrouwen zijn die het willen gebruiken om eeuwig jong te blijven, maar er zijn ook vrouwen die ondragelijk veel last hebben ondanks dat ze naar hun lichaam luisteren. En dan heb ik het niet over een paar jaar, maar vele jaren.

Ik heb mail contact gehad met Ivan Wolffers (waarvan ergens op dit forum een artikel staat: sprookje van eeuwig jong) hij schrijft over hormoontherapie, ik citeer: ”Dat het voor mensen met ernstige klachten van de menopauze hebben een uitkomst is lijkt mij duidelijk”
Nu kan je je afvragen wat ernstige klachten zijn. Ik denk dat het een persoonlijke afweging is die alles te maken heeft met draagkracht, draaglast en sociale ondersteuning.

Hartelijke groet,
Marian

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » zo 21 okt 2018 19:25

Hallo Marian

Daar sluit ik mij volmondig bij aan. Ik durf het nog niet maar ik draag het niet slapen echt niet meer. Neem nu iets anders maar dat bevalt ook niet helaas. Ook behoor ik tot een risicogroep tenminste voor zover bekend natuurlijk. Maar ik kom nu op een punt dat ik weleens een andere keuze zou kunnen gaan maken. Door het niet slapen ligt mijn hele leven al zo'n 10 jaar stil. Ik blijf inleveren.

Dus nu denk ik. Wie weet zit ik nog wel 10 jaar zo thuis. Of langer met een beetje pech. Een pauze is er duidelijk niet. Alleen met middelen maar dat lapt alleen maar een beetje en ook daar ondervind ik nare bijwerkingen van. Ik dreigde weg te zakken in een depressie. Dat is ook echt niet gezond. Zo weinig slapen is ook niet gezond en eist enorm zijn tol.

Dus bevindingen van mensen die wel hormonen of iets anders gebruiken wat kan helpen met een eerlijk verhaal over de voor en tegens zijn wat mij betreft echt welkom.
Ik hoop dus ook op die update, het geeft namelijk inzicht in de mogelijkheden. Niets meer en niets minder.

Groetjes,
Madu

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » zo 21 okt 2018 20:06

Jannetje schreef:
vr 19 okt 2018 16:52
Ik heb 3 jaar de tijd genomen om af te bouwen
Beste Jannetje,

Ik vind je afbouwverhaal heel belangrijk.
Persoonlijk denk ik dat je een verstandig en heel wijs advies geeft: Ruim de tijd nemen voor afbouwen.

In reguliere informatie of in bijsluiters of van artsen ben ik dit als advies nog nooit tegengekomen. En was het geen gebruikelijk advies.
Vooralsnog werd altijd gezegd dat afbouwen niet nodig was en geen meerwaarde had.

Kreeg jij het wel als advies bij het verstrekken van de medicijnen, of op het moment dat je met je arts overlegde te willen stoppen?
Want als men van die kant aandacht begint te schenken aan het stoppen dan is er (goddank) een belangrijke vooruitgang geboekt.
Dat zou me verheugen, ik zie daar al heel lang naar uit.

Vandaar mijn brandende vraag:
Wie of wat bracht je ertoe om langzaam af te bouwen.

Ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe je tot dit wijze besluit kwam.

Alle goeds,
Anette

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62

Bericht door Marian62 » ma 22 okt 2018 08:40

Hallo Madu,
Het niet slapen kan letterlijk slopend zijn. Ik heb ook een aantal jaar met 4 uur per nacht moeten doen. Het trekt een enorme wissel op eigenlijk alles in je lijf en geest.
Je schrijft dat je tot een risicogroep hoort. Oei, dat is extra lastig. Ik weet niet hoe ver jij van Gent woont, maar in het universtaire medisch centrum in Gent werkt een specialist die zo wel zijn focus heeft op de overgang als op borstkanker. Misschien kan je daar een consult aanvragen en je laten adviseren.
Veel sterkte
Marian

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 22 okt 2018 09:27

Hoi Marian,

Bedankt voor de tip. Sorry, geen extra risico op borstkanker maar hart en vaatziekten. Nachten inderdaad van 4 uur of korter zelfs. Daartussen ook nog nachten overslaan. Ik geef de medicatie van nu nog even een kans en zie wel, maar wilde aangeven dat hormoongebruik soms gewoon weleens nodig kan zijn om er überhaupt door te komen. Waarbij dan nog niets eens vaststaat dat hormoongebruik gaat helpen natuurlijk. Ook dat is een zoektocht dan weer, waar ik niet echt op zit te wachten. Ik ben het eigenlijk gewoon zat inmiddels. Goed nu slaap ik iig weer en neem de bijwerkingen even voor lief. Want slapen is echt het grootste goed. Oh, en voor de zekerheid. Alle aanpassingen die ik kan doen doe en deed ik. Ik wil nu graag weer leven i.p.v. de dag door zien te komen.

Groetjes,Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht