Overgang, hart en vaatziekten en hormonen.

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Overgang, hart en vaatziekten en hormonen.

Bericht door Pee » wo 06 apr 2016 09:45

Beste Dames,

Gisteren naar de huisarts geweest voor mijn slapeloosheid, het volgende kwam ook ter sprake!

De huisarts begon over hormoontherapie, omdat ik zoveel last heb van de overgang!
Hij had laatst een lezing/seminar gehad en daaruit kwam naar voren dat iedereen bang is voor borstkanker, maar dat de overgang ook slecht is voor je hart en bloedvaten. Wie heeft de overgang verzonnen, moeder natuur, takkewijf!!!
Je hoort er nooit over zei hij, maar kan net zo dodelijk zijn als borstkanker! Das waar.
Hij had het er over om zo een 10 jaar hormoon therapie te doen voor vrouwen in de overgang.
Ik heb hem gezegd dat de overgang niet over te slaan is en heb hem uitgelegd wat mij was overkomen nadat ik 5 jaar hormonen heb geslikt, jaren geleden.
En dat ik al 3 keer in het ziekenhuis heb zitten wachten op een uitslag wel/geen borstkanker en dat ik niet er een risicofactor bij wil hebben. Wat je op die momenten voelt gun je je vijand niet eens!
Ik heb bedankt voor de hormonen en heb hem gezegd dat ik me er wel door heen zal slaan,ik ben al 20 weken op weg, nog 32 te gaan hahahaha!

Groet Petry

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Re: Overgang, hart en vaatziekten en hormonen.

Bericht door Marjolein » za 09 apr 2016 21:38

Beste Petry

Je huisarts was bij een ' lezing/seminar' . Na wat er nu al allemaal bekend is over de marketing van de farmaceutische industrie kun je gerust stellen dat dit de zoveelste reclamestunt van ze was.

Al jaren is bekend dat hormoontherapie gevaarlijk is .Dat kun je hier ook lezen in dat artikel van de onafhankelijk arts Ivan Wolffers.
Je zou bijna denken dat die huisarts er voordeel van heeft dat hij die middelen maar liefst 10 jaar wil voorschrijven !
Zelfs de teksten op de bijsluiters worden dan door hem genegeerd.

Dus, als je die hormonen niet slikt is dat slecht voor je hart en bloedvaten volgens hem. Dat slaat nergens op. Verschrikkelijk dat op deze manier reclame wordt gemaakt voor middelen waar je ernstig ziek van kunt worden. Je kunt er zelfs aan overlijden.

Goeie reactie van jou Petry.

groeten, Marjolein

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Madu » wo 08 jun 2016 09:00

Beste allen,

Het is toch echt vreselijk dat je eigenlijk niet kunt vertrouwen op artsen. Juist artsen zouden neutraal moeten zijn als het gaat om de gezondheid van de patient, maar dat is allang verleden tijd. Tenenkrommend dit!!!

Goed dat je zelf hebt nagedacht en dat je je eigen keuze durft te maken.

Groet,
Madu

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » wo 08 jun 2016 11:13

Hallo dames,

Met dank aan deze site ben ik niet aan de hormonen gegaan, het is wel verleiderlijk toch? Maar van hier weet ik hoe slecht het kan uitpakken en heb mijn eigen ervaring van mijn 40ste tot 45ste waar ik hormonen heb geslikt.
Het gaat op dit moment redelijk met me wat overgang betreft, veel opvliegers en slecht slapen.
Toch nog steeds geen slaapmiddel ingenomen, waarvoor ik hierboven naar de huisarts ging.
Als ik de bijsluiter leest durf ik geen slaapmiddel meer in te nemen. ;)
Nog steeds niet ongesteld geweest, al 28 weken, er is hooooop!!!! :lol:

Groet Petry

Gerarda90
Berichten van Gerarda90
Onderwerpen van Gerarda90
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Gerarda90 » wo 08 jun 2016 20:54

Petry schreef:ik ben al 20 weken op weg, nog 32 te gaan hahahaha!

Hoi Petry,

wat bedoel je 20 weken op weg, nog 32 te gaan?

Groetjes Gerarda

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 08 jun 2016 22:23

Hallo Petry,

Ik ben op zich niet per se tegen het slikken van hormonen. Ik snap best dat er vrouwen zijn die zonder niet kunnen functioneren. Ik ben zelf vanwege migraine aan de betablokkers gegaan, op een gegeven moment vliegt de weegschaal soms gewoon de andere kant op. Maar ik vind wel dat er neutrale adviezen moeten zijn vanuit artsen en de voors en tegens goed uitgelegd dienen te worden zonder te bagatelliseren. Dan kan iedereen een voor zichzelf afgewogen beslissing maken. Dat lijk mij namelijk het allerbelangrijkst, er zelf achter staan en weten wat je slikt of waarom je niet slikt.

Ik hoop voor je dat het heel snel beter gaat met je en je er doorheen bent.

Grjts,
Madu

Sarena
Berichten van Sarena
Onderwerpen van Sarena
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Sarena » do 09 jun 2016 02:06

Madu schreef:Ik snap best dat er vrouwen zijn die zonder niet kunnen functioneren.
Hallo

Ik heb ook lang gedacht en geloofd dat ik niet functioneerde. Totdat ik ben gaan schrappen in al het moeten dat mij werd opgelegd en wat ik mezelf oplegde. Heel veel stappen terug gedaan. En afstand genomen van geldende normen, daar voldoe ik niet meer aan.
Om me heen werd soms nogal wat heisa gemaakt, want ik werkte nog maar heel weinig, ging niet meer naar verjaardagen enz enz. Men begreep er niet veel van, of liever gezegd, men keek me aan met blikken die weinig bereidheid tot begrip of inleving toonden.
Jammer want het kost echt niet zoveel om iemand die steun te gunnen.
Kennelijk denken we zo prestatiegericht dat het te moeilijk is geworden om tegen een vrouw in de overgang te zeggen: Je zit in de periode rondom je menoPauze, en die pauze mag je nemen, je merkt immers dat je lichaam en geest erom vragen.
Dat had me kracht en steun gegeven.
Maar helaas, men sprak eigen angsten uit over onvoldoende functioneren, wilde me maar naar dokters sturen, of men nam een meewarige houding aan. Die, tamelijk zakelijke houding, ontnam mij kracht en steun. Mijn overgang mocht feitelijk niet zijn wat die was, vond men, en door die maniertjes voelde ik me gemanipuleerd worden er iets aan te doen. Alsof ik niet mocht zijn, wie ik in mijn overgang was.

Nou beste mensen uit mijn omgeving van toen. Ik ben er wel en mijn overgang ook. Ik heb (meno)PAUZE. En die mag er zijn
Binnen mijn nieuwe, flink terug geschroefde normen leef ik een nieuw normaal leven.

Daar zou de aandacht in de eerste plaats naar toe moeten gaan, vind ik, naar dit levensproces en naar voorlichting daarover. Want als die er niet is en je hoort alleen iets over de ins- en outs van een medicijn, weet je niet nog steeds niet wat je onderdrukt.

Sarena

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » do 09 jun 2016 11:07

Hallo Gerarda,

Ik bedoel daarmee dat ik al 20 weken niet meer ongesteld was geweest en nog 32 te gaan voordat het jaar vol is en ik mag zeggen dat ik de memopauze gehad heb.
Zolang ik dat jaar nog niet vol heb, heb ik het gevoel dat ik nog steeds de berg op aan het gaan ben.
Inmiddels 28 weken zonder!!!

Groet Petry

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » do 09 jun 2016 16:47

Sarena schreef:
Madu schreef:Ik snap best dat er vrouwen zijn die zonder niet kunnen functioneren.
Hallo

Ik heb ook lang gedacht en geloofd dat ik niet functioneerde. Totdat ik ben gaan schrappen in al het moeten dat mij werd opgelegd en wat ik mezelf oplegde. Heel veel stappen terug gedaan. En afstand genomen van geldende normen, daar voldoe ik niet meer aan.
Om me heen werd soms nogal wat heisa gemaakt, want ik werkte nog maar heel weinig, ging niet meer naar verjaardagen enz enz. Men begreep er niet veel van, of liever gezegd, men keek me aan met blikken die weinig bereidheid tot begrip of inleving toonden.
Jammer want het kost echt niet zoveel om iemand die steun te gunnen.
Kennelijk denken we zo prestatiegericht dat het te moeilijk is geworden om tegen een vrouw in de overgang te zeggen: Je zit in de periode rondom je menoPauze, en die pauze mag je nemen, je merkt immers dat je lichaam en geest erom vragen.
Dat had me kracht en steun gegeven.
Maar helaas, men sprak eigen angsten uit over onvoldoende functioneren, wilde me maar naar dokters sturen, of men nam een meewarige houding aan. Die, tamelijk zakelijke houding, ontnam mij kracht en steun. Mijn overgang mocht feitelijk niet zijn wat die was, vond men, en door die maniertjes voelde ik me gemanipuleerd worden er iets aan te doen. Alsof ik niet mocht zijn, wie ik in mijn overgang was.

Nou beste mensen uit mijn omgeving van toen. Ik ben er wel en mijn overgang ook. Ik heb (meno)PAUZE. En die mag er zijn
Binnen mijn nieuwe, flink terug geschroefde normen leef ik een nieuw normaal leven.

Daar zou de aandacht in de eerste plaats naar toe moeten gaan, vind ik, naar dit levensproces en naar voorlichting daarover. Want als die er niet is en je hoort alleen iets over de ins- en outs van een medicijn, weet je niet nog steeds niet wat je onderdrukt.

Sarena
Hallo Sarena,

Ik quote je even helemaal want het is een krachtig geschreven stuk, recht uit het hart. Zo komt het iig over.;-) Ja, ik ben het met je eens dat er veel meer begrip ZOU moeten zijn. Ik leef al jaren met onbegrip. Aan de buitenkant zie je aan mij niets. Mensen vinden zelfs dat ik er goed uitzie en jonger voor mijn leeftijd. Prachtig hoor, maar ik koop er niets voor. Het maakt het onbegrip nog groter tav het feit dat ik aangeef, vaak ziek te zijn, niet te kunnen werken etc. Ik worstel daar al jaren mee, misschien zelfs bijna mijn hele leven want ik heb mijn hele leven al migraine. Mensen snappen het niet, gaan het niet snappen en soms denk ik...... willen het niet snappen.

Ik heb weleens geschreven,dat met alles wat ik heb meegemaakt in mijn leven, zware life-events, mij misschien nog wel het meest het onbegrip van de omgeving raakte. Zij oordelen zonder ins outs, zij bepalen wanneer het over is enzenz. Ik ben duidelijk over mijn eigen grenzen heen gegaan. Zwaar en heftig de laatste jaren. Ik heb inmiddels geleerd dat als ik toegeef aan die druk(die ik natuurlijk ook mezelf opgelegd heb) ik zo weer uit zal vallen. Deze keer ben ik dus super voorzichtig met hoeveel hooi ik op mijn vork neem.

Ja, ik wil wel meedoen, werken, sociaal zijn maar alleen nog als ik dat fysiek en pyschisch kan. Anders niet. Moeilijk genoeg voor een druktemakertje zoals ik. Want van niet willen is geen sprake, dat zou ook uit mijn verleden moeten blijken. Maar daar heeft de omgeving geen boodschap aan. Ik heb steeds minder een boodschap aan de omgeving maar het raakt me toch vaak nog wel. Vanuit dat oogpunt snap ik vrouwen die die stap niet kunnen zetten heel erg goed. Ik moest eerst diep vallen voordat ik een verandering daarin kon brengen. Eigenlijk gewoon fysiek en mentaal gedwongen worden door mijn eigen lijf.

Iedereen loopt zijn/haar pad. Iedereen maakt eigen afwegingen dat deed ik ook en is denk ik ook de beste leerweg, hoewel hard en eenzaam.

Bedankt voor je mooie schrijfsel en hart onder de riem voor iedereen die dat nodig heeft.

Groetjes,
Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht