Hormoontherapie met de pil?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Hormoontherapie met de pil?

Bericht door Renee66 » za 07 jan 2017 10:03

Hallo dames

Vorig jaar ben ik naar Bergman Clinics geweest met mijn klachten en daar werd ik totaal niet serieus genomen.
Het gesprek was met en vrouw van nog geen 30 die stelde me 2 vragen of ik last had van nachtzweten en of ik last had van een droge vagina.
Toen ik daarop nee antwoordde vertelde ze me dat ik niet in de overgang was en dat ik me aanstelde.
Achteraf kostte dat gesprekje nog 227,00 ook.
Daarom was ik heel erg bang om naar een overgangsconsulente te gaan maar het is me heel goed bevallen.
Alles viel op zijn plek en ze begreep me helemaal.
Ze vindt ik met deze klachten niet moet blijven lopen en ik heb nu zilverkaars als medicijn gekregen.
Over 5 weken terugkomen en dan bekijken we hoe we verder gaan.
Ik vind het een echte aanrader.

Renee

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Re: Hormoontherapie met de pil?

Bericht door Renee66 » wo 03 mei 2017 11:06

Hallo dames

Ik heb al jaren lang last van overgangsklachten. Nu ben ik in behandeling bij een overgangsconsulente.
Begin van het jaar had ik ziverkaars pillen van haar gekregen en die leken even te werken.
Sinds een paar weken, doen deze niets meer en voel ik me behoorlijk van de wereld.
Ik ben paranoia aan het worden en heb het idee dat iedereen gemeen is.
Nu heb ik gisteren mijn overgangs consulente gebeld omdat ik geen andere uitweg meer zie dan hormoontherapie.
Ik dacht dat zij me iets zou voorschrijven maar ze zei ga maar naar de huisarts voor de pil.
Is dit de enige methode?
Ik dacht er speciale hormoonpilletjes waren?

Renee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » wo 03 mei 2017 18:17

Beste Renee,

Ja er bestaat ook hormoontherapie voor de overgang.
Het verschil is dat hormoontherapie voor de overgang geen voorbehoedmiddel is, en minder hormonen bevat dan de lichtste anticonceptiepil.

Beiden onderdrukken ze de overgang eventjes en vullen aan zodat je kunstmatig in de situatie van voor de menopauze blijft.
De overgang ermee overslaan gaat helaas niet.
Die komt een keer.

groet
Anette

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » do 04 mei 2017 08:09

Hallo.

Ik ga toch maar morgen naar de huisarts voor de pil.
Momenteel zit ik namelijk zo diep dat ik even een paar maanden rust wil.

Ik heb 2 jonge kinderen waar ik van wil genieten.
Daarna kijk ik wel verder.

Renee

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » vr 05 mei 2017 16:02

Hallo dames

Nou vanochtend bij de huisarts geweest en uitgelegd hoe ik me voel.
Hij schrok er behoorlijk van en raadt me aan om een psycholoog te nemen.
Inmiddels na veel verhalen gelezen te hebben, ben ik er ook achter dat je de overgangsklachten alleen kan uitstellen.
Voorlopig blijf ik maar even aan de pil totdat ik weer wat rust heb.
Ik ben anders echt helemaal mezelf kwijt en begin een naar mens te worden.
In juli heb ik nog een afspraak bij een overgangsconsulent en met haar ga ik overleggen wat te doen.
Misschien moet ik maar aan de antidepressiva om de tijd door te komen.
Het is zo heftig.

Rennee66

AnjaB
Berichten van AnjaB
Onderwerpen van AnjaB
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 65

Bericht door AnjaB » vr 05 mei 2017 16:55

Hoi Reneee

Heel vervelend is het af en toe, maar inderdaad, een keer komt de overgang op bezoek.
Geestelijk en lichamelijk en vallen de verschijnselen daarvan, ons weer lastig.
Veel meer dan tijdelijk die verschijnselen onderdrukken zit er niet in.

Als de pil je hormonale klachten niet kan onderdrukken zal hormoontherapie voor de overgang dat ook niet doen, vermoed ik.

Maar wel een beetje dom van die consulent om je de pil te adviseren, terwijl je die al gebruikt. En dan aan een vrouw van 50...... ik vind het nogal wat.
Misschien knap je dan juist wel op als je stopt met de pil? Je zou de eerste niet zijn.
De pil is toch een behoorlijk zwaar medicijn voor iemand van 50 die volop in heer overgang is, en niet direkt bedoeld voor de overgang.

Als je besluit naar een psycholoog te gaan dan hoop ik wel dat je er een treft die je overgang erkent.
Ook de directe omgeving speelt een rol in het leren omgaan met veranderingen van de overgang.

Ik vind dat de verantwoordelijkheid vaak eenzijdig bij vrouwen wordt neergelegd en zij het maar moeten oplossen. Ze moeten maar naar de psycholoog, dat lijkt dan tijdje te helpen, want je kunt ff je verhaal kwijt, maar als de omgeving niet betrokken wordt, loop je na verloop van tijd weer tegen dezelfde gevoelens van onmacht, onvrede, of (onderhuidse) boosheid aan.

Want onmacht, boosheid en onvrede die je omgeving bij je teweeg brengt, zijn wat ik voel bij jouw schrijven. Kennelijk wordt er dus te weinig tegemoet gekomen aan wat jij nu nodig hebt. Ze weten misschien niet wat ze kunnen doen, of hoe, maar ook van hen mag je wat verwachten. Hun medewerking en betrokkenheid, en misschien ook wel hun bereidheid daartoe, heeft dan ook hulp nodig.

Leg het niet alleen bij jezelf neer en laat dat ook niet doen. Overgang gaat om veel meer. Dat wil ik eigenlijk zeggen.
Hoe eenzamer jij je voelt in je strijd om iets te moeten oplossen, hoe belangrijker het volgens mij is dat je omgeving ook leert opstaan en je tegemoet leert komen.

AnjaB

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » zo 16 jul 2017 17:31

Hallo dames

Inmiddels ben ik een aantal maanden aan de pil en voel me een stuk beter.
Afgelopen donderdag naar een overgangsconsulente geweest en ik ga nu toch aan hormoon therapie.
Het spiraaltje gaat eruit.
Ze heeft me Femoston voorgeschreven.
Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
Volgens de consulente kan ik de Femoston rustig afbouwen, zodat ik zo min mogelijk last ga hebben.

Renee66

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » do 14 sep 2017 08:57

Hallo

Ik ben nu ruim 2 maanden aan de Femoston 1/10 maar ik heb het gevoel dat de dosering veel te hoog is.
Na een tijdje werd ik helemaal hyper en alles komt versterkt binnen.
In overleg ben ik toen een paar dagen gestopt, maar dat ging helemaal niet goed.
Nu neem ik af en toe een dag niet als het te erg wordt en dan is het wel te doen.
Weet iemand of er een lagere dosering te krijgen is?
Mijn overgangsconsulente zie ik pas in oktober weer.

Renee6

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » vr 15 dec 2017 16:52

Hallo

Nu ben ik inmiddels 5 maanden aan de Femoston maar ik voel me niet veel beter.
In oktober ben ik weer naar de overgangsconsulente geweest en ze adviseerde me om anders te eten.
Heel veel groene groenten en geen melk meer en nog allerlei dingen waar ik me heel goed aan gehouden heb.
Ik voel me nog steeds erg onrustig.
Gisteren weer bij de consulente geweest en die vond het heel raar dat ik met niet veel beter voel en ze zie dat ik dan waarschijnlijk niet in
de overgang zit :oops: Nou daar zit ik echt wel goed in.
Ze had ook waar ik al bang voor was geen alternatief meer maar heeft me uiteindelijk de pil zoely voorgeschreven.
Ik voel me hier wel behoorlijk rot door.

Ik heb een gezin met kleine kinderen en een drukke baan en wil er toch echt zijn voor de familie.

Momenteel denk ik eraan om even te stoppen met alles zodat ik kan zien hoever ik nou ben in de overgang.
Heeft er iemand dezelfde ervaring met Femoston?
Ik lees dat het helpt tegen nachtzweten en botontkalking maar niet tegen stemmingswisselingen en onrust.

Renee66

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door RaNa1970 » za 16 dec 2017 12:59

Hallo Renee

Enkele jaren geleden een poging gedaan om met de pil te beginnen om mijn menstruatie te kunnen sturen.
Dat werd een verschrikking. Ik ben drie maanden ongesteld geweest, achter elkaar en mijn humeur beneden peil..
Ik heb voor mezelf besloten om geen kunstmatige hormonen te nemen.
Mijn huisarts raadde het mij af omdat het op de lange termijn borst of baarmoederkanker kan veroorzaken.
Ik heb mijn hele leven al last van PMS en de pil loste voor mij behalve anticonceptie niets op.

Ik ben zo blij met alle verhalen hier om te zien dat ik me niet aanstel en dat het voorlopig bij me hoort.
De ene dag leg ik me er gemakkelijker bij neer dan de andere..

Wens je wijsheid in je keuze,
groeten van RaNa1970

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:

Bericht door Renee66 » zo 11 feb 2018 09:12

Hallo

Inmiddels ben ik een jaar verder en de overgangsconsulente heeft me ook een hoop geld gekost en niets opgeleverd.
Ze schreef me Femoston voor dat ik 5 maanden heb gebruikt en heel vervelend en onrustig van werd.
Ik heb dit diverse malen aangegeven en ze zei dat ik meer groene groenten nodig had.
Maar liefst 500 gram rauwe groene groenten per dag.
Ik heb spinazie smoothies gemaakt salades gegeten broccoli soep gemaakt en van alles gedaan om de groene groenten binnen te krijgen maar ik
voelde me nog steeds beroerd.
Toen schreef ze me de zoely pil voor waar ik depressief van werd.
Dus nu een jaar verder ben ik weer aan de Micorgynon 30 en daar voel ik me het beste bij.
Maar die gebruikte ik voordat ik naar de overgangsconsulente ging ook al.
Dus het heeft me dik 300 euro gekost en niets opgeleverd.

Renee66

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Sterre » do 15 feb 2018 17:10

Hoi Renee66,

Inderdaad, ik herken wat je schrijft w.b. Femoston, dat dit prima zou helpen bij o.a. opvliegers.
Ben begonnen met 1/10 wat 2 weken prima hielp, nagenoeg geen buikklachten meer, toen plotsklaps alles terug.
Over naar 2/10, idem.
Nu de Femoston Continue. Hielp ook niet helaas

Sterre
viewtopic.php?f=76&t=16156&p=85168#p85168

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht