Te Lijf

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd nu: 53

Te Lijf

Bericht door Ffpauze51 » za 19 nov 2016 20:39

Hallo dames,

door RTL Late Night, een aankondiging voor het boek ''te lijf'' van Isa Hoes en Medina.
He he eindelijk dacht ik er word eens goede aandacht gegeven aan de vrouwen die moeite met de overgang hebben.
dus enthousiast het boek besteld en in een dag uitgelezen, het kan aan mij liggen maar wat vond ik dit boek tegenvallen.
Er word toch weer veel over homoontherapie gepraat (geadviseerd zelfs als je veel moeite met je opvliegers/downheid ect hebt)
Wij dames van dit forum worden er zelfs bij gehaald als heel erge gevallen, en daar werden zij ook niet vrolijker van, en dat wilde de schrijfsters voor zijn dus is de een aan de hormonen gegaan
en de ander kijkt het nog aan.
Achter in het boek word ook aangeraden om als je in een situatie zit of in dorp woont waar je het niet naar je zin hebt, werk wat je niet bevalt dat je daar uit moet stappen of dat je dat moet veranderen.
Ja zo ken ik er nog een paar, lekker makkelijk gezegt.

Nu was ik al aardig op weg om dit proces te accepteren zoals het komt en vertrouwen in mijn eigen lijf en geest te behouden en t liefst verder uitbreiden door zelfvertrouwen te kweken.
Gek dat ik dan door het lezen van dit boek weer aan t twijfelen word gebracht.
dit zal er ook wel bijhoren :D

Ffpauze

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Re: Te Lijf

Bericht door Mrsx » zo 20 nov 2016 08:33

Hallo

Als ik het zo lees hoef ik het niet te kopen..... dank je wel voor je stukje, er zijn zoveel vrouwen die moeite hebben met de overgang.. en het is nog een lang proces ook... ik heb er al zoveel boeken over gelezen en dit forum.. en dit is goed leesbaar.. er zijn wat fijne internetpagina's... en dat klopt echt...

mrsx

Harinkie
Berichten van Harinkie
Onderwerpen van Harinkie
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 52

Bericht door Harinkie » zo 20 nov 2016 09:38

Hallo Ffpauze,

Heb de uitzending ook gezien.
Wilde het boek ook aanschaffen uit nieuwsgierigheid maar na jou verhaal laat ik het maar.
Ben wel nieuwsgierig wie van de twee er aan de hormonen is gegaan.
Staat dat ook in het boek en wie is het dan?

Vriendelijke groet Max.

Sibyla
Berichten van Sibyla
Onderwerpen van Sibyla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Sibyla » zo 20 nov 2016 14:52

Hoi dames,

Het zoveelste boek en weer hetzelfde d(r)euntje als al die anderen die hen al voorgingen.
Bekende vrouwen die nog dag in dag uit op de meest onmogelijke tijden gewoon kunnen blijven door werken naast hun gezin en de vele representatieve verplichtingen die ze hebben........... ze zullen de gewone vrouw wel ff vertellen dat ze beter weten wat de overgang is.
Volgens deze dames is dat botoxen, facelifts, om sexy te blijven, hormonen erin..... en weg is de overgang................ denken ze.......... totdat......... maar daar moeten ze nog achter komen.

Schijnt erg lucratief te zijn om je op deze manier te laten gebruiken voor dit soort promotie.
Geloof maar dat daar een hoop marketing achter zit van die fabrikanten. We moeten en zullen die overgang onderdrukken, strak in het vel, sexy en productief blijven....... daar draait het kennelijk om in het leven.........nou ja in dat van hun dan.

Ik wil ze wel eens horen als ze stoppen en die overgang valt alsnog over hen heen.......of ze dan nog zo hard van de toren blazen

Sibyla

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Madu » zo 20 nov 2016 15:23

Hallo dames,

In veel boeken lees je inderdaad dat men vooral richting hormoongebruik gaat.
Eerlijk gezegd verwacht ik van de "bekende" mensen niet dat ze een boek gaan schrijven over eventueel thuiszitten en er niet meer uitkomen, dat verkoopt waarschijnlijk niet zo lekker.
Dat we vooral richting hormoongebruik geduwd worden is niets nieuws helaas. Thuiszitten kost geld natuurlijk. Overigens prima als iemand kiest voor hormoongebruik maar dan wel graag het eerlijke verhaal.
Ik denk dat pas over lange tijd bekend zal zijn wat het hormoongebruik op de lange termijn doet. Zoals altijd, kijk nu maar eens wat er over ons gelukspilletje AD geschreven wordt.

Dat ze niet vrolijker worden van het lezen hier dat snap ik dan ook weer wel :o dat zou ik ook voor willen zijn :mrgreen:

Madu

Ik bedenk me trouwens dat het feit dat Isa Hoes aan de hormonen is gegaan ook deels wel een opsteker is natuurlijk. Ik bedoel, ze gaat niet zomaar hormonen slikken toch? Dat doe je vooral als je je niet goed voelt en dus last hebt van de overgang.
Dus erkent ze dat een werkend leven, kinderen, en de rest moeilijk vol te houden zijn tijdens de natuurlijke overgang. :idea:

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd nu: 53

Bericht door Ffpauze51 » zo 20 nov 2016 17:32

Hallo

Degene die aan de hormonen is gegaan is Isa , zij zit in de postmeno net als ik zelf.( en heel veel andere)
Medina kijkt t nog ff aan, als t nog minder gaat neemt zij ze zeker ook.
Linda de Mol slikt de pil door want zij heeft geen tijd voor deze toestanden(opvliegers op de set)
Waar ik bij ging twijfelen was dat een hormonen arts vertelde dat je tegenwoordig knettergek bent als je hier niets tegen doet dmv op het lijf geschreven hormenen.
Ik ging dus echt eventjes denken, zit ik t mezelf nou echt zo moeilijk te maken?
Hier op deze site word ik meer gerustgesteld dan door het boek, en wellicht is dat de bedoeling van het uitbrengen?

Met vriendelijk groetjes
Ff pauze

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Dorothea » ma 21 nov 2016 09:08

En straks allemaal huilen, als ze borstkanker, of een beroerte krijgen.

natuurlijk zullen zij zich nu beter voelen, ook ik voelde me een half jaar toppie, nadat ik weer met de pil was begonnen op aanraden van de gynaecoloog, en een half jaar daarna een beroerte kreeg, kan wel huilen als ik dit soort boeken of verhalen lees.

Inmiddels ruim 10 jaar overgang en soms kan ik echt zeggen, het gaat over, hele goede periodes en slechte wisselen elkaar nog wel af, maar beter dan 10 jaar terug.
Wij op deze site zijn de ervaringsdeskundige en als je de verhalen leest, daar word je ook niet vrolijk van, de overgang ja, het is de hel, maar het leven is niet altijd leuk, tegenwoordig moet alles maar volgens jou wensen ingevuld worden, grotere borsten? dan neem je ze toch, overgang? dan neem je toch een pil., het leven is niet maakbaar, zit vol tegenslagen, waarvan de overgang er een van is.

Doktoren moeten een goede gedegen opleiding krijgen, want bij de dokter hoef je niet aan te komen, toen ik 50 werd en er in gegooid werd, was het nog 'ach, mevrouwtje, daar bent u nog te jong voor', krijg je je diploma bij een pakje boter hier? ook toen ik via bloedonderzoek in de post bleek te zitten en nog veel klachten had, werd er door een andere dokter gezegd, dat kan niet in de post bent u erdoor heen :oops:

Ik moest dit even van me afschrijven, het zat me hoog. natuurlijk moet iedereen het zelf weten, zal er wel gezegd worden, dat moet ook iedereen zelf weten, je eigen keuze, maar niet straks piepen als het fout gaat. En dan nog wat als je stopt met hormonen? Dan zit je alsnog met de overgang en dan zijn wij doorzetters er doorheen.

Fijne dag,
Dorothea.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd nu: 54

Bericht door Lee64 » ma 21 nov 2016 10:11

Hallo dames

Ben het volledig met jou eens Dorothea.

En herken ook wat de andere dames schrijven: dat je door zo'n boek op het verkeerde been gezet kan worden. Had ik ook aan het begin van mijn overgang: niet wetend wat me overkwam allemaal, veel gelezen, en dan denken (juist omdat ik aan het begin van mijn overgang zo twijfelachtig was, meer dan ik ooit geweest was): zou ik toch met hormoontherapie moeten beginnen? Het wordt in elk boek aangeraden immers. ( maar er wordt nooit beschreven in zo'n boek hoe het gaat als je stopt met die hormoontherapie)
En gelukkig was er deze site en dit forum! Met eerlijke informatie en ervaringsverhalen. En dankzij deze site heb ik een andere keuze kunnen maken.

Blijf bij jezelf dames! zou ik willen zeggen. En ook: het gaat over! Het blijft niet altijd zo ellendig als het nu is!
Mijn hele overgang is hier te lezen op dit forum, alle ups en downs, en ik raak er langzaam maar zeker uit, uit die overgang voel ik, merk ik, weet ik.
Het wordt nooit meer zoals het was als voor de overgang. ( Net zoals je je na de puberteit nooit meer kan voelen als voor de puberteit) Maar ook na de overgang is er leven!!!!! Heus :) :) Tijdens de overgang is het afzien, en bij tijd en wijle diep diep diep ellendig, maar ik ben ervan overtuigd dat het ergens toe dient: wie wordt je de rest van je leven.
Vast willen houden aan hoe het was voor de overgang (door toevoeging van hormonen van buitenaf, terwijl het eigen lichaam toch echt die hormoonaanmaak juist 'wil verminderen) staat dat proces in de weg ben ik van overtuigd.'

En wat ik er verder erg aan vind aan dit soort boeken en de boodschap van dit soort dames: het gaat allemaal onder het mom van het doorbreken van het taboe rond de overgang. Maar ze maken het taboe alleen maar groter! We mogen niet ouder worden, we moeten alles blijven kunnen doen zoals we dat eerder konden en we moeten vooral fris en fruitig blijven!
We mogen dus niet 'toegeven' aan de overgang....is er een groter taboe denkbaar?

vr gr Lee

Sketeltje
Berichten van Sketeltje
Onderwerpen van Sketeltje
Menopauzejaar:

Bericht door Sketeltje » wo 20 sep 2017 09:00

Hallo dames,

Ik moet zeggen dat ik het boek wel erg fijn vond. Er stond heel duidelijk in beschreven welke klachten zij hadden. En net als wij allemaal zijn ze op zoek gegaan naar de mogelijkheden die er zijn. Hebben ze het besproken en afgewogen. Ik kies er niet voor om aan hormoontherapie en botox te beginnen maar daar mag iedereen zijn eigen keuze in maken en hoef ik niet over te oordelen. Het is wel fijn om te lezen wat er allemaal is en welke keuzes er zijn. Ik vond het juist een positief boek. Zo van... je bent niet alleen ook ik als bnner heb dezelfde klachten als jij. En ook ik moet door inclusief huishouden en werk. Als ik hun nu op tv zie denk ik: knap dat je daar nu zit bij rtl late night. Ik lig al bekaf op bed en moet er niet aan denken nu nog bij zijn programma te zitten en straks weer mezelf naar huis te slepen. Zij hebben een publieke baan dus is het ook logischer dat ze wellicht sneller aan botox denken... nee ik vond het een goed boek. Uiteraard lees ik ook nog veel andere boeken en sites.

Wat ze trouwens zeiden over dit forum begrijp ik ook wel. Ik duik er altijd even op als ik ergens last van heb en de onzekerheid toeslaat. En dan vind ik veel herkenning en daar ben ik heel erg blij om. En dat is ook het doel van dit forum. Maar als je goed het forum doorworsteld is het natuurlijk ook 1 grote klaagzang. Als ik de herkenning hier weer vind denk ik: hup en weer door op een positieve manier. En dat moet ook anders kom ik mijn bed niet meer uit ben ik bang.... daarom zijn dit soort boeken ook wel een fijne afwisseling. Benieuwd wat ze verder gaan doen. Ik heb begrepen dat er een vervolg komt.

Sonja1970

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Marjan » wo 20 sep 2017 13:35

Sketeltje schreef:
wo 20 sep 2017 09:00
daar mag iedereen zijn eigen keuze in maken en hoef ik niet over te oordelen.
Sketeltje schreef:
als je goed het forum doorworsteld is het natuurlijk ook 1 grote klaagzang.
Hoi Sonja,

Waarom dan wel de behoefte om te oordelen over vrouwen die hun hart luchten? En te oordelen over vrouwen voor wie de klachten dermate intens zijn, dat ze met herkenning niet "hup en weer door kunnen"? Voor hen kan het heel waardevol en verstandig of positiever zijn (als je dan toch waardeoordelen toe wilt kennen) om dat ook niet te doen.

Het is nogal wat om de overgang van deze vrouwen te benoemen als 1 grote klaagzang. Nare beeldvorming die hen alleen extra stress, onzekerheid, angst en schaamte geeft.

Hoe komt het toch dat we niet kunnen accepteren dat voor veel vrouwen de overgang (noodgedwongen meestal) een periode is van ophouden met 'hup en weer door' gaan.
Voelen we ons een beter mens als we kunnen wat een ander niet gegeven is?
Of denken we te weinig na over wat waarde-oordelen met vrouwen kunnen doen als hun overgang van een andere aard is.

Wie of wat heeft het nodig om vrouwen die hier met de beste intenties hun hart luchten, zelfs in de boeken neer te zetten als 1 grote klaagzang..........
Wie wordt nou beter van die tweedeling.........

Marjan

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door SusanL » ma 02 okt 2017 18:45

Dag dames
Sketeltje schreef:
Zo van... je bent niet alleen ook ik als bnner heb dezelfde klachten als jij. En ook ik moet door inclusief huishouden en werk.
Mij stoort het bovenstaande echt heel erg!

Dankzij het forum werd het mij duidelijk dat ik helemaal niet door moet. Dat alsmaar doorgaan was eerder voor mij juist funest gebleken.

De overgang vraagt om een pas op de plaats en toen ik dat niet deed belandde ik bijna in een burn-out. Het was dus een verademing om hier te lezen dat ik ook anders met mijn overgang kon omgaan en het werd een stuk meer draagbaar toen.
Ik moet helemaal niks! Het is al lastig genoeg de omgeving en de maatschappij daarvan te overtuigen en daar wat begrip te kweken voor het rustig aan doen in de overgang en dan gaan bnn'ers ook nog eens extra verkondigen dat we door moeten. Zoals Lee zegt: het taboe wordt daardoor alleen maar groter.

Susan

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:

Bericht door Kimberley » za 07 okt 2017 15:22

Hoi allemaal

Ik heb dit 'draadje' ook gevolgd en denk dat de septici tav het boek gelijk krijgen.

Ik las vanochtend een bericht van Isa Hoes zelf op Facebook in het kader van insidemybones, een beweging die zich keert tegen al het uiterlijk vertoon in de hedendaagse maatschappij/op Social Media.

Ze schreef oa het volgende:
Ik moest de perfecte vader en moeder in een zijn. Ik moest mijn gezin nu alleen onderhouden en als freelancer weet je nooit wat er komt dus dankbaar voor alles wat er op mijn pad kwam. Tot 3 maanden geleden.. ik klapte in elkaar en zag ineens wat ik had gedaan. Overleven in plaats van leven.. begrijpelijk maar ik kon niet meer. Nee, ik wil niet meer!

Het 'ik ben bnn'er en ik moet door' krijgt nu een hele andere lading. En de hormoontherapie was blijkbaar ook niet zo'n wondermiddel als men doet geloven in het boek.

Wellicht zou ze, met de kennis en de ervaring van nu, wel een heel ander soort boek schrijven?
Maar helaas, de vorige boodschap is de wereld al ingestuurd en zal velen vrouwen op het verkeerde been zetten.

Groetjes Kimberley

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht