Ik merk dat ik alle overgangsverschijnselen nu toch nog krijg

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
YvonD
Berichten van YvonD
Onderwerpen van YvonD
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Ik merk dat ik alle overgangsverschijnselen nu toch nog krijg

Bericht door YvonD » zo 24 jun 2012 15:36

Hoi,

Vandaag na een periode van een zwakke gezondheid toch maar besloten weer eens te zoeken op internet naar het onderwerp dat me zo bezig houdt, de overgang.
Ik heb zeker 5 jaar Femoston gebruikt. Het heeft ervoor gezorgd dat ik in een periode met een pittige belasting in werk en thuis in balans ben gebleven en zelf heb kunnen kiezen voor het moment waarop ik die overgangsklachten dan wel aan zou kunnen.

Dat moment was eind maart dit jaar, ik ben gestopt. Ik gebruik nu sinds 3 maanden geen Femoston meer en merk dat ik alle overgangsverschijnselen nu toch nog krijg. Veel wakker 's nachts, het is te warm of te koud, veel hoofdpijn en een behoorlijke griep. Vaker dan ik gewend was roep ik naar mijn omgeving dat men niet meer alles van mij mag verwachten. Toch ben ik niet alleen negatief over het gebruik van dit middel. Het heeft me keuzevrijheid gegeven en 5 kwalitatief goede jaren erbij. Hoe het verder gaat nu de overgang komt, zie ik wel.

Ik realiseer me dat ik meer dan ik tot nu toe deed met mijn kwetsbaarheid moet leven. Dat valt niet mee met mijn instelling dat je vooral door moet gaan. Ik ben benieuwd hoe lang deze fase van de overgang naar de overgang gaat duren en hoelang die eigenlijke overgang me nog gaat bezighouden. Ik dacht mijn portie al gehad te hebben omdat de overgang bij mij al voor mijn 40e levensjaar is begonnen.

We zien wel. Ik heb nog goede moed. Langzaam durf ik het aan om te visualiseren hoe het plaatje er uit ziet. Gelukkig ben ik creatief en besluitvaardig om het een beetje bij te stellen door de keuzes die ik maak in mijn leefstijl. Nieuwe dingen leren die wel kunnen (piano spelen), iets meer investeren in mijn uiterlijk, in mijn reactie op mijn omgeving meer mezelf zijn (me niet meer zo laten uitdagen). Loslaten maar ook aangaan wat er echt toe doet, Kortom, er is nog best iets van te maken.

Yvon

Marloes
Berichten van Marloes
Onderwerpen van Marloes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Ik merk dat ik alle overgangsverschijnselen nu toch nog krijg

Bericht door Marloes » zo 24 jun 2012 18:59

Hallo Yvon,

Ja meis, dat is de andere kant van het verhaal. Als je overgang langere tijd op pauze wordt gezet dan mag je er achteraf van "genieten".
Maar gelukkig heb je goede moed. Dat is al wat waard, want een conclusie trekken nu al na 3 mnd, zou een ietsje pietsje voorbarig zijn

Succes met je overgang
Marloes

Evaluna
Berichten van Evaluna
Onderwerpen van Evaluna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Evaluna » vr 15 mar 2013 14:42

Hallo allemaal ,

Ik ben een vrouw van 52 jaar oud en heb Femoston gebruikt voor ongeveer ander half jaar .
Dit medicijn ging ik gebruiken omdat mijn overgang mijn leven te zeer ging beheersen . Ik functioneerde niet goed meer .

Toen ik stopte met Femoston deed ik dit door langzaam af te bouwen ......
Ik heb geen last meer gekregen van de overgang, die was over.

De overgang gaat gewoon door tijdens het gebruik van Femoston hoor !
Dat deze stopt is niet waar !

De laatste paar maanden valt mijn haar heel erg uit. Ik ben al vijftig procent van mijn haar kwijt!
Mijn huisarts zegt dat dit normaal is voor iemand in de overgang.

Succes!

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » vr 15 mar 2013 15:46

Beste Evaluna,

Je spreekt je zelf wel heel erg tegen Evaluna

Als de overgang komt wordt het haar van de meeste vrouwen flink dunner.

Als je overgang gewoon is doorgegaan en voorbij is, zoals jij gelooft, hoe komt het dan dat je uitgerekend als je stopt met de pillen dit typische verschijnsel krijgt, dat ook je huisarts herkent als overgangsverschijnselen.
En hoe komt het dan dat je uitgerekend als de overgang over is herkenning zoekt op een overgangsforum?

Dit is echt nog de overgang hoor die zich nu aandient.
Maar ook als je na stoppen geen klachten meer gekregen zou hebben wil dat nog niet zeggen dat de overgang gewoon door is gegaan. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Sommige vrouwen hebben nou eenmaal minder klachten of minder lang klachten, ook al is hun overgang nog lang niet klaar. Bij die geluksvogels horen niet zoveel vrouwen.

Al die vrouwen hier die ergens in de jaren na het stoppen met hormoongebruik alsnog door de overgang gingen, daarvan suggereer jij nu dat ze dat verzinnen of dat ze zitten te liegen!!

Het moment dat je stopt met hormoontherapie is het moment van je menopauze (laatste menstruatie). Dat is ook medisch erkend.
En de meeste hier die hun menopauze voorbij zijn kunnen je vertellen dat ze nog lang niet van de overgang af zijn.

Niettemin ben ik natuurlijk wel blij voor je dat jij bij de vrouwen met wat meer mazzel hoort.

Anette

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Bericht door Mmwouters » za 16 mar 2013 13:46

Hallo Eva Luna,

Uit ervaring kan ik bevestigen wat Anette schrijft.
De jaren na hormoongebruik waren en zijn geen pretje.
Ben bijna 63 jaar en sinds mijn 55e in de postmenopauze.
Sterkte voor alle lotgenoten.

gr Marian

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Leentje » za 16 mar 2013 15:42

Hallo dames

Heb ook jarenlang hormonen gebruikt. Op t laatste femoston. Maar daar voelde ik mij niet goed mee. Op mijn 50 ste langzaam afgebouwd

Dat is wel anders geweest, dus ik weet wel waarover ik spreek.
Mijn ervaring is dat de menopauze niet echt doorzet tijdens het hormonengebruik. Bij mij kwamen wel allerlei symptomen er door heen. Na het stoppen kreeg ik volop opvliegers. Heb periodes gekend van algehele malaise...
maar nu, 4,5 jaar later gaat het beter!
Heb veel minder opvliegers en voel me over t algemeen goed!!!

Dus dames. Eens breekt er een tijd aan dat het echt beter gaat. Geduld en hoop blijven hebben.
Dat is mijn ervaring. En ik was er toch ook vroeg mee geconfronteerd (was geen 40 j)

Het beste met jullie!!!
Groetjes. Leentje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht