Overgang na hormoontherapie

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Christa
Berichten van Christa
Onderwerpen van Christa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Overgang na hormoontherapie

Bericht door Christa » wo 22 aug 2018 14:30

Goedemiddag lotgenoten,

Ik wil graag even een bizar probleem onder de aandacht brengen:
Ik ben 72 jaar, heb meer dan tien jaar lang oestrogeenpillen gebruikt, ben zeven jaar geleden gestopt en na de storm die losbarstte weer begonnen met de tibolone.
Vanaf april doe ik het weer zonder. En ik heb, zonder overdrijven, geen leven meer.
Door de voortdurende opvliegers wankel ik op mijn benen. De temperatuur loopt zo hoog op dat ik na elke transpiratie-explosie met een doorweekt hoofd rondloop. Niet prettig in gezelschap. Erna en ervoor zit ik regelmatig te rillen van kou. Ik voel me doorlopend moe. Slaap niet 's nachts maar lig onrustig te woelen in een klam bed.
Enfin, u herkent waarschijnlijk de problemen.
Mijn vraag is nu of ik mijn laatste jaren in deze toestand moet blijven rondtobben. (Er zijn nog meer fysieke problemen en aandoeningen).
Of moet ik de handdoek in de ring gooien, toegeven dat ik een oestrogeenjunkie ben en de pil weer gaan slikken? Ik heb nooit bijwerkingen gehad van die pil en me alleen maar prima gevoeld. (NB Mijn baarmoeder is al lang geleden verwijderd).

Ik kan naast mijn andere aandoeningen deze ellende eigenlijk niet meer opvangen op deze leeftijd.
Wat zou u mij aanraden????

Met dank en groet,
Christa.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Overgang na hormoontherapie

Bericht door Madu » wo 22 aug 2018 16:01

Beste Christa,

Dat is een naar probleem. Is er afgebouwd van de oestrogenen?
Zo ja, was er dan bij een lagere dosis een moment waarop het nog wel ging?
Wat zegt de arts hiervan?

Groet,
Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » wo 22 aug 2018 20:51

Beste Christa,

Werd even stil van je verhaal. Wat treurig dat je je op deze leeftijd nog zo naar voelt van de overgang.

Ik kan je moeilijk raad geven, maar ik kan me goed voorstellen dat je weer hormonen zou gaan slikken om je beter te voelen. De vragen die Madu stelt zijn relevant. Misschien zijn je klachten met een lage dosis oestrogeen op een behapbaar niveau te houden en kan je arts je hierin begeleiden.

In ieder geval veel sterkte ermee.

Groetjes,
Claire

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » do 23 aug 2018 08:14

Dag dames

Ik vraag me of het advies terug naar de arts nou zo'n goed idee is. Deze 'deskundige' heeft Christa in eerste instantie al tot haar 65e hormonen laten slikken, absurd natuurlijk, dus om daar nou naar terug te verwijzen.....
Ik vind het heel rot voor Christa maar ze is het zoveelste bewijs dat hormoongebruik niet zo onschuldig is als de artsen, de overgangsconsulenten en de farmacie ons wil doen geloven.
En het zoveelste bewijs dat geen enkele 'deskundige' nadenkt over de tijd NA het hormoongebruik. Het lichaam (en de geest) wordt te oud om de overgang nog te kunnen maken.
En zo laten ze vrouwen massaal in de kou staan. Zoek het maar uit, we hebben inmiddels genoeg aan je verdiend.

Het spijt me dat ik geen raad voor je heb Christa, maar goed dat je je verhaal hier deelt. Hopelijk weerhoudt het andere vrouwen ervan die troep te gaan gebruiken.

Susan

Christa
Berichten van Christa
Onderwerpen van Christa
Menopauzejaar:

Bericht door Christa » vr 24 aug 2018 13:42

Hartelijk dank voor de reacties!!

De problemen die ik nu heb zitten mijn dagelijks bestaan minder in de weg dan in de tijd dat ik nog hard werkte, achter ouders aanliep, kinderen grootbracht e.d. Vrouwen kunnen op deze manier heel wel baat hebben bij hormoontherapie. Ik heb me jarenlang prima gevoeld!
De vraag is of ik nu ga kiezen voor kwaliteit van leven cq. weer aan de Livial, of alles manmoedig ga doorstaan in de hoop dat ik niet dood ben voor het afgelopen is.
Ik heb inmiddels mijn huisarts om advies gevraagd die contact opneemt met de vrouwenkliniek in Zeist, waar mij de pil was voorgeschreven. De huisarts belt mij terug met haar bevindingen, die ik nog zal doorgeven.
Intussen doe ik hetzelfde als lang geleden met het stoppen met roken: ik stel hergebruik van dag tot dag uit....

Hartelijke groet en dank van Christa.

PS Ik heb zeer lang afgebouwd! In oktober begonnen en in mei de laatste pil genomen. Dat staat dus ook niet garant voor een goede afloop....

Greetje
Berichten van Greetje
Onderwerpen van Greetje
Menopauzejaar:

Bericht door Greetje » vr 24 aug 2018 17:54

Hallo Christa,

Ik begrijp heel goed dat als je 60+ bent en nog jonge kinderen moet grootbrengen dat je dan aan zo'n medicijn begint.

Ik vond dat ik al heel laat moeder werd rond mijn 40e, dus gelukkig stonden mijn kinderen al enkele jaren op eigen benen toen ik 62 was.

Greetje

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » vr 24 aug 2018 21:41

Dag Christa
Christa schreef:
wo 22 aug 2018 14:30
ben zeven jaar geleden gestopt en na de storm die losbarstte weer begonnen
...
En ik heb, zonder overdrijven, geen leven meer.
...
Mijn vraag is nu of ik mijn laatste jaren in deze toestand moet blijven rondtobben.
...
Ik kan deze ellende eigenlijk niet meer opvangen
Deze zinnen uit je eerste bericht staan nogal haaks op je 2e bericht waarin je, door je huidige klachten nu ineens af te gaan zwakken, je keus voor HST goed lijkt te willen praten.

Ieder zijn keus en geloof me ik ervaar zelf ook hoe verschrikkelijk de overgang aan kan voelen, zeker als je denkt voor iedereen te moeten blijven zorgen ten koste van jezelf.
Vrouwen noemen het overigens vaak hun eigen keus als ze voor HST kiezen maar ze kiezen vooral voor HST wanneer ze denken te moeten blijven zorgen voor anderen in plaats van voor zichzelf.

De vrouwenkliniek is gericht op commercie, op omzet, op verdienen onder het mom van vrouwvriendelijkheid zoals zoveel van die zogenaamde 'overgangsdeskundigen'......en wie zit er nu met de gebakken peren?

De ervaringsdeskundigen zitten hier op deze website en dit forum.
Zomaar wat onderwerptitels van berichten geplaatst door ervaringsdeskundigen, je bent helaas niet de enige die in de hormoontherapie-val getrapt is:
-Gestopt met hormoontherapie en nu vreselijk in de overgang
-Stoppen met hormoontherapie en alle klachten terug
-Ik moest stoppen met hormonen. Symptomen van voorheen, heb ik nu weer
-Voel me vreselijk na stoppen hormoontherapie

Enz. enz. I rest my case

Susan

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » za 25 aug 2018 00:20

Beste Christa,

Ik was 47 toen ik stopte na ruim tien jaar hormoontherapie.
Inderdaad brak de storm los, ook voor mij.
Het heeft zeker een maand of 8-9 geduurd toen voor de scherpste kantjes eraf gingen. Daarna ging mijn lichaam de overgang weer oppakken.
En die was heftig.
Het is intussen meer dan 15 jr geleden dat ik stopte, heb indertijd hier veel gedeeld van wat ik daarna allemaal meemaakte.
Ik was zo boos ook, dat men mij van tevoren niet had verteld dat ik achteraf toch nog door die overgang zou gaan en had het gevoel dat mijn lijf het niet ging redden. Al die tijd had men mij laten geloven en ook beloofd dat mijn overgang tijdens hormoontherapie door zou gaan.
Ik kwam van een koude kermis thuis.

Het waren een aantal verschrikkelijk zware jaren, mijn kinderen waren tegen puberen aan, mijn vader bijna 90 en verschillende andere oude alleenstaande familieleden die ook nog bij mij in de straat woonden vroegen veel van me.
Verschillende keren overwoog ik ook om maar weer aan de hormonen te gaan.

Ik heb veel van mijn verhaal gedeeld in die tijd op deze site.
En naar aanleiding daarvan ontving ik regelmatig mailtjes van vrouwen in mijn Inbox, die veel ouder waren dan ik toen was. Allemaal in de 70 jaar
Ze maakten allemaal hetzelfde mee als jij, hadden allemaal al meerdere stoppogingen achter de rug, maar het lukte ze niet om er vanaf te komen.
Sommige vrouwen schreven dat toen ze weer begonnen, de hormonen niet veel meer hielpen.
Stuk voor stuk schrijnende verhalen.
Hun ervaringsverhalen hebben mij ervan weerhouden om opnieuw met hormonen te beginnen.

Ik ging me realiseren dat dat ook mijn toekomst zou zijn als ik weer naar de hormonen zou grijpen, en heb het niet gedaan. Na een klein jaar ging ik voelen dat de klap van de hormoonval van het stoppen voorbij was, en mijn lichaam weer met de overgang bezig ging en was begonnen weer zelf voor voldoende hormonen te zorgen.
Maar dat jaar heeft me ook geleerd dat ik niet langer had moeten wachten met stoppen. Ik was 47 toen en het is nog gelukt met de nodige overblijfselen, dat wel.
Maar 47 of 72 is nogal een verschil.

Eigenlijk probeer ik heel voorzichtig te zeggen, dat als ik al die verhalen van jouw leeftijdgenoten naast elkaar leg, bang ben dat het op die leeftijd en na zoveel jaar gebruik voor je lichaam misschien niet meer mogelijk is die overgang zelf te doen.
En je dan afhankelijk zult blijven van hormoontoediening. Geen kleinigheidje.

Want hoe je het ook wendt of keert, en of iemand eerder nou wel of geen bijwerkingen had, er kleven beslist gezondheidsrisico's aan deze medicijnen, en die nemen toe bij het ouder worden en bij langdurig gebruik. Hormonen spelen een rol bij nagenoeg alles wat er zich in lichaam en geest afspeelt.

Ik vind het heel verdrietig dat je in deze situatie terecht bent gekomen en je daarover door behandelaars niet werd voorgelicht.
Dat hadden ze horen te doen.

Anette

Christa
Berichten van Christa
Onderwerpen van Christa
Menopauzejaar:

Bericht door Christa » ma 27 aug 2018 19:39

Beste lotgenoten,

Het is enorm prettig om al jullie uiteenlopende reacties te lezen. Gedeelde smart is halve smart!!
Ik wil eerst even wat misverstanden uit de weg ruimen. Ik was geen 60+ toen ik jonge kinderen had hoor, godzijdank niet. Ik was al jaren in de overgang en had zelfs al een aantal jaren Premarin gebruikt voor ik bij de vrouwenkliniek terecht kwam en Livial kreeg voorgeschreven.

En voorts heb ik niet in mijn tweede bericht de klachten van mijn eerste willen bagatelliseren. Ik wilde alleen zeggen dat fysieke problemen in de ene levensfase nog wat zwaarder zijn dan in de andere. In feite heeft nu niemand er last van als ik me niet goed voel, en dat maakt het voor mij weer minder stressvol.
Ik heb er inderdaad over gedacht om het met een lagere dosis te proberen. Dat kan ik eventueel alsnog proberen. Maar ik probeer alles van dag tot dag uit te stellen en dat lijkt te lukken. (Net als indertijd het stoppen met roken.) Hoewel ik net nog in een winkel stond te wankelen van een giga-opvlieger (en verdorie toch weer geen dep doekje oftewel hittehulp bij me had...) tel ik mijn zegeningen. Want de eerste keer dat ik probeerde te stoppen (zo’n zeven jaar geleden) was ik er ook heel depressief bij en barstte ik onverhoeds vaak in huilen uit, of het nu in de tram was, op de fiets, of bij de AH. Dat heb ik nu helemaal niet.
Dus wil ik proberen voorlopig de opvliegers nog even te doorstaan en verdomd lotgenoten, het lijkt toch of het iets minder intens wordt!!
Misschien wen ik er aan.... Maar dan zou dat betekenen dat een 70+ lijf ook de overgangsverschijnselen kan opvangen!

Overigens vind ik ook dat er niet goed voorgelicht wordt! Ik heb hetzelfde ondervonden met een ander medicijn dat ik met regelmaat moet gebruiken: prednison. Niemand had mij ooit verteld dat je bij langdurig gebruik een flinterdunne huid krijgt waar bij het minste geringste bloeduitstortingen in schieten en elk schrammetje een megawond wordt.
Nou een lang verhaal. Maar na mijn radeloze eerste bericht ben ik nu wat hoopvoller gestemd. Ik geloof dat alleen die opvliegers mij er niet onder gaan krijgen. Dat wil ik gewoon niet!!
Iedereen heel veel sterkte met de eigen perikelen en dank voor het meedenken!

Hartelijke groet van Christa.

Om de chronische moeheid te bestrijden slik ik sinds kort B12 vitaminen. En of het nu een placebo-effect is of niet: het helpt! Ik heb meer fut en zin en energie! Dat wilde ik graag nog even doorgeven!

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » di 28 aug 2018 06:53

Hoi dames

Uiteraard heb ik dit draadje ook met belangstelling gevolgd. Net als bijna elke (?) vrouw ben ik, toen ik 'ineens' geconfronteerd werd met heftige overgangsverschijnselen, ook op zoek geweest naar oplossingen om mij niet zo te voelen als ik me voelde. De ervaringsverhalen op dit forum hebben me er echter van weerhouden hormoonsuppletie te gaan gebruiken. Daar ben ik nog steeds blij om.
Heb het al eens eerder geschreven: een wasmachine koop ik ook niet op het woord van de wasmachineverkoper alleen, de reviews van de wasmachinegebruikers zijn voor mij doorslaggevend.

Na mijn eerste heftige overgangsjaren ben ik de overgang als een proces kunnen gaan zien. Een proces van de ene levensfase naar de andere levensfase. Enigszins vergelijkbaar met de puberteit. Niemand zal het ooit in zijn/haar hoofd halen om de puberteit als proces te willen stoppen/stagneren/onderdrukken. We weten allemaal, dankzij boeken als 'het Puberbrein' en dergelijke dat deze ontwikkelingsfase, hoe moeilijk en lastig soms voor de puber en diens omgeving, belangrijk is om gewoon te doorlopen.
Christa schreef:
ma 27 aug 2018 19:39
In feite heeft nu niemand er last van als ik me niet goed voel
Daarom vind ik bovenstaand zinnetje zo pijnlijk om te lezen. Want voor vrouwen in de overgang, die een vergelijkbaar soort proces doorlopen als de puberteit, maar dan een soort van omgekeerd ligt dat ineens anders? Pillen erin zodat de omgeving geen last heeft van onze overgang en hoe wij ons voelen? Best triest en eenzaam eigenlijk.

Velen van ons ervaren hier dat het lijkt of alles wat minder intens voelt als we het hier kunnen delen. We voelen ons vaak gesteund door reacties hier. Een en ander zou met elkaar te maken kunnen hebben.......Hoe fijn zou het zijn als we 'onze last' gewoon met onze eigen omgeving zouden kunnen delen in plaats van achter een schermpje op een anoniem forum.
Het allerliefst krijg ik steun vanuit mijn eigen omgeving zonder met pillen te onderdrukken hoe ik me voel. Ik heb hen ook altijd gesteund als zij het moeilijk hadden.

Vr gr Lee

Christa
Berichten van Christa
Onderwerpen van Christa
Menopauzejaar:

Bericht door Christa » di 28 aug 2018 12:13

Goedemorgen lotgenoten,

Een voorlopig laatste bulletin van ondergetekende. En wel om de bevindingen van mijn huisarts door te geven zoals ik beloofd had.
Maar eerst wil ik toch weer even wat misverstandjes rechtzetten.
Beste Lee, ik ben niet zo altruïstisch om mij alleen maar zorgen te maken over waar anderen last van hebben. Feit is gewoon dat als wij ‘afzien’ tijdens drukke werkzaamheden, in gezelschap of in grote drukte, dit stressvoller is dan wanneer we rustig thuiszitten en ongehinderd de opvlieger zijn gang kunnen laten gaan. Hoe akelig ook.
Verder kan ik mijn perikelen gelukkig ook delen met vriendinnen, zelfs vrienden en...met mijn dochter die ook net in de overgang is verzeild geraakt. Vrij uniek geloof ik.

Vanochtend belde mijn huisarts. Zij heeft mij afgeraden opnieuw hormonen te gebruiken. Het maximaal aantal jaren gebruik is doorgaans 7 jaar. Meestal wordt het korter gegeven.
Ik heb 14 jaar Livial gebruikt! Bij ongeveer 5% van de vrouwen zijn de overgangsklachten zo ernstig dat het beter is hormonen te gebruiken. Maar hoe langer er gebruikt wordt, hoe groter het risico op borstkanker en hart- en vaatziekten. Daarom raadt zij het mij af.

Op mijn vraag welk risico groter is, dat mijn oudere lijf het niet doorstaat of dat de hormonen mij kwaad doen, antwoordde zij dat de hormonen het meeste risico geven.

Ze vertelde ook dat de inzichten nogal eens veranderen maar dat nu de opvatting heerst dat hormoontherapie not done is.

Ik wil nog even beamen wat Lee ook opmerkte: ik denk dat de steun en het medeleven op dit forum de klachten beter te verdragen maakt!
Daarvoor hartelijk dank allemaal en veel sterkte gewenst met alles! Ik ga vastbesloten proberen voortaan van de hormonen af te blijven!!

Met hartelijke groet
Christa.

Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Jurina » di 28 aug 2018 14:25

Christa schreef:
di 28 aug 2018 12:13
Feit is gewoon dat als wij ‘afzien’ tijdens drukke werkzaamheden, in gezelschap of in grote drukte, dit stressvoller is dan wanneer we rustig thuiszitten en ongehinderd de opvlieger zijn gang kunnen laten gaan. Hoe akelig ook.
Hoi dames,

Ja dat is het precies. Daarom ben ik achteraf ook zo blij dat ik al aan het begin van mijn overgang hier terecht kwam en me daarover kon informeren.
Zo kon ik tijdig stappen terug doen en iets veranderen aan.
Als ik dat niet had gedaan waren mijn overgangsklachten waarschijnlijk veel en veel heftiger geweest.

Stress zoveel mogelijk verminderen is voor mij echt de boodschap in de overgang. Ik kan en kon niet alles buiten de deur houden, maar toen ik het verzet en het moeten in mezelf opgaf, bleek er veel meer te kunnen dan ik dacht.

De sociale druk, de maatschappelijke en economische druk zijn zo groot, dat het niet makkelijk was om voor mijn eigen gezondheid te kiezen.
Ik heb nog een paar nog kinderen thuis van een jaar 16, dus regelmatig de nodige drukte nog in huis. Maar toch, sinds ik andere taken, verantwoordelijkheden, verplichtingen heb teruggebracht of overgedragen, is het redelijk te doen.

Maar van al die kanten hebben ze me wel laten voelen dat ze liever hadden dat ik aan de pillen ging en de extra gezondheidsrisico's maar voor lief moest nemen. Ik zit niet te wachten nog extra risico op een herseninfarct of borstkanker, heb zoveel leeftijdgenoten dat al zien overkomen.
Christa schreef:
di 28 aug 2018 12:13
Ik wil nog even beamen wat Lee ook opmerkte: ik denk dat de steun en het medeleven op dit forum de klachten beter te verdragen maakt!
Ben ik het helemaal mee eens, de overgang krijgt de ruimte.
Buiten kreeg ik die niet en heb ik hem zelf genomen.
Ben blij dat ik dat tijdig heb gedaan en heb er ook alle vertrouwen in dat ik er over een paar jaar doorheen ben. Want het idee dat ik na mijn pensioen nog eens die overgang voor de boeg gehad zou hebben, moet er persoonlijk niet aan denken

Sterkte Christa
Jurina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht