73 jaar - Blijvende gevolgen langdurig hormoongebruik

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Joke061041
Berichten van Joke061041
Onderwerpen van Joke061041
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 75

73 jaar - Blijvende gevolgen langdurig hormoongebruik

Bericht door Joke061041 » zo 10 mei 2015 20:33

Dag Dames,

Ik ben een vrouw van 73 jaar, ik ben met mijn 47e jaar in de overgang gekomen en toen is de ellende begonnen, ik kreeg pijnaanvallen die op een hartinfarct leken, pijn op de borst en tussen de schouderbladen, druk op keel en oren, slecht slapen, de een na de andere opvlieger enz.

Ik kreeg toen hormoonpleisters voorgeschreven en die hielpen voor de opvliegers en het slechte slapen ik gebruikte ze om te kunnen blijven functioneren.
Ik heb 15 jaar hormonen gebruikt tot ik een vrouwelijke arts kreeg die vond dat ik er maar eens mee moest stoppen, ik was toen 62.

De ellende is toen weer begonnen en nu 11 jaar later zit ik nog met opvliegers slecht slapen en altijd die pijn aanvallen die nooit gestopt zijn, ook niet toen ik hormonen gebruikten. De huisarts heeft nu Tibolinia een hormoon voorgeschreven, want ze zei je kunt kiezen tussen twee kwaden, weer hormonen slikken of zo verder tobben.

Ik heb ze nog steeds liggen en durf er niet aan te beginnen i.v.m. de bijwerkingen die beschreven staan. Mijn vraag is nu aan jullie, wie heeft er ervaring met dit hormoon medicijn?

Met vriendelijke groet Joke

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd nu: 60

Re: 73 jaar - Blijvende gevolgen langdurig hormoongebruik

Bericht door Greta51 » zo 10 mei 2015 20:34

Hallo Joke,

Ik kan je niet adviseren want ik gebruik geen hormonen maar wat een ellende voor je om op jouw leeftijd de overgang nog eens in volle sterkte te moeten doorstaan.
Het is geen optie voor je om er toch maar doorheen te gaan zonder de hormonen? Want als ik het zo lees heb je niet echt veel voordelen ondervonden van de hormonen, behalve dan misschien dat de opvliegers en het slechte slapen minder werden.
Persoonlijk vind ik dat de minst erge kwalen van de overgang, opvliegers zijn erg vervelend en het slechte slapen natuurlijk ook maar als de pijnklachten er niet door verminderen zou ik als jou was de overgang zijn (of beter gezegd "haar") werk laten doen.
Maar ik begrijp de twijfel bij je.

Vriendelijke groet,
Greta.

Joke061041
Berichten van Joke061041
Menopauzejaar:

Bericht door Joke061041 » zo 10 mei 2015 20:34

Beste Greta,

als de overgang na 11 jaar nog niet zijn werking heeft gedaan ben ik bang dat ik er nooit door heen zal komen, en je hebt gelijk dat opvliegers het minst erge is en dat kan ik ook wel verdragen, maar de pijn is minder te verdragen, ik zoek nog steeds naar een goed advies of oplossing,

met vriendelijke groet ,
Joke

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd nu: 60

Bericht door Greta51 » zo 10 mei 2015 20:35

Hallo Joke,

Heb je alles laten onderzoeken wat betreft je pijnklachten? Je zou inderdaad zeggen dat na 11 jaar de overgang wel eens voorbij mag zijn. Ik hoop dat iemand anders je hier iets kan vertellen waar je iets aan hebt.

Groet,
Greta.

Joke061041
Berichten van Joke061041
Menopauzejaar:

Bericht door Joke061041 » zo 10 mei 2015 20:48

Hallo Greta,

Alles is onderzocht, het is niet mijn hart, geen hyperventilatie, het is begonnen met de overgang en het heeft volgens mij daar mee te maken, voor iedereen misschien ongeloofwaardig, voor mij werkelijkheid, ik vraag mij af of er meer dames zijn met dit soort klachten die na het stoppen met hormonen weer terugkwamen.

Groet, Joke

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » zo 10 mei 2015 21:48

Joke061041 schreef:als de overgang na 11 jaar nog niet zijn werking heeft gedaan ben ik bang dat ik er nooit door heen zal komen
Hallo Joke,

Daar ben ik al heel lang van overtuigd. Hormoongebruik zorgt ervoor dat de overgang niet meer gewoon doorgaat. Zo gauw je stopt komt die weer.
En ja, dan is de vraag inderdaad kunnen lichaam en geest het nog wel aan, kunnen ze de inhaalslag na al die jaren nog wel maken.
Zoveel jaar later en zoveel jaar ouder..... Ik ben ervan overtuigd dat daar een grens aan zit.

Ik vind het heel geloofwaardig wat je schrijft, maar ik weet ook dat het nog weinig begrepen wordt en vrouwen niet graag horen dat de overgang niet gewoon doorgaat bij hormoongebruik.

Anette

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » zo 10 mei 2015 23:05

Joke061041 schreef: ik kreeg pijnaanvallen die op een hartinfarct leken, pijn op de borst en tussen de schouderbladen, druk op keel en oren, slecht slapen, enz.
Hallo

Ongeveer 6 jaar geleden is het bij mij ook exact zo begonnen (alleen daarbij ook duizeligheidsaanvallen), wist niet wat me overkwam...vond het enorm beangstigend en heb echt een aantal keren gedacht dat ik het loodje zou leggen, zo'n pijn op de borst en tussen de schouderbladen

In het begin was het het heftigst, nu heb ik zo nu en dan last maar in veel mindere mate, waarschijnlijk omdat de menstruaties ook een stuk onregelmatiger zijn en ik achteraf dan pas kan zeggen dat het daarmee samen heeft gehangen.

Het gekke is dat het bij mij meestal in de avonduren op kwam/komt zetten.

Gaea

Joke061041
Berichten van Joke061041
Menopauzejaar:

Bericht door Joke061041 » ma 11 mei 2015 12:54

Hallo Gaea,

Je bent pas 49 en staat pas aan het begin van de overgang, dus je weet niet hoe het met die pijn verder zal gaan, ik hoop voor jou dat het over gaat, want bij mij begon het op mijn 47 en ik ben nu 73 en heb nog steeds die pijnaanvallen niet meer zo heftig als in het begin zoals jij omschrijft, maar nog steeds kan het mij iedere dag op de vreemdste uren overvallen als een zeurende of stekende pijn, wat helpt is op dat moment koud water uit de koelkast te drinken, dan voel ik dat de pijn wegzakt, maar het kan even later weer terug komen, zo,n aanval kan een paar minuten duren tot verschillende uren, het is altijd weer een verrassing.

Gr. Joke

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » wo 13 mei 2015 08:03

Hallo Joke,

Ik hoop dat het voor jou ook betert, lijkt me verschrikkelijk wanneer je er al zo lang last van hebt en ook nog eens steeds geheel onverwachts.

Heb wel verschillende onderzoeken gehad en een arts vermoedde dat het te maken had met stress en hormoonschommelingen.

Koud water wil bij mij ook nog wel eens helpen en als dat niet helpt wil een drankje met koolzuur vaak nog wel helpen doordat door boeren de kramp lijkt te verdwijnen.

sterkte
Gaea

Hormoon
Berichten van Hormoon
Onderwerpen van Hormoon
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Hormoon » vr 03 aug 2018 14:03

Hallo

Mijn moeder heeft jaren hormoon pleisters gebruikt, en ze voelde zich goed. Maar nu eind 70 moest ze er mee stoppen. Waarom? Haar arts prof Haspels was inmiddels overleden. En sindsdien alleen maar problemen. Gevallen zomaar, polsen gebroken, knie vreemde scheur. Diabetes, reuma. Osteoporose. Carpaal tunnelsundroom nu in pols. Alleen maar pillen. Had dit niet voorkomen kunnen worden door gewoon door te gaan, zoals haar arts zei Nooit mee stoppen. Dus ik denk dat het heel jammer is als er gestopt moet worden en dat daardoor het hele lichaam uit ze,n balans komt. Weet iemand of hier onderzoek naar wordt verricht? En waar en wie?

Hormoon

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » vr 03 aug 2018 15:10

Hallo Hormoon

Na de menopauze gaan lichaam en geest leren omgaan met minder hormoonaanmaak.
Zolang hormonen worden aangevuld, krijgen ze die kans niet, en hoeft iemands systeem dat niet zelf te doen of te leren.
Deze Haspels echter beschouwde de overgang als een ziekte, in een tijd dat er een markt gecreëerd moest worden voor hormoontherapie.
Persoonlijk vind ik het schandalig om en vrouw tot ver na haar 70e te laten doorgaan met hormonen slikken.

Je kan van een lichaam op die leeftijd, in mijn ogen, niet meer verwachten dat het na zoveel jaar, en op die leeftijd, nog die verandering kan maken.
Dat is vaak al heel erg zwaar na veel korter gebruik.

Dat mag je in mijn ogen een vrouw van bijna 80 niet meer aandoen, hoewel het gebruik van hormonen natuurlijk ook aardig wat gezondheidsrisico's geeft, zeker als iemand op leeftijd is.
Niet stoppen wil niet zeggen dat je geen aandoeningen krijgt als je ouder wordt, maar om een lichaam op die leeftijd te laten klappen op een hormoonlevel van 0 (en ook nog in één keer) vind ik onmenselijk, dat voelt voor mij als vragen om ongelukken.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht