Overgangsklachten na hormoongebruik

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd nu: 57

Overgangsklachten na hormoongebruik

Bericht door Roseline » wo 16 nov 2016 15:26

Hallo dames,

Rond 2000 had ik allerlei klachten. Onregelmatige menstruatie, veel bloedingen en toen hebben ze de baarmoeder weggenomen, terwijl dit allemaal te maken had met de pre-menopauze.

De heftige opvliegers zijn bij mij begonnen in 2011, toen ben ik oestrogeenpleisters gaan gebruiken.
Ik ben vorig jaar gestopt met de hormoonpleister.

Opvliegers dag en nacht, angstgevoelens, de misselijkheid enz... Ik weet niet hoelang dit zal duren, maar ik vind het een echte lijdensweg. 's morgens voel ik mij zo beroerd en soms begint het beter te gaan in de namiddag en avond. Ik vraag me dan steeds af wat er 's nachts in mijn lichaam gebeurt om me zo beroerd te voelen 's morgens.

Zit nu in de postmenopauze en de geestelijke klachten zijn toen begonnen bij mij. Angstgevoelens komen en gaan. Een hele tijd de hele dag gehad en nu vooral 's morgens. De opvliegers zijn bij mij ook pas in de postmenopauze begonnen.

Ik heb de laatste weken een hongergevoel, maar heb geen eetlust en ben misselijk. Ik heb om het uur een opvlieger. Ik ben bang dat ik niet meer voldoende eet. Hoe gaan jullie hiermee om ?

Roseline

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje

Re: Overgangsklachten na hormoongebruik

Bericht door Troelaatje » zo 20 nov 2016 15:13

dag Roselie,

ik herken dit als de beste... periodes misselijk en niet lekker mijn vel... ik moet want het lijkt dat je misselijkheid wil weg eten maar het lukt je niet... bah. ik heb opk een branderige tong en andere smaak... koffie proeft anders... allemaal niet fijn dus... ik gooi het maar op de overgang want heb vaker zulke periodes gehad...
Sterkte en vertrouw der maar op dat alles tijdelijk is....
Grrrrr... balen die overgang.

groetjes Troelaatje

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » zo 20 nov 2016 16:24

Dag Troelaatje,

We zijn hier allemaal op zoek naar een oplossing en vinden ze niet. Ik zou me graag een beetje mens willen voelen. AD heb ik in het verleden geprobeerd en had er zoveel bijwerkingen van. Het ergste is dat het me helemaal niet heeft geholpen, integendeel. Artsen plakken zeer snel het etiket angststoornis en schrijven steeds AD voor, waar alles mee opgelost wordt. Niet is minder waar.

Het allemaal over je heen laten gaan is ook niet gemakkelijk, want je wordt sowieso dagelijks geconfronteerd met alle klachten en het beperkt me in alles. Ik kan niet naar buiten door mijn klachten en heb dus geen leven meer.
Ik heb enorm veel last van opvliegers, angst en paniek. Sommige dagen heb ik de hele dag angst en dan kan het plots enkel in de voormiddag zijn.

Ik heb ook steeds een hongergevoel, en dit gaat gepaard met misselijkheid en heb geen trek. Er is niets waarvan ik denk : ik heb zin in dit of dat. Ik heb steeds goed gegeten Dit gevoel heb ik nu al een paar weken. Ik neem gember, maar veel helpt het niet.
Ik mag echt niet meer afvallen. Stress en niets anders dan stress door die overgang.

ik begin iedere namiddag rond 5 of 6 uur begin te rillen van de kou en ik word dan plots zo moe.

Hartelijk dank voor jouw reactie.
Roseline

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Evirma » za 10 dec 2016 14:52

hallo Roseline,

Je leest overal aankomen in de overgang maar ik heb totaal geen eetlust.
als ik vleeswaren ruik dan ga ik al over mijn nek. Ik heb er vooral in de ochtend last van.
tegen de middag begint het iets beter te gaan. Verder herken ik de kou ook heel erg.
heb flink overgewicht dus voorlopig nog geen vrouw overboord ;-)

Irene

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 10 dec 2016 17:43

Meiden meiden..

idd ..net of je zwanger bent...misselijk en ook wat afvallen maar das eigenlijk wel.logisch want je eet minder...je maakt je daar weer zorgen over en de cirkel us weer rond stress aften stress enz.....nondeknetter er komt maar geen eind...
Het misselijk zijn is plots ook zomaar weer weg...kzit weer aan de wijn en koffie
De moed erin...en echt het komt goed!!!

Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Madu » do 09 feb 2017 16:20

Hoi Rosaline,

Hoe gaat het nu met de kou en vermoeidheid. Ik zit nu volgens mij in zo'n fase. Ik heb het heel lang juist ontzettend warm gehad. Vond ik niet zo erg want ik was altijd erg kouwelijk. Sinds deze week overvalt mij 's middags een enorme vermoeidheid, ga al een aantal dagen even liggen. Ook legde ik hier uit dat ik wel honger heb maar nergens trek in heb. Ik heb het dan ook enorm koud erbij, een soort koud tot op het bot, zo voelt het. Het enige wat helpt dat is een warm bad. Moet ik het niet te heet maken want dan schiet het weer de andere kant op. :shock:

Grtjs,
Madu

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » do 09 feb 2017 18:49

Hallo Madu,

Ik zit hier sinds een uur te rillen van de kou met de verwarming die op 24 graden staat. Mijn eetlust is niet veel beter, heb last van mijn maag en een druk op het middenrif. Hierbij heb ik 10 a  12 heftige opvliegers tijdens de dag en 3 a  4 's nachts. En niet iedere dag, maar soms kan ik plots zo moe worden dat ik even ga liggen.

Ik voel net een opvlieger die begint. Het begint steeds met het gevoel dat ik moet huilen, dan naar gevoel in mijn maag en daarna stijgt het naar mijn keel en hoofd totdat ik van kop tot teen nat in het zweet sta.

De klachten houden niet op en ik zie nog steeds geen licht aan het einde van de tunnel.

Ik heb de laatste tijd ook veel last van hoofd- en nekpijn en dacht dat dit meer voorkwam in de premenopauze. Ik ben nu al zes jaar post en heb voordien nooit zoveel last gehad van hoofdpijn.

Groetjes,
Roseline

Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Leentje » wo 15 feb 2017 21:36

Hallo Roseline,

Heb tot mijn 50 ste hormonen genomen. Ben nu 58, en dus 8 jaar in de postmenopauze.
Ik heb de laatste maanden ook veel last van hoofdpijn en nek.
Ben vorige week naar de osteopaat geweest en voel al enige verbetering. Komt dus van de nek. ( dokter dacht eerst door te hoge bloeddruk waar ik al lang pillen voor neem,maar was terug wat hoog de laatste tijd. )
Ik ging soms slapen met hoofdpijn en stond s morgens op met pijn. Omdat ik niet altijd op dezelfde plaats hoofdpijn heb dacht ik al aan spanningshoofdpijn...heb dit een 15 tal jaren geleden nog gehad.
K heb 5 kleine kleinkindjes, k denk misschien door ze veel te dragen dat er wat geforceerd is in mijn nek en schouder.

Ik duim voor je dat het vlug betert.

Grtjes. Leentje

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » do 16 feb 2017 11:57

Hallo Leentje,

Hartelijk dank voor de geruststelling. Ik ga er deze namiddag met de huisarts eens over praten. Ik denk ook dat het van mijn nek komt.

Groetjes
Roseline

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 17 mar 2017 12:05

Hallo dames,

Ik heb sinds twee weken ook last van extreme vermoeidheid. De schildklierwaarden, de B12 vitamine D enz .... staan allemaal goed. De huisarts heeft bloed geprikt op allerlei ziekten die vermoeidheid kunnen veroorzaken en er is niets abnormaals te vinden.

Ik zou graag weten of er nog dames zijn die zo verschrikkelijk moe zijn. Ik heb ook last van heftige opvliegers en zware benen.

Groetjes
Roseline

Ffpauze51
Berichten van Ffpauze51
Onderwerpen van Ffpauze51
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd nu: 53

Bericht door Ffpauze51 » vr 31 mar 2017 11:11

hoi Roseline,

ja hoor, heel herkenbaar ontzettend moe en hele zware benen ook minder krachtig.
Ook heb ik mijn bloedwaardes laten testen, waren ook goed.
ook nog opvliegers, niet meer zo heel heftig en vaak meer als de eerste 4 jaar in de post.
wel nog twee keer in de nacht al word het drijfnat wakker worden ook ietsie minder maar weg is het nog niet.
Ik geef me nu meestal over aan de moeheid en dit gaat niet altijd even makkelijk hoor, als mn hoofd op volle toeren draait is dit bijna niet te doen.
dan doe ik een spelletje op de pc waar ik al mn concentratie voor nodig heb en als de onrust wat gezakt is, installeer ik me met een boek en wat (gezonds) te eten en drinken op de bank.
soms val ik een half uurtje in slaap en ben er weer, al is dat gevoel nog kort maar alle beetjes helpen.

Jij ook sterkte.

warme groet,
ffpauze

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » ma 03 apr 2017 15:28

Hallo Ffpauze,

Hartelijk voor je berichtje. Verleden week had ik een aantal dagen dat ik niet zo extreem moe was, maar vandaag is het terug. Je zou denken dat je in de postmenopauze minder hormoonschommelingen moet hebben, maar bij mij zijn de heftige opvliegers toen pas begonnen.

Ik probeer te mediteren om het constante gebabbel in mijn hoofd tegen te gaan, maar dat lukt ook niet altijd.

Ik heb je berichten gelezen en het troost me te weten dat ik niet de enige ben die het zo moeilijk heeft.

Sterkte en een warme groet terug.

Roseline

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » di 27 mar 2018 16:02

Hallo

De klachten wisselen elkaar af. De heftige opvliegers zijn er continu. Ik moet dan kunnen gaan zitten of liggen want ik heb het gevoel dat ik ga flauwvallen. Nu ben ik al een aantal weken misselijk, ik heb dan wel een hongergevoel maar geen eetlust.

En de onrust is er iedere morgen en soms de hele dag. 's avonds gaat het meestal beter. Ik ben gedurende acht maanden bij een psychiater geweest die met homeopathie werkt en in november en december ging het een beetje beter met de onrust om daarna een terugval te krijgen. Ik zat gewoon in een betere fase denk ik en het heeft niets met de homeopathie te maken. Ik ben er dan ook mee gestopt. Ik heb al allerlei middelen geprobeerd en niets helpt. Ik lees hier op het forum dat AD ook niet werkt bij de meeste vrouwen.

Door de onrust en de heftige opvliegers zit ik thuis en ga ik enkel naar buiten als ik me redelijk goed voel met mijn man. En dan zijn er zoveel andere klachten, zoals hartkloppingen, spier-en gewrichtspijnen, droge slijmvliezen enz...

Het is iedere dag overleven en maar blijven hopen dat het ooit eens overgaat.

Groetjes
Line

Sjannie
Berichten van Sjannie
Onderwerpen van Sjannie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Sjannie » di 27 mar 2018 16:57

Hallo Roseline,

Las dat je in 2015 gestopt bent met hormonen en toen de overgangsklachten weer begonnen.
Ik hoor dat vaker van vrouwen in mijn omgeving die hormonen hebben gebruikt.
Misschien het is het ook wel logisch.
Ze missen ineens die hormonen en daar is hun lichaam nog niet aan gewend. Dat kan nog niet omgaan met minder hormonen. Moet dan ineens weer zelf voor genoeg hormonen leren zorgen.
Dat is natuurlijk wat de overgang is, je lichaam waarin alles verandert en wat nog in balans moet komen met verminderde hormonen.
3 Jaar is dan nog betrekkelijk kort lijkt mij, voor zo'n overgangsproces.

Sjannie

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » di 27 mar 2018 17:06

Hallo Sjannie,

Had ik geweten wat me te wachten stond, dan was ik nooit begonnen met hormonen.
Ik had geen opvliegers meer, maar extreme angstgevoelens toen ik de oestrogeenpleisters gebruikte. De artsen zeiden dat dit niet kon. Ik had naar mijn lichaam moeten luisteren toen i.p.v. naar de artsen. Ik had tegelijkertijd een te snelle werkende schildklier waarvan je ook angstgevoelens krijgt. Het is nu te laat om de klok terug te draaien, maar misschien helpt het iemand anders te weten dat hormonen angstgevoelens kunnen veroorzaken.

Nu heb ik nog iedere dag onrust, maar ik weet dat het bij de overgang hoort.

Dank voor je antwoord.

Groetjes
Line

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht