Spanning en nervositeit in de ochtend

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Robyn
Berichten van Robyn
Onderwerpen van Robyn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Spanning en nervositeit in de ochtend

Bericht door Robyn » ma 13 aug 2018 16:17

Hallo,

ik was blij te lezen dat op het onderwerp "Ik blijf er maar mee zitten" zulke hoopgevende reacties kwamen.
Ik denk ook telkens, ondanks hormoontherapie, wanneer houdt dit op. Ik houd dit niet lang meer vol zo."
Goed om te lezen dat je uiteindelijk weer jezelf terugvindt, maar dan nog beter dan daarvoor.
Alleen de tijd daarnaar toe voelt soms zo wanhopig.
Ik ken nog geen lange perioden van me goed en fijn voelen. Vijf dagen in de vakantie. Dat is het na twee jaar.
En soms wat dagen dat het wat beter gaat, in de middag.
Hopelijk komt er snel een periode dat ik langer rust ervaar. Ik word soms zo paniekerig van die nervositeit en onrust in mijn lijf.

Robyn

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Spanning en nervositeit in de ochtend

Bericht door Anette » ma 13 aug 2018 17:37

Beste Robyn,

De reacties in dat onderwerp zijn van vrouwen die geen hormonen gebruikten.

Overgang is het proces waarin je lichaam en geest o.a. met minder hormoonaanmaak moeten leren omgaan, en waarbij andere organen die aanmaak gaan overnemen. Alles gaat op een andere manier gaan (samen)werken. Het zijn de natuurlijke schommelingen die je lichaam daartoe aanzetten.
Als hormonen van buitenaf aangevuld worden hoeft het eigen lichaam die taak nog niet uit te voeren en kan dat proces zich (nog) niet afmaken.

Anette

Robyn
Berichten van Robyn
Onderwerpen van Robyn
Menopauzejaar:

Bericht door Robyn » ma 13 aug 2018 23:08

Dag Anette,

De gynaecoloog heeft mij verzekerd dat de overgang gewoon doorgaat, ook met hormoontherapie. Dus daar vertrouw ik op. Zij zal het wel weten toch?

Robyn

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » di 14 aug 2018 00:25

Beste Robyn,

Al die vrouwen die na hormoongebruik de overgang over zich heen krijgen die verzinnen dat niet.
Die dachten tevoren ook allemaal dat alles gewoon doorging.
Ervaringsverhalen te over.

Het overgangsproces, de aanpassing aan minder hormonen, wordt aangestuurd door de verlagende hormonen in je bloed, wanneer je eierstokken gaan stoppen.
Als je ze aanvult verlagen de hormonen in je bloed niet echt.
Dat gebeurt pas als je weer stopt. Dan kan je eigen systeem zich pas echt verder gaan aanpassen. En daar horen weer overgangsklachten bij.

Ik heb het ook zelf aan den lijve ondervonden.

Anette

Robyn
Berichten van Robyn
Onderwerpen van Robyn
Menopauzejaar:

Bericht door Robyn » do 06 sep 2018 08:05

Dag vrouwen,

Ook ik moet nu even wat delen. Ik word al sinds anderhalf jaar elke ochtend wakker met spanning, nervositeit en pijn in mijn lijf. Meestal verdwijnt dit gevoel langzaam in de ochtend. Maar gisteren verdween het gewoon niet. Dat ontmoedigt me zo. Ik kan nergens op vertrouwen wat mijn lijf betreft. Ik word er zo verdrietig van. En elke dag weer opnieuw verrassingen wat mijn lichaam zal geven aan klachten. Hoe gaan jullie hiermee om?
En valt er ook op een gegeven moment een patroon in te ontdekken? Ik zie het nog niet.
Wie kan hierover iets melden? Heb ik zo nodig!!!

Robyn

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » do 06 sep 2018 09:47

Beste Robyn,

Naar dat je je zo voelt. Nervositeit in de ochtend is een veelgehoorde klacht.

Het heeft te maken met een teveel aan cortisol (een hormoon) in je lijf. Tijdens de overgang zijn de hormonen van slag. Hormoonwaardes beïnvloeden andere hormoonwaardes en regelen de processen in je lijf. Zijn de waardes verstoort, dan uit zich dat in klachten. Die komen daarom veel voor tijdens de overgang.

De hormoonbalans wordt in de overgang overgenomen door de bijnieren. De bijnieren reguleren ook de stresshormonen en geven daar voorrang aan. Dus stress (negatief èn positief) gaat ten koste van de hormoonbalans.

Vandaar dat de beste remedie rust is. In de overgang helpt het om te doseren. Je draagkracht vermindert en dus moet de draaglast daarop worden aangepast. Doorgaan op de oude voet gaat gewoonweg niet meer. Een proces van vallen en opstaan. Doe je dit niet, dan is de kans groter op een burn-out (= uitputting van de bijnieren). Er staan veel verhalen op dit forum van vrouwen die dit helaas is overkomen.

Groetjes,
Claire

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » do 06 sep 2018 11:50

Hallo Robyn,
Robyn schreef:
do 06 sep 2018 08:05
Ik word al sinds anderhalf jaar elke ochtend wakker met spanning, nervositeit en pijn in mijn lijf. Meestal verdwijnt dit gevoel langzaam in de ochtend.
Elke ochtend is in mijn ogen een duidelijk patroon.
Rian

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door Lientje74 » do 06 sep 2018 20:27

Wat Claire schrijft over dat cortisol klopt .
Zo was ik een ruim jaar geleden bij een natuurarts. Ik was toen nog wanhopig opzoek naar oplossingen voor mijn hormonen.
Hij dacht dat hij me kon helpen.
Door een speekseltest daar kwam er uit dat mijn cortisol in de morgen zo hoog is. Vandaar dat brakke gevoel in de morgen.
De natuurarts ( hij was vroeger huisarts) herkende de overgang niet. Dat was pas als je menstruatie volledig was gestopt.
Zonde van mijn geld bij die natuurarts.
Achteraf heb ik deze klacht al zeker 3 jaar. Wist toen nog weinig van de overgang. Ben in die tijd naar de huisarts geweest omdat ik me elke morgen zo brak, gespannen, nerveus voelde. Hij had er nog nooit van gehoord. Dus twijfel aan mezelf toen natuurlijk.
Ik heb dit gevoel trouwens ook als ik s middags een poos heb geslapen.

Ik weet dat het van de overgang is. Maar vind het wel een hinderlijke klacht. Veel rust en weinig doen in de morgen. Anders wordt het alleen maar veel erger.

Mag ik wat vragen Robyn? Als jij nog steeds met deze gevoelens van onrust kampt dan helpen de hormonen die je inneemt toch niet?
Want dames zonder hormoongebruik hebben juist ook deze klacht.

Groetjes Lientje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht