Overgangsklachten zowel met als zonder hormonen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Teuntje67
Berichten van Teuntje67
Onderwerpen van Teuntje67
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Overgangsklachten zowel met als zonder hormonen

Bericht door Teuntje67 » ma 22 feb 2016 09:56

Hallo,

In 2009 is mijn baarmoeder verwijderd, eierstokken zijn blijven zitten. Hoewel ik altijd een zeer zware menstruatie heb gehad ben ik nooit een hormoongestuurde vrouw geweest- lees nooit echt last gehad van hormonale klachten. In 2011 is de overgang echt begonnen, en in 2014 was dit zo erg dat ik per uur ongeveer 10 heftige opvliegers had. Dit ging 24 uur per dag door waardoor ik niet meer sliep, een onmogelijk slecht humeur had en me ontzettend slecht voelde. Na alle niet-hormonale middelen van de drogist uitgeprobeerd te hebben, en via een natuurarts ook allerlei middeltjes uitgeprobeerd te hebben (leek trouwens allemaal wel even iets te werken maar was altijd van korte duur) uiteindelijk met Estradiol 2 mg via de huisarts begonnen. Hierdoor namen de opvliegers snel af, van ong. 10 per uur naar 10 per dag dus prima te doen. Ook geleerd om me niet meer te verzetten maar mee te gaan en te accepteren waardoor het allemaal wel mee viel.

In december 2015 waren deze medicijnen echter eenzijdig door de apotheek vervangen door Progynova 2 mg, met volgens de apotheek exact dezelfde werking maar waar mijn lijf helemaal verkeerd op reageerde. Ik werd zeer kortademig en astmatisch. De apotheek kon niet meer aan Estradiol 2 mg komen op dat moment en we zaten midden in een verhuizing waardoor ik ben gestopt met deze hormonen. In 1 keer veranderde mijn humeur en werd ik weer het oude vertrouwde, opgewekte zonnetje in huis. Had me helemaal niet gerealiseerd hoeveel dit met mijn humeur had gedaan, maar het verschil was echt gigantisch. Ik was opgewekt, wilde weer aangeraakt en geknuffeld worden en had weer vele meer zin in sex. Ook sliep ik weer in s'nachts als ik wakker werd, iets wat al jaren niet meer lukte. Kortom, een feestje.......behalve dat de opvliegers weer in volle hevigheid terugkwamen.

Via een andere apotheek en huisarts toch nog aan Estradiol 2 mg kunnen komen en nu ik deze weer een dag of 10 aan het slikken ben nemen de opvliegers weer af en komen alle andere klachten weer terug. Veel somberder, geen zin meer in sex, als ik wakker wordt s'nachts slaap ik niet meer in ongeacht het tijdstip en daarbij heb ik continu een drukkend gevoel op de borst en ben ik kortademig.

Zit nu echt te dubben; is het middel erger dan de kwaal of andersom.......ik voelde me zoveel beter zonder de hormonen, functioneerde door de opvliegers echter ook niet zoals ik graag wil functioneren.

Ben dus op zoek naar vrouwen die nog andere alternatieven hebben gevonden en/of dit verhaal herkennen.

Teuntje

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Re: Overgangsklachten zowel met als zonder hormonen

Bericht door Anette » ma 22 feb 2016 12:01

Teuntje67 schreef:Zit nu echt te dubben; is het middel erger dan de kwaal of andersom.......ik voelde me zoveel beter zonder de hormonen, functioneerde door de opvliegers echter ook niet zoals ik graag wil functioneren.
Hallo Teuntje,

Vraag en antwoord in een zin, zou ik zeggen.

En ja dat is de overgang voor de meesten, stapjes terug doen en/of geregeld een pas op de plaats moeten maken omdat de draagkracht niet meer is zoals vroeger. Onze veranderende, of nieuwe hormoonhuishouding laat niet meer hetzelfde toe.
Hormonen spelen een rol bij nagenoeg alle functies, bij beleving....., noem het maar op. De verandering van hormonen heeft daar invloed op.
Het is veel meer een kwestie van 'kunnen' dan van 'willen'

Bij al die middelen en supplementen voor de overgang gaat het om het aanvullen van hormonen. Estradiol bij hormoontherapie, fyto-oestrogeen uit supplementen.
Ze onderdrukken de overgang. Ze zetten als het ware een rem op het proces.
Overslaan kun je de overgang niet. De overgang komt een keer.
Want een keer moeten lichaam en geest leren omgaan en zich leren instellen om de verminderde hormoonaanmaak zelf op te vangen. Zolang pillen dat doen, hoeft je systeem die aanpassing niet te maken.

Als blijf je 10jr aan de hormonen, na stoppen zullen die opvliegers weer terugkeren, en eventuele andere overgangsverschijnselen, en zal alsnog de verandering gemaakt moeten worden. De talrijke verhalen daarover maken wel duidelijk dat achteraf dat proces afmaken minstens zo onplezierig is en ook met de nodige problemen gepaard kan gaan.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht